Mikä on se maaginen ruoka, joka pitää koko päivän nälkää?
Tälläkin palstalla on niitä, jotka syö vaan lounaan ja päivällisen, koska palat on lapsille. Mikä on siis se ruoka, mikä pitää nälkää vai syöttekö kerralla kymmenen perunaa ja litran lihakastiketta?
Kommentit (472)
Minulla pitää nälän loitolla esim. Paistettu kala (mikä tahansa kala), paistettu liha (myös mikä tahansa) paistetut kananmunat, jossa on seassa leipäjuustoa.
Sen sijaan puurot, potaatit, pasta, riisi ja ruisleivätkin nostavat minulla verensokerin tosi nopeasti ja pulssi tuntuu nopeana.
Ja verensokeri laskee myös nopeasti, tulee sellainen kouristava näläntunne ja heikotus.
Voisin varmaan muutenkin parhaiten syömällä em. aineksia sekä lisäksi kotimaisia marjoja ja sieniä.
Uppis kirjoitti:
Olipa tyhmä kysymys. Ruuassa proteiini on se, joka pitää sen nälän poissa, koska se imehtyy hitaasti ja ravitsee hyvin koko ajan. Kaikki muu on hölynpölyä, uskomustiedettä ja valehtelua. Nälkä riippuu myös siitä, millaisella työmäärällä kulutat kaloreitasi, ts. bimbot jotka työkseen lässyttää paskaa täällä, eivät tunne nälkää vaikka söisisävät vain herneen päivässä. Ahtaaja, joka kantaa alasimia varastosta laivaan, on sitten toinen juttu kokonaan.
Olipa tyhmä vastaus.
Pitää saada paljon proteiinia jotta nälkä pysyy poissa. 2 grammaa painokiloa kohden vähintään.
Muutama pätkä mustaamakkaraa pitää nälän loitolla. ei tee mieli syödä mitään muuta välttämättä koko päivänä.
No itse syön 2-3 kertaa päivässä.
aamiainen: puuro jossa marjoja/hedelmiä ja jotain proteiinia (esim. pähkinöitä) tai kulho kreikkalaista jogurttia myslillä ja marjoilla/hedelmillä tai pari leipää juustolla, kinkulla ja kurkulla + kahvi. Tällä yleensä pärjään iltaan asti.
lounas jää yleensä välistä. Joskus syön lounaaksi edellisen päivän jämiä tai proteiinijuoman
illallinen on sitten se päivän varsinainen ruoka ja se voi olla käytännössä mitä tahansa. Joskus jos ei jaksa kokata niin ihan vaan pizza/subi/mäkkiateria/kebab, mutta yleensä perus kotiruokaa salaatilla. Tällä pärjää seuraavaan aamuun. Joskus illalla saattaa muutaman karkin syödä telkkaria katsoessa, mutta yleisesti en napostele mitään pitkin päivää enkä syö mitään väli-/iltapaloja
Keskustelua mm. ruokavalioista uudella tiedepalstalla https://tiedepalsta.fi
Tervetuloa mukaan kasvavaan joukkoon.
Maapähkinävoi, Kaksi ruokalusikallista ennen työhön lähtöä. Pitää nälkää tuntikausia.
Tiede kertoo että kaikista pisimmät proteiiniketjut ovat perunasalaatissa.
Teoriassa semmoinen majoneesinen perunasalaatti on siis paras.
Syön vatsan täyteen niin että ei tuu nälkä vähään aikaan. Jotain proteiinipitoista, kasvista ja kaurapuuroa/riisiä/perunaa tms. pitää mulla nälkää helposti 4-6 h. En kestä sellaista koko ajan pieni nälkä, siksi syön aika paljon kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Pitää saada paljon proteiinia jotta nälkä pysyy poissa. 2 grammaa painokiloa kohden vähintään.
Elimistö ei pysty hyödyntämään kerralla kun kolmisenkymmentä grammaa proteiinia muistaakseni. Jos syö tuota enemmän yhdellä kerralla rasittaa vaan munuaisia.
Vierailija kirjoitti:
Joko Lembas on mainittu?
Joo, Lembasilla jaksaa Mordoriin asti. Ei tartte edes syödä kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kun on käynyt Nepalilaisessa ravintolassa lounaalla, niin nälkä tulee vasta illalla. Kermaista/rasvaista kastiketta, riisiä, naanleipää, salaattia...
Tää on kyllä totta. Kunnon nepalilais/kiinalais/aasialaismättöbuffetin jälkeen ei kyllä tule hetkeen nälkä. Raskas olo jatkuu pitkälle iltapäivään.
Animal foodsit, erityisesti red meatti. Proteiinii ja rasvaa isosti koneeseen.
Miksi pitäisi ahmia kerralla itsensä kylläiseksi koko päiväksi, ei järjen hiventäkään.
Luulen, että tämä on tosi yksilöllistä ja liittyy moniin kehon aineenvaihduntareaktioihin. Minä olen aina syönyt harvoin, kaksi ateriaa ilman välipaloja on tosi sopiva. En syö mitään ihmeellisyyksiä, olen kasvissyöjä ja pyrin koostamaan ateriat niin, että sisältävät riittävästi proteiinia (jotta vähintään minimisuositusmäärä per kg tulee päivässä täyteen) ja muuten monipuolisesti kasviksia. Syön myös huonoja hiilareita, koska tykkään niistä, mutta en nyt joka aterialla. Siis esim. vaaleaa leipää tai pastaa.
Semmoinen sopiva nälkä tulee ennen seuraavaa ateriaa -ennen sitä en tykkää syödä, syöminen ilman nälän tunnetta on mulle pakkopullaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut että jos syön 330g pizzan ja sen jälkeen 50-80g suklaata niin nälkä on poissa ainakin 5 tuntia.
Toinen ruoka on 4 kananmunan munakas sekoitettuna 150g tonnikalaan.
Tuo eka ateriasi on aika proteeniköyhä, rasvaa siinä runsaasti ja hiilareita, mikäli suklaa ei ole oikeaa tummaa suklaata
Kunnon iso pitsa. On kuin kivi mahassa loppupäivän ja närästää mukavasti. Ei tee mieli mitään.