Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun ei osaa ja uskalla sijoittaa

Vierailija
04.03.2021 |

Maksoin viime vuonna asuntolainaa 20 000 euroa ylimäärin pois. Joidenkin mielestä tein tyhmästi, kun olisi kannattanut sijoittaa ja kannattaa maksaa lainaa ylimäärin vasta kun korot alkavat nousta.
Mutta kun ei ymmärrä näistä sijoitusasioista yhtikästä mitään, niin miten uskaltaa?
Itselle taas luo turvaa, kun se asuntolaina alenee paljon nopeampaan tahtiin kuin alun perin suunniteltiin.
Muita samassa tilanteessa?

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurssit on kurssineet eli nousseet ja laskeneet enkä ole koskaan myynyt mitään. Olenko tyhmä?

Voi ostaa vaikka ikuisiksi ajoiksi jos tykkää osinkotuottoa kerätä. Mukavaa kun yleensä keväisin saa osinkoa tyyliin 200€ sieltä ja 300€ tuolta. Voi sitten ostaa niillä rahoilla lisää osakkeita tai itselle jotain kivaa. Osinko ilmaista rahaa 😄

Eli et myy?

En myy vaan kasvatan osinkopottia. 5 vuotta olen sijoittanut ja ekana vuonna sain 500€ osinkoa, nyt saan jo 1000€. Lähes kuukausittain laitan rahaa osakkeisiin. Käyttötilillä ei rahaa kannata pitää kuin pari tonnia.

Vierailija
42/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat teidän pieniä summia? Entä normaaleja summia millä aloittaa? Olisi kiva tietää, että onko teidän sijoitussumma toisen kuukausipalkka vai puhutaanko suunnilleen samoista summista.

Laitoin 5000€ nordnetin osakesalkkuun. Viiteen eri osakkeeseen 1000€ ja kuukausittain menee 100€ sijoituksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en osaa, mutta sijoitan rahaa niihin yrityksiin, jotka maksavat hyvää osinkoa. Joka vuosi tulee rahaa, vaikken seuraa kurssivaihteluita.

Mitkä yritykset maksavat hyvää osinkoa?

Listoja hyvistä osinko-osakkeista löytyy helposti googlaamalla. Tässäkin ketjussa jo pari mainittu.

Vierailija
44/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ovat teidän pieniä summia? Entä normaaleja summia millä aloittaa? Olisi kiva tietää, että onko teidän sijoitussumma toisen kuukausipalkka vai puhutaanko suunnilleen samoista summista.

Minä aloitin laittamalla aluksi 2500€ muutaman eri yrityksen osakkeisiin ja yhteen ETF-rahastoon. Ja aloituksen jälkeen kuukausittain lisäilen noin 200-500 eurolla (riippuen kuukauden muista menoista). Olen ihan tavallinen keskituloinen ihminen.

Vierailija
45/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sijoittaminen pelottaa kannattaa vilkaista vaikka oman pankin rahastoja ja katsoa sitä kasvukäyrää esim. 5 vuoden ajalta, lähes poikkeuksetta jokainen rahasto tuottaa paljon parempaa korkoa pitkällä aikavälillä kuin rahojen makuuttaminen pankkitilillä.

Kun on tottunut siihen rahastosijoittamiseen ja haluaa kokeilla osakkeita niin esim. youtubesta löytyy jenkkimarkkinoille sijoittavien ihmisten videoita, joista voi itse saada inspiraatiota että mihin kannattaisi sijoittaa. Itsellä kovimmassa seurannassa "Stock Moe".

Rahastot ja osakkeet itselläni yhteensä +40% alle vuoden sijoittamisella ja ilman suurta tietotaitoa ja nousukausi osakkeilleni on vielä edessäpäin.

PS: Jenkkimarkkinat tällä hetkellä näyttää aika punaisilta ja punaista kautta seuraa aina vihreä eli sijoita silloin kun markkinat on alhaalla äläkä myy osakkeita paniikissa pois varsinkaan tappiolla jos sinulla riittää uskoa yhtiön tulevaisuuteen.

(CCIV / Lucid Motors) ;D

Vierailija
46/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen. Laitoin ensin Nordnetin indeksirahastoihin 20 euroa kuussa ja tein pari satasen ja viidenkympin ostosta sinne. Noin vuoden verran katselin tuota. Nyt menee Nordnetin rahastoon 40 euroa kuussa ja ostan lisäksi osakkeita keskimäärin sadalla eurolla kuussa.

Vierailija
47/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisäyksenä, että facebookista löytyy "sijoituskerho" ryhmä johon saa liittyä kaikki sijoittamisesta kiinnostuneet. Aloittaminen on vaikeaa mutta tuntuu, että lopettaminen on mahdotonta. :D

Vierailija
48/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta osakkeita pitäisi osata oikealla hetkellä myös myydä jos mielii saada voittoa . Pian voi tulla romahdus ja kurssit miinuksella eli menetät rahasi kun firma kaatuu.

Se on tapahtunut minulle pari kertaa. Menetin kymmeniä tuhansia euroja.

Vierailija
49/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

osingot lienee keskimäärin 3-4%, hyvinä vuosina enemmän , huonoina vähemmän ja tuotosta pääomaverot ellei osakesäästölillä jossa uudelleen sijoittaa. Kaupat maksaa 14e kerta jos ei osta montaa kertaa kuussa, eli ihan pikkusatasia ei kannata sijoittaa koska palkkiot syö jo parin vuoden osingot helposti. Rahastot pärjää vaihtelevasti, ostin Nordnetin 3 rahastoa jotka nyt yli vuoden jälkeen ovat -15% - -22% laskeneet, ei onneksi ollut mikään kk sopimus menossa, joten siellä on pienet pääomat. Sen verran sijoittaa mitä voi hävitä. Jos sijoittaminen olisi yhtä helppoa kuin laihduttaminen kaikki olisi yhtä rikkaita kuin laihoja :D

Vierailija
50/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta osakkeita pitäisi osata oikealla hetkellä myös myydä jos mielii saada voittoa . Pian voi tulla romahdus ja kurssit miinuksella eli menetät rahasi kun firma kaatuu.

Se on tapahtunut minulle pari kertaa. Menetin kymmeniä tuhansia euroja.

Voi tulla kohta tai viiden vuoden päästä, kuka tietää. Sijoitan säännöllisesti pieniä summia joka kuukausi osakkeisiin ja rahastoihin. Sijoitusten arvo vaihtelee, mutta edes viime kevään romahduksessa kokonaisarvo ei mennyt miinukselle.

Jos osakkeet tuntuvat pelottavilta, osta rahastoja. Todennäköisyys, että rahaston kaikki firmat kaatuvat, on hyvin pieni. Pienillä summilla kun aloittaa, ehtii tottumaan kurssivaihteluihin.

Vierailija
51/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sijoita. Näkemäni sijoittaminen on sitä, että ihmiset keräävät omaisuutta osakkeiden muodossa käyttämättä varoja koskaan. Tuotot sijoitetaan, otetaan lainaa ja sijoitetaan, maksetaan lainaa pois ja samallakin sijoitetaan. Salkku kasvaa mutta varoilla ei tehdä mitään vaan jätetään perinnöksi. Mieluummin kituutetaan huonoina aikoina sen sijaan, että realisoitaisiin sijoituksia. Osakkeista muodostuu pakkosäästö, johon ei saa koskea.

Mieluummin elän elämääni, otan velkaa, elää elämääni, maksan velan pois, kulutan. Ei kerry salkku eikä siitä korolle korkoa tuottoa, muttahyvin olen pärjännyt ilmankin.

Vierailija
52/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en osaa, mutta sijoitan rahaa niihin yrityksiin, jotka maksavat hyvää osinkoa. Joka vuosi tulee rahaa, vaikken seuraa kurssivaihteluita.

Mitkä yritykset maksavat hyvää osinkoa?

Tästä Kauppalehden sivusta löydät Helsingin pörssin yritysten osinkohistoriaa:

https://www.kauppalehti.fi/porssi/kurssit/XHEL/osinkohistoria

Vierailija
53/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

osingot lienee keskimäärin 3-4%, hyvinä vuosina enemmän , huonoina vähemmän ja tuotosta pääomaverot ellei osakesäästölillä jossa uudelleen sijoittaa. Kaupat maksaa 14e kerta jos ei osta montaa kertaa kuussa, eli ihan pikkusatasia ei kannata sijoittaa koska palkkiot syö jo parin vuoden osingot helposti. Rahastot pärjää vaihtelevasti, ostin Nordnetin 3 rahastoa jotka nyt yli vuoden jälkeen ovat -15% - -22% laskeneet, ei onneksi ollut mikään kk sopimus menossa, joten siellä on pienet pääomat. Sen verran sijoittaa mitä voi hävitä. Jos sijoittaminen olisi yhtä helppoa kuin laihduttaminen kaikki olisi yhtä rikkaita kuin laihoja :D

Osakkeissa kannattaa tarkistaa oman pankin hinnasto, nordnet on kallis paikka ostaa. Nordeassa ja ehkä myös op:ssa välityspalkkio on enintään 1% euro-osakkeissa eli pienilläkin summilla voi aloittaa.

Vierailija
54/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sijoita. Näkemäni sijoittaminen on sitä, että ihmiset keräävät omaisuutta osakkeiden muodossa käyttämättä varoja koskaan. Tuotot sijoitetaan, otetaan lainaa ja sijoitetaan, maksetaan lainaa pois ja samallakin sijoitetaan. Salkku kasvaa mutta varoilla ei tehdä mitään vaan jätetään perinnöksi. Mieluummin kituutetaan huonoina aikoina sen sijaan, että realisoitaisiin sijoituksia. Osakkeista muodostuu pakkosäästö, johon ei saa koskea.

Mieluummin elän elämääni, otan velkaa, elää elämääni, maksan velan pois, kulutan. Ei kerry salkku eikä siitä korolle korkoa tuottoa, muttahyvin olen pärjännyt ilmankin.

