Ei tämä lopu ikinä, ei jaksa
Tässä nyt vuosi pitänyt jaksaa ja jaksaa. En enää kyllä jaksa.
Tajusin, että eihän tuolla hallituksella ole edes mitään suunnitelmaa koronavapaasta elämästä. Ne vaan puhuu sairaanhoidon kantokyvystä. Messukeskuskin voidaan ottaaa sairaalatilaksi. Ei ne edes ajattele että tämä virus olisi vuoden päästäkään pois.
Tämä paska jatkuu, kun ei edes yritetä tukahduttaa, vähän vaan koko ajan hillitään.
Kommentit (1556)
Vierailija kirjoitti:
Heikoimmat alkavat murtua. Aikojen sivu vahvimmat ovat selvinneet kriiseistä paremmin
Hyvin selviää kotona viihtyvät, työtä vieroksuvat introvertit neliöissään :) ei mitään ongelmaa, ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin korona-ajan rajoitustoimien kaltaiset olot ja niiden vaikutus on ollut elämässä jo pidempäänkin. Kuten yksinäisyys ja eristäytyneisyys. Jopa monien vuosien ajan.
Miten ihmeessä ei voi jaksaa, tai kestää muutaman vuoden kestäviä poikkeusoloja?
Kaikki on loppujen lopuksi kiinni omasta asennoitumisesta ja ajattelusta. Eli ts. korvien välistä.
Kyllä te jaksatte. Motivoimalla ja psyykkaamalla itseänne positiviisilla ajatuksilla ja mielikuvaharjoittelulla. Harrastamalla kivoja asioita. Pohtimalla elämää ja itseänne kannattelevia tekijöitä ja asioita.
Ydinkysymys: MIKSI näitä oloja pitäisi vielä jaksaa? Keitä tässä suojellaan? Yhteiskuntaa koskevissa päätöksissä pitäisi aina turvata tulevaisuutta, ei menneisyyttä. Nyt rajoitustoimet kohdistuvat nuoriin ihmisiin; heidän toimeentulonsa on viety ja heitä syyllistetään jatkuvasti jopa ministeritasolta, erityisesti Kiuru on näin tehnyt kerta toisensa jälkeen. Yhtään vaikeaa päätöstä ei ole tehty. On helppoa hymistellä, että kaikkien elämä on miljoonien arvoinen, mutta vaikeampaa onkin sitten sanoa, että yhteiskunnan täytyy keskittyä turvaamaan tulevaisuus ja vanhukset, riskiryhmät ja riskiryhmäläisiksi itsensä ylentäneet ovat vasta toissijainen suojelun kohde. Ei ole uskallusta kertoa, missä ryhmissä tauti leviää. Ryhmä ei ole yksinään ikäluokan mukaan kategorisoitavissa.
P.S. Kuinka moni on sairastanut koronan? Kuinka moni tuntee jonkun sairaalahoidossa olleen?
"Lääketieteellisen johtajan mukaan Digifundus Oy tuottaa
Jyväskylän kaupungin diabeetikoiden silmänpohjakuvausten lisäksi oheispalvelut,
joita ovat silmälääkärin lausunto-, ajanhallinta-, kutsu- ja
vastauskirjepalvelu.
Palvelukokonaisuuden sisältö on sovittu yhdessä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin
silmätautien yksikön ja Jyväskylän kaupungin edustajien kanssa.
Lääketieteellinen johtaja toteaa, että vastauskirjeen lähettämisestä, sisällöstä
ja allekirjoituksesta on sovittu yhdessä Jyväskylän kaupungin kanssa.
Kirjeen tarkoituksena on lisätä diabeetikoiden tietämystä sairaudestaan ja sitä kautta
parantaa omahoitoa. Mikäli kirjeen saanut henkilö haluaa lisätietoja kirjeen sisällöstä,
on hänellä mahdollisuus saada lisätietoja paikalliselta diabeteshoitajalta tai omalta lääkäriltään."
---jos joku ei kuitenkaan jaksa/ehdi kokonaan lukemaan.
Lähettääkö ne kutsun kuvaukseen kaikille 100-vuotiaillekin?
Siinä kuvauksessa käytetään silmän mustuaista laajentavia tippoja, oftan Tropicamid
Sen pakkausseloste on kyllä melkoinen, kun apuaineiden listassa lukee Keuhkopöhön aiheuttava aine,
siis tuntien kuluttua!
Löytyy käyttöturvallisuustiedotteesta: B e n t s a l k o n i u m k l o r i d i :
"aine on syövyttävää silmille, iholle ja hengitysteille.
Syövyttävää nieltynä.
Liuoksen nieleminen voi aiheuttaa aineen joutumisen keuhkoihin ja kemiallisen keuhkotulehduksen vaaran"
Parhaita asiakkaita tuollaiset, kun eivät voi pistää vastaan ollenkaan. Levetirasetaamin maksaa kaikki veronmaksajat ja sellaisia on helppo kärrätä ihan minne vaan, kun ei heillä ole edes lihasvoimaa, ´nostaa itseään ylös: kaikki kay, kiitos! Epilepsialääkkeet a i h e u t t a v a t dementiaa:-X
Oma elåmä on nykyään ainakin yksitoikkoista pa*kaa. Ei riitä mulle sisällöksi samat ulkoilulenkit päivittäin, vaan kaipaan muitakin menoja. Jos ei ole näitä aikaisemminkaan harrastanut, niin ilmeisen vaikea on ymmärtää niitä, joille kulttuuri, liikunta ja matkat silloin tällöin on iso osa elämää. Lisäksi opiskelijana vuosi kotona läppärillä ilman, että tapaa opiskelijatovereita tai saa päiviinsä vaihtelua alkaa todella kypsyttää. Ja en todellakaan ole helposti periksiantavaa tyyppiä, mutta nyt tuntuu, että alkaa vähitellen mielenterveys ja kognitiiviset taidot heikentyä. Siitä sitten työelämään puolikuntoista työvoimaa, kun on jo valmiiksi ihan hajalla. Tätäkin viestiä ilkkujat ilkkukoon, toivottavasti saatte siitä paremman mielen, kun voitte esitellä omaa ylemmyyttänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jokaisen kuunnella tämä keskustelu, ellei jo ole! https://youtu.be/wGHFQ1HImc0
Vit.. kuuntele.
Ainoa henkilö, joka puhuu asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset nyt tähän hajoaa? Ulos pääsee ovesta. Ylös, ulos ja lenkille. Piristää kehoa ja mieltä. Uskomatonta että ihmiset ovat hätää kärsimässä kun eivät pääse hurvittelemaan normaalisti.
Opetelkaa nauttimaan elämän pienistä asioista.
Kuule täällä on jo kuukausikaupalla harrastettu sitä pelkkää ulkoilumoskaa. Alkaa melko pahasti maistua puulta.
Ulkoilu on aina hyvästä ja siitä saan itse energiaa. Onhan kotona jo pakolliset tehtävät. Voi tehdä käsitöitä.lukea.katsoa netistä leffaa .sarjaa jne. Opetella tekemään ihan uusi ruoka. Leipoa. Jumpata. Soitella ja kysyä kuulumisia. Ostaa viherkasveja ellei oo jo.
Se on nyt tätä tää elämä. Kyllä se tästä ja kesä tulee. 669
Toiset sanoo, että ei vaikuta koronatoimet omaan elämään. Kyllä ne vielä vaikuttaa, kun vapautesi viedään. Tietysti voit eristäytyä ja leikkiä, että et ole osa yhteiskuntaa, jos et käytä mitään rahatukia, sinulla on omia säästöjä eikä niitä sinulta viedä.
hallitus on epäonnistunut surkeasti ja tätä laskua maksetaan pitkään,
nyt näkee mitä saa, jos taloustietämys on nolla ja ainoa työkokemus kaupankassana,
Nyt luodaan pohja kesän rajoituksille. Syksyllä uutta aihetta rajoittaa, koska variantti.
Vierailija kirjoitti:
hallitus on epäonnistunut surkeasti ja tätä laskua maksetaan pitkään,
nyt näkee mitä saa, jos taloustietämys on nolla ja ainoa työkokemus kaupankassana,
Ei kun hallitus vie meitä erinomaisesti kohti entistä keskitetympää valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikoimmat alkavat murtua. Aikojen sivu vahvimmat ovat selvinneet kriiseistä paremmin
Höpö höpö. Toiset on ottanut alusta asti asian vakavasti ja eristäytyneet. He eivät enää jaksa. Tottakai ne jaksaa jotka on eläneet normaalisti koko ajan.
Ihmisillä on erilaisia elämäntyylejä. Itselläni ei ole muuttunut mikään muu kuin se, että käytän maskia töissä ja kaupassa käydessäni. Kädet olen osannut pestä ennen tätä koronaakin. Helppohan tässä on pysyä järjissään.
Oho! Et siis käy normaalioloissakaan kuntosalilla? Ryhmäliikuntatunneilla? Uimahallissa uimassa? Elokuvissa? Festareilla? Huvipuistoissa? Eläintarhoissa? Museoissa? Oopperassa? Olen sanaton!
Pakko vastata tälle: Täällä yksi, joka on käynyt kuntosalilla vain ja ainoastaan peruskoulun liikuntatunnilla, ja siitähän on aikaa... Työ ja vapaa-ajan harrastukset pitää huolen siitä, että lihaskunto pysyy yllä. Kotona voi tehdä myös treeniä tarpeen vaatiessa.
Ryhmäliikuntatunneillakaan en ole käynyt enää vuosiin (lasten saannin jälkeen). Olen vain todennut että aikatauluihin sidottu liikunta ei sovi mun elämään. Liikun itsenäisesti silloin kun mulle parhaiten sopii. Liikun silti paljon ja säännöllisesti.
Uimahallissa kävin viimeksi kun lapset olivat pieniä. Nyt uinnit hoitaa koulu, ja ovat myös sen ikäisiä, että ovat jo tovin voineet mennä omatoimisesti. Mulle riittää ja sopii paremmin kesällä luonnonvedet.
Elokuvissa kerran-pari vuodessa. Viime vuonnakin se toteutui. Elämässä on vaan niin valtavasti mielenkiintoista tekemistä, että kaikkeen ei vaan aika riitä. Ei esimerkiksi elokuvissa useammin käymiseen. Ja elokuvia on muutenkin paljon näppärämpi katsoa kotona.
Festarit kuuluivat minulla ikään ~ 16-20 v. Joillakin tuli käytyä vielä tuon jälkeenkin.
Lapsia on käytetty huvipuistossa noin kolmen vuoden välein. Kukaan meiltä ei ihan erityisesti sinne hingu, tuo on ollut ihan hyvä määrä.
Eläintarhassa on käyty yleensä kevättalvella tai keväällä ja on muuten auki nytkin!
Museoissa tuli käytyä viime kesänä ihan normaalisti, kuten aina aiemminkin tämä on painottunut meillä kesään. Yksi museokeskus on sellainen, jossa on tullut käytyä joko lasten syys- tai talvilomalla, mutta nyt poikkeuksellisesti ei olla käyty vuoteen, vaikka se auki on ollutkin.
Ooppera on kokematta.
Normaalisti auki olevaa kirjastoa kaipaan. Samoin silloin tällöin hyvässä ravintolassa syömistä (omassa kaupungissa ei ole kuin lounasravintoloita ja pitserioita).
Olen itse vähän hämmentynyt siitä, että on ihmisiä, jotka kuvittelevat kaikkien elävän kuin itse. Meitä on varmasti hurjat määrät, joilla arki muuttunut sen maskin käytön verran tai etätöihin siirtymisen. Itse en ole etätöissä, mutta maskia joudun käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Oma elåmä on nykyään ainakin yksitoikkoista pa*kaa. Ei riitä mulle sisällöksi samat ulkoilulenkit päivittäin, vaan kaipaan muitakin menoja. Jos ei ole näitä aikaisemminkaan harrastanut, niin ilmeisen vaikea on ymmärtää niitä, joille kulttuuri, liikunta ja matkat silloin tällöin on iso osa elämää. Lisäksi opiskelijana vuosi kotona läppärillä ilman, että tapaa opiskelijatovereita tai saa päiviinsä vaihtelua alkaa todella kypsyttää. Ja en todellakaan ole helposti periksiantavaa tyyppiä, mutta nyt tuntuu, että alkaa vähitellen mielenterveys ja kognitiiviset taidot heikentyä. Siitä sitten työelämään puolikuntoista työvoimaa, kun on jo valmiiksi ihan hajalla. Tätäkin viestiä ilkkujat ilkkukoon, toivottavasti saatte siitä paremman mielen, kun voitte esitellä omaa ylemmyyttänne.
Opiskeluikäiset tässä onkin suurimpia kärsijöitä. 😔 Harmittaa kyllä vietävästi teidän puolesta. Ei ole kyse siitä että onko esim. kulttuuria ja matkustamista aiemmin harrastanut ja ettei ymmärtäisi niiden menettämisen surua, vaan ihan puhtaasti iästä ja elämäntilanteesta. Ei tällainen keski-ikäinen perheellinen työssäkäyvä mitenkään erityisesti kärsi ylimääräisten menojen puutteesta (huh, helpotus melkein!), mutta ei nuoren ihmisen elämän kuulu tällaista olla! Mutta koittakaa sinnitellä, eihän tässä muutakaan voi. ❤️ Ja vaikka kuinka kuulostaa typerältä, niin niitä ilon ja onnen pilkahduksia pitää vain yrittää repiä pienistäkin asioista.
Sota-aika kesti pidempään. Lisäksi miehet olivat rintamalla ja ruuasta pulaa. Koetetaan jaksaa vielä. Voi maski naamallakin jotain spontaania sanoa kanssaihmisille ja paremman mielen molemmille.
Olen ollut vuosittain "rantalomalla" Gambiassa ja nyt en koronan vuosi
ole voinut sinne menne. Harmittaa tämä korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia viestejä joten en tiedä joko oli puhetta, mutta mikä tässä nyt niiiiiin kamalaa on? Yrittäjät ymmärrän, että ovat peloissaan firmansa puolesta, mutta mites me muut? Joo työt loppuivat myös minulla, mutta ei tämä nyt mikään katastrofi ole. Ihan mukavaa jopa ajoittain. Saa olla enemmän perheen kanssa ja touhuta omiaan.
Kaikissa asioissa on hyvät ja huonot puolensa miksi huudetaan vain huonoista puolista. Nythän perheet saavat olla yhdessä, laittaa ruokaa ja seurustella, kuunnella puolisoa ja lapsia, kun ollaan etätoissä etäopiskellaan. Lapsia ei tarvitse kiskoa pakkasaamuina rakäisiiin tarhoihin laumahoitoon.
Vanhemmat voivat siinä kotosalla seurata lastensa tilannetta, opettaa teineillekin kotihommia, yhdessä laitettu ruoka maistuu paremmalta. Siinä samalla huomaa, kuinka hyvin lapset ovatkaan varttuneet, tai senkin mikä ei hyvältä näytä. Kaikki tarvittava hoituu netin kautta ja yhteistä aikaa on voitu käyttää hiihdellen ja pulkkamäessä, ei ole pakko lähteä Lappiin.
Vanhuksetkaan eivät ole tunkemassa neuvoineen, vaan pysyvät omissa oloissaan.
Miksi alapeukutuksia, edesmennyt isäni soti tämän maan itsenäisyyden puolesta 6-vuotta, eikä palannut ihan terveenä rintamalta. Itsekin kannan niitä traumoja niskassani, mietin kuinka hän nuorukaisena jaksoi ja äiti täällä pikkulottana. Elämä ei ole ruusuilla tanssimista, kunhan saisin edes terälehteä hipaista.
Elän n. viikon kerrallaan ja sekin lähinnä siksi, kun tilaan ruuat kerran viikossa kotiin.
En suunnittele mitään muuta.
Jaksan kohtalaisesti. Kohta on tärkeimmät läheiset lapsia lukuunottamatta rokotettu edes kertaalleen (joo, sukuni on vanha ja sairaalloinen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Toiset on ottanut alusta asti asian vakavasti ja eristäytyneet. He eivät enää jaksa. Tottakai ne jaksaa jotka on eläneet normaalisti koko ajan.
Ihmisillä on erilaisia elämäntyylejä. Itselläni ei ole muuttunut mikään muu kuin se, että käytän maskia töissä ja kaupassa käydessäni. Kädet olen osannut pestä ennen tätä koronaakin. Helppohan tässä on pysyä järjissään.
Oho! Et siis käy normaalioloissakaan kuntosalilla? Ryhmäliikuntatunneilla? Uimahallissa uimassa? Elokuvissa? Festareilla? Huvipuistoissa? Eläintarhoissa? Museoissa? Oopperassa? Olen sanaton!
Teetkö sinä mitään mikä ei maksa rahaa?
Mutta oikeasti, monet meistä tekevät noita asioita normaaliaikoina. Mutta ei me ahdistuta vaikka ei vuoteen olla käyty oopperassa tai huvipuistossa. Vähän tylsää on, mutta me ymmärretään että nyt on poikkeuksellinen aika joka ei sekään kestä ikuisesti. Sinne oopperaan ja kuntosalille ja kahvilaan ja eläintarhaan pääsee taas aikanaan. Olen puolestani sanaton siitä miten hauras nykyihmisten sopeutumiskyky on jos noiden maksullisten huvitusten tilapäinen puuttuminen laittaa koko mielenterveyden vaakalaudalle.
Samaa mieltä. Miten tuollaiset sopeutuis koskaan esimerkiksi työttömyyteen/köyhyyteen, vammautumiseen ja työkyvyttömyyteen, halvaantumiseen jne. Liian hyvälle ja helpolle opittu jos pieni pandemia vie mielenterveyden kokonaan.
Jep. Itse sairastelin 3-4 vuotta ja oli epäselvää pääsenkö ikinä enää rakkaan liikuntaharrastukseni pariin. Kaiken henkisen raskauden lisäksi oli vielä fyysiset kivut ja vaivat ja kivuliaat hoidot. Nyt kuitenkin pystyn jotenkin kuten jatkamaan harrastustani enkä anna koronan häiritä sitä. Olen kiitollinen että sain terveyttäni näinkin paljon takaisin.
Eihän tässä ole muuttunut mikään. Kaupassa ja töissä maski. Kalassa käydään, treenataan, ulkoilmaan, ryypätään ja kuksitaan samaan malliin.
Reissut ja ravintolat jäänyt. Rahaa on kun roskaa.
Sanaton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla kaikki liikuntatunnit löytyy netistä. Osallistun viikoittain 6 suoralle tanssitunnille, lisäksi opiskelen onlinearkistotunneilla ja teen omia koreografioita. lisäksi joogatunnit netissä. Sen lisäksi teen taidetta itse ja opiskelen myös sitä nettiopintoina. Lisäksi opiskelen rumpujen soittoa. Lisäksi olen alkanut kokkailemaan enemmän. Minulla ei aika tule pitkäksi, aina on hommat odottamassa. Jos olisi aikaa enemmän, opiskelisin kieliä ja valokuvausta. Onneksi aikaa ei mene nyt työmatkoihin.
Sitten kun tilanne helpottaa niin totta kai innolla menen uimahalliin ja konsertteihin, mutta maltan kyllä muutaman vuoden odottaa sitä tilannetta, ei käy hermoille. Uimahallia erityisesti kaipaan ja vesihierontaa sillä sairauteni vuoksi paikkoja kolottaa.
Olen tottunut siihen että elämä ei ole pelkkää omien mielihalujen tyydyttämistä ja aina ei elämä mene omien halujeni mukaan, se kai helpottaa tilanteen hyväksymistä. Olen myös sairastellut vuosia ja ollut jo silloin tauolla normaalielämästä.
Vit.. kuuntele.