Mikä on se maaginen ruoka, joka pitää koko päivän nälkää?
Tälläkin palstalla on niitä, jotka syö vaan lounaan ja päivällisen, koska palat on lapsille. Mikä on siis se ruoka, mikä pitää nälkää vai syöttekö kerralla kymmenen perunaa ja litran lihakastiketta?
Kommentit (472)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi tänään söin/syön:
Klo 11: turkkilaista jogurttia, chia-siemeniä, banaani, erityisherkkuna sokerintonta mysliä yht. 500 kcal
Klo 15: kolme kananmunaa, ruokalusikallinen voita, paprikaa, kurkkua, tomaattia, juustoa 500 kcal
Klo 19: lohta, punajuurta, parsakaalia, porkkanaa, kukkakaalia, voita, majoneesia, chiliä, korianteria, limeä, vajaa 700 kcal
Olen laihtunut 12 kg ja jatkan edelleen. Välissä ei ole nälkä, enkä koskaan syö ilta- tai aamupalaa.
Ihan järkyttävä määrä kaloreita!! Minä lihon jos syön enemmän kuin 1400 kaloria! (Tutkittu HUS lihavuuden hoitoyksikössä). Ravintoterapeutti sanoi, että kun laihdutan, pitää syödä 900-1000 kaloria / pvä. Toki jos juoksen 10 km lenkin, saan sinä päivänä syödä ruhtinaalliset 1200 kaloria, mutta se vaatii 10 km juoksun.
Terkuin hyvin lyhyt keski-ikäinen pienikokoinen nainen.
Täällä toinen lyhyt, keski-ikäinen ja pienikokoinen nainen ja olen tullut kanssasi samaan tulokseen vaikka sitä ei olekaan tutkittu tai vahvistettu HUS lihavuuden hoitoyksikössä. Olen myös huomannut, että enemmistön ihmisistä on erittäin vaikea hahmottaa kaloreita, kalorinkulutusta ja energiaa vs. ravintoaineita. Siksi sinäkin olet saanut niin paljon miinuksia ja siksi on niin paljon ylipainoisia.
Kiinalaisbuffetti: sulaa pitkän ajan kuluessa, mutta ruuasta ei tule ähkyä. On riittävästi kasvista & kuitua, mutta myös rasvaa ja proteiinia.
Pizza: pitää nälän poissa kauan, mutta on raskasta ruokaa. Myös janottaa jälkeenpäin -> liikaa suolaa useimmiten, kun täytteistäkin tulee lisää.
Perinneruoka perunapuuro; siinä on peruna ruisjauhosuuruksessa tehty puuroksi. On harvinaista ruokaa nykyään, mutta hyvää ja pitää nälän poikessa. Ilmeisesti ruisjauho tuo sen verran kuitua, että verensokeri ei vain nouse nopeasti huippuunsa ja ala laskea sitten.
Kaurapuuroa ja pari tuore luumua tai mandariinia, lasi maitoa. Sillä pärjää vähän aikaa :)
Puikulaperuna (keitän paloina suolavedessä), survon ja lisään Valion kuohukermaa.
Lisukkeeksi Herkkumaan punajuurta ja makeaa maustekurkkua, viereen Valion smetanaa. (Smetana vetistyy kun alhainen pH, siksi ei voi sekoittaa punajuureen/maustekurkkuun, paitsi jos lisää esim. perunaa sitomaan nestettä.)
Joskus keitän Annabel-perunaa ja laitan sitä kylmänä punajuurisalaattiin. Suussasulavaa! 👌
Punajuuret ja maustekurkut kannattaa jäähdyttää, ennen kuin niihin lisää smetanaa. Jos ei syö heti, ei laita koko salaattia jäkikseen, tekee ison määrän...
Vierailija kirjoitti:
Puikulaperuna (keitän paloina suolavedessä), survon ja lisään Valion kuohukermaa.
Lisukkeeksi Herkkumaan punajuurta ja makeaa maustekurkkua, viereen Valion smetanaa. (Smetana vetistyy kun alhainen pH, siksi ei voi sekoittaa punajuureen/maustekurkkuun, paitsi jos lisää esim. perunaa sitomaan nestettä.)
Joskus keitän Annabel-perunaa ja laitan sitä kylmänä punajuurisalaattiin. Suussasulavaa! 👌
Punajuuret ja maustekurkut kannattaa jäähdyttää, ennen kuin niihin lisää smetanaa. Jos ei syö heti, ei laita koko salaattia jäkikseen, tekee ison määrän...
Sun kannattaisi varmaan tarkistaa, kuinka paljon suolaa saat ruokavaliostasi.
Carbonara. Iso lautasellinen ja normaalista spagetista. Kylkikuutioilla, ei millään lehdenohuilla pekonipaloilla.
Jos painoa tarkkailee, niin loput päivän ateriat kannattaa pitää kevyinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni nälän tunne on normaalia. Ap:lla on kumman vinoutunut käsitys, että koko ajan pitäisi olla kylläinen tai syömässä.
Tämä. Siksi ihmiset lihoo, koska pelkäävät nälkää. Ihan paniikki tulee jos nälkä kurnii. Kannattaisi joskus kokeilla mitä tapahtuu jos siihen ei reagoi vaan antaa sen mennä ohi. Nälän tunne on vain hetkellinen, eikä se ole vaarallista.
Kuulemma joskus nälän tunne onkin tosiasiassa janoa. Siksi kannattaa muistaa juoda lasi vettä aina välillä.
En voi syödä niin suuria annoksia, että olisin koko päivän täynnä. Minua alkaa närästää. Sen vuoksi syön mieluummin useammin pienempiä aterioita.
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa ja pari tuore luumua tai mandariinia, lasi maitoa. Sillä pärjää vähän aikaa :)
Mulla ois tällä menulla lähinnä vessareissu tiedossa melko pian. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ois tällä menulla lähinnä vessareissu tiedossa melko pian. :D
Ja hirveä nälkä jo eka pierasulla :)
Vierailija kirjoitti:
En voi syödä niin suuria annoksia, että olisin koko päivän täynnä. Minua alkaa närästää. Sen vuoksi syön mieluummin useammin pienempiä aterioita.
Kylläisyyteen ei tarvita suuria annoksia eikä täyttä vatsaa, vaan sopivaa ruokaa.
Miksi nälkää olisi pidettävä? Minusta ainakin parempi puuhastella jos ei ole nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan isoja annoksia kun niillä lähtee se nälkä pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Jos noin on, niin ehkä sun ruuan koostumuksessa on jotain vikaa. Kertoo viasta jo se, että joudut syömän suuria annoksia ollaksesi kylläinen. Myös se, että kylläisyyteen haluat täyden vatsan. Mieti vähän, mitä vikaa on syömisissäsi.
Sipuli...aiheuttaa niin järkyn närästyksen, että ei tee mieli syödä mitään sen jälkeen.
Riittävästi karjalanpaistia aamulla niin nälkä on vasta illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi tänään söin/syön:
Klo 11: turkkilaista jogurttia, chia-siemeniä, banaani, erityisherkkuna sokerintonta mysliä yht. 500 kcal
Klo 15: kolme kananmunaa, ruokalusikallinen voita, paprikaa, kurkkua, tomaattia, juustoa 500 kcal
Klo 19: lohta, punajuurta, parsakaalia, porkkanaa, kukkakaalia, voita, majoneesia, chiliä, korianteria, limeä, vajaa 700 kcal
Olen laihtunut 12 kg ja jatkan edelleen. Välissä ei ole nälkä, enkä koskaan syö ilta- tai aamupalaa.
Ihan järkyttävä määrä kaloreita!! Minä lihon jos syön enemmän kuin 1400 kaloria! (Tutkittu HUS lihavuuden hoitoyksikössä). Ravintoterapeutti sanoi, että kun laihdutan, pitää syödä 900-1000 kaloria / pvä. Toki jos juoksen 10 km lenkin, saan sinä päivänä syödä ruhtinaalliset 1200 kaloria, mutta se vaatii 10 km juoksun.
Terkuin hyvin lyhyt keski-ikäinen pienikokoinen nainen.
Täällä toinen lyhyt, keski-ikäinen ja pienikokoinen nainen ja olen tullut kanssasi samaan tulokseen vaikka sitä ei olekaan tutkittu tai vahvistettu HUS lihavuuden hoitoyksikössä. Olen myös huomannut, että enemmistön ihmisistä on erittäin vaikea hahmottaa kaloreita, kalorinkulutusta ja energiaa vs. ravintoaineita. Siksi sinäkin olet saanut niin paljon miinuksia ja siksi on niin paljon ylipainoisia.
Alapeukutin ekaa lausetta jossa kauhisteltiin kalorien määrää (1700 kcal/vrk). Typerää kauhistella tuollaista, suurimmalle osalle varsin maltillista (useille ihmisille liian alhaista) kalorimäärää jos itse sattuu olemaan pieni ja vähän kuluttava.
Vierailija kirjoitti:
talon kastike, sillä saa painoakin lisää 9 kk:n ajan. Todellinen superfood
Kaloreita siis riittää
Jos sellainen on olemassa niin varmasti ei toimi kaikilla. Eiköhän tästä ole yhtä monta mielipidettä kuin on ihmisiäkin. Oma näkemykseni asiaan on että nälkäisenäkin on ihan hyvä olla. Siihen tottuu yllättävän nopeasti.