Kun ei osaa ja uskalla sijoittaa
Maksoin viime vuonna asuntolainaa 20 000 euroa ylimäärin pois. Joidenkin mielestä tein tyhmästi, kun olisi kannattanut sijoittaa ja kannattaa maksaa lainaa ylimäärin vasta kun korot alkavat nousta.
Mutta kun ei ymmärrä näistä sijoitusasioista yhtikästä mitään, niin miten uskaltaa?
Itselle taas luo turvaa, kun se asuntolaina alenee paljon nopeampaan tahtiin kuin alun perin suunniteltiin.
Muita samassa tilanteessa?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
No justnyt ei kannata sijoitella kuin itseensä. Pörsdit on sellaisessa kuplassa että vaikka se kupla puhkeaa, niin edelleenkin on puolet ilmaa. mm. Tesla tuottaa dollarin/osake/vuosi ja osakkeen hinta on 700 dollaria. Tällä tuotolla se siis maksaa itsensä takaisin 700:ssa vuodessa. Huu, en minä ainakaan jaksa odottaa.[/quote
Testaan en sijoittaisi itsekään.
Ulkomaisiin yhtiöihin olen sijoittanut Lynxin kautta.
Mielenkiintoista olisi kuulla paljonko porukka saa osinkoja? Itse sain vasta muutamia satasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
osingot lienee keskimäärin 3-4%, hyvinä vuosina enemmän , huonoina vähemmän ja tuotosta pääomaverot ellei osakesäästölillä jossa uudelleen sijoittaa. Kaupat maksaa 14e kerta jos ei osta montaa kertaa kuussa, eli ihan pikkusatasia ei kannata sijoittaa koska palkkiot syö jo parin vuoden osingot helposti. Rahastot pärjää vaihtelevasti, ostin Nordnetin 3 rahastoa jotka nyt yli vuoden jälkeen ovat -15% - -22% laskeneet, ei onneksi ollut mikään kk sopimus menossa, joten siellä on pienet pääomat. Sen verran sijoittaa mitä voi hävitä. Jos sijoittaminen olisi yhtä helppoa kuin laihduttaminen kaikki olisi yhtä rikkaita kuin laihoja :D
Osakkeissa kannattaa tarkistaa oman pankin hinnasto, nordnet on kallis paikka ostaa. Nordeassa ja ehkä myös op:ssa välityspalkkio on enintään 1% euro-osakkeissa eli pienilläkin summilla voi aloittaa.
Danskella minimiveloitus osakekaupoista 8€, eli 800€ kaupoista 1%.
Tämä minimiveloitus on voimassa 3200€ asti, suuremmista menee 0,0025.
Tämä vaan tiedoksi, Nordea ja Op taitavat olla edullisimmat kuluiltaan, jos haluaa merkitä pienillä summilla.
Itseäni harmittaa kun olen nyt niin pa, että en pysty sijoittamaan.
Muutaman vuoden kokeilin pikkurahalla ja onnistuin, ehkä tuuriillla saamaa 30% tuoton, mutta jouduin rahapulassa nostamaan nuo varat.
Nyt on kunnon löysän rahan härkämarkkinat, joten kannattaa sijoittaa niin paljon kuin tililtä irtoaa ja lisäksi vielä velaksi.
Ostaisin kunnon viinikaapin ja sijoittaisin laatuviineihin. Jos ei huvita myydä niin aina voi nauttia.
Osinkoja saan parin kk välein kun jenkkiyhtiöitä. Pieniä summia kun vain muutaman tonnin edestä osakkeita. Mutta tuloa sekin.
Tutki yrityksiä itse, ei se mitään avaruustiedettä ole. Kerronpa esimerkin: kaveri alkoi käyttää tosi kivoja Marimekon puseroita, jotka oli ostanut Japanista. Luin netistä tietoa firmasta ja mm. vastuullisuutta oli kuvattu. Päätin uskaltaa ostaa osakkeita. Avasin sijoitustilin ja laitoin sinne 1000 euroa sillä ajatuksella, että jos ne häviän, en joudu vararikkoon. Marimekon kurssi oli silloin 18. Ostin osakkeita. Muutaman kuukauden päästä Kauppalehden artikkelissa joku wannabeguru kirjoitti, että Marimekko on pelkkä kupla. Paniikissa myin osakkeeni tappiolla. En luottanut itseeni. Marimekon kurssi on nyt yli 50, olisi maksanut hyvät osingot joka vuosi. Harmittaa.
Ostelin niillä rahoilla vähän sitä sun tätä, arvo on pysynyt, mutta voittoa ei ole tullut.
Mutta puolet tonnistani laitoin aika pieneen tuntemattomaan firmaan, jonka talous näytti olevan kunnossa ja joka rekrytoi uutta työvoimaa. Pari vuotta oli vuoristorataa, mutta sitten kolahti. Hyvät osingot ja kurssi noussut niin, että viidensadan setelini on nyt viisinkertaistunut. Yritän kasvattaa salkkua pikkuhiljaa, jospa arvo kymmenen vuoden päästä olisi jo viisinumeroinen.
Että sellaista se sijoittaminen on tavalliselle naiselle. Välillä mokaa, välillä onnistuu. Verotuksesta on hankala löytää helposti tietoa, mutta siihenkin pitää vaan perehtyä.
Koko sijoitus touhu on kaiken pahan alku!
Vierailija kirjoitti:
Myyminen on minulle vaikeinta. Oletteko myyneet osakkeita?
Olen myynyt useinkin. Silloin kun on tavoite jollekin osakkeelle täyttynyt. Ja jos on tullut äkillinen rahantarve jonkun välttämättömän isomman hankinnan kanssa.
Ikinä ei pidä rakastua johonkin osakkeeseen. Täytyy aina olla valmis luopumaan jostain myös.
Vierailija kirjoitti:
Mutta voiko se sijoittaminen aina tuottaa? Väkisinkin ajattelee, että parempi maksaa sitä asuntolainaa kuin ottaa riskiä että mahdollisesti menettää ne rahat. Ehkä velattomana uskaltaisi kokeilla sijoittamista sitten.
Vastauksena kysymykseen, "voiko se sijoittaminen aina tuottaa" voi vastata yksiselitteisesti kyllä. Sijoittaminen ei ole nollasummapeliä, jossa tuottosi olisivat poissa joltakulta toiselta sijoittajalta. Pitkällä tähtäimellä pörssikurssit nousevat aina, vähän niinkuin asuntojen hinnat.
Miksi jotkut sijoittajat häviävät rahaa? Moni ei malta tai voi olla mukana tarpeeksi pitkään tai ei hajauta sijoituksiaan riittävästi. Lisäksi sijoittamisen kulut ovat poissa tuotosta, rahastojen hallinnointipalkkiot ehkä isoimpina
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista olisi kuulla paljonko porukka saa osinkoja? Itse sain vasta muutamia satasia.
Keskimääräinen osinkotuotto suomalaisille osakesijoittajille vuonna 2020 oli 4,62%. Eli sadan tonnin osakesalkulla olisi saanut osinkoja 4620 euroa. Siitä sitten verot pois, niin nettona olisi jäänyt kolme tonnia itselle. Monelle tuo olisi kiva ylimääräinen kuukauden palkka.
Näin hyvää tuottoa voi saada juuri ja juuri myös asuntosijoittamisella. Pankkien olemattomilla koroilla ei olisi päässyt lähellekään.
Vierailija kirjoitti:
No mutta osakkeita pitäisi osata oikealla hetkellä myös myydä jos mielii saada voittoa . Pian voi tulla romahdus ja kurssit miinuksella eli menetät rahasi kun firma kaatuu.
Se on tapahtunut minulle pari kertaa. Menetin kymmeniä tuhansia euroja.
Kuuluu pelin henkeen. Pohjimmiltaan tässä on samaa henkeä kuin vedonlyönnissä. Riskinottoa pelkääville osakemarkkinoilla olo voi olla ahdistavaa.
Olen itsekin kokenut tuon, kuinka jonkun sijoituksen arvo romahtaa ja kuolee pois. Itselläni oli katkeraan loppuun asti Talvivaaran osakkeita. Menetin siinä vajaat neljä tonnia kaiken kaikkiaan.
Nyt koen tämän niin, että se oli arvokas kokemus josta jouduin maksamaan oppirahoja.
Isossa kuvassa osakkeissa on kuitenkin historian saatossa ollut aina nousua. Jotkut hudit vain kuuluu joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskimääräinen osinkotuotto suomalaisille osakesijoittajille vuonna 2020 oli 4,62%. Eli sadan tonnin osakesalkulla olisi saanut osinkoja 4620 euroa. Siitä sitten verot pois, niin nettona olisi jäänyt kolme tonnia itselle. Monelle tuo olisi kiva ylimääräinen kuukauden palkka.
Näin hyvää tuottoa voi saada juuri ja juuri myös asuntosijoittamisella. Pankkien olemattomilla koroilla ei olisi päässyt lähellekään.
Itselläni osinkotuotto on ollut juurikin tuota prosenttiluokkaa. Joka kerta se lämmittää, kun osingot maksetaan tilille.
Kun aikanaan aloittelin sijoittamista, tutkin paljon eri yritysten taustoja ja tunnuslukuja. Sijoitin sitten niiden mukaan. En tehnyt mitenkään erikoista tulosta kuitenkaan.
Sitten aloin sijoittamaan ihan fiilispohjalta tutkimatta yhtään mitään taustoja. Jos firmalla oli hauska nimi tai siitä tuli muuten hyvät fibat, niin eurot kiinni vaan siihen hevoseen. Tällä systeemillä on tullut todella hyvät tuotot, mutta myös pari todellista mahalaskua.
Jostain syystä itse olen siis tienannut parhaiten tällä jälkimmäisellä tavalla. Vaikka se sotii kaikkia oppeja vastaan.
Ala vaan ap sijoittamaan itsellesi parhaaksi katsomallasi tavalla. Muista kuitenkin, että sijoitat vain ne rahat, joita et tarvitse kuukausittaiseen toimeentuloon.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitan tällä hetkellä pienistä tuloistani sellaisia määriä että parjään hyvin vaikka häviäisin niin ei tule stressiä. Innostuin viime vuonna randomisti kun luin että Musti ja Mirri on pörssissä ja ostin sitten veropalautuksilla Musti grouppia tietämättä sen suuremmin mistään mitään. Sen jälkeen välillä vähän jotain lukenut ja tehnyt pari ostosta nordnetissä ja lisäksi sijoitin nyt myös muutamiin kryptoihin. Ja siis mulla ei todellakaan ole mitään pääomaa, oon ihan matalapalkka osa-aikatyössä. :D
Kryptojen kanssa varovainen sitten, kantsii Nordnetin sivuilta käydä lista lukemassa missä jenkit lopettavat osan noiden listaamisista (pikkulistat) kaupankäyntioikeudet maaliskuun jälkeen. Sitten et voi niitä myydä etkä ostaa.
Tämä siis koskee muitakin pankkeja, on siis pitkä lista osakkeista ym.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna kyllä sitä mietttii miksi tämä sijoittamienen on aina niin kannattavaa.
En nyt ihan saanut kiinni tästä. Oliko tämä ironiaa?
Omalla kohdallani kokemukset on reippaasti positiivisen puolella. Pitkään kun on jo ollut mukana, niin tietysti hutejakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kunnon löysän rahan härkämarkkinat, joten kannattaa sijoittaa niin paljon kuin tililtä irtoaa ja lisäksi vielä velaksi.
Tuollainen yltiöpäisyys ei järkevää eikä varsinkaan aloittelevalle.
Tutki ja lue, aloita rahastoista. Siitä se sitten lähtee. Hajautus tärkeää, ajallinen ja eri toimialojen.
Pitää katsoa sijoittamista muutaman vuoden päästä, nyt kaikki rahat on tilillä. Asunnon osto mielessä, joten ei ole varaa menettää niitä rahoja. Tilillä nyt 60 ke, vielä pitäisi 20 ke säästää niin saisi lainan 250 ke asuntoon. Pankki vaatii 30% rahaa asunnon ostoon + kaikkiin kauppa kuluihin pitää olla rahaa tilillä. Jos pörssi vaikka 30% kyykkäisi, jäis asunto ostamatta parin vuoden päästä.
Kannattaa tosiaan elää. Kaikki loppuu aikanaan.
.inulle sijoittaminen/säästäminen on vanhuuden turva. Eläkekertymä aika vähän kun nuorempana matkustelin ja sitten olin kotona lapsia hoitamassa plus pätkätöitä. Heräsin tajuamaan liian myöhään. Nyt on hyvät tulot joten pystyn säästämään.
Vaikka ei salkkuunsa koskisi ikinä, sen arvo vuosien varrella pysyy ja todennäköisesti kasvaa jos hyvät yhtiöt ja hyvä hajautus. Vuotuiset osingot saa tilille joten tuloakin saa, riippuu tietysti osakkeiden määrästä miten isoa se tulo on. Tulonhankkimisen kustannukset voi ilmoittaa verotuksessa esim sijoituskirjallisuus, kurssit jne.