Ei tämä lopu ikinä, ei jaksa
Tässä nyt vuosi pitänyt jaksaa ja jaksaa. En enää kyllä jaksa.
Tajusin, että eihän tuolla hallituksella ole edes mitään suunnitelmaa koronavapaasta elämästä. Ne vaan puhuu sairaanhoidon kantokyvystä. Messukeskuskin voidaan ottaaa sairaalatilaksi. Ei ne edes ajattele että tämä virus olisi vuoden päästäkään pois.
Tämä paska jatkuu, kun ei edes yritetä tukahduttaa, vähän vaan koko ajan hillitään.
Kommentit (1556)
Osa ihmisistä on rajoittanut omaa elämäänsä enemmän kuin olisi välttämätöntä. Ei ole tarkoituksenmukaista, että vetää itsensä kaulakiikkuun, jotta ei kuolisi koronaan. Tai että sairastuisi johonkin muuhun, kunhan vaan ei sairastu koronaan. Järkeään voi käyttää. Muiden ihmisten tapaamista ei ole kielletty. Nyt "sulkutilassakin" on suositus, että yli kuuden hengen yksityistilaisuuksiakaan ei järjestettäisi. Sekin on siis vain suositus, että et tapaa enempää kuin viittä kaveriasi samaan aikaan. Ne viisi kyllä voit tavata etkä silloin toimi edes virallisen suosituksen vastaisesti. Ymmärrän sen, että joillekin vain kuuden hengen porukka on liian pieni. Kaivataan isompia porukoita ja isompia tapahtumia. Kuitenkin kannattaa miettiä, olisiko se kuuden hengen porukka sittenkin parempi vaihtoehto kuin olla kokonaan yksin.
Jo viime keväänä osa ihmisistä alkoi muodostaa nk koronakuplia. Eli ihmiset, jotka elivät koronan suhteen vastuullisesti, uskalsivat tavata toisiaan. Kun kaikilla on etätyö ja kauppaostoksetkin hoidetaan esim kotiinkuljetuksella tai vähintään noudolla eikä tavata muita kuin omaan koronakuplaan kuuluvia, ei tarvitse olla yksinkään. Lisäksi, jos muuten eristäytynyt ihminen joutuu käymään esim kaupassa ja pelkää kuollakseen saavansa tartunnan, nyt viimeistään kannattaa vaihtaa tavallinen maskinsa ffp2- tai ffp3-hengityssuojaimeen.
Aloitusviestin otsikkoon vastaus: Olet oikeassa tämä ei tule loppumaan koskaan, paluuta "normaaliin" ei ole. Tämä on se uusi "normaali"
Ei mitään ongelmia jaksaa. Kun ihminen on sinut itsensä kanssa, niin ei tässä ole mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
WHO:n raportin mukaan vuonna 2023 päästään lähelle vanhaa normaalia elämää. Turha on muusta edes haaveilla.
Syy tälle on, että vaikka rokotteita saataisiin jaettua tämän vuoden puoliväliin ja loppuun mennessä mahdollistaen laumasuojan Suomessa (5 miljoonaa ihmistä), monissa muissa maissa on vielä huonommat infratstruktuurit, ogranisaatio, kulttuuri ja kommunikaatio, jonka takia rokotteiden tarjoaminen tulee olemaan hitaampaa. On vielä monia ihmisiä jotka ovat rokotevastaisia. Jos talous on kriisiytynyt odottamattoman "katastrofin" seurauksesta, tietenkin sen elvytys kestää. Tuhoaminen on paljon helpompaa kuin niin uudelleenrakentaminen. Elämä ja maailma ovat Lilleri Lalleri ja Tyyris Tyllerö.
Minulle kohtaamiset ihmisten kanssa ovat tärkeitä. Rakastan käydä erilaisissa tapahtumissa, missä voi jutella tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Kahvilassa istuessa on kiva katsella ihmisvilinää.
Tuon osan jäätyä pois elämästä ja kohtaamisen typistyttyä omaan perheeseen ja Teams-palavereihin olen alkanut voida huonosti. Ei enää lähtemisen ja odotuksen iloa ja ajatusten vaihtoa. Keskustelut Teamseissa keskittyvät vain työasioihin.
Olen synkimpinä hetkinä ajatellut, että olen valmis kuolemaan. Tunnistan olevani masentunut. Arki vielä menettelee työn parissa, mutta viikonloppuisin vaivun apaattisuuteen.
Olen ehkä jonkun mittapuun mukaan sitten heikko, mutta mielenterveyteni on todella kovilla. Toivottavasti jaksan sinnitellä. Toivo on kesässä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kohtaamiset ihmisten kanssa ovat tärkeitä. Rakastan käydä erilaisissa tapahtumissa, missä voi jutella tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Kahvilassa istuessa on kiva katsella ihmisvilinää.
Tuon osan jäätyä pois elämästä ja kohtaamisen typistyttyä omaan perheeseen ja Teams-palavereihin olen alkanut voida huonosti. Ei enää lähtemisen ja odotuksen iloa ja ajatusten vaihtoa. Keskustelut Teamseissa keskittyvät vain työasioihin.Olen synkimpinä hetkinä ajatellut, että olen valmis kuolemaan. Tunnistan olevani masentunut. Arki vielä menettelee työn parissa, mutta viikonloppuisin vaivun apaattisuuteen.
Olen ehkä jonkun mittapuun mukaan sitten heikko, mutta mielenterveyteni on todella kovilla. Toivottavasti jaksan sinnitellä. Toivo on kesässä.
Eikö tutuissasi ole ketään, joka eläisi nyt kuten sinäkin? Viime keväänä, kun tämä härdelli alkoi, en tavannut kolmeen viikkoon ketään eivätkä vanhempanikaan tavanneet. Kun kolme viikkoa oli kulunut eikä mitään koronaan viittaavia oireita tullut, aloin tavata vanhempiani. Viime kesänä tyttäreni puolisoineen muutti kävelymatkan päähän. Ei siis enää tarvitse kulkea bussilla. Heillekin tuli tilaisuus tehdä töitä etänä. Nyt olemme voineet laajentaa "koronakuplaamme" jo viiteen henkilöön. Jos tyttäreni tai hänen puolisonsa kuitenkin tapaa joitain kuplan ulkopuolisiakin, jokainen on vastuullinen ja pitää kahden viikon tauon ennenkuin taas tapaa muita kuplalaisia. Ts aina, kun joku meistä ottaa riskin altistumiseen, pidetään omaehtoinen karanteeni ennenkuin tavataan muita kuplalaisia. Tällainen ei tietenkään onnistu sellaisten ihmisten kanssa, joihin ei voi luottaa, ja jotka sanovat, että missään en oo käyny, vaikka kuitenkin on hillunut baareissa, kuntosaleilla tai tavannut muita kuplan ulkopuolisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WHO:n raportin mukaan vuonna 2023 päästään lähelle vanhaa normaalia elämää. Turha on muusta edes haaveilla.
Syy tälle on, että vaikka rokotteita saataisiin jaettua tämän vuoden puoliväliin ja loppuun mennessä mahdollistaen laumasuojan Suomessa (5 miljoonaa ihmistä), monissa muissa maissa on vielä huonommat infratstruktuurit, ogranisaatio, kulttuuri ja kommunikaatio, jonka takia rokotteiden tarjoaminen tulee olemaan hitaampaa. On vielä monia ihmisiä jotka ovat rokotevastaisia. Jos talous on kriisiytynyt odottamattoman "katastrofin" seurauksesta, tietenkin sen elvytys kestää. Tuhoaminen on paljon helpompaa kuin niin uudelleenrakentaminen. Elämä ja maailma ovat Lilleri Lalleri ja Tyyris Tyllerö.
2023 on siis menossa jo ehkä uusi epämukava epänormaali pedonmerkkiaika jolloin Antikristus hallitsee. Sitäkö kannattaa innolla ootella? Siihen aki maailmantaloutta ollan tässä valmistelemassa
Tsemppiä ja voimia kaikille kellä alkaa voimat loppua!
"Jos ei jaksa, koittakaa vaan jaksaa"
"Jos uuvut, hae apua"
"Jaksetaan yhdessä"
"Jaksetaan vielä hetki. Kyllä tämä menee ohitse. Jaksetaan. Jaksamista"
Vierailija kirjoitti:
"Jos uuvut, hae apua"
"Jaksetaan yhdessä"
Ei mua ainakaan auta jaksamaan aavistus siitä ett UMJtä ollaan meille tämän koronasumutusverhon takana valmistelemassa. miksi järjestää hirveä maailmanlaajuinen koronashow ja talouksien alasajelu vain jotta voitaisiin siirtyä vanhasta normaalista takaisin vanhaan normaaliin
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ja voimia kaikille kellä alkaa voimat loppua!
Tsemppiä sulle että jaksat kerrata kielioppisääntöjä
Nyt ollaan ajamassa alas kotimaista maskituotantoa
Vähän aikaa sitten sen perään itkettiin
Hapuilevaa, poukkoilevaa politiikkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin korona-ajan rajoitustoimien kaltaiset olot ja niiden vaikutus on ollut elämässä jo pidempäänkin. Kuten yksinäisyys ja eristäytyneisyys. Jopa monien vuosien ajan.
Miten ihmeessä ei voi jaksaa, tai kestää muutaman vuoden kestäviä poikkeusoloja?
Kaikki on loppujen lopuksi kiinni omasta asennoitumisesta ja ajattelusta. Eli ts. korvien välistä.
Kyllä te jaksatte. Motivoimalla ja psyykkaamalla itseänne positiviisilla ajatuksilla ja mielikuvaharjoittelulla. Harrastamalla kivoja asioita. Pohtimalla elämää ja itseänne kannattelevia tekijöitä ja asioita.
Ydinkysymys: MIKSI näitä oloja pitäisi vielä jaksaa? Keitä tässä suojellaan? Yhteiskuntaa koskevissa päätöksissä pitäisi aina turvata tulevaisuutta, ei menneisyyttä. Nyt rajoitustoimet kohdistuvat nuoriin ihmisiin; heidän toimeentulonsa on viety ja heitä syyllistetään jatkuvasti jopa ministeritasolta, erityisesti Kiuru on näin tehnyt kerta toisensa jälkeen. Yhtään vaikeaa päätöstä ei ole tehty. On helppoa hymistellä, että kaikkien elämä on miljoonien arvoinen, mutta vaikeampaa onkin sitten sanoa, että yhteiskunnan täytyy keskittyä turvaamaan tulevaisuus ja vanhukset, riskiryhmät ja riskiryhmäläisiksi itsensä ylentäneet ovat vasta toissijainen suojelun kohde. Ei ole uskallusta kertoa, missä ryhmissä tauti leviää. Ryhmä ei ole yksinään ikäluokan mukaan kategorisoitavissa.
P.S. Kuinka moni on sairastanut koronan? Kuinka moni tuntee jonkun sairaalahoidossa olleen?
Tänään 459 uutta tartuntaa Suomessa.
Henkilökohtaisesti tunnen neljä koronan sairastanutta. Jos tuttavapiirin ja työkavereiden perheenjäsenet otetaan huomioon, niin noin parikymmentä. Muutamassa eri maassa.
Että onko sulla jotain tutkittua tietoa jostain aiheesta?
Vierailija kirjoitti:
Ihme jos ei yhtä koronaa kestä, täytyy olla todella heikko ihminen ja huono mielenterveys. Onko elämäsi tähän asti ollut täydellisen helppoa, eikä ikinä ole ollut vastoinkäymisiä? Itselläni on vaikea sairaus, josta ei voi koskaan parantua. Se on tarkoittanut, että jostain asioista on pitänyt luopua pysyvästi ja kodin ulkopuolelle lähteminen on vaikeaa. Tämä ei mene ohi ikinä, korona menee. Luulisi, että aloittajakin kestää pari vuotta ilman huvituksiaan. Minua ärsyttää ihmiset, jotka pistävät oman huvittelutarpeen terveyden edelle. Terveys on kaikkein tärkeintä, jos sen menettää ei jää juuri mitään.
Minulla on ollut paha olla jo ennen koronaa. Korona on täysin triggeröinyt PTSD oireita. Kyse ei ole vain siitä että ei kestä ilman huvituksia. Kyse on siitä että on hankala saavuttaa perusturvallisuuden kokemuksia kun kokoajan on uhkakuvia päällä ja se johtaa siihen, että on hankalampi säädellä omia vireystiloja ja on kokoajan ylivireä.
Vierailija kirjoitti:
"Jos uuvut, hae apua"
"Jaksetaan yhdessä"
No mitä muuta sä voisit tehdä?
Yhteiskunta on meillä kauhean turvallisuushakuinen, toisaalta kauhean itsekäs. Eli halutaan ettei kukaan kuole, meillä on hyvä terveydenhuolto ja liikenneturvallisuus ja silleen. Huolehdimme luonnosta ja eläimistä.
Paitsi jos se alkaa rajoittamaan ihmisten vapautta elää omalla tavallaan. Sitten aika iso osa porukasta on äänestämässä rajoitukset kumoon. Ihan sama kunhan minä saan olla kuten haluan.