Minäkin elän elämääni, normaalisti matkustelen, shoppailen ja käyn ulkona syömässä. Korona on motivoinut sijoittamaan, jotta en olisi enää koskaan samassa tilanteessa eli jumissa kotona enkä pystyisi tekemään minulle tärkeitä asioita. Ei se elämä siitä huonone, että jätän yhden vaatteen kauppaan ja laitan saman summan sen sijaan rahastoon tai osakkeisiin.

Vierailija
55/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama asia sijoittamisesta. Sijoittamisessa on aina riski. Joskus menettää myös pääoman ainakin osittain. Sijoittamisesta tulee myös kuluja. Sijoitustuotoista menee myös veroa. Sijoituksia täytyy myös seurata. Ei ole päivänselvää, että sijoitukset tuottavat.

Vierailija
56/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pienituloinen. Laitoin ensin Nordnetin indeksirahastoihin 20 euroa kuussa ja tein pari satasen ja viidenkympin ostosta sinne. Noin vuoden verran katselin tuota. Nyt menee Nordnetin rahastoon 40 euroa kuussa ja ostan lisäksi osakkeita keskimäärin sadalla eurolla kuussa.

Nordnetistä osakkeita 100 eurolla kuukaudessa? Tuossahan menee pääomasta 9% välityspalkkioon ostaessa ja sama myydessä. Eli sinun pitää saada 18% tuotto että saat edes takaisin sen mitä sijoitit, ja läheskään kaikki osakkeet eivät tuota noin hyvin. 9€ on siis se välityspalkkio.

Vierailija
57/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nordnetistä osakkeita 100 eurolla kuukaudessa? Tuossahan menee pääomasta 9% välityspalkkioon ostaessa ja sama myydessä. Eli sinun pitää saada 18% tuotto että saat edes takaisin sen mitä sijoitit, ja läheskään kaikki osakkeet eivät tuota noin hyvin. 9€ on siis se välityspalkkio.

En osta osakkeita Nordnetissä vaan omassa pankissa Nordeassa, siellä välityspalkkio 1%.

t: edellinen

Vierailija
58/115 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitan tällä hetkellä pienistä tuloistani sellaisia määriä että parjään hyvin vaikka häviäisin niin ei tule stressiä. Innostuin viime vuonna randomisti kun luin että Musti ja Mirri on pörssissä ja ostin sitten veropalautuksilla Musti grouppia tietämättä sen suuremmin mistään mitään. Sen jälkeen välillä vähän jotain lukenut ja tehnyt pari ostosta nordnetissä ja lisäksi sijoitin nyt myös muutamiin kryptoihin. Ja siis mulla ei todellakaan ole mitään pääomaa, oon ihan matalapalkka osa-aikatyössä. :D[/quote

Mitä tarkoittaa että pärjäät hyvin? Myytkö osakkeitaan? Vai nostatko osinkoja? Mistä saat tuottoa?

Sitä että mulla ei lopu rahat kesken, eikä tarvitse olla nälässä tai ja lemmikeille voin ostaa laadukasta ruokaa. Olen pienikokoinen, asun tosi edullisessa vuokrakämpässä, saan työssäni työpäivänä ilmaisen ruuan ja maksettavana on ainoastaan opintolaina. Mulla ei ole ketään elätettävänä että sikäli helppoa elää säästäväisesti. En ole myynyt mitään tai saanut osinkoja koska olen vastikään aloittanut ja tarkoitus on säästää pitkällä tähtäimellä. Ihan noviisina siis liikkeellä ja pikkuhiljaa kiinnostuksen mukaan luen aiheesta, en halua rahahimon vallata elämääni tai ajatuksia.

Vierailija
59/115 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osinkoja tupsahti viime vuonna yhteensä noin 3200 euroa. Ihan hyvä, vaikka verot niistä veivätkin osan. Joka vuosi ostan vähän lisää osakkeita ja joitain rahastoja. Nyt salkku jotain 200 000 paikkeilla, olen vasta 5 vuotta sitten aloittanut osakesäästämisen. Rahastoja ollut jo yli 20v ja niihin menee 200-300/kuussa.

Kannattaa aloittaa rahastoista. Indeksirahastoissa kulupuoli pieni joten suosittelen . Pankit tosiaan ottavat omansa joten tarkkana oltava miten isot niiden rahastojen kulut.

OST on pettymys ja suljen sen heti kun saan omani pois. Tappioita ei voi vähentää verotuksessa ja se on iso miinus. Pitkällä tähtäimellä varmaan ihan ok, mutta ei mun juttu vaikka pitkäaikainen säästäjä haluankin olla.

Ei muuta kuin opettelemaan.

Vierailija
60/115 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No justnyt ei kannata sijoitella kuin itseensä. Pörsdit on sellaisessa kuplassa että vaikka se kupla puhkeaa, niin edelleenkin on puolet ilmaa. mm. Tesla tuottaa dollarin/osake/vuosi ja osakkeen hinta on 700 dollaria. Tällä tuotolla se siis maksaa itsensä takaisin 700:ssa vuodessa. Huu, en minä ainakaan jaksa odottaa.