Minkä ikäisinä olitte / suunnittelette olevanne lainattomia?
Minulla on ikää 45 vuotta ja asuntolainani viimeisen erän maksu on 10 vuoden päästä. Muut lainat maksettu pois.
Välillä kun lukee näitä AV-juttuja, niin saa sellaisen käsityksen, että joillain asuntolainat on maksettu 40 ikävuoteen mennessä. Onko tämä kuinka yleistä? Minkä ikäisinä te olette saaneet lainanne kuitattua?
Kommentit (477)
Aika lailla 60 - Otin aikanaan hyvin pitkn lainan ajatellen että tuskimpa pulskat vanhemmat näkee ysikymppisiään. Perinnöllä sitten maksan. Ovat kuitenkin ilokseni saaneet elää pitkään! Meillä velkaa enää ihan tonneja jöljellä. Pärjätään ihan ok kunnpienet menot.
Ihmisen pitäisi koko ajan kehittää ihteään jotta ei jäisi lahjattomaksi.
Eläkkeelle jäädessä saisi olla lainat maksettuna, jotta on pienet menot ja jotain oikeita (netto) pääomatuloja myös. Jo aikaisemmin on hyvä olla joku plan b, jos jää työttömäksi.
Mutta niin kauan kuin on hyvällä palkalla työelämässä, on aika kartuttaa tulevaisuuden turvaa, ja sopivalla velkavivulla se on helpompaa kuin ilman.
14 vuoden päästä, kun velat vanhenee. Minulla on takausvelkaa 180 000 euroa, en pienellä paikallani pysty sitä lyhentää ollenkaan.
Omat velat jo maksettu. Tosin ei ole enää omaisuuttakaan, ulosotto vei kaiken.
Joskus vähän päältä nelikymppisenä se oli, en muista tarkkaa ikää enää.
Ulosottovelaton 30-vuotiaana, meni himpun yli, eli 31-vuotiaaksi. Nyt sitten pari vuotta tullut säästöä jo kerättyä, kun ei ulosotto enää vie suurinta osaa. En tosin tiedä, aionko koskaan ottaa asuntolainaa, velattomana olo tuntuu mahtavalle, joten yritän saada sellaisen summan kasaan, että voin ostaa suoralla rahalla sellaisen asunnon kuin haluan. Tällaisen "unelman" hinta pyörii 30te paikkeilla, nyt säästettynä 20%. Voisikin asettaa seuraavan tähtäimen elämässä, että nelikymppisenä olisi velattomasti ostettu torppa ja vähän säästöjäkin :)
Otin juuri 37-vuotiaana elämäni ensimmäisen lainan ja takaisinmaksuajaksi on suunniteltu 25 v. Eli 62 vuotiaana olisi maksettu viimeistään takaisin. Voisin lyhentää lainaa vaikka heti neljänneksen, mutta en tietenkään tee niin, koska korot on niin matalat.
Vierailija kirjoitti:
2009 otettiin lainaa 185k€ ja ostettiin asunto, nyt syksyllä 2020 myytiin ko asunto 391k€. Maksettiin loppulaina pois ja ostettiin uusi asunto velattomana melkein edellisen vierestä. 5 vuotta olisi lainaa pitänyt vielä maksaa, mutta asuntojen hintojen ja koronan takia aika myymiselle oli otollinen. Eli velattomia ollaan etuajassa.
Miten onnistuu tuollainen, että asunnon jälleenmyyntiarvo on tuplat siitä mitä on alun alkaen maksanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2009 otettiin lainaa 185k€ ja ostettiin asunto, nyt syksyllä 2020 myytiin ko asunto 391k€. Maksettiin loppulaina pois ja ostettiin uusi asunto velattomana melkein edellisen vierestä. 5 vuotta olisi lainaa pitänyt vielä maksaa, mutta asuntojen hintojen ja koronan takia aika myymiselle oli otollinen. Eli velattomia ollaan etuajassa.
Miten onnistuu tuollainen, että asunnon jälleenmyyntiarvo on tuplat siitä mitä on alun alkaen maksanut?
Nimimerkillä itse ostin 7 vuotta sitten talon 60 000 eurolla, nyt sen arvo on hyvällä tuurilla 35 000 e, vaikka täysremontti tehty ja sijaitsee 60 000 asukkaan kaupungissa...
olen nyt 42 vuotias ja juuri otin 150 000 lainaa. Eli näillä koroilla saan ehkä just maksettua lainani ennen kuin jään eläkkeelle. Asunto maksoi 400 000 euroa, joten pääomaa oli jo olemassa (ostin ensimmäisen asuntoni 20 vuotiaana ja siitä vaihtanut isompaan) Nyt erosin ja jouduin ottamaan tuon ison lainan, avioliitossa olisin ollut velaton.
En ottanut mihinkään lainaa ennen 40 vuoden ikää, vaikka elämääni kuului muun muassa runsaasti opiskelua. Seuraavien viikkojen aikana olen ottamassa ensimmäisen lainani, sijoitusasuntoa varten. (Toivottavasti Helsingin kantakaupungissa on hyvä asuntojen hintakehitys...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkillä itse ostin 7 vuotta sitten talon 60 000 eurolla, nyt sen arvo on hyvällä tuurilla 35 000 e, vaikka täysremontti tehty ja sijaitsee 60 000 asukkaan kaupungissa...
Minulla se onnistui niin, että ostin asunnon kasvukeskuksen keskustasta. Suomessa ei montaa aluetta ole, joilla asunnon arvo nousee. Muuttotappioalueilla kannattaa olla vuokralla ettei huonossa tapauksessa huomaa asuvansa arvottomassa talossa tai asunnossa, josta ei pääse tarvittaessa eroon mutta josta on koko ajan kuluja.
Vierailija kirjoitti:
olen nyt 42 vuotias ja juuri otin 150 000 lainaa. Eli näillä koroilla saan ehkä just maksettua lainani ennen kuin jään eläkkeelle. Asunto maksoi 400 000 euroa, joten pääomaa oli jo olemassa (ostin ensimmäisen asuntoni 20 vuotiaana ja siitä vaihtanut isompaan) Nyt erosin ja jouduin ottamaan tuon ison lainan, avioliitossa olisin ollut velaton.
Sama tarina. Jos asuisimme puolison kanssa edelleen, asunto olisi ollut velaton 3 v päästä kun olisimme olleet alle nelikymppisiä. Elämä ei mennyt niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tarina. Jos asuisimme puolison kanssa edelleen, asunto olisi ollut velaton 3 v päästä kun olisimme olleet alle nelikymppisiä. Elämä ei mennyt niin.
hei tsemppiä meille uuteen elämään, isosta lainasta huolimatta!
T. tuo juuri 150 000 euroa lainaa ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porista ei asuntoja kannata ostella, kun on velkansa maksanut on asunnon hinta 0€.
en välttämättä koskaan, jos lainojen korot pysyvät näin alhaalla. Saisin maksettua pois kokonaan, jos myisin hieman sijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaa otettu tarpeen ja tulojen mukaisesti niin, ettei tarvitse kituuttaa. Siksi en edes muista, koska olemme lainattomia, ja saatamme jatkossakin ottaa lainaa, jos on tarve. Ei siis ole itseisarvo olla lainaton. Varakkaita emme ole.
Jos ette ole varakkaita niin kuinka tulisitte toimeen jos molemmat jäisivät työttömiksi sattumalta? Ansiosidonnaisilla ei ihmeellisiä laskuja makseta, yllättää monet. Toki voihan lainat laittaa lyhennysvapaalle myös, mutta onko siinä järkeä pidemmän päälle.
Anssilla pärjää yllättävänkin hyvin ja ei tuota laskutkaan ongelmia. Olin anssilla liki 6v kun putkeen hakeuduin. Ei siinä pääomaan tarvinut koskea sen takia ettei olisi pärjännyt, mutta auton kuitenkin uutena ostin tuolloin, joka nyt on jo vaihdettu , taaskin uutena ostettuun.Tosin mitään lainoja ei ole ollut v.1989 jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kummallista tuossa on, aika monet talot ainakin täällä on hinnoiltaan nouseet. Aika paljonkin . Kun markka-aikana on ostanut 150 000markalla ja nyt voi myydä 220 000eurolla. Siinä on melkoinen hinnan nousu.
Sisältää tosin rempan 2000luvun taitteessa. Eikä paljoa maksanut.On kuin juuri rempattu, ei 2 aikuista saa taloa huonoonkuntoon niinkuin lapsiperheet.
Olen melkein koko ikäni ollut lainaton. Kerran otin kymmenentuhannen markan lainan ja maksoin pois. Sen enempää ei lainoista ole kokemuksia.
Viimeisin sijoitusasuntolaina otettu v. 2019, siinä on 9 vuoden maksuaika. Haluaisin olla velaton kun jään eläkkeelle, mutta se edellyttäisi maksutahdin nopeuttamista. Toisekseen voi olla, että eläkkeelle jäädessä joudun vielä ostamaan asunnon ja ottamaan siihen lisää lainaa. En stressaa kun ei huomisesta tiedä muutenkaan.