Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalevala Koru omii koko Kalevalan kansallisperinnön! Nyt boikottiin!

ei enää Kalevala Koruja
03.03.2021 |

Hesarin jutusta ilmenee, miten härskisti Kalevala Koru pyrkii omimaan koko Kalevala-nimen itselleen. Itse asiassa yritys on vaihtanut nimekseen pelkän Kalevalan, esim. Facebookista se löytyy nykyään nimellä Kalevala ja sana Koru on tiputettu vähin äänin nimestä pois. Lukekaa tuo Hesarin juttu (linkki alla). Itse ainakin aion ruveta boikotoimaan koko lafkaa. Eihän Kalevala ole heidän omaisuuttaan, vaan se on kansalliseepos, joka kuuluu meille kaikille. Tässä Hesarista:

Kuka omistaa Kalevalan? Kalevala Koru ja Kalevala-teemainen matkailu­hanke kiistelevät sanan käytöstä.
Kalevala Koru vaatii, ettei Kalevala kartalle -hankkeen logossa saa käyttää sanaa Kalevala. ”Kalevala-sana on suomalaisten immateriaalista kulttuuriperintöä”, vastaa hankkeen vetäjä Mimosa Sukanen.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000007835028.html

Kommentit (452)

Vierailija
1/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne korujen mallitkin tulee osa ihan muinaishautalöydöistä.

Vierailija
2/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korujen laatu kärsinyt. En enää osta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. En osta minäkään niitä enää. Kalevala kuuluu kaikille. Ei sitä yksi voi omia, edes korujen osalta.

Vierailija
4/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia en enää osta. Tuo on ihan käsittämätöntä. Muutenkin uudet korut nykyään sellaisia, ettei niitä enää kannata ostaa, ovat ihan samaa kuin kaikilla muillakin. Itse pidän sioista sormuksista jne. Olen kerännyt Kalevala -koruja yli 30 vuotta. Enää ostan niitä vanhoja kirppareilta.

Kalevala kuuluu kaikille. Taitavat kuuseen kurkottaa!

Vierailija
5/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis isoista sormuksista, ei sioista :)

Vierailija
6/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä lueta enää kalevalaa.

Vierailija
7/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä helvettiä, nyt joku järki peliin, en minä voi laittaa pystyyn firmaa Raamattu, ja alkaa vaatimaan sitten ettei Raamattu-sanaa enää saa käyttää, ihme pelleilyä. Kalevala Koru joutaa konkkaan, kun kehtaa tuollalailla astua suomalaisten varpaille röyhkeästi omimalla Kalevala-nimen käytön!

Vierailija
8/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli kyllä iso kolhaisu Kalevala Korun imagolle.

Jos perustan Väinämöisen kannel-nimisen yrityksen, voinko kieltää, ettei miut enää saa käyttää sanaa Väinämöinen?

Entä voiko Vakuutusyhtiö Suomi kieltää muilta Suomi-sanan käytön?

Vierailija
9/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jotkut muinaiskorutkin ole kansallista yhteistä omaisuutta? Kalevala Koru tekee bisnestä jonkun 1000 vuotta sitten eläneen taiteilijan designilla. Miten sellaista voi omia?

Vierailija
10/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevalassa on kohtaus, jossa Pohjolan joukot ja Kalevalan väki taistelevat Sammosta keskellä myrskyävää merta. Taistelun päätteeksi Sampo putoaa mereen ja hajoaa palasiksi. Onko tämä se mitä halutaan? Emmekö ole oppineet tarinan opetuksesta mitään?”

Kiintoisa kuvio suomalaisessa yritysmaailmassa :D

Vierailija
11/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yllättynyt. Tuttuni oli vuosia töissä Kalevala korulla. Kertoi paljon tarinoita vuosien varrella sisäisistä konflikteista, isoista egoista ja sellaisista liiketoimintapäätöksistä joilla ei ainakaan kassavirtaa lisätty. Pätevät ottivat ja lähtivät muihin töihin, muut saivat kenkää toistuvissa YT-neuvotteluissa. Johtaminen on ajanut aikanaan arvostetun yrityksen nykyiseen olotilaan, jossa selvitystila ei ole kaukana. Älkää uskoko minua, katsokaa itse.

https://www.finder.fi/Korut+ja+kellot/Kalevala+Koru+Oy/Helsinki/yhteyst…

Vierailija
12/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt meni boikottiin meidän perheessä Kalevala!

Vierailija
13/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne korujen mallitkin tulee osa ihan muinaishautalöydöistä.

Niin, osa. Pieni osa. Itseasiassa nekin voidaan tulkita kulttuuriperinnöksi.

Vierailija
14/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevala korun toiminta voi olla teknisesti laillista mutta on muuten vastoin yleistä oikeustajua. Suomen historiaa yritetään omia jollekin rihkamayritykselle. Toivottavasti kukaan ei enää käytä heidän korujaan.

Vierailija
15/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää Kalevalakorua meillekään. Miksi yhdellä yrityksellä olisi oikeus tuotteistaa suomalaista kulttuuriperintöä ja kieltää se muilta?

Vierailija
16/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalevalassa on kohtaus, jossa Pohjolan joukot ja Kalevalan väki taistelevat Sammosta keskellä myrskyävää merta. Taistelun päätteeksi Sampo putoaa mereen ja hajoaa palasiksi. Onko tämä se mitä halutaan? Emmekö ole oppineet tarinan opetuksesta mitään?”

Kiintoisa kuvio suomalaisessa yritysmaailmassa :D

Se on ennustus joka toistuu yhä uudestaan ja uudestaan.

Vierailija
17/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevala-koru: haistakaa PASKA!

Vierailija
18/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalevala kuuluu kaikille. Taitavat kuuseen kurkottaa!

...ja koht’ katajaan kapsahtaa...

Vierailija
19/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole yllättynyt. Tuttuni oli vuosia töissä Kalevala korulla. Kertoi paljon tarinoita vuosien varrella sisäisistä konflikteista, isoista egoista ja sellaisista liiketoimintapäätöksistä joilla ei ainakaan kassavirtaa lisätty. Pätevät ottivat ja lähtivät muihin töihin, muut saivat kenkää toistuvissa YT-neuvotteluissa. Johtaminen on ajanut aikanaan arvostetun yrityksen nykyiseen olotilaan, jossa selvitystila ei ole kaukana. Älkää uskoko minua, katsokaa itse.

https://www.finder.fi/Korut+ja+kellot/Kalevala+Koru+Oy/Helsinki/yhteyst…

Ilmankos Kalevala Korun korut eivät ole enää sitä, mitä ennen. Vanhojen mallien mukaisia koruja on enää vähän, suurin osa näyttää ihan samalta kuin jotkut kemikalio-osaston halpiskorut.

Vierailija
20/452 |
03.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta Kalevala Koru varmaan vaatii, että Kalevala-eepos pitää nimetä uusiksi. Kustantamot ei saa enää markkinoida eroista Kalevala/nimellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi