Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koronavirus juuri niin levittynyt kuin huhutaan

Vierailija
03.03.2021 |

Ketju lukitun tilalle, olkaa hyvät.

Kommentit (52578)

Vierailija
881/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasassa jatkuvat koulutartunnat, vaikka ollaan hiihtolomalla. Joka päivä tiedotetaan uusi tartunta, vähintään yksi päivässä. Se on aika paljon, kun ei tämä kaupunki mikään metropoli ole.

Vierailija
882/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalle rakennustyömaista on jo tullut maskipakko, esim. jotkut tehtaat ja yit johtamat työmaat. Vastuullisiakin rakennusfirmoja löytyy.

Nuo maskit poislukien FFP2/3 ovat käytännössä turhia, ei mitään hyötyä tuolla miesten ahtaissa majoitustiloissa. Näiden työläisten liikkuminen pitäisi vaan rajoittaa täysin, majapaikka - työpaikka, ei muuta liikehdintää. Voisivat ihan rauhassa jatkaa töitään jos kynnelle kykenevät, he kun eivät saa sairaudesta/karanteenista mitään korvausta.

Onhan siitä hyötyä kun rakennustyömailla on todella monenkin firman työntekijöitä. Ja aika hiljaista tulisi Suomessa jos kaikki raksoilla eri aloilla työskentelevät joutuisivat vaan käymään töissä ja olemaan muun ajan kotona. Puhutaan siis muistakin kuin rajan takaa tulevista.

Tavallisesta maskista ei ole hyötyä aerosolina leviävää virusta vastaan, vai luuletko maskin olevan ilmatiivis? Minä puhun vain vierastyövoimasta, jotka asuvat kommuuneissa ja tässä ovat tuota koronaa sairastaneetkin. Toki virus ei katso kansallisuutta.

Kyllä, totta. Mutta minä puhuin ihan työmaista kokonaisuudessaan joissa maskipakko kaikille. Siellähän sitten on työntekijöillä eritasoisia maskeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on tärkeämpi, ihmishenki vai mielihyvä?

Professorin mukaan on eettisesti sietämätöntä ”ostaa” nuorten parempaa oloa antamalla riskiryhmälaisten kuolla.

Helsingin yliopiston uskonnonfilosofian professori Sami Pihlstöm arvioi koronakriisin kaltaisen tilanteen sekoittavan asioiden tärkeysjärjestystä kansalaisilta ja päättäjiltä.

Hän arvioi pääkaupunkiseudun alkuvuodesta tekemien päätösten osoittaneen ”eräänlaista vakavuuden tajun hämärtymistä”.

– Päätettiin avata lasten ja nuorten ryhmäharrastuksia (myös sisätiloissa) sekä palauttaa toinen aste rajoitetusti lähiopetukseen. Hallituskin on luvannut, etteivät rajoitukset enää maaliskuuksi asetetun (eurooppalaisittain kevyen) ”sulun” jälkeen koskisi lapsia ja nuoria, Sami Pihlström kirjoittaa etiikka.fi-sivustolla.

Professorin mukaan on vahvaa näyttöä siitä, että pitkään jatkuvat etäopetusjärjestelyt ja muut rajoitukset heikentävät lasten ja nuorten hyvinvointia. Ne saattavat jopa vaikuttaa heidän identiteettinsä rakentumiseen.

– Silti nuorten paremman olon ”ostaminen” sillä hinnalla, että vanhusten ja muiden riskiryhmäläisten annetaan kuolla taudin levitessä, on eettisesti sietämätöntä. Eikä kouluihin palaamista voida pitää nuorille itselleenkään turvallisena. Tässä ei ole kyse lasten ja nuorten syyllistämisestä vaan asioiden asettamisesta oikeisiin mittasuhteisiin, Pihlström toteaa.

On sanottu, ettei kouluissa tai harrastuksissa ole todettu tähän mennessä laajoja tartuntaketjuja. Sami Pihlström pitää vastaavia argumentteja heikkoina, sillä käsillä ovat uudet ja helpommin tarttuvat virusmuunnokset.

– Järkevät ihmiset voivat olla eri mieltä koronatoimien mitoituksesta ja ajoituksesta, mutta eri mieltä ei vastuullisesti voida olla siitä perusasiasta, että ihmiselämää on kaikin tavoin suojeltava – myös heikoimpien elämää, ja erityisesti heidän, Pihlström jatkaa.

https://www.verkkouutiset.fi/kumpi-on-tarkeampi-ihmishenki-vai-mielihyv…

Vierailija
884/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin vahvempien rajoitustoimien kannalla, mutta koskapa niitä ei viranomaistaholta ilmeisesti ole tiedossa, olen omalla käytökselläni pyrkinyt vaikuttamaan omaan elämääni. En hengaa baareissa/ravintoloissa/kahviloissa, en shoppaile livenä, julkisissa tiloissa (silloin kun niissä on pakosta käytävä) käytän maskia, pesen ja desinfioin käteni ja huolehdin turvavälit. Olen järjestänyt elämäni kuin voimassa olisi tiukempikin lockdown.

Olen ok tämän järjestelyni kanssa, eikä se rajoita kohtuuttomasti elämääni, syrjään vetäytyvä olen ollut luonteeltani aina. Mulle riittää sosiaalisiksi kontakteiksi työkaverit.

Multa ei ole mitenkään pois se, että naapuri on valinnut toisin, ja liikkuu/harrastaa vapaammin. Se on naapurin valinta. Vaikeuttaa valinnallaan pitkällä tähtäimellä vain omaa elämäänsä, ja käytännössä painostaa viranomaisia kireämpiin rajoituksiin käytöksellään.

Aika näyttää kumpi meistä, minä vaiko se naapuri, teki paremman valinnan. Tavallaan toivon, että naapuri on oikeassa. Vaikka itse olen täysin tyytyväinen eristäytyessäni, naapuri ei todennäköisesti olisi.

Naapurin oikeutta omaan valintaan on helpompi arvostaa omakotitalossa kuin kerrostalossa jaetun rappukäytävän hengitysilman vuoksi. 

Vierailija
885/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te syrjemmässä tai kauempana palveluista asuvat - käyttekö koronatestissä, jos olette saaneet koronaan tai flunssaan viittaavia oireita?

Itsellä on tilanne se, että asun 30km päässä palveluista, minä ja mies etätöissä ollut vuoden, käyn tai toinen käy kirkonkylällä kerran viikossa kaupassa maskin kanssa emmekä tapaa ketään tai liiku pahemmin ihmisten ilmoillq ja nyt on tyypillisiä flunssan oireita ja mietin, että käynkö testissä vai en. Olen 99% varma, että ihan vain perus flunssa tuloillaan, varsinkin kun koko vuoden aikana omalla kylällä todettuja tartuntoja vain 18, mutta menenkö silti 40km päähän lähimpään koronatestauspaikkaan vai miten tässä toimisi.

Lisättäköön, että viimeisin uusi tapaus ollut viikko sitten ja ainakaan altistumislistauksen mukaan emme ole olleet yhtä aikaa emmekä samassa paikassa.

Onko teillä päin ollut virusmuunnoksia? Jos asuisin vaikkapa jossain Savonlinnan suunnalla kävisin varmaan testissä, sillä siellähän oli tämä bussissa tarttunut etelä-afrikkalainen muunnostapaus. Bussin matkustajat saivat tartunnan maskeista huolimatta, sillä tartunnan saaneella aivastelijalla ei ollut maskia.

Eli muunnokset tarttuvat tosi herkästi. Sellaisen on voinut huonolla säkällä saada kauppareissulta, jos siellä tälläinen aivastelija on ollut.

Vierailija
886/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osalle rakennustyömaista on jo tullut maskipakko, esim. jotkut tehtaat ja yit johtamat työmaat. Vastuullisiakin rakennusfirmoja löytyy.

Nuo maskit poislukien FFP2/3 ovat käytännössä turhia, ei mitään hyötyä tuolla miesten ahtaissa majoitustiloissa. Näiden työläisten liikkuminen pitäisi vaan rajoittaa täysin, majapaikka - työpaikka, ei muuta liikehdintää. Voisivat ihan rauhassa jatkaa töitään jos kynnelle kykenevät, he kun eivät saa sairaudesta/karanteenista mitään korvausta.

Onhan siitä hyötyä kun rakennustyömailla on todella monenkin firman työntekijöitä. Ja aika hiljaista tulisi Suomessa jos kaikki raksoilla eri aloilla työskentelevät joutuisivat vaan käymään töissä ja olemaan muun ajan kotona. Puhutaan siis muistakin kuin rajan takaa tulevista.

Tavallisesta maskista ei ole hyötyä aerosolina leviävää virusta vastaan, vai luuletko maskin olevan ilmatiivis? Minä puhun vain vierastyövoimasta, jotka asuvat kommuuneissa ja tässä ovat tuota koronaa sairastaneetkin. Toki virus ei katso kansallisuutta.

Tuo lienee varmaan isompi ongelma suurilla paikkakunnilla, pienemmillä on lähinnä paikallisia yrityksiä paikallisella työvoimalla.

Vierailija
887/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin vahvempien rajoitustoimien kannalla, mutta koskapa niitä ei viranomaistaholta ilmeisesti ole tiedossa, olen omalla käytökselläni pyrkinyt vaikuttamaan omaan elämääni. En hengaa baareissa/ravintoloissa/kahviloissa, en shoppaile livenä, julkisissa tiloissa (silloin kun niissä on pakosta käytävä) käytän maskia, pesen ja desinfioin käteni ja huolehdin turvavälit. Olen järjestänyt elämäni kuin voimassa olisi tiukempikin lockdown.

Olen ok tämän järjestelyni kanssa, eikä se rajoita kohtuuttomasti elämääni, syrjään vetäytyvä olen ollut luonteeltani aina. Mulle riittää sosiaalisiksi kontakteiksi työkaverit.

Multa ei ole mitenkään pois se, että naapuri on valinnut toisin, ja liikkuu/harrastaa vapaammin. Se on naapurin valinta. Vaikeuttaa valinnallaan pitkällä tähtäimellä vain omaa elämäänsä, ja käytännössä painostaa viranomaisia kireämpiin rajoituksiin käytöksellään.

Aika näyttää kumpi meistä, minä vaiko se naapuri, teki paremman valinnan. Tavallaan toivon, että naapuri on oikeassa. Vaikka itse olen täysin tyytyväinen eristäytyessäni, naapuri ei todennäköisesti olisi.

Ihan hyvä. Mutta aika ei tässä kyllä näytä mitään koska se ei ole noin yksioikoista.

Vierailija
888/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emeritusprofessori: Koronakompuroinnin takana on tappava ideologia

Kuolemia rajoitetaan ajatusmallissa vasta, kun sairaaloiden kapasiteetti tulee vastaan.

THL:n tutkimusprofessori emeritus Matti Jantunen kehuu twiitissään ihmisoikeusjuristi Martin Scheininin blogikirjoitusta valmiuslaista ja koronakriisin rikosoikeudellisista vastuista.

– Selkein ja armottomin esitys viime viikkojen ja itse asiassa koko koronalainsäädännön kompuroinnin taustalla olevasta tappavasta ideologiasta, Matti Jantunen toteaa.

Häneltä kysytään, mikä ideologia se on.

– Tiivistetyimmillään ’tappava ideologia’ on tämä: Covidin leviämistä, ts. ihmisten sairastumista ja kuolemista, kannattaa rajoittaa tosissaan vasta kun sairaaloiden tehohoitokapasiteetin rajat uhkaavat tulla vastaan, Jantunen vastaa.

https://www.verkkouutiset.fi/emeritusprofessori-koronakompuroinnin-taka…

Vierailija
889/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virusmuunnoksen myötä itsekin lisännyt entisestään varovaisuutta koska tarttuu vielä helpommin kuin alkuperäinen virus.

Vierailija
890/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perä-savosta päivää.

Olen seurannut paikallista jooga-altistusta. Olen jopa seurannut facebookista tätä "valon" ja "ihmisoikeuksien" porukkaa. Tämän naisen puolustelu on ihan hirvittävän lujaa, eräs vaahtoaa livessään että koronaa ei ole olemassa ja tervettä ihmistä ei tarvitse laittaa karanteeniin ja oireeton ei levitä. Väitetään että näin natsimaailma sai alkunsa, samalla lailla. Minua alkaa oikeasti pelottaa miten sekaisin porukka on. Tämä porukka on tosi fanaattista ja seuraajia ja kannustajia on paljon! Puheet ovat tosi manipuloivia, ihan kuin aivopesukulteilla. Tämähän uhkaa jo yhteiskuntarauhaa jos kiihotetaan virkavaltaa vastaan ja haukutaan netissä!

Tämä juttu on myös häirinnyt poliisien työskentelyä sillä osa on joutunut karanteeniin. Eli tämä maksaa yhteiskunnalle rahaa ja voimavaroja. Poliiseja tarvittaisiin oikeassa työssä eikä karanteenissa, mutta kun tämän rouvan ihmisoikeudet!

Pitävät itseään hyviksinä vaikka tuohan on suoranaista pahoinpitelyn yritystä jos käy korona-oireisena siivoamassa ikäihmisten kotona vaikka pitäisi olla karanteenissa! Empatiaa pitäisi nyt osoittaa tätä rouvaa kohtaan joka on "lääketieteellisesti raiskattu".

Paikallislehdistä poimittua, maksoi 2 euroa lukea vuorokausi:

Virolaisen mukaan poliisit käyttävät suojauksia kuten suu- ja nenäsuojuksia tai hengityssuojaimia koronapandemiamääräysten ja -suositusten mukaisesti. Kyse on myös poliisien työturvallisuudesta.

– Poliisin työtehtävillä ne eivät kuitenkaan välttämättä pysy paikoillaan koko ajan. Tilanteet ovat poliisillekin hankalia. Poliisissa yleisesti toivotaan, että henkilökuntamme pääsisi rokotettavaksi mahdollisimman pian.

Terveyden vaarantaminen rikosnimikkeenä tarkoittaa sitä, että naisen epäillään olleen noudattamatta terveysviranomaisten määräyksiä ja ohjeita vakavassa tilanteessa, jossa oli syytä epäillä yleisvaarallisen tartuntataudin levittämistä.

Kunhan asian rikostutkinta etenee, nimike voi vielä muuttua esimerkiksi pahoinpitelyksi tai vaaran aiheuttamiseksi.

Virkamiehen väkivaltainen vastustaminen on rikosnimike, johon ei riitä vain pullikointi poliiseja vastaan, vaan rikosnimike edellyttää kovempia otteita.

Kysyttäessä rikoskomisario Arto Elomaa Itä-Suomen poliisista myöntää, että naisen epäillään muun muassa purreen poliisia.

Viranomaisten toimet Iisalmessa johtivat poliisien mittavaan haukkumiseen pienen porukan nettisivustoilla. Netissä levitettiin Sirelpuun välittämää videota ja ääninauhoitetta kiinniotosta ja sairaalasta. Lisäksi netissä on levitetty muun muassa poliisien nimiä ja vääriä väittämiä poliisien toimista.

Miekkariakin suunnittelevat.

https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/3918841

Vierailija
891/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylä jatkaa nykyrajoituksin koronan torjuntaa - yläkoulut jatkavat lähiopetuksessa hiihtoloman jälkeen

https://www.jyvaskyla.fi/uutinen/2021-03-05_jyvaskyla-jatkaa-nykyrajoit…

Vierailija
892/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on kyllä hirveän eri tilanteissa siinä miten suuri mahdollisuus on Korona saada.

Joten ei voi vetää suoria johtopäätöksiä edes ihmisen käytökseen.

Suomessa on edelleen paikkakuntia joissa tartunnan saaminen on varmaan yhden suhde miljoonaan.

Toisaalla taas ihminen kohtaa viruksen todnäk päivittäin suht läheltä.

Vierailija
893/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että rehtorit saavat nyt ilmoittaa Helsingissä kouluissa, jos on koronaa. Hieno päätös eilen tuli. Jotain positiivistakin tapahtuu...

Vierailija
894/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuminen on yhä suurta pk seudulla, viime keväällä ei kuulunut autojen hälyä kotipihalla. Nyt lahden moottoritien melu on normaalia tasoa.

Vierailija
895/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

700 on sitten uusi normaali.

Vierailija
896/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylä pitää yläkoulut lähiopetuksessa. Nyt on pakko sanoa että paskakylä on tautinsa ansiannut! Toivottavasti tulee oikein kunnon ruttoryvästymä, etenkin noihin päättäjien perheisiin ja läheisiin! Haistakaa paska Jyväskylän koronanyrkki! Olette alinta saastaa!

Vierailija
897/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te syrjemmässä tai kauempana palveluista asuvat - käyttekö koronatestissä, jos olette saaneet koronaan tai flunssaan viittaavia oireita?

Itsellä on tilanne se, että asun 30km päässä palveluista, minä ja mies etätöissä ollut vuoden, käyn tai toinen käy kirkonkylällä kerran viikossa kaupassa maskin kanssa emmekä tapaa ketään tai liiku pahemmin ihmisten ilmoillq ja nyt on tyypillisiä flunssan oireita ja mietin, että käynkö testissä vai en. Olen 99% varma, että ihan vain perus flunssa tuloillaan, varsinkin kun koko vuoden aikana omalla kylällä todettuja tartuntoja vain 18, mutta menenkö silti 40km päähän lähimpään koronatestauspaikkaan vai miten tässä toimisi.

Lisättäköön, että viimeisin uusi tapaus ollut viikko sitten ja ainakaan altistumislistauksen mukaan emme ole olleet yhtä aikaa emmekä samassa paikassa.

Onko teillä päin ollut virusmuunnoksia? Jos asuisin vaikkapa jossain Savonlinnan suunnalla kävisin varmaan testissä, sillä siellähän oli tämä bussissa tarttunut etelä-afrikkalainen muunnostapaus. Bussin matkustajat saivat tartunnan maskeista huolimatta, sillä tartunnan saaneella aivastelijalla ei ollut maskia.

Eli muunnokset tarttuvat tosi herkästi. Sellaisen on voinut huonolla säkällä saada kauppareissulta, jos siellä tälläinen aivastelija on ollut.

Ei ole ollut, jos olisi vaikkapa tuo viimeisin tapaus ollut muunnos, niin olisin sitten käynyt testissä heti alkuunsa. Tosiaan täällä on 18 tapausta tässä vuoden aikana ollut kokonaisuudessaan, joista 2 tänä vuonna - yksi tammikuussa ja yksi nyt tuossa viikko sitten.

Vierailija
898/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

700 on sitten uusi normaali.

Olemme vaiheessa - ties minne. Jatkuva muutos on uusi normaali. On sopeuduttava.

Vierailija
899/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasassa jatkuvat koulutartunnat, vaikka ollaan hiihtolomalla. Joka päivä tiedotetaan uusi tartunta, vähintään yksi päivässä. Se on aika paljon, kun ei tämä kaupunki mikään metropoli ole.

Onko Vaasan kouluissa todettu muuntoviruksia? Kuulostaa vähän siltä, kun leviävät noin herkästi.

Vierailija
900/52578 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nämä ovat niin painavia asioita, että niitä ei oteta noin vain käyttöön, vaan ne otetaan vasta, kun se on välttämätöntä ja aivan viimeisenä keinona, Marin sanoi."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/41c69872-321b-4522-926b-3a69931b0…

On se kumma että edelleenkään asioita ei tehdä hallitusti silloin kun niistä vielä olisi hyötyä, vaan epätoivoisina siirtoina pakon edessä sitten kun on jo aivan liian myöhäistä, vaikka koko katastrofi olisi ollut täysin torjuttavissa ennakoivin päättäväisin toimin.

Ihan järjetöntä touhua.

Tuollaisesta seuraa täydellinen katastrofi.

Tällaisessa tilanteessa olisi tarvittu armeijan käyneitä miehiä puikkoihin. Oikeata johtajuutta. Tampaxhallitus on kaikesta sekoilusta päätellen vain joukko päättömien kanojen lailla poukkoilevia kyvyttömiä ämmiä. En paremmin sano.

Kriisin aikana tuollaiseen ei pitäisi olla varaa.

Tartuntamäärät tulevat sen todistamaan, muita perusteluja ei tarvita.

Mitä muuta voi odottaa kun tavoitteena on sairastamalla saatu laumasuoja. Eihän THL ole saanut 100% varmaa tutkimustulosta ettei laumasuojaa kannata edes tavoitella. Ei Brasilia/Manaus ole vakavasti otettava lähde (vertaisarviointi, omat käytännön vertailevat tutkimustulokset). Mehän ollaan sentään Suomessa.

Ketju on lukittu.