Minkä ikäisinä olitte / suunnittelette olevanne lainattomia?
Minulla on ikää 45 vuotta ja asuntolainani viimeisen erän maksu on 10 vuoden päästä. Muut lainat maksettu pois.
Välillä kun lukee näitä AV-juttuja, niin saa sellaisen käsityksen, että joillain asuntolainat on maksettu 40 ikävuoteen mennessä. Onko tämä kuinka yleistä? Minkä ikäisinä te olette saaneet lainanne kuitattua?
Kommentit (477)
Reilun kymmenen vuoden päästä kuusikymppisenä. Tässä välissä meillä ehti jo olla velaton perheasunto kerrostalossa, mutta vaihdoimme pientaloon, koska halusimme oman pihan. Arvaatte varmaan, että asumme pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina oli maksettu, kun täytin 31v. Sen jälkeen hankinnat on tehty ilman lainoja. Jopa sijoituskämpän hankin ilman, että piti keskustella pankinjohtajan kanssa.
Täytyisi ollakin aika iso laina, että siitä tarvitsisi keskustella pankinjohtajan kanssa. Huomaa välillä, miten jotkut ovat jääneet 80-luvulle.
Itse aiheeseen sen verran, että nykyisillä koroilla on tyhmyyttä maksaa lainoja pois niin isoilla summilla, ettei säästöön jää mitään.
Pahimmassa tapauksessa jäljelle jää vain talo tai asunto muuttotappiopaikkakunnalta, jonka arvo laskee koko ajan. Järkevämpää olisi ollut säästää lainanmaksun ohella niin olisi muutakin omaisuutta kuin velaton ja arvoton talo tai asunto.
Kannattaa varautua, että tulevaisuudessa ei perintökämppää saa myytyä eikä vuokrattua.
Meidän kaupungissa 600 sijoituskämppää odottaa vuokralaista jo nyt, ei toiminut velkavipu. Ja eläkeläisiltä vapautuu asuntoa koko ajan, mikä ei auta tilannetta. Yhtiövastike voi olla 400 kuukaudessa. Eläkeläisillä ei ole mitään hätää, mutta monella heidän lapsella 10 vuoden päästä on. Ja mistä saadaan asiakkaat eläkeläisten tilalle ravintoloihin, partureihin jne.?
En haaveile velattomuudesta. Vivutan voimalla loppuun saakka, elän leveästi kuten olen tehnyt viimeiset 20 vuotta, ja lapsille jätän merkittävän omaisuuden.
Päätin jo nuorena että sukupolvien köyhyys suvussani katkeaa minuun, ja niin kävi.
Minä olin 35 kun talolaina oli maksettu, lapset nyt 40 ja 38, esikoinen on velaton (viime kesänä) ja kuopuksen lainat tulee maksetuksi tänä keväänä. Heillä on talot ja huvilat, minä perin huvilani joten siihen ei rahaa paljoa mennyt. Lapsilla meni kauemmin, mutta heillä on nykymuodin mukaan yli 200 neliöiset talot, minun taloni oli vain 150 m2.
Vierailija kirjoitti:
En haaveile velattomuudesta. Vivutan voimalla loppuun saakka, elän leveästi kuten olen tehnyt viimeiset 20 vuotta, ja lapsille jätän merkittävän omaisuuden.
Päätin jo nuorena että sukupolvien köyhyys suvussani katkeaa minuun, ja niin kävi.
Toivottavasti omaisuus sijaitsee Helsingissä, Tampereella tai Turussa, muualla voi olla pelkkä rasite jälkipolville.
minätaas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina oli maksettu, kun täytin 31v. Sen jälkeen hankinnat on tehty ilman lainoja. Jopa sijoituskämpän hankin ilman, että piti keskustella pankinjohtajan kanssa.
Täytyisi ollakin aika iso laina, että siitä tarvitsisi keskustella pankinjohtajan kanssa. Huomaa välillä, miten jotkut ovat jääneet 80-luvulle.
Itse aiheeseen sen verran, että nykyisillä koroilla on tyhmyyttä maksaa lainoja pois niin isoilla summilla, ettei säästöön jää mitään.
Pahimmassa tapauksessa jäljelle jää vain talo tai asunto muuttotappiopaikkakunnalta, jonka arvo laskee koko ajan. Järkevämpää olisi ollut säästää lainanmaksun ohella niin olisi muutakin omaisuutta kuin velaton ja arvoton talo tai asunto.
Tai todella pieni pankki...
Olen 49 kun asuntolaina on maksettu. Pitkä maksuaika, 25v ja pienet erät. Jää rahaa muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin 35 kun talolaina oli maksettu, lapset nyt 40 ja 38, esikoinen on velaton (viime kesänä) ja kuopuksen lainat tulee maksetuksi tänä keväänä. Heillä on talot ja huvilat, minä perin huvilani joten siihen ei rahaa paljoa mennyt. Lapsilla meni kauemmin, mutta heillä on nykymuodin mukaan yli 200 neliöiset talot, minun taloni oli vain 150 m2.
Toivottavasti eivät menetä työpaikkaa, toimeentulotukea ei saa, jos on mökki eikä kyllä noin isoon asuntoonkaan saisi, vaikka ei olisi mökkiä. Ansiosidonnaista kun saa vain puolitoista vuotta ja silloinkin voi tulla karenssi. Eläkkeellä siivous maksetaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi hiukan alle 50v naispuolista kaveria jotka ovat olleet koko aikuisikänsä töissä. Vuokralla ovat asuneet aina.
En ole kehdannut sanoa päin naamaa mutta tyhmyyttähän tuo on.
Itselläni on kaksi asuntolainaa, toinen loppuu kahden vuoden päästä ja toinen todennäköisesti ennen eläkeikää. Ensiksi mainittuun lainaan sidottu asunto ei ole millään hyvällä alueella mutta kyllä siitä vähintään 120k saisi myydessä tällä hetkellä. Seuraan ko. alueen hintakehitystä ahkerasti.
Tilanteet toki vaihtelee. Itse (kohta 40v nainen) asun Helsingissä kaupungin kaksiossa mukavalla alueella rauhallisessa (toki vanhassa) talossa, vuokra 360e/kk. Eli vähemmän kuin monet vastikkeet vastaavissa taloissa. Aiemmin olen asunut soluasunnoissa ja opiskelijakämpissä. Sijoitan ja säästän rahaa, jota ilmiselvästi työssäkäyvälle jää. Asunnonkin voisin ostaa, ASP-tilikin on, mutta asuntosijoittaminen ei kiinnosta yhtään enkä aio vanheta Helsingissä. Seinien omistamisessa en näe järkeä, syntyvyys myös laskee Suomessa sen verran vauhdikkaasti että 30 vuoden päästä voi Helsingissäkin moni asuntosijoittaja olla ihmeissään, saati muualla. Tulen myös 25 vuoden sisään perimään mittavan kiinteistöomaisuuden, jossa sitten riittää kyllä itselle loppuelämäksi hoidettavaa, halusin tai en. Eli tilanteet ovat yksilöllisiä ja samantyylinen ratkaisu on toiselle viisas, toiselle typerä. Jos vuokrani olisi kalliimpi, tekisin toki erilaisia ratkaisuja. Nyt on vain mahtavaa vapautta, kun ei tarvitse miettiä omia eikä taloyhtiön remontteja.
Mökit ovat nykyään rasite. Jos irtisanotaan, ei 40- vuotias enää välttämättä työllisty ja toimeentulotukea ei saa jos on mökki. Ei tarvitse kuin sairastua tai loukata niin tietyn kuukausimäärän jälkeen saa vain 518 kuukaudessa, sillä maksaa sitten kaiken.
Kyllä tässä eläkeiän kynnykselle taitaa mennä, aika laiskasti on makseltu ja nautittu elämästä. Asunto + mökkilainaa, asunnosta 1/3 lainasta jäljellä, mökistä 2 / 3. Molemmat onneksi hyvällä sijainnilla ja hinnat nousseet ostohetken jälkeen. Nyt ikää 49. Olen ajatellut, että ennen eläkeikää pitää olla velaton. Tällä hetkellä on varaa maksella lasten harrastuksia ja tukea ulkomailla opiskelua, eikä rahasta tee tiukkaa. Uskoisin, että eläkkeellä ei elintaso paljoa laske, kun ollaan velattomia ja lapset omillaan. Eli vaikka tulot tippuu, niin tippuu menotkin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä eläkeiän kynnykselle taitaa mennä, aika laiskasti on makseltu ja nautittu elämästä. Asunto + mökkilainaa, asunnosta 1/3 lainasta jäljellä, mökistä 2 / 3. Molemmat onneksi hyvällä sijainnilla ja hinnat nousseet ostohetken jälkeen. Nyt ikää 49. Olen ajatellut, että ennen eläkeikää pitää olla velaton. Tällä hetkellä on varaa maksella lasten harrastuksia ja tukea ulkomailla opiskelua, eikä rahasta tee tiukkaa. Uskoisin, että eläkkeellä ei elintaso paljoa laske, kun ollaan velattomia ja lapset omillaan. Eli vaikka tulot tippuu, niin tippuu menotkin.
Eläke on noin 40% palkasta. Tuolla omaisuudella ette saa lääkkeisiin ja sairaalalaskuihin toimeentulotukea ja siivouksen joutuu ostamaan yksityiseltä. 1975 ja sen jälkeen syntyviltä poistetaan leskeneläkekin tai saa vain 10 vuotta eli omalla eläkkeellä maksettava kaikki. Tulevaisuudessa myynti vaikeaa niin paljon tulee perintöasuntoja ja mökkejä.
Mä olen nyt 47 vuotias ja asuntolaina on maksettu.
Ekan asunnon ostin lama-aikana parikymppisenä. Nyt ollaan mietitty että tän asunnon voisi myydä, on aika iso kolmelle, vain nuorin asuu enää kotona.
Autolaina tulee aina olemaan ja se on ihan ok, ei ole aikomustakaan maksaa sitä kokoamaan pois.
Mies on ruvennut haaveilemaan mökistä, itse en ole lämmennyt, mutta voi olla että ehkäpä mökkilainaa maksetaan jossain vaiheessa?
En koe tarpeelliseksi olla koskaan velaton. Lapsia ei ole eikä tule.
Saimme viime vuonna lainan maksettua. Meillä on toinen omistusasunto, nyt omakotitalo, 10 vuotta sitten rakensimme. Olemme 40 ja 45.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt 47 vuotias ja asuntolaina on maksettu.
Ekan asunnon ostin lama-aikana parikymppisenä. Nyt ollaan mietitty että tän asunnon voisi myydä, on aika iso kolmelle, vain nuorin asuu enää kotona.Autolaina tulee aina olemaan ja se on ihan ok, ei ole aikomustakaan maksaa sitä kokoamaan pois.
Mies on ruvennut haaveilemaan mökistä, itse en ole lämmennyt, mutta voi olla että ehkäpä mökkilainaa maksetaan jossain vaiheessa?
Toivottavasti ette asu omakotitalossa, voi mennä koko omaisuus, jos ostaja löytää hometta ja oikeudenkäyntikulut maksaa paljon.
Ajattelin olla lainaton kun olen tuhkana uurnassa.
Vierailija kirjoitti:
Saimme viime vuonna lainan maksettua. Meillä on toinen omistusasunto, nyt omakotitalo, 10 vuotta sitten rakensimme. Olemme 40 ja 45.
Asutte loppuelämänne asunnossa. Jos myy ja löytyy hometta, voi mennä koko omaisuus.
Me asutaan vuokralla, mutta puoliso ainoa lapsi, hänen vanhemmilla 2 asuntoa ja mökki. No onpahan vaikka meidän lapsille asunnot jo valmiina.