Mikä on se maaginen ruoka, joka pitää koko päivän nälkää?
Tälläkin palstalla on niitä, jotka syö vaan lounaan ja päivällisen, koska palat on lapsille. Mikä on siis se ruoka, mikä pitää nälkää vai syöttekö kerralla kymmenen perunaa ja litran lihakastiketta?
Kommentit (472)
Eilen söin lounaaksi avokadopastaa (!!). Koko loppupäivänä en sitten syönytkään mitään kun oli niin kylläinen olo.
Niinkuin muutama muukin on kommentoinut, tämä on tottumisasia. Jos syö 5-6 kertaa päivässä pieniä aterioita niin totta kai nälkä tulee nopeammin kuin jos opettelee syömään vain pääateriat. Itse syön 3-4 päivässä: aamiainen, lounas ja päivällinen ja välipala lounaan ja päivällisen välissä jos olen menossa töiden jälkeen johonkin muualle kuin suoraan kotiin (salille, uimahalliin, kavereita tapaamaan).
Esimerkkipäivän syömiset:
Aamiainen: turkkilaista jogurttia, pähkinämysliä, hunajaa ja maitokahvi
Työpaikan buffetlounas: puoli lautasta salaattia, päivän ruoka ja 1 viipale leipää margariinilla
(Välipala: täytetty sämpylä)
Päivällinen: Kanan paistileike, bataattimuusia ja kukkakaalia.
Kaloreita tulee 500-700kcal per ateria. Nälkä yllättää joskus jos työpäivä venyy, mutta ei siihen terve aikuinen kuole.
Korvaa suurin osa hiilihydraateista (pasta, leipä, peruna, riisi) parsakaalilla ja kukkakaalilla. Paista ne vaikka voissa ja lorauta lisärasvaksi oliiviöljyä. Muutoin ateriassa on hyvä olla proteiinia 1,3g/sinun elopaino.
Ei kestä kiittää, tuo vie näläntunnetta taas tunneilla eteenpäin. Hiilarien lisääminen saa nälän tulemaan nopeammin.
Kyse ei ole pelkästään siitä että ruoka pitäisi nälkää, vaan myös ateriarytmistä. Jos on tottunut napostelemaan pitkin päivää, niin silloin nälkäkin tulee heti kun edellisestä napostelusta on mennyt vain hetki.
Itse olen muuttanut ruokarytmini juuri siitä syystä, että koko ajan oli nälkä vaikka energiantarvetta ei oikeasti ollut. Ensimmäinen viikko oli vähän hankala kun nälkä vaivasi koko ajan. Mutta se meni ohi. Sen jälkeen on hyvin riittänyt se, että syön 2-3 ateriaa päivässä. Enkä tarvitse mitään jättilounaita. Ihan normaalikokoiset annokset riittävät. Lounaan syön jos siihen aikaan tulee nälkä. Päivällisen syön joka päivä.
Aamulla syön aina kaurapuuroa ja marjoja sekä kupillisen kahvia. Eilen söin lounaaksi pienen salaatin ja kanarisottoa. Päivälliseksi söin sushia.
Mikä on se maaginen ruoka, joka pitää koko päivän nälkää?
Kysymys kuului siis, että mikä ruoka, ei mitkä ruuat pitkin päivää ...
Vastaukseni: Viiden kananmunan omeletti reilulla kylmä-/lämminsavulohitäytteellä (min. parisataa grammaa).
Ei sellaista olekaan ja noin harvoin syöminen on epäterveellistä.
Vierailija wrote:
Onko sulla mitään järkevää perustelua väitteellesi?
Vierailija wrote:
On (rasvan ja proteiinin yhdistelmä) ja harvoin syöminen on oikein hyvä tapa. Ei sovi kaikille mutta ei ole mitenkään epäterveellistä. Syön itse kahdesti päivässä eikä aterioiden välillä tule nälkä, vasta n. 8h päästä maha alkaa kurnia.
Pätkäpaasto auttaa näläntunteeseen. Kun elimistö tottuu että mitään ei tule vatsaan klo 18 - 09 niin nälkä häviää. Ja paino putoaa kuin lehmän häntä. -20kg/3v.
Samalla aterialla lihaa, täysjyvätuotetta, juustoa
Tuskin mikään yksittäinen ruoka tai raaka-aine tekee ihmeitä. Minulle sopii syöminen kolme kertaa päivässä suunnilleen neljän-kuuden tunnin välein. Aamiaisen syön pari-kolme tuntia heräämisen jälkeen ja se on yleensä osittain kasvimaitoon keitetty kaurapuuro marjoilla ja maapähkinävoilla sekä jokin hedelmä. Lounaaksi on lautasmallin mukaan kotiruokaa ja jälkiruuaksi hedelmä. Päivällisen syön treenien jälkeen iltakahdeksan ja -yhdeksän välissä ja se on usein täytetty kokojyväjauhosta tehty ohukainen, puuro tms ja hedelmä. Joskus käyn ulkona syömässä illalla ja silloin syön joko tavallista kevyemmän lounaan tai jätän puuron seuraavana aamuna väliin, jos ei ole vielä nälkä. Tällä tavalla tulee aterioiden välissä nälkä (kuten pitääkin, näläntunne ei ole vaarallinen!), mutta ei sudennälkä, jaksan hyvin ja palaudun liikunnasta. En käytä eläinperäisiä tuotteita, kasviksia, marjoja ja hedelmiä syön paljon ja viljatuotteet ovat enimmäkseen täysjyväkauraa. Pehmeää rasvaa, proteiinia ja kuituja syön joka aterialla. Painoindeksi on 20.
Kiuhuta 240gr torino makaroonia. Edukkaaseen ilta palaan voi lisätä myös voi sulaa 160gr
Vierailija wrote:
Tuskin mikään yksittäinen ruoka tai raaka-aine tekee ihmeitä. Minulle sopii syöminen kolme kertaa päivässä suunnilleen neljän-kuuden tunnin välein. Aamiaisen syön pari-kolme tuntia heräämisen jälkeen ja se on yleensä osittain kasvimaitoon keitetty kaurapuuro marjoilla ja maapähkinävoilla sekä jokin hedelmä. Lounaaksi on lautasmallin mukaan kotiruokaa ja jälkiruuaksi hedelmä. Päivällisen syön treenien jälkeen iltakahdeksan ja -yhdeksän välissä ja se on usein täytetty kokojyväjauhosta tehty ohukainen, puuro tms ja hedelmä. Joskus käyn ulkona syömässä illalla ja silloin syön joko tavallista kevyemmän lounaan tai jätän puuron seuraavana aamuna väliin, jos ei ole vielä nälkä. Tällä tavalla tulee aterioiden välissä nälkä (kuten pitääkin, näläntunne ei ole vaarallinen!), mutta ei sudennälkä, jaksan hyvin ja palaudun liikunnasta. En käytä eläinperäisiä tuotteita, kasviksia, marjoja ja hedelmiä syön paljon ja viljatuotteet ovat en
On kyllä niukka päivällinen ja suhteutettuna muihin ruokiin myös.
Itse valmistettu lihaisa hernekeitto.
Kananmuna. Paistan muutaman kananmunan eikä heti nälkä yllätä.
Kananmuna - mites se kolesteroliarvo?
Vierailija wrote:
Kananmuna - mites se kolesteroliarvo?
Syön aamiaiseksi aina kasvismunakkaan eikä ole ongelmia kolesteroliarvoissa. Joka päivä menee kaksi tai kolme kananmunaa. Käyn kerran vuodessa verikokeissa.
Mulla on käytössä 500g rasvaton, sokeriton rahka. Makuja on mm. mansikka.
Itse syön tosta 100g annoksia. Täyttää hyvin, maistuu jälkkäriltä, ja tarjoaa paljon proteiinia. Käyn salilla 3 kertaa viikossa, joten protskulle on tarvetta.
Jos haluaa pitää kehostaan huolen, ei ole mitään järkeä syödä yhtä kertaa päivässä. Tarvitset useita, pienempiä annoksia.