Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan

Vierailija
03.03.2021 |

Ketju lukitun tilalle, olkaa hyvät.

Kommentit (52578)

Vierailija
14141/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, että alle 50 vuotiaat sairastaa, silti teholla porukkaa riittää

32 teholla, onko tämä sinusta paljon?

On itse asiassa. Influenssan pahimpina aikoinakaan ei ole sen takia yli 30 ihmistä teholla koskaan.

Ok, jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. Minun mielestä tuo luku on todella vähän, ja minusta joka muuta väittää on menettänyt suhteellisuudentajunsa ja kykynsä kiitollisuuteen. 

Kykynsä kiitollisuuteen? Onko sinulla koskaan ollut läheisiä teholla? Minulla on ollut ja silloin tuntee lähinnä syvää huolta, pelkoa, hätää ja surua, silloin kun omainen kaikesta huolimatta menehtyy.

Minun sympatiani ovat sairaalassa ja teholla olevien ihmisten ja heidän perheidensä puolella. Kiitollisuutta voi tuntea, jos teholta selviytyy hengissä, mutta raskas ja pitkä toipumisprosessi se on siitä huolimatta. Kaikki eivät toivu entiselleen ollenkaan.

Luulen, että han varmaankin tarkoitti, että on kiitollinen siitä, että tehohoidossa olevien määrä on vähentynyt rajusti, ja että siitä on syytä olla kiitollinen, että ihmisiä ei enää joudu teholle niin paljon. Luulen, että olette pohjimmiltaan samaa mieltä.

No ehkä tarkoitti kiitollisuutta vähentyneistä potilasmääristä, siitä voi olla kiitollinen.

Jokaisen tehohoitopotilaan takana on kuitenkin ihminen ja lähipiiri. Molemmat vanhempani ovat olleet työikäisinä teholla (eivät onneksi yhtäaikaa). Toinen heistä selvisi, toinen ei. Sitä kokemusta en toivo kenellekään.

Vierailija
14142/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh-piirin vahvistama tietoa

Yksi Suomessa todetuista Intian virusmuunnostapauksista on Varsinais-Suomesta

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5297512/Yksi+Suomessa+todetuista+…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14143/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihan tavallinen keski-ikäinen nainen, sain rokotteen pari viikkoa sitten (riskiryhmä 2). Tuttapiirissäni noin kolmasosa ikäisistäni ei aio rokotetta ottaa - enkä liiku ns vaihtoehtopiireissä, ja reilun paprikymppiseb tyttäreni ystävistä ehkä 1/3 ottaa. Onko muilla yhtä karua tilastoa tiedossa, oikein säikähdin 😳

Se on hyvin äänekäs, hyvin aktiivinen, hyvin pieni vähemmistö, joka rokotetta ei aio ottaa. Harva on oikeasti niin itsekäs oman tiensä kulkija, että omasta vapaasta tahdostaan jättää lähimmäisensä suojaamatta. No sitten on tietysti nämä salaliittohörhöt. Mutta suurin osa on hiljaa, ottaa rokotteen, eikä meuhkaa siitä sen enempää.

Tuttavapiiristäni ne, joilla ei ole suojeltavia läheisiä, lähes kaikki jättävät ottamatta. Ja niistä, joilla on suojeltavia läheisiä tiedän useamman, joka olisi halunnut jättää ottamatta mutta otti läheistensä vuoksi. 

Tuttavapiirissäni kaikki ottavat ja työkavereista myös. Oikein odotetaan ja valvotaan öitäkin, jotta saadaan rokotusaika netistä varattua, kun uusi ikäluokka aukeaa. En tunne ketään, joka ei ottaisi rokotetta ja tuttava ja työtoveripiirini on erittäin laaja. Helsinki.

Oho, itsekin Helsingistä ja täysin päinvastainen kokemus. Monen kanta on itseasiassa muuttunut tässä kuukauden sisään siihen suuntaan, ettei rokotetta ota. Haluaisin itsekin esim. matkustelemaan, mutta kestän kyllä vielä ilmankin. Ja tapahtumat on peruttu lähes järjestäen ensi vuoteen saakka. En näe mitään kiirettä asialle, Toivon tietysti, etten sairastu. Olen 30v.

Vierailija
14144/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sh-piirin vahvistama tietoa

Yksi Suomessa todetuista Intian virusmuunnostapauksista on Varsinais-Suomesta

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5297512/Yksi+Suomessa+todetuista+…

Onkohan liittynyt Turun vaihtareiden tartuntaketjuun? Onneksi siihen Turun kaupungin johtaja reagoi rivakasti ja opiskelija-asunnot laitettiin karanteeniin niin toivottavasti variantti ei päässyt leviämään.

Vierailija
14145/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulun kaupungin sairaalan ja yliopistollisen sairaalan koronaryppääseen liittyen jo yli 40 tartuntaa

https://yle.fi/uutiset/3-11908716

Ei ihme, että leviää, kun THL:n sivuilta löytyvä henkilökunnan suojautumisohje on edelleen tämä:

Tilanteet, joita suositus ensisijaisesti koskee ovat sairaaloiden, terveyskeskusten vuodeosastojen ja hoito- ja hoivayksiköiden epidemiat.

Jos potilaalla on akuutin hengitystieinfektion oireita (kuume, yskä ja/tai hengenahdistus) ja hänellä epäillään COVID-infektiota tai todetaan COVID-infektio, potilasta hoidetaan sairaalassa yhden hengen huoneessa tai kohortissa. Hoidettaessa noudatetaan tavanomaisia varotoimia sekä kosketus- ja pisaravarotoimia.  

Hoitohenkilökunta käyttää seuraavia suojaimia

- Kirurginen suu-nenäsuojus. Jos kirurgisia suu-nenäsuojuksia ei ole, käytetään kasvot peittävää visiiriä.

- Suojalasit tai kasvot peittävä visiiri.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/t…

Mitään ei opittu edelliskerrasta, vaikka avikin otti asian selvittääkseen. Kauanko täällä takapajulassa aiotaan vielä kieltää aerosolitartuntojen ja koulutartuntojen merkitys?! Ihmisiä sairastuu, vammautuu ja kuolee eikä sairastamisen pitkäaikaisvaikutuksista tiedä kukaan.

Työturvallisuuslaitos ohjeistaa;

Valtioneuvoston päätös VNp 1407/1993 henkilönsuojainten valinnasta ja käytöstä määrittelee, että suojainten valinnan pitää perustua työpaikan vaarojen kartoitukseen ja riskinarviointiin. Työpaikkojen suojainasioista vastaavilla henkilöillä ja suojainten toimittajilla tulee olla hyvät tiedot suojaimista. EU:n työsuojelun puitedirektiivi edellyttää, että työpaikkojen hankkimat työsuojeluun liittyvät palvelut ovat päteviä. Suojainten valinta, käyttö ja huolto tulee hoitua vaivatta ja oikein.

Työnantaja on velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Jos työn vaara- tai haittatekijöitä ei pystytä poistamaan teknisin toimenpitein on käyttöön otettava vähemmän haitalliset työmenetelmät tai työnantajan on hankittava ja annettava työntekijöiden käyttöön henkilönsuojaimet altistumisen vähentämiseksi.

https://www.ttl.fi/tyoymparisto/henkilonsuojaimet/kaytto-ja-valinta/

Ilmeisesti kyseessä on epäkohta siitä ohjeistuksesta, että yhä ohjeistetaan sote-henkilökuntaa toimimaan Pisaravarotoimet -luokan mukaan eikä Ilmaeristys -luokan mukaan? On se kumma. Vaikka nyt on jo täälläkin havahduttu siihen että itseasiassa tämä sars leviää ilmavälitteisesti eikä niinkään pisaratartuntana.

https://thl.fi/documents/533963/1449651/Varotoimiluokat+29.1.2020.pdf/4…

Vierailija
14146/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella pääsee 50-54 rokotukseen

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/4127655

Vierailija
14147/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampereella pääsee 50-54 rokotukseen

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/4127655

Koronarokotukset etenevät Tampereella. Seuraavana rokotusvuorossa ovat tänä vuonna 50–54 vuotta täyttävät eli vuosina 1967–1971 syntyneet tamperelaiset, jotka pääsevät varaamaan rokotusajan vappuaattona kello 12 alkaen.

AJAN SAA VARATTUA verkossa osoitteessa www.tampere.fi/koronarokotukset.

Vierailija
14148/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mukava huudella rokotettuna, että mitä hysterisoitte, nyt pitää mukautua. T. Vuoden lähityötä tehneenä ja rokotusjonossa vielä kaukana oleva

Vierailija
14149/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon 34v tavallinen konttorirotta, paljon etäilevä yhden lapsen äiti. En aio ottaa rokotetta. Ei voi sanoa, etten ota koskaan, mutta en ainakaan vielä aikoihin. Kaikkien ystävien aikomuksista en tiedä, mutta lähimmät eivät ota rokotetta. Myöskään about samanikäiset sisarukseni eivät ota.

Koskettaako sieluasi yhtään se mahdollisuus, että joku sinun esimerkkiäsi noudattaen myöskin saattaa olla ottamatta rokotetta ja sitten levittää koronaa tai itse sairastua vakavasti? Eli onko heidän hyvinvoinnillaan sinulle itsellesi mitään väliä? Koskettaako sinua mitenkään?

Vierailija
14150/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14151/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oon 34v tavallinen konttorirotta, paljon etäilevä yhden lapsen äiti. En aio ottaa rokotetta. Ei voi sanoa, etten ota koskaan, mutta en ainakaan vielä aikoihin. Kaikkien ystävien aikomuksista en tiedä, mutta lähimmät eivät ota rokotetta. Myöskään about samanikäiset sisarukseni eivät ota.

Koskettaako sieluasi yhtään se mahdollisuus, että joku sinun esimerkkiäsi noudattaen myöskin saattaa olla ottamatta rokotetta ja sitten levittää koronaa tai itse sairastua vakavasti? Eli onko heidän hyvinvoinnillaan sinulle itsellesi mitään väliä? Koskettaako sinua mitenkään?

No näin voi tehdä myös rokotetut!

Vierailija
14152/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasiko kukaan Pfizer-Biontechin rokotteen kehittäjän haastattelua?

Siinä varmistettiin, että koronapelkoiset joutuvat ikuiseen rokotuskierteeseen. Tuplapiikin teho kestää 8kk ja vähintään vuoden välein täytyy ottaa uusi, jos haluaa olla ns. turvassa (joskaan rokote ei estä sairastumasta, kuten on jo monessa paikassa nähty). Voinemme olettaa, että samalla tekniikalla tehty Moderna on jotakuinkin vastaava.

Saksasta tuli juuri varmistus, että 32-v. nainen kuoli 100% varmuudella juuri AstraZenecaan ja sen aiheuttamiin veritulppiin ja sisäisiin verenvuotoihin. J&J piikissä on sama riski. 

Suo siellä, vetelä täällä?

Vierailija
14153/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tilanne maailmassa, kun katselee eri maiden medioita. Aasia pelkää Intian katastrofin leviävän, Etelä-Amerikassa Brasilian katastrofi taas on jo levinnyt muihin maihin. Euroopassa ja USA:ssa taas aletaan elää kuin pandemiaa ei enää olisikaan.

Isoja metsäpaloja kytee siis oikealla ja vasemmalla, mutta länsimaat eivät enää ajattele tämän niitä koskevan.

Täytyy toivoa, että näin on. Muutoin länsimaat saavat kantapään kautta vielä huomata, ettei virus kunnioita mitään ja leviää ihan minne itse tahtoo. Kerta toisensa jälkeen.

Vierailija
14154/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulun kaupungin sairaalan ja yliopistollisen sairaalan koronaryppääseen liittyen jo yli 40 tartuntaa

https://yle.fi/uutiset/3-11908716

Ei ihme, että leviää, kun THL:n sivuilta löytyvä henkilökunnan suojautumisohje on edelleen tämä:

Tilanteet, joita suositus ensisijaisesti koskee ovat sairaaloiden, terveyskeskusten vuodeosastojen ja hoito- ja hoivayksiköiden epidemiat.

Jos potilaalla on akuutin hengitystieinfektion oireita (kuume, yskä ja/tai hengenahdistus) ja hänellä epäillään COVID-infektiota tai todetaan COVID-infektio, potilasta hoidetaan sairaalassa yhden hengen huoneessa tai kohortissa. Hoidettaessa noudatetaan tavanomaisia varotoimia sekä kosketus- ja pisaravarotoimia.  

Hoitohenkilökunta käyttää seuraavia suojaimia

- Kirurginen suu-nenäsuojus. Jos kirurgisia suu-nenäsuojuksia ei ole, käytetään kasvot peittävää visiiriä.

- Suojalasit tai kasvot peittävä visiiri.

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/t…

Mitään ei opittu edelliskerrasta, vaikka avikin otti asian selvittääkseen. Kauanko täällä takapajulassa aiotaan vielä kieltää aerosolitartuntojen ja koulutartuntojen merkitys?! Ihmisiä sairastuu, vammautuu ja kuolee eikä sairastamisen pitkäaikaisvaikutuksista tiedä kukaan.

Työturvallisuuslaitos ohjeistaa;

Valtioneuvoston päätös VNp 1407/1993 henkilönsuojainten valinnasta ja käytöstä määrittelee, että suojainten valinnan pitää perustua työpaikan vaarojen kartoitukseen ja riskinarviointiin. Työpaikkojen suojainasioista vastaavilla henkilöillä ja suojainten toimittajilla tulee olla hyvät tiedot suojaimista. EU:n työsuojelun puitedirektiivi edellyttää, että työpaikkojen hankkimat työsuojeluun liittyvät palvelut ovat päteviä. Suojainten valinta, käyttö ja huolto tulee hoitua vaivatta ja oikein.

Työnantaja on velvollinen huolehtimaan työntekijöiden turvallisuudesta ja terveydestä työssä. Jos työn vaara- tai haittatekijöitä ei pystytä poistamaan teknisin toimenpitein on käyttöön otettava vähemmän haitalliset työmenetelmät tai työnantajan on hankittava ja annettava työntekijöiden käyttöön henkilönsuojaimet altistumisen vähentämiseksi.

https://www.ttl.fi/tyoymparisto/henkilonsuojaimet/kaytto-ja-valinta/

Ilmeisesti kyseessä on epäkohta siitä ohjeistuksesta, että yhä ohjeistetaan sote-henkilökuntaa toimimaan Pisaravarotoimet -luokan mukaan eikä Ilmaeristys -luokan mukaan? On se kumma. Vaikka nyt on jo täälläkin havahduttu siihen että itseasiassa tämä sars leviää ilmavälitteisesti eikä niinkään pisaratartuntana.

Ei näköjään edes suomalaistutkimus riittänyt muuttamaan ohjeistusta, vaikka sen antama näyttö kertoi yksiselitteisesti, että koronapotilaiden kanssa tekemisissä olevalle hoitohenkilökunnalle tartuntoja tuli kirurgin maskia käytettäessä vähintään ffp2-tason suojaimia käyttäneiden säästyttyä niiltä. Tutkijat suosittelivat FFP2 /FFP 3-hengityssuojainten käyttöä kaikissa potilaskontakteissa, joissa on vahvistettu tai epäilty koronatartunta. 

Sources of healthcare workers’ COVID‑19 infections and related safety guidelines

http://ijomeh.eu/Sources-of-healthcare-workers-COVID-19-infections-and-…

Tässä siitä suomeksikin

Tuore suomalaistutkimus: FFP-maski suojaa koronalta terveydenhuollossa

Väitöstutkija suosittelee FFP-suojaimia työpisteisiin, joissa voi kohdata koronaan sairastuneen.

https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/uutiset/tuore-suomalaistutkimus-f…

Saatavuusongelmiakaan ei voi enää käyttää tehosyynä sille, ettei suositella

Vierailija
14155/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näin voi tehdä myös rokotetut!

Miten kommenttisi auttaa saamaan rokotekattavuutta ylöspäin? Se, että rokotekattavuus saadaan niin paljon yli 70-80 prosentin kuin suinkin, vaatii meiltä paljon yhteistä vaivannäköä, koska aina on niitäkin, jotka valitsevat taistella yhteistä hyvää vastaan.

Vierailija
14156/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh, mitä tekstiä. En ole mikään esimerkki, päätös on jokaisen henkilökohtainen.

Vierailija
14157/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ihan tavallinen keski-ikäinen nainen, sain rokotteen pari viikkoa sitten (riskiryhmä 2). Tuttapiirissäni noin kolmasosa ikäisistäni ei aio rokotetta ottaa - enkä liiku ns vaihtoehtopiireissä, ja reilun paprikymppiseb tyttäreni ystävistä ehkä 1/3 ottaa. Onko muilla yhtä karua tilastoa tiedossa, oikein säikähdin 😳

Se on hyvin äänekäs, hyvin aktiivinen, hyvin pieni vähemmistö, joka rokotetta ei aio ottaa. Harva on oikeasti niin itsekäs oman tiensä kulkija, että omasta vapaasta tahdostaan jättää lähimmäisensä suojaamatta. No sitten on tietysti nämä salaliittohörhöt. Mutta suurin osa on hiljaa, ottaa rokotteen, eikä meuhkaa siitä sen enempää.

Tuttavapiiristäni ne, joilla ei ole suojeltavia läheisiä, lähes kaikki jättävät ottamatta. Ja niistä, joilla on suojeltavia läheisiä tiedän useamman, joka olisi halunnut jättää ottamatta mutta otti läheistensä vuoksi. 

Tuttavapiirissäni kaikki ottavat ja työkavereista myös. Oikein odotetaan ja valvotaan öitäkin, jotta saadaan rokotusaika netistä varattua, kun uusi ikäluokka aukeaa. En tunne ketään, joka ei ottaisi rokotetta ja tuttava ja työtoveripiirini on erittäin laaja. Helsinki.

Oho, itsekin Helsingistä ja täysin päinvastainen kokemus. Monen kanta on itseasiassa muuttunut tässä kuukauden sisään siihen suuntaan, ettei rokotetta ota. Haluaisin itsekin esim. matkustelemaan, mutta kestän kyllä vielä ilmankin. Ja tapahtumat on peruttu lähes järjestäen ensi vuoteen saakka. En näe mitään kiirettä asialle, Toivon tietysti, etten sairastu. Olen 30v.

Tämä. Minä heitän villin veikkauksen, että riskiryhmäläisiä ja matkustuspakkomielteisiä lukuunottamatta korkeakouluopiskelijoiden rokotuksia otetaan aika marginaalisesti.

Vierailija
14158/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomasiko kukaan Pfizer-Biontechin rokotteen kehittäjän haastattelua?

Siinä varmistettiin, että koronapelkoiset joutuvat ikuiseen rokotuskierteeseen. Tuplapiikin teho kestää 8kk ja vähintään vuoden välein täytyy ottaa uusi, jos haluaa olla ns. turvassa (joskaan rokote ei estä sairastumasta, kuten on jo monessa paikassa nähty). Voinemme olettaa, että samalla tekniikalla tehty Moderna on jotakuinkin vastaava.

Saksasta tuli juuri varmistus, että 32-v. nainen kuoli 100% varmuudella juuri AstraZenecaan ja sen aiheuttamiin veritulppiin ja sisäisiin verenvuotoihin. J&J piikissä on sama riski. 

Suo siellä, vetelä täällä?

"Ikuinen rokotuskierre?" Onpas tosi dramaattisen kuulloista.

Sanon siihen että 1) mitä sitten? Piikki vuodessa on pieni hinta siitä, että voidaan taas elää. ja 2) Ei siihen oikeasti mene kuin ehkä kolme vuotta piikittämistä, että korona voidaan siirtää merkityksettömien pikku nuhakuumeiden joukkoon ja ongelma on ohi.

Pfizerin myynnille toki jatkuva piikittäminen tekisi hyvää. Mutta luulen kyllä että se kolme vuotta riittää, kunhan rokotekattavuus saadaan riittäväksi. Tietysti, jos puolet jättää rokotteen ottamatta niin sitten se toinen puoli on piiiiiitkä rahasampo Pfizerille.

Vierailija
14159/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh, mitä tekstiä. En ole mikään esimerkki, päätös on jokaisen henkilökohtainen.

On vain yksi henkilökohtainen ratkaisu. Kaikki muu on yhteistä elämää yhteisessä maailmassa.

Vierailija
14160/52578 |
30.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjeistus voidaan pian siirtää Pisaravarotoimet -luokasta paremminkin luokkaan Tavanomaiset varotoimet.

Ketju on lukittu.