Ei tämä lopu ikinä, ei jaksa
Tässä nyt vuosi pitänyt jaksaa ja jaksaa. En enää kyllä jaksa.
Tajusin, että eihän tuolla hallituksella ole edes mitään suunnitelmaa koronavapaasta elämästä. Ne vaan puhuu sairaanhoidon kantokyvystä. Messukeskuskin voidaan ottaaa sairaalatilaksi. Ei ne edes ajattele että tämä virus olisi vuoden päästäkään pois.
Tämä paska jatkuu, kun ei edes yritetä tukahduttaa, vähän vaan koko ajan hillitään.
Kommentit (1556)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikoimmat alkavat murtua. Aikojen sivu vahvimmat ovat selvinneet kriiseistä paremmin
Höpö höpö. Toiset on ottanut alusta asti asian vakavasti ja eristäytyneet. He eivät enää jaksa. Tottakai ne jaksaa jotka on eläneet normaalisti koko ajan.
Ihmisillä on erilaisia elämäntyylejä. Itselläni ei ole muuttunut mikään muu kuin se, että käytän maskia töissä ja kaupassa käydessäni. Kädet olen osannut pestä ennen tätä koronaakin. Helppohan tässä on pysyä järjissään.
Oho! Et siis käy normaalioloissakaan kuntosalilla? Ryhmäliikuntatunneilla? Uimahallissa uimassa? Elokuvissa? Festareilla? Huvipuistoissa? Eläintarhoissa? Museoissa? Oopperassa? Olen sanaton!
Teetkö sinä mitään mikä ei maksa rahaa?
Mutta oikeasti, monet meistä tekevät noita asioita normaaliaikoina. Mutta ei me ahdistuta vaikka ei vuoteen olla käyty oopperassa tai huvipuistossa. Vähän tylsää on, mutta me ymmärretään että nyt on poikkeuksellinen aika joka ei sekään kestä ikuisesti. Sinne oopperaan ja kuntosalille ja kahvilaan ja eläintarhaan pääsee taas aikanaan. Olen puolestani sanaton siitä miten hauras nykyihmisten sopeutumiskyky on jos noiden maksullisten huvitusten tilapäinen puuttuminen laittaa koko mielenterveyden vaakalaudalle.
Samaa mieltä. Miten tuollaiset sopeutuis koskaan esimerkiksi työttömyyteen/köyhyyteen, vammautumiseen ja työkyvyttömyyteen, halvaantumiseen jne. Liian hyvälle ja helpolle opittu jos pieni pandemia vie mielenterveyden kokonaan.
Mitä sinäkin sössötät asioista joista et selvästi mitään ymmärrä! Olen työkyvytön ja osittain invalidi, ja todellakin kärsin näistä rajoitteista erittäin paljon. Tärkeimpiä toimintakykyni ylläpitäjiä ovat olleet kuvataideryhmä ja vesijumppa. Lisäksi rakastan museoissa ja konserteissa käymistä ja ystävien tapaamista.
Että mene kuule moralisoimaan muualle. Sinä vellipe*se et kestäisi minun elämääni kipuineen edes yhtä viikkoa, joten aivan turhaan lässytät.
Niin, enitenhän rajoitukset koskettavat niitä, joilta on viety elämästä oikeastaan kaikki. En itse ole invalidi, mutta kärsin erityyppisistä rajoitteista, ja elämästä katosivat koronan myötä kaikki vanhat rutiinit ja vapaa-ajan viettotavat. Myös sosiaaliset kontaktit katosivat etäilyn myötä lähes kokonaan. Ihmiset, jotka asuvat alueilla, joilla ei ole paljon rajoituksia tai joiden elämä on jatkunut lähes normaalina eivät pysty tätä ymmärtämään. Tottakai ymmärrän, että rajoitukset ovat tarpeellisia, mutta itselleni tämä vuosi on ainakin ollut vaikeaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kauheita marisijoita on tää maa täynnä. Ajatelkaa niitä maita joissa on ollut ulkonaliikkumiskielto monta kuukautta!
Tää on nyt vain 3 viikkoa ja kauppaan ja ulos pääsee.
Rokotetaan koko ajan lisää.
Sitä ihmettelen miksei pari vanhusta voi tavata toisiaan kun molemmat on olleet karanteenissa kuukausia?
Katsos kun me vastuulliset ihmiset ei marista kolmen viikon leikkisulkua vaan että on pitänyt jo vuosi varoa kontakteja (kesällä oli hetki helpompaa). Ei me olla riekuttu baareissa ja kauppakeskuksissa ja pyöritty juhlissa. Me ollaan tää vuosi rajoitettu elämää.
Mielellään otan kuukauden tai ylikin tiukat rajoitukset (nyt voimaan tulevat eivät sitä ole), jotta voi sitten elää vapaammin. Vaan kun hallitus ei halua rajoittaa maahantuloa tai tehdä edes pakollista karanteenia tulijoille niin ei tämä lopu. Rokotukset eivät tilannetta vielä vuoteen pelasta.
I
kawazingo kirjoitti:
Kun tiet sulavat ja lämpöä on +14°, pääsen baanalle prätkälläni. Viime kesä meni ihan normaalisti. Ajaessa unohtuu muutenkin kaikki turha. Muistan kun viime kesänä jollain tauolla ajattelin että perhana, en ole koko päivänä miettinyt koronaa. Ostakaa prätkä!
Tai kanootti tai kajakki, jos hitaampi vauhti miellyttää! Itse hurahdin lopullisesti viime kesänä, vaikka silloin tällöin on tuota tullut harrastettua ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset nyt tähän hajoaa? Ulos pääsee ovesta. Ylös, ulos ja lenkille. Piristää kehoa ja mieltä. Uskomatonta että ihmiset ovat hätää kärsimässä kun eivät pääse hurvittelemaan normaalisti.
Opetelkaa nauttimaan elämän pienistä asioista.
Koska kaikki eivät ole henkisesti niin tavattoman yksinkertaisia ja tylsämielisiä, että heille riittää kuukaudesta toiseen virikkeeksi lenkkeily ja arkinen harmaus. Älyllisesti heikkolahjaisille ja henkisesti köyhille tuollainen elämä varmaan sopii ja heitä se jaksaa motivoida. Me muut kärsimme tästä virikkeiden puutteesta.
Älyllisesti lahjakkaiden kuitenkin luulisi olevan juuri niitä, jotka pandemia-aikana keksivät muutakin tekemistä kuin lenkkeily ja arkinen harmaus.
Höpön pöpön. Pelkkää tyhmän ihmisen selittelyä. Minä en mitään voi sille, että tyhmyrin yksinkertaiselle aivokapasiteetille riittää virikkeeksi kaiken maailman aivoton puuhastelu tyhjänpäiväisine korttelilenkkeineen. Aivan turha on teidän hölmöjen kuvitella, että millään tavalla pystyisitte samastumaan älykkäiden kokemusmaailmaan.
Olkaa te vain onnellisia pienissä ympyröissänne, jotka sopivat mitättömiin älynlahjoihinne. Meiltä älykkäiltä ei voi vaatia sitä, että jaksaisimme sietää moista ameeban elämää vuosikausia.
On vaikea uskoa että juuri sun tuttavapiirisi on se porukka jota ilman sun älysi kuihtuu. Ja nimenomaan niin, että ilman suurta määrää lähikontakteja sun aivosi näivettyvät käytön puutteesta. Koska kyllähän niihin ihmisiin voi olla yhteydessä puhelimellakin, tai kahden metrin turvaväleillä miten vaan. Ja jos on riskinottohalua niin voihan väliä vähentää metriinkin.
Että selitä vielä, mitä sun eittämättä terävä älysi nyt siis kaipaa?
Vierailija kirjoitti:
kawazingo kirjoitti:
Kun tiet sulavat ja lämpöä on +14°, pääsen baanalle prätkälläni. Viime kesä meni ihan normaalisti. Ajaessa unohtuu muutenkin kaikki turha. Muistan kun viime kesänä jollain tauolla ajattelin että perhana, en ole koko päivänä miettinyt koronaa. Ostakaa prätkä!
Tai kanootti tai kajakki, jos hitaampi vauhti miellyttää! Itse hurahdin lopullisesti viime kesänä, vaikka silloin tällöin on tuota tullut harrastettua ennenkin.
