Mies jäi työttömäksi, en jaksa pyörittää arkeamme yksin. Mitä teen?
Mies jäi taannoin työttömäksi ja on mieltynyt kotona loikoilemiseen vähän turhankin paljon. Ennen, miehen vielä työskennellessä, mä hoidin oikeastaan koko kodin - siivosin, pyykkäsin, tein ruokaa joka päivä. Työttömyyden iskettyä jouduin itse ottamaan reilusti lisää töitä ja sovittiin miehen kanssa, että hän ottaa enemmän kotijuttuja hoitaakseen ettei mun tarvitse töistä kotiin tullessa tehdä kotitöitä. Kiva ajatus, mutta toimiiko käytännössä? No ei. Kun lähden töihin, mies jää kotiin nukkumaan. Päivän aikana hän käy ostamassa itselleen energiajuoman ja karkkia lähikaupasta, pelaa, tekee itselleen ruokaa ja nukkuu päiväunet.
Kun tulen töistä, keittiö on kaaos miehen ruoanlaiton jäljiltä, olohuoneessa astioita ja päivä päivältä kasaantuvat kotityöt odottavat edelleen tekijäänsä. Jos olen laittanut ennen töihin lähtöä pesukoneet pyörimään niin, että miehen pitäisi vain tyhjentää ne kun ovat valmiita, märät pyykit lojuvat edelleen pesurummun pohjalla homehtumassa. Mun päivät menee siis töissä, illat siivoillessa ja ruokaa tehdessä ja olen jatkuvasti väsynyt. Kun viikonloppu tulee ja olisi vihdoin aikaa rentoutua yhdessä, mitä tekee mies? Lähtee ryyppäämään ja pelaamaan kaverin luokse.
Istun tässä nyt itsekseni aamukahvia juoden kuuntelemassa, kun pesukone pyörii. Mies lähti eilen aamusta kaverinsa luokse lanittamaan ja tulee kuulemma illalla takaisin. Vietin siis taas viikon ainoat vapaat päivät yksin, kun olisi ollut kerrankin aikaa yrittää viettää laatuaikaa yhdessä. Tuntuu jotenkin vaikealta edes muistaa, miksi ollaan edes yhdessä. Ikään kuin kotiini olisi yhtäkkiä muuttanut miehen tilalle teinipoika, ja olisin nalkuttava mutsi enkä rakastettu vaimo.
Joku ehkä ehdottaa, että mies on masentunut ja käyttäytyy siksi näin. En tosiaan usko niin, koska mies on tyytyväisemmän oloinen elämäänsä kuin vuosiin.
Kommentit (101)
No erohan se on yleensä ollut ratkaisu näihin.
Senhän sä halusit kuulla.
Kuulostaa yksinkertaisesti laiskalta ja mukavuudenalueelta ei halua poistua mielellään. Ehkä jaksaa siivota huomenna ja seuraavana päivänä vielä vähemmän. 🤷♀️
Jahah päivän eka keksitty mieshaukkumisketju!
Vierailija kirjoitti:
Jahah päivän eka keksitty mieshaukkumisketju!
Ei kun näin aiemmankin. Miksi mieheni on niin törppö humalassa, vai mikä se oli. Mut siihen sai selvästi vääränlaisia vastauksia.
Vaikuttaa Porvoon novellistin tekstiltä.
Ensin keskustelu aiheesta ja jos se ei auta, niin tiedätitä tehdä.
Joko on suositeltu sian jättämistä?
Jos mies on tottunut passaukseen niin se ei siitä muutu vaikka tilanne olisi mikä. Ei auta ku ero tai ainakin erilliset asunnot. Tämä kannattaa jokaisen naisen varmistaa ennen yhteen muuttoa, että mikä on miehiään kodinhoidon yms suhteen. Yrittäävät puijata toki!
Siis sinä kustannat miehen elämisen ja pidät yllä täysihoitolaa miehelle? Ja olet väsynyt. Eikä mies edes halua viettää kanssasi aikaa. Ja vaikuttaa täysin tyytyväiseltä tilanteeseen. Hmm. Mitähän sun kantsis tehdä? Mietitäänpä oikein kunnolla...
Kyllä mä olen eroa miettinytkin, mutta en haluaisi heittää kaikkia hyviä vuosia hukkaan. Ennen tätä tilannetta meillä oli kaikki todella hyvin, työnjako toimi elämässä ja kotona, oli puhetta lapsistakin. Joinain päivinä tekisi mieli sanoa miehelle, etten halua enää jatkaa tätä suhdetta, mutta toisaalta tämä on myös meidän ensimmäinen vastoinkäymisten aika koko suhteen aikana. Mun mies on aina ollut ihana ja vastuuntuntoinen ihminen, en vain enää tunnista koko tyyppiä samaksi, jonka kanssa mentiin naimisiin.
ap
Se on vakavan keskustelun paikka.
Miestä varmasti harmittaa työttömyys.
Toisaalta hänellä on nyt mahdollisuus kerrankin lomailla kunnolla, nukkua pitkään, pelata, olla vaan.
Sinä olet myös totuttanut hänet siihen, että hoidat kaiken.
Nyt teet miehelle kotityölistan, että nämä asiat pitää olla tehtynä kun tulet töistä kotiin. Älä tee liian rankkaa, mutta esim. pyykit ripustettu kuivumaan ja keittiö siivottu (tarkoittaa, että astiat koneessa ja kone päällä, jos oli täynnä, pöydät pyyhitty jne.)
Miehellä on aika ideaali olot. Nainen raataa töissä, hän saa omaa aikaa ja lorvia niin paljon kuin lystää ja jos ei huvita niin jättää hommat tekemättä ja pitää huolen vain itsestään. Kysymys kuuluukin nyt, miksi sinä teet lisäduunia ja pidät huolta ihmisestä joka ei pidä huolta sinusta eikä sinun hyvinvointisi kiinnosta häntä? Mitä saat tästä, muuta kuin henkiset rakot käsiin ja sieluun?
Mitäs mies itse on sanonut tästä työnjaosta?
Mä olen aina tehnyt meillä kotitöistä pääosan koska mies oli raskaassa reissutyössä. Sitten jäi työttömäksi eikä tehnyt kotihommia. Olikin selvästi todella masentunut. Nyt on saanut normaalin työn ja tekee kotitöitä. Kehottaisin sinua huomioimaan miehen tilanteen, työttömyys voi masentaa ja passivoida. Toki tuo ei voi vuoskausia jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen eroa miettinytkin, mutta en haluaisi heittää kaikkia hyviä vuosia hukkaan. Ennen tätä tilannetta meillä oli kaikki todella hyvin, työnjako toimi elämässä ja kotona, oli puhetta lapsistakin. Joinain päivinä tekisi mieli sanoa miehelle, etten halua enää jatkaa tätä suhdetta, mutta toisaalta tämä on myös meidän ensimmäinen vastoinkäymisten aika koko suhteen aikana. Mun mies on aina ollut ihana ja vastuuntuntoinen ihminen, en vain enää tunnista koko tyyppiä samaksi, jonka kanssa mentiin naimisiin.
ap
No, ette varmaan ole keskustelleet asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta hänellä on nyt mahdollisuus kerrankin lomailla kunnolla, nukkua pitkään, pelata, olla vaan.
Sinä olet myös totuttanut hänet siihen, että hoidat kaiken.Nyt teet miehelle kotityölistan, että nämä asiat pitää olla tehtynä kun tulet töistä kotiin. Älä tee liian rankkaa, mutta esim. pyykit ripustettu kuivumaan ja keittiö siivottu (tarkoittaa, että astiat koneessa ja kone päällä, jos oli täynnä, pöydät pyyhitty jne.)
Liian rankka?! Hei se on mies eikä vammainen! Minäkin olen papereiden mukaan 100% invalidi ja työkyvyttömyyseläkkeellä. Koti on aina tip top, lämmin ruoka kahdesti päivässä ja kolme kylmää ruokaa, käyn lenkillä joka päivä ja vaatteet on puhtaana viikattuina kaapeissa. Eikä tuota mitään vaivaa! Miessukupuoli ei ole fyysinen vamma vaikka näin moni luuleekin. Se ei tee invalidiksi ja kyvyttömäksi toimimaan itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet myös totuttanut hänet siihen, että hoidat kaiken.Nyt teet miehelle kotityölistan, että nämä asiat pitää olla tehtynä kun tulet töistä kotiin. Älä tee liian rankkaa, mutta esim. pyykit ripustettu kuivumaan ja keittiö siivottu (tarkoittaa, että astiat koneessa ja kone päällä, jos oli täynnä, pöydät pyyhitty jne.)
Joo, todellakin auttaa että ap muuttuu vielä enemmän miehen silmissä äidiksi, joka huolehtii tehtävälistatkin miehelle. Mitä seuraavaksi? Ap maksaa miehelle viikkorahaa?
Ainoa ulospääsy tie tuosta on vakava keskustelu, jonka aikana miehen tulisi tajuta että hänen täytyy ottaa vastuu omasta elämästään ja että parisuhde on tiimi, jossa työskennellään yhteisen hyvän eteen. Ja jos tätä valaistumista ei tapahdu, niin sitten ap:n täytyy tehdä johtopäätökset. Pahoin kyllä pelkään ettei mies tajua, on jo lokeroinut ap:n "äidikseen" mielessään, koska ei tahdo viettää enää aikaa ap:n kanssa.
tänään just oli juttua kotiduunien jakamisesta,otappa ja jätä koneen näytölle kun lähdet töihin,ottaako ukko onkeensas,tulosta pari kappaletta exeliä jne
jos ei muutu niin hanki pahvilaatikoita
Et ole sen äiti etkä kotipiika etkä or-ja!
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/ab5670d7-358e-4137-9d90-82b2f3c9ad3e
Tuu tänne mun luo niin pidetään hauskaa kahestaan :)