Me äänestettäisiin Aatu, Josif tai Pol Pot valtaan samoin tein jos joku näistä lupaisi ulospääsyn kriisistä ja lupaisi ahdistella vain niitä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin korona-ajan rajoitustoimien kaltaiset olot ja niiden vaikutus on ollut elämässä jo pidempäänkin. Kuten yksinäisyys ja eristäytyneisyys. Jopa monien vuosien ajan.
Miten ihmeessä ei voi jaksaa, tai kestää muutaman vuoden kestäviä poikkeusoloja?
Kaikki on loppujen lopuksi kiinni omasta asennoitumisesta ja ajattelusta. Eli ts. korvien välistä.
Kyllä te jaksatte. Motivoimalla ja psyykkaamalla itseänne positiviisilla ajatuksilla ja mielikuvaharjoittelulla. Harrastamalla kivoja asioita. Pohtimalla elämää ja itseänne kannattelevia tekijöitä ja asioita.
Ylemmyydentuntoinen tekstisi on kuvottavaa luettavaa.
Totesin vain tosiasiat. Korona-aika tulee kestämään ainakin sen pari vuotta. On pakko kestää sen mukanaan tuomat rajoitukset ja elää sen mukaan.
Ja en todellakaan ole ylemmyydentuntoinen. Sellainen edellyttäisi narsismia. Ja sellainen en ole.
Päivän positiivinen! Tartunnat laskussa :)
Sitä vaan ihmettelen, että 3 kuukaudessa pitäisi rokottaa 10 kertaa enemmän kuin mitä nyt on 3 kuukaudessa tehty. Hirveesti lisää porukkaa vaan testaukseen ja jäljityksen (että päästäisiin nyt siihen kymppitonniin per päivä) - mistä saadaan edes VÄKEÄ rokottamaan, jos oletetaan että sitä rokotetta tulee?!?
Joten sen perusteella kyllä yhdyn siihen, ettei tää taida ikinä loppua.
Ja mitä influenssan hotioon tulee, älykääpiö yllä. ME emme todellakaan tiedä paljonko kausi-influenssalaiset vaativat sairaalahoitoa koska siitä ei puhuta!! Mutta voin kertoa, että kaikkea parin päivän ja PUOLEN VUODEN välillä olen kuullut!! (no ei puoli vuotta teholla, mutta kauan siinäkin . Ja yllätys, kyseessä perusterve nainen alle 40 v.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos uuvut, hae apua"
"Jaksetaan yhdessä"
Yhteiskunta on meillä kauhean turvallisuushakuinen, toisaalta kauhean itsekäs. Eli halutaan ettei kukaan kuole, meillä on hyvä terveydenhuolto ja liikenneturvallisuus ja silleen. Huolehdimme luonnosta ja eläimistä.
Paitsi jos se alkaa rajoittamaan ihmisten vapautta elää omalla tavallaan. Sitten aika iso osa porukasta on äänestämässä rajoitukset kumoon. Ihan sama kunhan minä saan olla kuten haluan.
Me äänestettäisiin Aatu, Josif tai Pol Pot valtaan samoin tein jos joku näistä lupaisi ulospääsyn kriisistä ja lupaisi ahdistella vain niitä muita.
Minä ainakin haluan kuolla. Itse asiassa joka päivä.
En ota rokotetakaan. Koska se on minulle jo täysin yhdentekevää.
En tee tällä elämällä enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos uuvut, hae apua"
"Jaksetaan yhdessä"
Minä ainakin haluan kuolla. Itse asiassa joka päivä.
En ota rokotetakaan. Koska se on minulle jo täysin yhdentekevää.
En tee tällä elämällä enää mitään.
Voitko ajatella että muut ehkä haluavat elää terveinä kuitenkin?
Mitä sulta puuttuu, mikä ei ole mahdollista? Mitä sä teit viime kesänä ja syksynä?
Ihme jos ei yhtä koronaa kestä, täytyy olla todella heikko ihminen ja huono mielenterveys. Onko elämäsi tähän asti ollut täydellisen helppoa, eikä ikinä ole ollut vastoinkäymisiä? Itselläni on vaikea sairaus, josta ei voi koskaan parantua. Se on tarkoittanut, että jostain asioista on pitänyt luopua pysyvästi ja kodin ulkopuolelle lähteminen on vaikeaa. Tämä ei mene ohi ikinä, korona menee. Luulisi, että aloittajakin kestää pari vuotta ilman huvituksiaan. Minua ärsyttää ihmiset, jotka pistävät oman huvittelutarpeen terveyden edelle. Terveys on kaikkein tärkeintä, jos sen menettää ei jää juuri mitään.