Liikuntaakin saa samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikoimmat alkavat murtua. Aikojen sivu vahvimmat ovat selvinneet kriiseistä paremmin
Höpö höpö. Toiset on ottanut alusta asti asian vakavasti ja eristäytyneet. He eivät enää jaksa. Tottakai ne jaksaa jotka on eläneet normaalisti koko ajan.
Ihmisillä on erilaisia elämäntyylejä. Itselläni ei ole muuttunut mikään muu kuin se, että käytän maskia töissä ja kaupassa käydessäni. Kädet olen osannut pestä ennen tätä koronaakin. Helppohan tässä on pysyä järjissään.
Oho! Et siis käy normaalioloissakaan kuntosalilla? Ryhmäliikuntatunneilla? Uimahallissa uimassa? Elokuvissa? Festareilla? Huvipuistoissa? Eläintarhoissa? Museoissa? Oopperassa? Olen sanaton!
Mutta oikeasti, monet meistä tekevät noita asioita normaaliaikoina. Mutta ei me ahdistuta vaikka ei vuoteen olla käyty oopperassa tai huvipuistossa. Vähän tylsää on, mutta me ymmärretään että nyt on poikkeuksellinen aika joka ei sekään kestä ikuisesti. Sinne oopperaan ja kuntosalille ja kahvilaan ja eläintarhaan pääsee taas aikanaan. Olen puolestani sanaton siitä miten hauras nykyihmisten sopeutumiskyky on jos noiden maksullisten huvitusten tilapäinen puuttuminen laittaa koko mielenterveyden vaakalaudalle.
Samaa mieltä. Miten tuollaiset sopeutuis koskaan esimerkiksi työttömyyteen/köyhyyteen, vammautumiseen ja työkyvyttömyyteen, halvaantumiseen jne. Liian hyvälle ja helpolle opittu jos pieni pandemia vie mielenterveyden kokonaan.
Mitä sinäkin sössötät asioista joista et selvästi mitään ymmärrä! Olen työkyvytön ja osittain invalidi, ja todellakin kärsin näistä rajoitteista erittäin paljon. Tärkeimpiä toimintakykyni ylläpitäjiä ovat olleet kuvataideryhmä ja vesijumppa. Lisäksi rakastan museoissa ja konserteissa käymistä ja ystävien tapaamista.
Että mene kuule moralisoimaan muualle. Sinä vellipe*se et kestäisi minun elämääni kipuineen edes yhtä viikkoa, joten aivan turhaan lässytät.
Niin, enitenhän rajoitukset koskettavat niitä, joilta on viety elämästä oikeastaan kaikki. En itse ole invalidi, mutta kärsin erityyppisistä rajoitteista, ja elämästä katosivat koronan myötä kaikki vanhat rutiinit ja vapaa-ajan viettotavat. Myös sosiaaliset kontaktit katosivat etäilyn myötä lähes kokonaan. Ihmiset, jotka asuvat alueilla, joilla ei ole paljon rajoituksia tai joiden elämä on jatkunut lähes normaalina eivät pysty tätä ymmärtämään. Tottakai ymmärrän, että rajoitukset ovat tarpeellisia, mutta itselleni tämä vuosi on ainakin ollut vaikeaa aikaa.
Miksi? Mä asun Vantaalla, joka on kesästä lähtien ollut hyvänä kakkosena heti Helsingin jälkeen koronatilastoissa. Etäilyhän mahdollistaa juuri sen, että voi muodostaa muiden etäilijöiden kanssa koronakuplia Vai onko suurin osa aiemmista sosiaalisista kontakteistasi sellaisia, jotka jatkuvasti altistavat itsensä koronavirukselle esimerkiksi työssäkäynnin vuoksi?
Vuosi sitten ulkomailta palaavia kehotettiin pysymään 14 vrk omaehtoisessa karanteenissa ja tarkkailemaan mahdollisia oireitaan ennenkuin tapaavat muita ihmisiä. Miksi? Koska sen parin viikon aikana selvisi, olisiko itsellä tartunta vai ei. Omaehtoisessa karanteenissa on toinenkin etu eli se, että sen kahden viikon aikana ei voi saada tartuntaakaan. Nyt on monet eläneet omaehtoisessa karanteenissa jo kuukausia. Silti pelätään, että tartutettaisiin joku toinen, jos tavattaisiin. Miksi? Jos sulla ei ole koronavirusta, ethän sä sitä voi silloin toiseen tartuttakaan. Jos se toinenkin on elänyt samalla tavalla, mitä hän tartuttaisi sinuun? Koronaviruksen, jota hänellä ei ole?
On erittäin järkevää olla varovainen ja huolellinen. Mutta pelon ei kannata antaa mennä järjenkäytön edelle.
Pandemian määritelmä edellyttää, että tauti esiintyy maapallolla samanaikaisesti - mutta korona esiintyy "aaltona" (laineista ei tarvitse välittää), epidemiapiikkinä, joka ei esiinny eri puolilla maailmaa (pallonpuoliskoilla) samanaikaisesti. Korona on kausiflunssa. Älyttömillä testimäärillä ja hulluilla mielikuvilla (THL) pyritään kerta toisensa jälkeen hallitsemaan tätä maata. Media syöttää valheellista kuvaa jatkuvalla syötöllä, "koronatuella". Toiminta on tieteenvastaista. Tilastot vääristelty. Todisteita ei kysellä. Suomalaisten rahoja halutaan ryhtyä pumppaamaan EU:lle, "elvytyspaketteina" jotka ovat TULONSIIRTOJA. Herätkää!
Tämän vuoden flunssakausi päättyy pian itsestää, ellei se ole jo päättynyt. Hallitus väittäisi, että päättyminen johtui sulkutoimista ja rokotuksista, ja että hyvä kun pelasti meidät... ja pitääpä rajoittaa myös kesällä. Ja sitä rataa.
Mitä ihmettä.? Itseäni ja perhettäni tämä ei ole hetkauttanut mihinkään suuntaan. Mitä nyt lasten harrastuksissa on ollut vähän säätöä ja muuta pelleilyä. Samanlaista arkea ja vapaa-aikaa tässä on vietetty sekä töitä tehty kuten aina ennenkin. Jos tälläisen vuoksi alkaa kupoli kasahtaan niin on kyllä heikko henkisesti kestään yhtään mitään tässä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset nyt tähän hajoaa? Ulos pääsee ovesta. Ylös, ulos ja lenkille. Piristää kehoa ja mieltä. Uskomatonta että ihmiset ovat hätää kärsimässä kun eivät pääse hurvittelemaan normaalisti.
Opetelkaa nauttimaan elämän pienistä asioista.
Koska kaikki eivät ole henkisesti niin tavattoman yksinkertaisia ja tylsämielisiä, että heille riittää kuukaudesta toiseen virikkeeksi lenkkeily ja arkinen harmaus. Älyllisesti heikkolahjaisille ja henkisesti köyhille tuollainen elämä varmaan sopii ja heitä se jaksaa motivoida. Me muut kärsimme tästä virikkeiden puutteesta.
Älyllisesti lahjakkaiden kuitenkin luulisi olevan juuri niitä, jotka pandemia-aikana keksivät muutakin tekemistä kuin lenkkeily ja arkinen harmaus.
Höpön pöpön. Pelkkää tyhmän ihmisen selittelyä. Minä en mitään voi sille, että tyhmyrin yksinkertaiselle aivokapasiteetille riittää virikkeeksi kaiken maailman aivoton puuhastelu tyhjänpäiväisine korttelilenkkeineen. Aivan turha on teidän hölmöjen kuvitella, että millään tavalla pystyisitte samastumaan älykkäiden kokemusmaailmaan.
Olkaa te vain onnellisia pienissä ympyröissänne, jotka sopivat mitättömiin älynlahjoihinne. Meiltä älykkäiltä ei voi vaatia sitä, että jaksaisimme sietää moista ameeban elämää vuosikausia.
On vaikea uskoa että juuri sun tuttavapiirisi on se porukka jota ilman sun älysi kuihtuu. Ja nimenomaan niin, että ilman suurta määrää lähikontakteja sun aivosi näivettyvät käytön puutteesta. Koska kyllähän niihin ihmisiin voi olla yhteydessä puhelimellakin, tai kahden metrin turvaväleillä miten vaan. Ja jos on riskinottohalua niin voihan väliä vähentää metriinkin.
Että selitä vielä, mitä sun eittämättä terävä älysi nyt siis kaipaa?
Ei oikein kuulu selityksiä, älyllisiä tai älyllisesti epärehellisiäkään.
No mutta ei kaikilla ole tietenkään aikaa palstailla, on aidosti merkittäviä ja syvällisiä asioita varmasti menossa siellä, meillä tyhmyreillä ei ole pientä käsitystäkään (ja miten voisikaan olla!) siitä mitä aidosti pystyvä mieli saa aikaan vaikka nyt tilapäisesti hieman murtuneenakin.
WHO kehotti juo vuosi sitten kaikkia maita tukahduttamaan viruksen. Näin ei tehty. Sen vuoksi meillä on nyt variantteja toistensa perään ja niitä onkin sitten tosi hankala enää saada aisoihin.
Tämä ns. normaalin elämän odottelu on siten turhaa puuhaa. Emmehän tiedä yhtään, mitä tässä odotellaan. Suojautua toki kannattaa, mutta miksei maskin ja etäisyyksienkin kanssa (käsipesua unohtamatta!!!) voi elää eteenpäin odottamatta erityisesti mitään. No, kesää voi odottaakin. Se tulee muutaman kuukauden kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin ”jaksamista” tässä on? Ulos saa mennä, kaupassa saa käydä, parturissa saa käydä, autolla saa ajaa, saa ulkoilla, saa hiihtää, saa juosta, saa tanssia, saa kiljua, saa soittaa harmonikkaa, saa heittää voltteja, saa ryypätä, saa riehua, saa katsoa elokuvia, saa tavata ystäviä kunhan pitää turvavälit. Taivaalta ei putoa pommeja, ketään ei ammuta, ketään ei viedä vankileirille, mitä ihmeen ”jaksamista” ja märisemistä tässä nyt on? En ymmärrä miten jotkut ihmiset valittavat koko ajan vaikka tilanne on lähes normaali. Miten nämä ihmiset olisivat selvinneet sota-ajasta?
Niinpä! Kauneushoitolaankin saa mennä, väsyneiden kannattais nyt vaan varata joku ihana kasvohoito tai kokovartalohieronta ja sen jälkeen hakea take-away-annos lemppariruokaa ja pullo viiniä, lysähtää kotisohvalle ja katsoa leffaa.
Mitä ihmiset valittaa??
Miksi monille on mahdoton ymmärtää, että kaikkien elämä ei ole samanlaista kuin heillä itsellään? Miten rajoittunut voi maailmankuva olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sössötä enkä lässytä vaan puhun ihan normaalisti, kirjoitankin ihan sujuvasti :D Olen jo kaksi vuotta ollut yötä päivää yksin kotona, kipujeni kanssa, eli olen pärjännyt paljon kauemmin kuin kuvittelit. Kaupassa pystyn just ja just käymään. Työkyvytön minäkin enkä saa edes lääkäristä apua, en myöskään muilta koska kipu ei näy päällepäin eikä sille ole mittaria. Vesijumppiin tms ei ole koskaan ollut mahdollisuutta. Liian hyvälle olet oppinut jos pitää toimintakykyä pitää yllä tauluja maalaamalla. Voihan niitä kotonakin maalata, youtubessa on ohjevideoita tuhansittain. Jumpatakin voi kotona, voinnin mukaan. Näin tässä joutuu muutkin tekemään. Että "älä sinä kuule mulle ala" uhoamaan, monilla on vielä huonommin asiat eikä pääkoppa nitise liitoksissaan näin mitättömistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kohtaamiset ihmisten kanssa ovat tärkeitä. Rakastan käydä erilaisissa tapahtumissa, missä voi jutella tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Kahvilassa istuessa on kiva katsella ihmisvilinää.
Tuon osan jäätyä pois elämästä ja kohtaamisen typistyttyä omaan perheeseen ja Teams-palavereihin olen alkanut voida huonosti. Ei enää lähtemisen ja odotuksen iloa ja ajatusten vaihtoa. Keskustelut Teamseissa keskittyvät vain työasioihin.Olen synkimpinä hetkinä ajatellut, että olen valmis kuolemaan. Tunnistan olevani masentunut. Arki vielä menettelee työn parissa, mutta viikonloppuisin vaivun apaattisuuteen.
Olen ehkä jonkun mittapuun mukaan sitten heikko, mutta mielenterveyteni on todella kovilla. Toivottavasti jaksan sinnitellä. Toivo on kesässä.
Totta kai kahvilassa istuminen ja katselu on kivaa, mutta ihmisen pitää tottua siihen että aina ei ole kivaa ja se ei voi olla pääpointti elämässä. Olen työskennellyt opena ja monesti näkee että jo lapset kasvatetaan siihen että kaiken pitäisi olla kivaa. Pitää oppia siihen että välillä on epämiellyttävää.
Muutenkin pitää oppia olemaan yksinään eikä rakentaa elämäänsä muiden varaan. Voi tulla hetki että menettää kaiken ja kaikki läheiset. Sitten pitää tulla toimeen omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mä asun Vantaalla, joka on kesästä lähtien ollut hyvänä kakkosena heti Helsingin jälkeen koronatilastoissa. Etäilyhän mahdollistaa juuri sen, että voi muodostaa muiden etäilijöiden kanssa koronakuplia Vai onko suurin osa aiemmista sosiaalisista kontakteistasi sellaisia, jotka jatkuvasti altistavat itsensä koronavirukselle esimerkiksi työssäkäynnin vuoksi?
Vuosi sitten ulkomailta palaavia kehotettiin pysymään 14 vrk omaehtoisessa karanteenissa ja tarkkailemaan mahdollisia oireitaan ennenkuin tapaavat muita ihmisiä. Miksi? Koska sen parin viikon aikana selvisi, olisiko itsellä tartunta vai ei. Omaehtoisessa karanteenissa on toinenkin etu eli se, että sen kahden viikon aikana ei voi saada tartuntaakaan. Nyt on monet eläneet omaehtoisessa karanteenissa jo kuukausia. Silti pelätään, että tartutettaisiin joku toinen, jos tavattaisiin. Miksi? Jos sulla ei ole koronavirusta, ethän sä sitä voi silloin toiseen tartuttakaan. Jos se toinenkin on elänyt samalla tavalla, mitä hän tartuttaisi sinuun? Koronaviruksen, jota hänellä ei ole?
On erittäin järkevää olla varovainen ja huolellinen. Mutta pelon ei kannata antaa mennä järjenkäytön edelle.
Kaikilla kun ei ole sitä tuttavapiiriä, joiden kanssa muodostaa koronakuplia. Eli sosiaaliset kontaktit muodostuneet lähinnä työssä, opiskelussa ja harrastuksissa käymisestä, jotka jääneet kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Miksi monille on mahdoton ymmärtää, että kaikkien elämä ei ole samanlaista kuin heillä itsellään? Miten rajoittunut voi maailmankuva olla.
Tämä. Olkaa onnellisia, jos korona ei ole vaikuttanut millään tavalla elämäänne ja kaikki menee hyvin. Kaikilla ei asiat ole yhtä hyvin, eikä heidän mollaamisensa auta asiaa yhtään.
En pelkää, haluaisin vain elää.
Tajusin taas kuinka aika kuluu ja ikää tulee.
Elämä loppuu joskus, ei vielä.
Minusta ketään ei pitäisi painostaa rokotukseen uhittelemalla, etä vain siten saisivat ihmisoikeuksiaan ja vapauksiaan tai elinkeinonharjoittamislupiaan takaisin. Ne pitäisi saada ehottomasti, ilman että kokeilee tuota testipiikkiä, joka aivan ilmeisesti on jokin sikapiikki kakkonen tai vielä pahempi
Juuri näin. Jos on aidosti kiinnostunut asioista ja pystyy ajattelemaan, pärjää ilman viriketulvaakin. Ja onhan sitä kohinaa tarjolla ihan kuinka paljon vain, kiitos nettiyhteyksien. Pääset käsiksi todella upeisiin ajatuksiin jo ihan kirjojen välityksellä, leffoja löytyy ja ihan keskusteluja about mistä päin maailmaan hyvänsä. Okei, jos kieltä tajuat.
Juttu on vaan siitä että sua ei kiinnosta se sisältö. Sua kiinnostaa pälättää ihmisten kanssa.