Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisinä olitte / suunnittelette olevanne lainattomia?

Vierailija
01.03.2021 |

Minulla on ikää 45 vuotta ja asuntolainani viimeisen erän maksu on 10 vuoden päästä. Muut lainat maksettu pois.

Välillä kun lukee näitä AV-juttuja, niin saa sellaisen käsityksen, että joillain asuntolainat on maksettu 40 ikävuoteen mennessä. Onko tämä kuinka yleistä? Minkä ikäisinä te olette saaneet lainanne kuitattua?

Kommentit (477)

Vierailija
141/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30v ja minulla on vielä n. 215.000e asuntolainaa maksettavana, mutta asuntoni arvo on noussut räjähdysmäisesti ja just viime viikolla alapuoleltani myytiin 500.000 eurolla identtinen kämppä. Suunnitelmissa on jossain vaiheessa lähitulevaisuutta myydä asuntoni ja elää sen jälkeen nomad-elämää maailmalla matkustaen. Minun ja mieheni työt ovat nyt pysyvästi etätöitä joten voimme hyvin lähteä ja pitää silti normaalit kuukausitulot samalla kun reissaamme hyvin halvoissa maissa esim kaakkois-aasiassa. Ja joskus myöhemmin tulevaisuudessa kun olemme matkustaneet ja kokeneet sydämen kyllyydeksi aiomme asettua jonnekin maalle luonnon helmaan elämään mahdollisimman omavaraisesti.

Vierailija
142/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

48-v todennäköisesti, tai siis jos menee maksusuunnitelman mukaan ja loput muutama tonnia etukäteen. Tosin varmaan muutan ensi vuonna ja pitää miettiä, laitanko asuntoni vuokralle vai myyntiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto ja opintolaina nollille 35v. Asunto ollut tarkoitus laittaa mutta meni tuo syy sille kun erkani tiet parisuhteessa. Nyt 39v ja +50k lepää tilillä. Jotenkin asunto itselle pelkästään ei ole napannut niin asun vuokralla. Kaipa ajatuksena että voin liikahtaa sormia napsauttamalla elämässäni mihin suuntaan haluan milloin tahansa. Tarvii alkaa kaipa sijoittaminen ellei jotakin erityistä suhde rintamalla tapahdu. Lainattomana oli erityisen helpottava tunne ensimmäinen vuosi mutta se jälkeen ollut vähän, näh, pitäs keksiä jotakin.

Vierailija
144/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 61, velkaa 180 k. Asunto, 2 sijoitusasuntoa. Tuskin maksan noita pois kiireellä. Eläkkeelle siirryn ehkä 3-5 vuoden kuluttua, lisätuloja vuokrasta ja menot saa vähennyksiin 100 %. Tämä missä asun, on kallein asuntoni, voin vielä laittaa tämän vuokralle ja siirtyä pienempään asumaan.

Vierailija
145/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt asuntolainavaiheesren asti pääsee, nyt tonni säästettävää jäljellä että asp-tili kartutettu (18000€)

N29, 3 lasta

Vierailija
146/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

57 v nainen, ainoa laina 4000 visaluottoa, jota lyhennän 120 e kuussa

Vierailija
147/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elelin lainoilla 19-vuotiaasta (opiskelin lainarahalla) ad 43 vuotta (jolloin asuntolaina siihen mennessä kuitattu), jolloin olin lainaton hetken verran, sitten taas oli asuntolainaa 46-vuotiaasta 54-vuotiaaksi, ja nyt 58-vuotiaana otin mökkilainan.

Vierailija
148/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan ottaessani päätin, että maksan sen pois 10 vuodessa.  Maksut oli maksettu ennen kuin täytin 60 vuotta.

Vierailija
149/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On typerää olla käyttämättä velkavipuja sijoittamisessa. Vuosikausia pelkkä osinkotuotto on ollut isompi kuin lainan korko. Jokainen velkamiljoona on tuonut vajaa 50 000 euroa vuodessa osinkoina. Samaan aikaan osakkeiden arvo on noussu rajusti. Esim. 2009 osteut Sammot on tuottanu joka vuosi osinkoa enemmän kuin maksan lainasta korkoa. Osakkeen hinta on noussu reilusta 9 eurosta 37 euroon.

Aikanaan Metsosta irronneen Valmetin hankintahinta reilu 2 euroa ja kurssi nyt noin 28 euroa. Osingot ylittää reilusti maksetut lainakorot. Rahaahan on siis sitoutunut tuon reilu 2 euroa per osake ja osinkoprosentit lasketaan päivän kurssista.

Vierailija
150/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En milloinkaan.

Sijoitusasunnoista tulee olemaan lainaa koko elämän.

Vierailija
151/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

57 v nainen, ainoa laina 4000 visaluottoa, jota lyhennän 120 e kuussa

Visa-luotossa ja vastaavissa on niin järkkykorkeat korot ja kulut, että se kannattaa maksaa nopeasti pois!

Vierailija
152/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

~45v.

Jos on eka asuntolaina otettu 25-vuotiaana niin tuon verran siinä menee. Ekan lainan takaisinmaksuaika oli 15 v, mutta kun asuntoa vaihtoi ja talonkin rakensi, niin hiukan venähti.

Tuolloinen 25 000 € velka muuttui 20 vuodessa 275 000 € varallisuudeksi. Toki siinä hiukan korkojakin makseltiin.

Vierailija
153/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei velka kela anta kaki huva tuoantava vai hakea

Vierailija
154/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut lainaton, nyt 54-v. Asunnon ostin säästöilläni ja pienellä perinnöllä. Nyt jatkan säästämistä eläkeikään asti. Ihan mukava säästösumma jo nytkin pankissa. Kertyyhän sitä tilille kun ei tarvitse lainakuluista huolehtia.  

Vierailija
155/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa jäljellä 150 t, kaksin maksetaan, ollaan 40-v pariskunta jolla lapsia. Sijoitusvarallisuutta on noin 100 t euroa ja talon arvo n 300 t. Pk-seudulla asutaan. Varaa olisi lyhentää nopeamminkin, mutta ollaan valittu samalla myös sijoittaa itsellemme sekä lapsille, koska siitä saa tuottoja, nytkin tuosta 100 t salkusta saa tuhansia euroja osinkotuloja. 

Ajattelen, että asiat on meillä aika hyvin, vaikka lainaa on vielä noin paljon ja ikää on jo 40. Meillä palkat ei ole suurensuuret, käteen jää itsellä 1700 ja puolisolla 2200, mutta ollaan säästäväisiä. Ensimmäinen oma asunto ostettiin 15 vuotta sitten ja siitä päädytty omakotitaloon. Ehkä lainan määrä ahdistaisi enemmän ilman muuta kertynyttä omaisuutta. Mutta toisaalta vuokralla rahaa menis enemmänkin asumiseen, nyt lyhennyksineen kaikki omakotitalon kulut (verot, sähköt, kiinteistönhuoltoon liittyvät maksut, vakuutukset) on 1200 e, samalla rahalla saisi vuokralle täältäpäin just ja just kolmion.

Vierailija
156/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Olen onnellinen jos olen saanut 20 000 euron opintolainani maksettua siihen mennessä kun olen 40. Muuta lainaa tulen tuskin saamaan tällä työllistymisellä.

Vierailija
157/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä tuurilla olen eläikään mennessä velaton. Tämä sillä edellytyksellä että pysyn työkykyisenä. Ja alin eläkeikä on 66 vuotta ja joitakin kuukausia.

Vierailija
158/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän yli viisikymppisenä eli noin 15 v päästä on asuntolaina maksettuna, yksin sitä makselen. Lainaa on 75 000 ja asunnon arvo suunnilleen 170 000 e. Asuntolainan korko on ainakin nyt niin matala, että säästöt on parempi sijoittaa kuin laittaa lainan maksuun. Katson tilannetta uudestaan sitten jos ja kun korot alkavat nousta.

Vierailija
159/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin ensimmäisen asuntolainani vasta 42-vuotiaana. Siitä on nyt neljä vuotta, viimeinen maksuerä on periaatteessa kun olen 65, mutta luultavasti maksan lainan kyllä aikaisemmin pois. Varallsuutta (muu kuin asunto) on enemmän kuin jäljellä olevan lainan määrä, joten jos näyttää että korot nousevat paljon, saan kyllä lainan maksettua nopeastikin.

Vierailija
160/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

44v, sitähän sää kysyit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan