Mies jäi työttömäksi, en jaksa pyörittää arkeamme yksin. Mitä teen?
Mies jäi taannoin työttömäksi ja on mieltynyt kotona loikoilemiseen vähän turhankin paljon. Ennen, miehen vielä työskennellessä, mä hoidin oikeastaan koko kodin - siivosin, pyykkäsin, tein ruokaa joka päivä. Työttömyyden iskettyä jouduin itse ottamaan reilusti lisää töitä ja sovittiin miehen kanssa, että hän ottaa enemmän kotijuttuja hoitaakseen ettei mun tarvitse töistä kotiin tullessa tehdä kotitöitä. Kiva ajatus, mutta toimiiko käytännössä? No ei. Kun lähden töihin, mies jää kotiin nukkumaan. Päivän aikana hän käy ostamassa itselleen energiajuoman ja karkkia lähikaupasta, pelaa, tekee itselleen ruokaa ja nukkuu päiväunet.
Kun tulen töistä, keittiö on kaaos miehen ruoanlaiton jäljiltä, olohuoneessa astioita ja päivä päivältä kasaantuvat kotityöt odottavat edelleen tekijäänsä. Jos olen laittanut ennen töihin lähtöä pesukoneet pyörimään niin, että miehen pitäisi vain tyhjentää ne kun ovat valmiita, märät pyykit lojuvat edelleen pesurummun pohjalla homehtumassa. Mun päivät menee siis töissä, illat siivoillessa ja ruokaa tehdessä ja olen jatkuvasti väsynyt. Kun viikonloppu tulee ja olisi vihdoin aikaa rentoutua yhdessä, mitä tekee mies? Lähtee ryyppäämään ja pelaamaan kaverin luokse.
Istun tässä nyt itsekseni aamukahvia juoden kuuntelemassa, kun pesukone pyörii. Mies lähti eilen aamusta kaverinsa luokse lanittamaan ja tulee kuulemma illalla takaisin. Vietin siis taas viikon ainoat vapaat päivät yksin, kun olisi ollut kerrankin aikaa yrittää viettää laatuaikaa yhdessä. Tuntuu jotenkin vaikealta edes muistaa, miksi ollaan edes yhdessä. Ikään kuin kotiini olisi yhtäkkiä muuttanut miehen tilalle teinipoika, ja olisin nalkuttava mutsi enkä rakastettu vaimo.
Joku ehkä ehdottaa, että mies on masentunut ja käyttäytyy siksi näin. En tosiaan usko niin, koska mies on tyytyväisemmän oloinen elämäänsä kuin vuosiin.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina tehnyt meillä kotitöistä pääosan koska mies oli raskaassa reissutyössä. Sitten jäi työttömäksi eikä tehnyt kotihommia. Olikin selvästi todella masentunut. Nyt on saanut normaalin työn ja tekee kotitöitä. Kehottaisin sinua huomioimaan miehen tilanteen, työttömyys voi masentaa ja passivoida. Toki tuo ei voi vuoskausia jatkua.
No juu, ap:n mies kuulostaakin todella masentuneelta, kun jaksaa vaivautua päivittäin ostamaan itselleen karkkia ja energiajuomaa ja raahautua kaverille pelaamaan yötä myöten.
Oon samaa mieltä siitä että ap:n ei pitäisi katsella tätä käytöstä mieheltä, mutta näin ohiksena pitää sanoa, että kyllä noi voisivat masentuneeltakin ihan hyvin onnistua. Masentuneen nimenomaan luulisi olevan koukussa ruokiin/juomiin joista saa dopamiinia ja energiaa sekä jumittuvan terveytensä kustannuksella tekemään asioita, jotka koukuttavat ja antavat helppoa mielihyvää (kuten tuo yön yli pelaaminen jne.).
Moni ihan itsemurhan partaalla olevakin näkee kavereitaan säännöllisesti ja vaikuttaa ulospäin iloiselta, osa toki sitten lamaantuu kokonaan.
Tietenkään toi parisuhde ei voi jatkua tollaisenaan, ja jos masennuksesta on kyse niin miehen pitäisi keskittyä hakemaan siihen hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina tehnyt meillä kotitöistä pääosan koska mies oli raskaassa reissutyössä. Sitten jäi työttömäksi eikä tehnyt kotihommia. Olikin selvästi todella masentunut. Nyt on saanut normaalin työn ja tekee kotitöitä. Kehottaisin sinua huomioimaan miehen tilanteen, työttömyys voi masentaa ja passivoida. Toki tuo ei voi vuoskausia jatkua.
No juu, ap:n mies kuulostaakin todella masentuneelta, kun jaksaa vaivautua päivittäin ostamaan itselleen karkkia ja energiajuomaa ja raahautua kaverille pelaamaan yötä myöten.
Oon samaa mieltä siitä että ap:n ei pitäisi katsella tätä käytöstä mieheltä, mutta näin ohiksena pitää sanoa, että kyllä noi voisivat masentuneeltakin ihan hyvin onnistua. Masentuneen nimenomaan luulisi olevan koukussa ruokiin/juomiin joista saa dopamiinia ja energiaa sekä jumittuvan terveytensä kustannuksella tekemään asioita, jotka koukuttavat ja antavat helppoa mielihyvää (kuten tuo yön yli pelaaminen jne.).
Moni ihan itsemurhan partaalla olevakin näkee kavereitaan säännöllisesti ja vaikuttaa ulospäin iloiselta, osa toki sitten lamaantuu kokonaan.
Tietenkään toi parisuhde ei voi jatkua tollaisenaan, ja jos masennuksesta on kyse niin miehen pitäisi keskittyä hakemaan siihen hoitoa.
Mistä ihmeestä masennuksen sitten tietää, jos iloinen ja kivoja asioita puuhastelevakin voi olla masentunut 🤔 Vai ollaanko me kaikki masentuneita?
No ap, joko kävitte keskistelun?
Mitä muuta tuossa pitäisi tehdä, kuin keskustella miehen kanssa ilman riitelemättä?
Vierailija kirjoitti:
Repesin tolle että MIES käy päivällä ostamassa itelleen energiajuoman ja karkkia😁 "Miehesi" elää mun 13v veljenpojan unelmaelämää👍
Sekä käy lanittamassa... :)
Vierailija kirjoitti:
Taas se nähdään kuinka naisia kiinnostavat vain miehen rahat. Työttömäksi jääneet jätetään heti
Laiska ihminen jätettäisiin mielellään, mutta kun se rakkaus estää. Jos se kulta siitä kuitenkin ryhdistäytyisi ja hoitaisi omaa kotiaan niinkuin pitäisi. Apn tapauksessa ei merkkejä mussukan ryhdistäytymisestä näy.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen eroa miettinytkin, mutta en haluaisi heittää kaikkia hyviä vuosia hukkaan. Ennen tätä tilannetta meillä oli kaikki todella hyvin, työnjako toimi elämässä ja kotona, oli puhetta lapsistakin. Joinain päivinä tekisi mieli sanoa miehelle, etten halua enää jatkaa tätä suhdetta, mutta toisaalta tämä on myös meidän ensimmäinen vastoinkäymisten aika koko suhteen aikana. Mun mies on aina ollut ihana ja vastuuntuntoinen ihminen, en vain enää tunnista koko tyyppiä samaksi, jonka kanssa mentiin naimisiin.
ap
Heittää vuosia hukkaan?
En ymmärrä.
Ota vuosista opiksesi.
Mitä sinä haluat?
Jos ukko on masentunut eikä pysty, niin apuja siinä nyt tarvittaisiin.
Kysy, onko miehelläsi joku toinen nainen, jonka luona viettää yönsä viikonloppunsa? Lähde ensi viikonloppuna mukaan, niin näet mitä mies touhuaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kai mies ole vielä kotiin ehtinyt.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on aika ideaali olot. Nainen raataa töissä, hän saa omaa aikaa ja lorvia niin paljon kuin lystää ja jos ei huvita niin jättää hommat tekemättä ja pitää huolen vain itsestään. Kysymys kuuluukin nyt, miksi sinä teet lisäduunia ja pidät huolta ihmisestä joka ei pidä huolta sinusta eikä sinun hyvinvointisi kiinnosta häntä? Mitä saat tästä, muuta kuin henkiset rakot käsiin ja sieluun?
Upeaa sexiä?
Kuulostaa aikalailla eksältäni. Lähes nelikymppinen mies, mitkään kotiaskareet eivät kiinnostaneet, elämä pyöri lähinnä kaljottelun ja tietokoneen ympärillä.
Jos miestä kiinnosta kotityöt niin ei sinuakaan tartte kiinnostaa. Käyt sentään töissä. Annan toimivan neuvon: katsot mitä tapahtuu, kun et tee enään mitään ja elät hänen tavallaan ehkä muuttuu ehkä ei, jos et muutu niin aina voi valita myös ulkomaalaisen Italiaanon keittiössä hääräämiseen. Voit käydä rauhassa töissä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä masennuksen sitten tietää, jos iloinen ja kivoja asioita puuhastelevakin voi olla masentunut 🤔 Vai ollaanko me kaikki masentuneita?
Mikä sitä masentaisi kun haave työttömyydestä toteutui ja saa elää taas kuin teini pantavan äidin helmoissa. Masentunut mies juo, ei leiki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen eroa miettinytkin, mutta en haluaisi heittää kaikkia hyviä vuosia hukkaan. Ennen tätä tilannetta meillä oli kaikki todella hyvin, työnjako toimi elämässä ja kotona, oli puhetta lapsistakin. Joinain päivinä tekisi mieli sanoa miehelle, etten halua enää jatkaa tätä suhdetta, mutta toisaalta tämä on myös meidän ensimmäinen vastoinkäymisten aika koko suhteen aikana. Mun mies on aina ollut ihana ja vastuuntuntoinen ihminen, en vain enää tunnista koko tyyppiä samaksi, jonka kanssa mentiin naimisiin.
ap
Tai sitten se oikea minä tuli nyt esiin. Joskus käy niin. Masentunut miehesi ei ole, siltä se ei vaikuta tippaakaan. Masentunut aikuinen ei ostele karamelleja ja käy kavereilla. Hyvin jaksaa itsensäkin ruokkia mutta sinuun ei mielenkiinto riitä missään vaiheessa. Olet pelkkä elättäjä.
Mun mies on tuollainen nykyään, ettei ole vuosiin ollut töissä ja pelailee vähintään kuusi tuntia joka päivä ja on liimautunut koneelle. Aikaa ei vietä mun kanssa ja käytännössä mä teen lähes kaikki kotityöt. En onneksi joudu elättämään häntä ja ruokimme kumpikin itsemme, koska syömme erilaista ruokaa. Aina kun asioista huomauttaa, tulee vastareaktiona että miksi nalkutan ja se että jos ei miellytä voi aina erota. Niin ja tuo että häntä on turha yrittää muuttaa! Muuttaa? Siis kyse on edelleen niistä kotitöistä ja siitä että olisi yhteistä aikaa ja tulevaisuuden suunnitelmia. Otan nuo manipulointina, enkä edes mitenkään hyvänä sellaisena. Olisin kaivannut ihan tavallista arkea, omannäköistä elämää, mutta mies on pistänyt heti jarrut päälle, jos sen eteen täytyisi nähdä edes minimaalisesti vaivaa, en puhu siis lapsista. Alkuun mies yritti enemmän, mutta oikeasti uskon että mies vain tyytyi muhun ja jossain vaiheessa lopetti esittämisen kokonaan ja antoi oman vastuuttoman ja passiivisen luonteensa tulla täysin esiin. Jotkut pystyvät esittämään pitkälle, vaikka eivät olisikaan luonnehäiriöisiä. Mullakin ero on suunnitteilla, en ole koskaan ollut näin onneton.
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla vaikeaa, kun ei sillä oikeasti ole miestä.
Tuo kuulostaa aika lailla omalta elämältä, paitsi että ei ole sitä muijaa ja hoidan itse kotityöt. Yli puoli vuotta työttömänä. Karkkeja ja energiajuomia olen pyrkinyt vähentämään, koska ne lihottavat.
Eipä tuohon muuta ratkaisua kai ole kuin että jätä se vätys. En itsekään kaipaa muijaa tai parisuhdetta mihinkään, vaikka olisihan se kiva jos olisi seksiä 2 krt/vko. Mutta ei se ole minulle sen säätämisen ja nalkutuksen arvoista. Aika menee ihan kivasti pelatessa, koodaillessa, nettiä selatessa, leffoja katsellessa ym.
Semmoisia meistä taitaa olla aika moni, tämän sukupolven miehistä.
Ei tarvitse edes keskustella sen miehen kanssa. Annat vain vaihtoehdot.
A) sinä maksat enemmän/elätät ja mies hoitaa kodin (kauppa, ruoanlaitto, pyykit, tiskit, muut kotityöt..)
B) molemmat maksavat omat menonsa (puolet vuokrasta/lainasta, vesi, sähkö, netti, kotivakuutus, ruoka..) ja hoitavat omat ruokansa, omat pyykkipesut, omat tiskit jne, "yhteiset kotityöt" kuten imurointi, pölyjen pyyhkiminen ja lakanoiden vaihto hoidetaan omalla vuorolla. Esimerkiksi sinä imuroit maanantaina ja mies perjantaina, joka perjantai toinen vaihtaa ja pesee petivaatteet. Tiskien kanssa kannattaa sopia yhteinen pelisääntö.
C) jos edellä mainitut ei onnistu niin omat asunnot
D) ero
Ymmärrän kyllä miestä. Itsekin olisin tyytyväinen jos mies toisi rahan kotiin ja tekisi kotityöt :D
Laita mies tekemään kaikki kotityöt niin kauan kun on kotona, työssä ollessa teette ne puoliksi. Jos ei tähän suostu , ero tulee mieleen.
Up