Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisinä olitte / suunnittelette olevanne lainattomia?

Vierailija
01.03.2021 |

Minulla on ikää 45 vuotta ja asuntolainani viimeisen erän maksu on 10 vuoden päästä. Muut lainat maksettu pois.

Välillä kun lukee näitä AV-juttuja, niin saa sellaisen käsityksen, että joillain asuntolainat on maksettu 40 ikävuoteen mennessä. Onko tämä kuinka yleistä? Minkä ikäisinä te olette saaneet lainanne kuitattua?

Kommentit (477)

Vierailija
221/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En haaveile velattomuudesta. Vivutan voimalla loppuun saakka, elän leveästi kuten olen tehnyt viimeiset 20 vuotta, ja lapsille jätän merkittävän omaisuuden.

Päätin jo nuorena että sukupolvien köyhyys suvussani katkeaa minuun, ja niin kävi.

Toivottavasti omaisuus sijaitsee Helsingissä, Tampereella tai Turussa, muualla voi olla pelkkä rasite jälkipolville.

Sijaitsee kyllä. Tosin sekin on mahdollista että kun minusta aika jättää, ei jäljellä ole kiinteää omaisuutta. Ainakaan Suomessa.

Vierailija
222/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on naisilla hyvät eläkkeet monella tulevaisuudessa, leskeneläke poistuu ja eläkeläisen asumistuessa neliöraja 70 neliötä.

Monelle tulee vielä perintöasunnon kulut maksettaviksi. Eläkeläisiä 1,6 miljoonaa, perijöitä tulee paljon ja koko ajan rakennetaan uusia asuntoja, vanhoja ei saada tulevaisuudessa myytyä eikä vuokrattua, mutta uusien asuntojen rakentamista ei voi kieltääkään. Tunnen nyt jo 5 hengen perheen, joka ei saa kolmiota myytyä eikä voi vaihtaa isompaan asuntoon, ovat nyt 3 vuotta myyneet eikä hintaa voi enää laskea. Eivät saa lapsille omia huoneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varmaan ikinä, kun viime vuosina olen saanut hullun haaveen talosta Hangossa.... Asuntolaina pitäisi maksaa ensin alta pois.

Vierailija
224/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolaina pitäisi olla maksettu 42-vuotiaana nykyisen suunnitelman mukaan. Olen pienipalkkainen ja maksan ylimääräistä koko ajan niin paljon kuin voin, mutta en tiedä kuinka paljon aikaisemmin pystyisin lainan viimeistelemään. Olen kohta 30v. Halpaa lainaa se toki on, mutta haluan silti eroon mahdollisimman pian.

Vierailija
225/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eron jälkeen asun liian isossa kämpässä pk-seudulla. Tulee maksetuksi kokonaan ennen kuin olen 60v. Voi tosin olla, että jossain vaiheessa myyn ja muutan asumaan leveästi jonnekin lämpimään.

Aika sama tilanne. Oishan sitä voinut muuttaa jonnekin ankeaan koppiin jonnekin kurjaan lähiöön, mutta en halunnut. Hyvä vaan kun on rahat kiinni kiinteistöissä.

Vierailija
226/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkka: vuonna 2024, jolloin olen 73v. Syitä: avioero, lasten avustaminen, opiskelu uuteen ammattiin ja työttömyys aika ajoin.  Uudessa asunnossa palvelujen lähellä loppuun asti.

Vierailija
227/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin ison lainan 37-vuotiaana seuraavaksi 30-vuodeksi. Sitten korot rohmahtivat ja laina tulee maksettua jopa 20 vuodessa. 

Vierailija
228/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 46v ja sitten aloitin asunnon uudelleen maksun taloyhtiön remppojen muodossa. Eka asunto oli yksiö, siitä kaksioon, kolmioon ja nyt asun okt:ssa. Pisimmillään asuntolainan maksuaika on ollut 15v ja nyt velaton.

Vierailija
229/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa muutaman vuoden päästä, kolmenkympin puolessa välissä on asuntolaina maksettu. Sen jälkeen säästän mahdollisimman paljon rahaa siihen asti kunnes ehkä löydän kivan omakotitalon.

Vierailija
230/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa on 600 tyhjää vuokra-asuntoa, mutta silti rakennettiin 5 uutta korkeaa kerrostaloa. Menee vanhojen sijoitusasuntojen omistajien tappioksi. Mutta uusien asuntojen rakentamista ei voi kieltää, vaikka vanhoja olisi kuinka paljon tyhjillään. Moni haluaa nykyään vuokra-asunnon, missä oma sauna niin voi vuorotyössä käyvä lämmittää saunan silloin kun haluaa. Vuorotyöt lisääntyvät koko ajan.

Vierailija
231/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmän arvion mukaan olen velaton 95 vuotiaana.

Jos korkoa aletaan periä niin sitten maksan heti pois.

Vierailija
232/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi varmaan aika oleellista kysyä, minkä hintaisen asunnon osti. Rivarikämppä syrjäseudulta vs omakotitalo kasvukeskuksesta ovat hinnoiltaan eri luokkaa ja näin ollen lainanottosummissa myös eroja.

Vierailija
233/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 42, asuntolainaa jäljellä noin 90 000. Pitkä maksuaika, joten olisin velaton 6-kymppisenä. Lainan ottamisen jälkeen tein hirveällä vimmalla extralyhennyksiä, mutta näillä koroilla on fakta, että lainaa kannattaa lyhentää hitaasti.

Lainan lisäksi oon säästänyt lähes 10 vuoden ajan osakkeisiin ja käteisvaraakin on jonkun verran. En halua että koko omaisuus on kiinni seinissä.

Vierailija
234/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tekee kaupan alalla 20 tuntia viikossa töitä, kun enempää työtunteja ei saa, loput rahat haetaan tukina. Sitä voi osua työvuoro saunavuoropäivälle, niin oma sauna se olla pitää. Ei työnantajat mitään vuoroja sovittele.

Vierailija
235/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 42, asuntolainaa jäljellä noin 90 000. Pitkä maksuaika, joten olisin velaton 6-kymppisenä. Lainan ottamisen jälkeen tein hirveällä vimmalla extralyhennyksiä, mutta näillä koroilla on fakta, että lainaa kannattaa lyhentää hitaasti.

Lainan lisäksi oon säästänyt lähes 10 vuoden ajan osakkeisiin ja käteisvaraakin on jonkun verran. En halua että koko omaisuus on kiinni seinissä.

Ja minulla siis pieni kaksio Helsingissä radan varrelta. Kun lapsi vähän kasvaa muutamme mahdollisesti isompaan aso-kämppään ja laitan tämän vuokralle. Aso siksi koska minulla ei ole varaa tai haluakaan ottaa jättimäistä lainaa jota iso asunto haluamallani sijainnilla maksaisi.

Vierailija
236/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina on maksettu 53-vuotiaana. Sitten ehkä lainaa sijoitusasuntoa varten. Eläkkeellä ehkä lainaton, ehkä ei.

Vierailija
237/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanteeni ei muutu, olen asuntovelaton 53-vuotiaana. Haaveilen kuitenkin mökistä. En myöskään pidä poissuljettuna sitä, että päivittäisin asunnon joskus isompaan ja ottaisin uuden lainan 25v maksuajalla.

Mulla on ihan merkittävä sijoitusvarallisuus, saisin kuitattua lähes koko lainan pois jos laittaisin kaiken sileäksi. Silti mun on jotenkin tosi hankalaa hyväksyä tämä lainamäärä. Ymmärrän kyllä, että laina on kutakuinkin ilmaista ja jos sen ylijäämän laittaa pörssiin lainanlyhennyksien sijaan on todennäköistä, että tuotto on suurempaa. Mutta silti laittaisin mielummin ne kuukausitulojen ylimääräiset roposet ylimääräisin lyhennyksiin kuin sijoituksiin (, mutta toistaiseksi näin en ole siis tehnyt). 

Vierailija
238/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin olla viiskymppisenä, ellei tule perintöä sitä ennen. Asuntolainaa on jäljellä n. 130k. Ikää nyt 34 v. Ei ole tarvetta päivittää asuntoa kalliimpaan.

Vierailija
239/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun täällä noin lainojensa kanssa menestyneitä. Mitä tekisitte tilanteessamme: 40-v. ja 43-v. 3 lasta., vuokralla pääkaupunkiseudulla. Toinen yrittäjä ja toinen vakityössä. Nettotulot n. 5000€ ja asuntoa varten säästössä 36 000€ + 10 000€ hätävarasäästössä, ei velkaa tällä hetkellä eikä muuta omaisuutta. Vuokraan menee 1500€ kuussa (4h ja keittiö.)

Onko järkeä ostaa asuntoa tässä tilanteessa? Toinen voisi tehdä etänä toinen vain osan viikkoa, ala erikoinen ei töitä muualla. Haluisimme ennemmin oman kodin maalta, mutta toistaiseksi lasten koulut ja harrastukset sekä omat työt täällä. Ei vain kiinnosta ostaa vastaavan kokoista kerrostaloasuntoa. Mitä te tekisitte?

Vierailija
240/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 35 kun talolaina oli maksettu, lapset nyt 40 ja 38, esikoinen on velaton (viime kesänä) ja kuopuksen lainat tulee maksetuksi tänä keväänä. Heillä on talot ja huvilat, minä perin huvilani joten siihen ei rahaa paljoa mennyt. Lapsilla meni kauemmin, mutta heillä on nykymuodin mukaan yli 200 neliöiset talot, minun taloni oli vain 150 m2.

Toivottavasti eivät menetä työpaikkaa, toimeentulotukea ei saa, jos on mökki eikä kyllä noin isoon asuntoonkaan saisi, vaikka ei olisi mökkiä. Ansiosidonnaista kun saa vain puolitoista vuotta ja silloinkin voi tulla karenssi. Eläkkeellä siivous maksetaan itse.

Ole huoletta, heidän ei tarvitse toimeentulotukeen turvautua.

Ja siivoukseen riittää rahat.

Ja on mukavaa asua lasten kanssa tilavasti, eikö vain?

Kitkerää katetta olen haistavinani kommentistasi. Kateus on rumaa.

En ymmärrä ihmisiä jotka ajattelevat kaiken rahan kautta, asutaan ahtaasti ja rumissa kerrostaloissa muitten mölinää kuunnellen.

Meillä on vain yksi elämä, se kannattaa elää nauttien ja välttää muitten kadehtimista.

Tässä ketjussa kysyttiin velattomuutta, ei ohjeistettu kadehtimaan muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi