Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Roinaa hamstraava mies

Vierailija
28.02.2021 |

Mitä tehdä tilanteessa, jossa miehen harrastus eli vanhojen rikkinäisten tietokoneiden keräily, sarjakuvien, pelien, vhs ja dvd videoiden ja pelikonsolejen keräily. Mitään ei tietenkään voi heittää pois vaan asunto pursuaa niitä. Itse inhoan roinaa ja kun taannoin muutimme uuteen asuntoon, niin minä karsin paljon omia tavaroita, mutta mies raahasi silloinkin kaikki mukanaan. Yksinkertaisesti tähän uuteen asuntoon ei mahdu nuo miehen romut kunnolla ja minulla menee hermo, kun mistään hän ei voi luopua ja itse joudun raivaamaan tilaa asuntoon, jotta siellä voi edes hengittää. Aiemmin miehen tavarat olivat varastossa, joten en huomannut niiden paljoutta ennen kuin muutimme uuteen. Nyt minulla menee hermo, kun joka paikka pursuaa tavarasta ja mies ei voi luopua mistään. Itse inhoan ylimääräistä tavaraa ja aiemmin olen katsonut läpi sormien tuota miehen "harrastusta", mutta nyt on alkanut häiritä juuri tuo niiden paljous ja kun mistään ei voi luopua. Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on oma huone....sen lisäksi nyt 6 vuoden muuton jälkeen, suostui siirtämään yhden muuttolaatikon sisällön makuuhuoneen nurkasta sängynaluslaatikkoon----vuosi sitten karsi vihdoin vaatteet kun nalkutun pari vuotta ( hänellä on siis lipasto myös, koska 2 vaatekaappiin ei mahdu kaikki), karsinnan tuloksena 2 jätesäkillistä roskiin ( sen tyylistä vaatetta ettei edes hyväntekeväisyysteen), 2 jätesäkillistä konttiin. Vielä jätti "remppa ja muutto vaatteita" ( ei koskaa tee mitään remonttia ja meidän muutot on aina hoitanut firmat ja mies töissä- minä pakkaan ja puran), mutta eihän sitä katso koskaan tiedä. Asutaan alueella jossa neliöhinta on 4000.....eli sitä tilaa ei olisi säilyttää tavaraa johon ei koskaa tulla enään koskemaan, tai jos sellaisesta romua tarvitsee, sen saa kirppikselta sitten tarpeeseen parilla eurolla....

huoh...ollaan hyvätuloisia, mitään ei tarvitse säästellä pahan päivän varalle. Miehella on myös ollut tarkoitus 15 vuotta sitten aloittaa harrastus, jota ei ole vielä aloitettu, mutta mitään sen harrastuksen kamoja ei voi laittaa kiertoo.

Kai sieltä lähiöstä joku vuokravarasto löytyy helpottamaan tilantarvetta.

Tämä johtaa siihen, ettei miehellä saisi olla kodissa mitään omaa.

Vierailija
62/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinulla ei ole mitään turhaa vai? Voisin lyödä vetoa että yli puolet vaatekaappisi sisällöstä voisi viedä kierrätykseen. Naisilla kun on tapana ostella vaatteita mitä ei käytä. Kuinka paljon sinulla on ”arvokkaita” kippoja ja kuppeja mitä et käytä tai sisustuskrääsää mikä vie tilaa kaapissa tai pöydällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sisko ja sen veli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy ensin mieheltä, mikä asia sinussa miestä eniten ärsyttää. Olkoot se sitten vaikka joku sellainen pieni juttu kuin se, että et maksa itse omia kulujasi vaan maksatat ne miehellä.

Sitten sovitte, että miehen ei enää ikinä tarvitse maksaa euroakaan sinun menoistasi, ei tarjota ravintolaillallista, ei viedä elokuviin, ei maksaa ulkomaanmatkaa, sähkölaskua jne., jolloin hän vastavuoroisesti vähentää hamstrausta niin, että vain se yksi huone on hänen tavaroitaan täynnä.

Voi herran jestas mitä oletuksia taas. Maksamme kaiken puoliksi vuokrasta, kuluista ja ruuista lähtien. En siis todellakaan loisi missään miehen omistamassa asunnossa vaan koti kuuluu yhtä lailla minulle, koska sitä kustannan. Silti mies vie tilan ja täyttää sitä tuolla harrastuksellaan. Ei minulla ole omaa huonetta omille jutuilleni täällä niin kuin miehellä on, silti joka paikka pursuaa tavaraa. Aion sanoa miehelle, että kaikki tavarat on mahduttava tuohon hänen huoneeseen. Muuten heitän niitä surutta pois jos näen niitä muualla. Yritän karsia asuntoa muutenkin nyt ja tasan heidän pois kaiken tarpeettoman. Jos tuo hamstraaminen silti jatkuu niin ei minulle jää vaihtoehtoja kuin muuttaa omaan asuntoon siinä kohti ja katsoa miten parisuhteelle käy sitten. Ap

Ongelma on, kuten itse olet todennut että tavaraa on enemmän kuin SINÄ arvasit sitä olleen.

Mies voi vuokrata esim. Talliosakkeen tavaroilleen ja viettää harrastuksen vaatiman ajan siellä. Kotiin voi tuoda yhden oman tavaran. Samoin voit itse toimia. Et täytä kotia samovaariharrastuksella vaan vuokraat tai ostat niille oman näyttelytilan.

Huone ei ole mikään vaihtoehto, sillä mukana seuraa kaikki edellisen asunnon torakat ja rasvakuoriaiset.

Haluatko niitä teidän sänkyyn?

Mitä ihmeen torakoita ja rasvakuoriaisia on VHS-kaseteissa?

Ja toiseksi: miksi aikuinen ihminen ei saa elää kotonaan kuin kotonaan, miksi siellä olisi päiväkodin säännöt yhdestä omasta tavarasta? Se on aika äkkiä melko tyhjä koti, jos miehen mielestä kodissa tarvitaan vain sänky ja läppäri, loput viedään varastoon. Myös naisen rakastamat kivat tasot ja ruokapöytä.

Molemmille oma ruokapöytä. Siitä on hyvä aloittaa, vai?

Minusta tuntuu, ettei tuossa asunnossa ole tilaa miehen tavaroille. Eikä siellä ole varastotilaa.

Jos miehen mielestä ruokapöytä on tarpeeton, niin onko naisella oikeus sellainen kotiin hankkia?

Maksaisiko mies vuokraa ruokapöydän tarvitsemasta tilasta?

Kyse on nyt tavaroista, joita kodissa saa olla. Ketjussa ehdotettiin, että kotiin voi tuoda yhden oman tavaran. Jos mies ei koe ruokapöytää tarpeelliseksi, niin pitääkö hänen sallia vaimolle kyseinen huonekalu vai luopuuko vaimo puhelimestaan (yksi oma tavara) saadakseen pitää pöydän.

Ihme saivartelija. Tottakai molemmat saa tuoda omat keittiöt edellisistä asunnoistaan!

Vierailija
64/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinulla ei ole mitään turhaa vai? Voisin lyödä vetoa että yli puolet vaatekaappisi sisällöstä voisi viedä kierrätykseen. Naisilla kun on tapana ostella vaatteita mitä ei käytä. Kuinka paljon sinulla on ”arvokkaita” kippoja ja kuppeja mitä et käytä tai sisustuskrääsää mikä vie tilaa kaapissa tai pöydällä?

Miehet eivät käytä muita vaatteita kuin niitä jotka ovat päällä tai pesukoneessa. Siinä sulle vastaus.

Vaatelaatikkoon ei pääse käsiksi koska edessä on niin paljon muuta tavaraa.

Vierailija
65/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverin isä keräili tiettyjä juttuja. Heillä oli noin 170 neliön kokoinen asunto. Sinä oli alakerrassa huone ja suuri varastotila. Niissä säilytettiin kaikki keräilyesineet. Ne olivat erittäin jämptisti järjestyksessä. Se huone toimi myös miehen työhuoneen.

Yläkerta oli sitten hyvin avaraa tilaa. Siellä keittiö, oh ja 3 huonetta lisäksi. Siellä ei keräilyesineitä ollut.

Yläkerta ja alakerta olivat yhtä suuria.

Meillä on myös ongelmana se, että mies on tavattoman sotkuinen. Ei raivaa jälkiään ja kaikki jää levälleen. Niin voitte vaan kuvitella tuota hänen "järjestyksenpitoa" noitten romujensa kanssa. Alan olla niin kypsä siihen, että on vain minun intressi pitää tavaroissa edes jokin roti, että siisteys pysyisi. Eri asia jos mies olisi erityisen järjestelmällinen edes ja osaisi valikoida tietyt jutut mutta ei ihan älyttömästi hänellä jotain rikkinäisiä tietokoneita sun muita. Olen niin kypsä, että olen alkanut pitää tuota miehen harrastusta erittäin keskenkasvuisena. Mies on yli 30 vuotias ja keräilee jotain tietokonepelejä ja pelikonsoleja. Joo muutaman ymmärtäisin, mutta että huoneellinen.... Plus sarjakuvat ja vhs videot.

Vierailija
66/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri vein 2 säkillistä vaatetta kierrätykseen. Minä käyn läpi tavaroitani aika ajoin ja pystyn luopumaan niistä. Toisin kuin hamstraava mieheni. Ap

Vierailija
67/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm. Minä & mies hamstraamme molemmat, melkein samoja juttujakin. Asunto ei ole romuläjä; meillä on säilytyslaatikoita mm. sängyn alla. Lisäksi muita laatikoita jne. Osa keräilyesineistä on jatkuvasti esillä, osa vaihtuu silloin tällöin ja osa korjataan / fiksataan ja menee myyntiin. En näe tässä ongelmaa. ;)

Ratkaisuna tilanteeseen ehdotan hyvien varastoratkaisujen etsintää. Siis miehellä ilm. on oma työ- tms. huone? Sinne kunnon varastohylly/hyllyt, joihin koneraadot. Sopivia muovilaatikoita sarjakuville ja pienemmille tavaroille. Hyviä ja edullisia hyllyjä mm. Biltema, Motonet, Rusta, näistä saa myös säilytyslaatikoita, joissa kansi. Kasetteja varten sopii pikkuhylly, jonka voi täyttää laidasta laitaan. Suunnittelette yhdessä, toteutus ja kas, siistimpää ainakin tulee ja mieskin löytää tarvitsemansa helpommin. Mene hetkeksi 'mukaan' miehen ajatuksiin ja mieti asiaa hänen kannaltaan. Voit yllättyä. ;)

Nuo Rustan, Tokmannin ym. kannelliset säilytyslaatikot ovat tosi käteviä. Niitä on hyvin monen kokoisia ja ovat pinottavia. Laatikosta näkyy läpi, mitä siellä on, eivätkä aarteet pölyynny.

Meillä on niitä kellarissa. Olen hyödyntänyt myös keittiön kaapeissa.

Vierailija
68/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverin isä keräili tiettyjä juttuja. Heillä oli noin 170 neliön kokoinen asunto. Sinä oli alakerrassa huone ja suuri varastotila. Niissä säilytettiin kaikki keräilyesineet. Ne olivat erittäin jämptisti järjestyksessä. Se huone toimi myös miehen työhuoneen.

Yläkerta oli sitten hyvin avaraa tilaa. Siellä keittiö, oh ja 3 huonetta lisäksi. Siellä ei keräilyesineitä ollut.

Yläkerta ja alakerta olivat yhtä suuria.

Meillä on myös ongelmana se, että mies on tavattoman sotkuinen. Ei raivaa jälkiään ja kaikki jää levälleen. Niin voitte vaan kuvitella tuota hänen "järjestyksenpitoa" noitten romujensa kanssa. Alan olla niin kypsä siihen, että on vain minun intressi pitää tavaroissa edes jokin roti, että siisteys pysyisi. Eri asia jos mies olisi erityisen järjestelmällinen edes ja osaisi valikoida tietyt jutut mutta ei ihan älyttömästi hänellä jotain rikkinäisiä tietokoneita sun muita. Olen niin kypsä, että olen alkanut pitää tuota miehen harrastusta erittäin keskenkasvuisena. Mies on yli 30 vuotias ja keräilee jotain tietokonepelejä ja pelikonsoleja. Joo muutaman ymmärtäisin, mutta että huoneellinen.... Plus sarjakuvat ja vhs videot.

Kumpaa asiaa tämä nyt on. Tavaroit vai parinvalintaa koskevaa?

Vierailija
69/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri vein 2 säkillistä vaatetta kierrätykseen. Minä käyn läpi tavaroitani aika ajoin ja pystyn luopumaan niistä. Toisin kuin hamstraava mieheni. Ap

Onhan se ihan ymmärrettävää että viedään pois vaatteita jotka ei enää mahdu.

Vierailija
70/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sisko ja sen veli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy ensin mieheltä, mikä asia sinussa miestä eniten ärsyttää. Olkoot se sitten vaikka joku sellainen pieni juttu kuin se, että et maksa itse omia kulujasi vaan maksatat ne miehellä.

Sitten sovitte, että miehen ei enää ikinä tarvitse maksaa euroakaan sinun menoistasi, ei tarjota ravintolaillallista, ei viedä elokuviin, ei maksaa ulkomaanmatkaa, sähkölaskua jne., jolloin hän vastavuoroisesti vähentää hamstrausta niin, että vain se yksi huone on hänen tavaroitaan täynnä.

Voi herran jestas mitä oletuksia taas. Maksamme kaiken puoliksi vuokrasta, kuluista ja ruuista lähtien. En siis todellakaan loisi missään miehen omistamassa asunnossa vaan koti kuuluu yhtä lailla minulle, koska sitä kustannan. Silti mies vie tilan ja täyttää sitä tuolla harrastuksellaan. Ei minulla ole omaa huonetta omille jutuilleni täällä niin kuin miehellä on, silti joka paikka pursuaa tavaraa. Aion sanoa miehelle, että kaikki tavarat on mahduttava tuohon hänen huoneeseen. Muuten heitän niitä surutta pois jos näen niitä muualla. Yritän karsia asuntoa muutenkin nyt ja tasan heidän pois kaiken tarpeettoman. Jos tuo hamstraaminen silti jatkuu niin ei minulle jää vaihtoehtoja kuin muuttaa omaan asuntoon siinä kohti ja katsoa miten parisuhteelle käy sitten. Ap

Ongelma on, kuten itse olet todennut että tavaraa on enemmän kuin SINÄ arvasit sitä olleen.

Mies voi vuokrata esim. Talliosakkeen tavaroilleen ja viettää harrastuksen vaatiman ajan siellä. Kotiin voi tuoda yhden oman tavaran. Samoin voit itse toimia. Et täytä kotia samovaariharrastuksella vaan vuokraat tai ostat niille oman näyttelytilan.

Huone ei ole mikään vaihtoehto, sillä mukana seuraa kaikki edellisen asunnon torakat ja rasvakuoriaiset.

Haluatko niitä teidän sänkyyn?

Mitä ihmeen torakoita ja rasvakuoriaisia on VHS-kaseteissa?

Ja toiseksi: miksi aikuinen ihminen ei saa elää kotonaan kuin kotonaan, miksi siellä olisi päiväkodin säännöt yhdestä omasta tavarasta? Se on aika äkkiä melko tyhjä koti, jos miehen mielestä kodissa tarvitaan vain sänky ja läppäri, loput viedään varastoon. Myös naisen rakastamat kivat tasot ja ruokapöytä.

Molemmille oma ruokapöytä. Siitä on hyvä aloittaa, vai?

Minusta tuntuu, ettei tuossa asunnossa ole tilaa miehen tavaroille. Eikä siellä ole varastotilaa.

Jos miehen mielestä ruokapöytä on tarpeeton, niin onko naisella oikeus sellainen kotiin hankkia?

Maksaisiko mies vuokraa ruokapöydän tarvitsemasta tilasta?

Kyse on nyt tavaroista, joita kodissa saa olla. Ketjussa ehdotettiin, että kotiin voi tuoda yhden oman tavaran. Jos mies ei koe ruokapöytää tarpeelliseksi, niin pitääkö hänen sallia vaimolle kyseinen huonekalu vai luopuuko vaimo puhelimestaan (yksi oma tavara) saadakseen pitää pöydän.

Ihme saivartelija. Tottakai molemmat saa tuoda omat keittiöt edellisistä asunnoistaan!

Ei saa, jos kodissa on se periaate, että molemmille sallitaan yksi oma tavara.

Vierailija
71/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ulkoistaisin ongelman eli eroaisin, koska elämä hamsterin kanssa alentaa omaa elämänlaatua.

Vierailija
72/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstraajista kertovista ohjelmissa tavarat ovat likaisina läjissä ja ne ovat menneet pilalle huonosta säilytyksestä. Roskia ja jopa eritteitä säästellään.

Minä ja mieheni olemme ratkaisseet asian asumalla erillään. Minulla on minimalistinen, jopa askeettinen oma asuntoni. Miehellä on vuokravarasto ja iso asunto täynnä isovanhemmiltaan, isältään ja isäpuoleltaan perittyä tavaraa. Lisäksi mies keräilee aktiivisesti usean eri kategorian tuotteita. Kyttää nettihuutokauppoja ja ostelee kontaktiensa kautta käytettyä tavaraa. Tavarat eivät sinänsä ole arvottomia tai romua ja niilllä on säilytysjärjestelmät ja huoneissa pystyy liikkumaan.

Minimalistin ja maksimalistin yhdessäasumisesta ei tule mitään. Ollaan yleensä minun luonani, koska täällä pikkukaksiossa on sattuneesta syystä avarampaa.

Vierailija
73/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot miehellesi, että vuokraa varaston, jonne vie romunsa. Jos ei onnistu, niin voi muuttaa itse muualle kamoineen.

Jospa Ap pelkää, että miehenkin mielestä tuo jälkimmäinen on hyvä ratkaisu?

Itse olen tällaiseksi hamstraajaksi luokiteltava.(vaikka tarkastiottaen hamstraus ei ole oikea termi, koska kyseessä ei ole turha keräily, vaan useimmiten kaikille esineille on joku käyttötarkoitus. Se on eri asia, jos kerää jääkiekkokortteja , arabian maitokannuja tai muuta, jolla ei tehdä mitään)

Erilaisilla toimivilla laitteilla on tapana jäädä roikkumaan nurkkiin, kun jos vaikka joskus ehkä tarvittaisiin varaosia. Tietokoneitakin on muutamia, sillä joku on nettikäyttöön, toisessa ei voi olla esim. virussuojausta nopeuskriittisyyden vuoksi, kannettava jonkun siirrettävyyden vuoksi jne.

Ulkopuolisesta täysin käsittämättömiä tekosyitä ja varmaan jollain tavalla ratkaistavissakin.

Kaikenlaisia näppäriä laitteita on vaan kiva olla nurkissa, vaikka tarvetta olisi vain kerran vuodessa.

Voi vaikka kavereilleen kehua, että minultapa löytyy sellainen laite, jolla...

Toisaalta, tiedän tilanteen ja tilojen rajallisuuden, niin en ehdointahdoin kenenkään riesana halua olla.

Tee niinkuin yksi työkaveri (nainen) teki kotona, kun miehen romut täyttivät yhteisen talon autotallin kokonaan; Piirsi viivan puoleenväliin lattiaa ja ilmoitti, että tämän verran tilasta on minun ja jos eivät tavarat lähde hänen alueeltaan, niin sitten vie kaatopaikalle.

Vierailija
74/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki naiset tuota ei tee.

-sama

Vierailija
75/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet eivät käytä muita vaatteita kuin niitä jotka ovat päällä tai pesukoneessa. Siinä sulle vastaus.

Vaatelaatikkoon ei pääse käsiksi koska edessä on niin paljon muuta tavaraa.

Pieni mies sulla jos mahtuu pesukoneeseen.

Vierailija
76/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä katseluvinkki youtubesta on brittiläinen "storage hoarders". Siinä käydään läpi ihmisten "ongelmavarastoja". Ongelmallisia siksi, että niiden vuokrat ovat tulleet maksamaan tuhansia puntia vrt. tavaran arvo. Jos niistä varastoista löytyy huutokaupattavaksi ja myytäväksi kelpaavaa, niin usein tuotto on muutamia satasia.

Ihmisten nimenomaan keräilyharvinaisuuksina pitämät kokoelmat eivät yleensä olekaan kovin arvokkaita eikä niiden arvo nouse ajan myötä, vaikka keräilijä näin itselleen selittää.