Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen vasta eron jälkeen tajunnut miten paljon ex vedätti ns miesten töissä

Vierailija
06.03.2021 |

Myönnän heti, että oivallus kuulostaa tyhmältä ja itse asiassa koenkin itseni huijatuksi. Meillä siis oli aika perinteinen jako exän kanssa kotitöissä. Ex saattoi tuntikausia käyttää johonkin auton laittoon, jonka jälkeen hän oli niin väsynyt ettei voinut muuta kuin maata sohvalla. Korjaamolle ei voinut viedä, kun se oli niin kallista. Muitakin vastaavanlaisia tilanteita oli, että ex halusi välttämättä käyttää tuntikausia aikaa johonkin, koska vieraalla teettäminen olisi ollut niin kallista. Ex myös teki ison numeron auton viemisestä katsastukseen, vaikka se ei paljoa vaadi aikaa tai muutakaan. Itse en viitsinyt, koska samaan aikaan huolehdin pienistä lapsista ja kodinhoidosta.

Nyt eron jälkeen olen omaan autooni teettänyt samoja huoltoja yms ja olen oikeasti yllättynyt etteivät ne ole niin paljoa maksaneet mitä ex antoi ymmärtää suhteessa siihen, että kannattaisi käyttää vapaapäivä kokonaan johonkin hommaan, kun ammattilainen tekee saman asian ammattitaidolla. Nyt jälkikäteen naurattaa sekin miten exän päivän työksi riitti renkaiden vaihto, vaikka homman voi teetättä parillakympillä liikkeessä vartissa. Ylipäänsä eron jälkeen on tuntunut oudolta, kun edelleen niitä ns naisten hommia saa tehdä päivittäin, mutta ne raskaat miesten hommat hoituu muutamalla kympillä /satasella. Paitsi, että nykyään tarvitsee siivota ja laittaa ruokaa vähemmän, kun on yksi possu poistettu tästä taloudesta.

Kommentit (134)

Vierailija
61/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on jako naisten työt/miesten työt. Jos tilastoja katsot ja tutkimuksia, niin selviää että on yhteiset kotityöt ja miesten työt erikseen. Naisten työt ovat kadonneet tyystin. Silti miesten työt ovat olemassa.

Ja tarkoitan niitä perinteisesti miesten/naisten töiksi miellettyjä töitä. Eli ei tarvitse siitä aloittaa keskustelua.

Hyvä ja osuva pointti oli: miksi ihmeessä et ITSE tee noita töitä. Todennäköisesti jätät monia tärkeitä asioita hoitamatta/huoltamatta. Eihän moni mieskään ymmärrä miksi jääkaappi pitäisi joskus edes pestä tai pakastin sulattaa tai lapselle järjestää juhlia.

Et sinä eroa tuollaisesta miehestä millään tavalla.

Yhteistyöllä ja tasa-arvolla eteenpäin!

Jokapäiväiset kotityöt, esim. siivous, pyykkäys, kokkaus, lastenhoito on kaikkien töitä. Auton laitto voi olla miesten työ, naisen työ voi olla vaikkapa se jääkaapin pesusta huolehtiminen, lasten vaatehuolto, korjausompelu tai vaikka niiden verhojen ompelu (moni mieskin tykkää, jos on kiva sisustus, mutta mielellään antavat sen naisen hoidettavaksi) ym. Näitä voi aika hvvin verrata keskenään, ne pitää tietyin välein hoitaa ja ne vaatii tietyn verran perehtymistä sujuakseen helposti. Mutta noita päivittäishommia ei voi jollain auton rassauksella välttää, jos halutaan että työt jakaantuu edes suunnilleen tasan.

Ajattelen samoin eli päivittäiset perustyöt yhdessä ja sitten muut erikoisosaamiset kummankin taitojen mukaan. Renkaiden vaihto tai vaatteiden ompelu ei ole päivittäistä perustyötä. 

Vierailija
62/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on jako naisten työt/miesten työt. Jos tilastoja katsot ja tutkimuksia, niin selviää että on yhteiset kotityöt ja miesten työt erikseen. Naisten työt ovat kadonneet tyystin. Silti miesten työt ovat olemassa.

Ja tarkoitan niitä perinteisesti miesten/naisten töiksi miellettyjä töitä. Eli ei tarvitse siitä aloittaa keskustelua.

Hyvä ja osuva pointti oli: miksi ihmeessä et ITSE tee noita töitä. Todennäköisesti jätät monia tärkeitä asioita hoitamatta/huoltamatta. Eihän moni mieskään ymmärrä miksi jääkaappi pitäisi joskus edes pestä tai pakastin sulattaa tai lapselle järjestää juhlia.

Jokapäiväiset kotityöt, esim. siivous, pyykkäys, kokkaus, lastenhoito on kaikkien töitä. Auton laitto voi olla miesten työ, naisen työ voi olla vaikkapa se jääkaapin pesusta huolehtiminen, lasten vaatehuolto, korjausompelu tai vaikka niiden verhojen ompelu (moni mieskin tykkää, jos on kiva sisustus, mutta mielellään antavat sen naisen hoidettavaksi) ym. Näitä voi aika hvvin verrata keskenään, ne pitää tietyin välein hoitaa ja ne vaatii tietyn verran perehtymistä sujuakseen helposti. Mutta noita päivittäishommia ei voi jollain auton rassauksella välttää, jos halutaan että työt jakaantuu edes suunnilleen tasan.

Jos et tajua mitä muuta ns. miesten työt on kuin "auton rassausta", se kertoo vain susta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos nyt näistä miesten töistä puhutaan ja tein-itse-ja-säästin miehistä, niin ammattilaiset on tuhottoman kalliita.

Me teimme kylpyhuonerempan. Paras tarjous taisi olla 9000 euroa ja tähän ei kuulunut materiaaleja. Lopulta otimme ammattilaisen tuntityöllä tekemään purun ja kaakeloinnit ja vesieristykset. Kaiken muun teimme itse. Saunan paneloinnit, vaimo fiksasi lauteet, rakensin itse ledvalosarjan. Vaimo maalasi paneelit. Minä asensin. Poreammekin liitettiin lopulta itse.

Työn hinnaksi tuli lopulta vähän yli 4 tonnia. Säästimme siis 5 tuhatta euroa.

Vierailija
64/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen kiitollinen, että mies korjaa autot, vaihtaa renkaat ja muuta, ettei tarvitse aina olla lompakko auki. Yhden kodin nyt sillävälin siivoaa itse nopeasti ja lapset tekee oman osansa. Eikä niitä "miesten töitä" kuitenkaan joka päivälle ole.

Eipä niin mutta naisten töitä riittä ihan vuoden jokaiselle päivälle.

Ymmärsitkö ollenkaan avauksen pointtia?

Vierailija
65/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen samoin eli päivittäiset perustyöt yhdessä ja sitten muut erikoisosaamiset kummankin taitojen mukaan. Renkaiden vaihto tai vaatteiden ompelu ei ole päivittäistä perustyötä. 

Ja kas kummaa, kun sitä miehen erikoisosaamista useimmiten tarvitaan enemmän. Johan tämä ketjukin sen osoittaa!

Vierailija
66/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Eli ap joutuu ostamaan ulkopuoliselta miehen tekemiä töitä. Mahtaakohan aapeen eksmies joutua ostamaan joltakulta apua imurointiin tai ruuanlaittoon. Epäilen.

Tämä. Erossa miehet eivät joudu hankkimaan kalliita ulkopuolisia työntekijöitä kotitöihin. Itse asiassa ne sujuvat heiltä hyvin ja rennommin. Ei ole kukaan karjumassa, et teet väärin tai sohvatyynyt on huonosti.

Sen sijaan me naiset joudutaan hankkimaan lähes aina ulkopuolista apua niihin töihin mitkä mies hoiti.

Jos olisin parisuhteessa ja mies ottaisi hoitaakseen kaikki kotityöt sillä vaihtokaupalla, että minä pidän autot kunnossa niin suostuisin siihen diiliin ihan välittömästi. 

Kuulostaa hyvältä, jos olisit vaimoni niin hoitaisitko autoni jakopää remontin?

Bmw 320tdi n47 moottori.

En todellakaan lupaa maksaa sitä, jos sinulla on joku sikakallis auto, jonka huollattaminen maksaa maltaita verrattuna tavalliseen perheautoon. Mutta voin varata ajan, viedä auton sinne, kuskata sinua, kun autosi on huollossa ja hakea auton pois. 

Antaisitko pimpsaakin samalla?

Vierailija
67/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta lähti miehen mukana ne miesten työt ( auto ja anoppi) Minulle kun kuului kaikki kotityöt ja puolet miesten töistä+ anopin auttaminen. Kummasti jää enemmän rahaa kun ei enää tarvitse ostaa osia miehen autoon, ei maksaa vakuutusta ja remontteja eikä tarvitse olla huoltamassa ja vaihtamassa renkaita. Ei edes bensakuluja ole. Kuljen julkisilla tai taksilla ja kaikki kannetaan kotiin. Pikkurempat, viemärin avaamiset ym teen itsekin. Niistä ei vaivaksi ole.

Vierailija
68/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Eli ap joutuu ostamaan ulkopuoliselta miehen tekemiä töitä. Mahtaakohan aapeen eksmies joutua ostamaan joltakulta apua imurointiin tai ruuanlaittoon. Epäilen.

Tämä. Erossa miehet eivät joudu hankkimaan kalliita ulkopuolisia työntekijöitä kotitöihin. Itse asiassa ne sujuvat heiltä hyvin ja rennommin. Ei ole kukaan karjumassa, et teet väärin tai sohvatyynyt on huonosti.

Sen sijaan me naiset joudutaan hankkimaan lähes aina ulkopuolista apua niihin töihin mitkä mies hoiti.

Tunnen sinkkumiehiä ja heillä käy kyllä siivooja. Tosin ilmeisesti ajattelevat, että tulee halvemmaksi palkata siivoojaa kuin ottaa vaimoa, jos seksiä muutenkin saa. 

Tunnen myös paljon sinkkunaisia, joilla käy siivooja. Olen yksi heistä itsekin eikä siivouspalvelun hankkimisen ja seksin pitäisi mitenkään liittyä toisiinsa. 

Vierailija
69/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin parisuhteessa ja mies ottaisi hoitaakseen kaikki kotityöt sillä vaihtokaupalla, että minä pidän autot kunnossa niin suostuisin siihen diiliin ihan välittömästi. 

Bmw 320tdi n47 moottori.

Veisin mielelläni autot  korjaamolle, katsastukseen ja renkaidenvaihtoon ja myös maksaisin niistä, kunhan sinä hoitaisit kaikki kodin päivittäiset kotitaloustyöt ja myös hankkisit tarvittavat aineet. t. eri

Vierailija
70/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen kiitollinen, että mies korjaa autot, vaihtaa renkaat ja muuta, ettei tarvitse aina olla lompakko auki. Yhden kodin nyt sillävälin siivoaa itse nopeasti ja lapset tekee oman osansa. Eikä niitä "miesten töitä" kuitenkaan joka päivälle ole.

Eipä niin mutta naisten töitä riittä ihan vuoden jokaiselle päivälle.

Ymmärsitkö ollenkaan avauksen pointtia?

Niitä perheitä, joissa nainen hoitaa 100 % kokkauksen, siivouksen, pyykkäyksen, tiskit ym. ei juurikaan enää ole. Paitsi vanhemmissa pareissa.

Vierailija
71/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten kotityöt on kieltämättä persiistä. Siivoamista ja ruuanlaittoa on joka päivälle ja paljon. Nyt sinkkuna teen paljon mieluummin ns. miesten töitä, koska niitä saa sentään tehdä ulkona. Ei tarvitse homehtua sisällä.

Vierailija
72/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bmw 320tdi n47 moottori.

Kyllä mä ajan sen auton korjaamolle siinä missä mun mieskin. Harva osaa autoja rassata, miehet sen enempää kuin neisetkaan.  Uudemille autoille ei edes pysty tekemään itse kaikkea.

Btw, minä hoidan itse oman autoni. Miehellä on kortti ja ajaa joskus mutta pääsääntösesti auto on mun käytössä ja vastuulla. 

Vierailija
73/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bmw 320tdi n47 moottori.

En todellakaan lupaa maksaa sitä, jos sinulla on joku sikakallis auto, jonka huollattaminen maksaa maltaita verrattuna tavalliseen perheautoon. Mutta voin varata ajan, viedä auton sinne, kuskata sinua, kun autosi on huollossa ja hakea auton pois. 

Antaisitko pimpsaakin samalla?

???? Eiköhän seksi ole oletus parisuhteessa vai siitä automekaanikostako puhut? Miten seksi edes liittyy kotitöihin?

Vierailija
74/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta lähti miehen mukana ne miesten työt ( auto ja anoppi) Minulle kun kuului kaikki kotityöt ja puolet miesten töistä+ anopin auttaminen. Kummasti jää enemmän rahaa kun ei enää tarvitse ostaa osia miehen autoon, ei maksaa vakuutusta ja remontteja eikä tarvitse olla huoltamassa ja vaihtamassa renkaita. Ei edes bensakuluja ole. Kuljen julkisilla tai taksilla ja kaikki kannetaan kotiin. Pikkurempat, viemärin avaamiset ym teen itsekin. Niistä ei vaivaksi ole.

Ja kehtaat esittää miten TYHMÄ olet ollut? Miten niin sinulle "kuului"? Mikä on sun oma vastuusi tuossa kuviossa, vai eikö sellaista ollut? Kaikki muiden syytä?

Vierailija
75/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä akka kiukkuaa kötitöistä ja sanoinkin että teen mielelläni ruuat meille ja imuroin kämpän jos vaimo käy tekemässä lumityöt ja kantaa samalla puut sisälle.

Ei kelvannut sekään eikä tarvita mitään erikoisosaamista

Vierailija
76/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset on sitten saamattomia ottamaan asioista selvää jos ei ole ihan pakko.

Vierailija
77/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen sinkkumiehiä ja heillä käy kyllä siivooja. Tosin ilmeisesti ajattelevat, että tulee halvemmaksi palkata siivoojaa kuin ottaa vaimoa, jos seksiä muutenkin saa. 

Tunnen myös paljon sinkkunaisia, joilla käy siivooja. Olen yksi heistä itsekin eikä siivouspalvelun hankkimisen ja seksin pitäisi mitenkään liittyä toisiinsa. 

Jos seksipalvelu tehdään kotona, niin siitä saa tehdä kotitalousvähennyksen.  Edellytyksenä tietysti on se, että hyvinvointipalvelun tarjoajalla on ly-tunnus ja hän on ilmoittautunut arvonlisäverovelvolliseksi.  Ja tämä on ihan tosi juttu!

Vierailija
78/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et jo yhdessä ollessa kiikuttanut autoa korjaamolle ja maksanut laskua itse? Niin, taisi olla sittenkin kiva kun mies korjasi ilmaiseksi. Enää vaan ei ole sitä vaihtoehtoa. 🤭

Tuskin mies on antanut viedä kun hän tekee itse.

Koska sillä tavalla mies säästää rahaa.

Mies käyttää mieluummin koko vapaapäivän renkaan vaihtoon (ensin etsitään tunkkia ja pultteja, sitten äherretään räntäsateessa pihalla ja ihmetellään, miten renkaat saa puhtaina ja kuivina varastoon)  kuin maksaa moisesta 15 minuutin hommasta vieraalle. 

Vierailija
79/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin tämän masentuneena eron jälkeen. Ei mies kuollutkaan nälkään ja likaan. Itse asiassa oli ihan hävyttömän iloinen siitä, että sai vihdoin sisustaa oman maun mukaan. Miehen koti myös pysyi ihan siistinä.

Minä jouduin alkaa maksamaan auton huollosta, laitteiden asennuksista, rempoista ja kaiken maailman kotiinkuljetuksista hunajaa. Ennen mies aina peräkärryllä kuljetti huonekalut ja muut.

Joka päiväkö sinulle tuodaan huonekaluja ja asennetaan laitteita? Toiseksi, ei kai sinun sukupuolesi estä  kuljettamasta ja kokoamasta huonekaluja? Monet eivät miehetkään eivät osaa eikä kiinnosta ja se on ihan ok. Ei se mitään "hunajaa" maksa!

Vierailija
80/134 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap on oikeassa siinä että perinteiset "miesten työt" eivät vastaa enää perinteisiä "naisten töitä" varsinkin jos asutaan kerrostalossa.

Meillä ainakin on periaate, että kummankin tulisi osata kaikki talon työt. Ei sitä tiedä vaikka toinen kupsahtaisi. Ei tarvitse sitten surun keskellä vielä pelätä miten pärjää kaikkien kotitöiden kanssa.

Itse en kyllä ymmärrä miehiä jotka esim eivät osaa laittaa ruokaa. Itse pidän siitä todella paljon. Vaimo minua useammin hoitaa perussiivousta, mutta minä siivoan sitten perusteellisemmin, mutta harvemmin. Kyse kai luonne-eroista.

Nut kun mietin niin ei olla kyllä kotitöistä tapeltu vuosiin. Kaikki on hoitunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme