Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Roinaa hamstraava mies

Vierailija
28.02.2021 |

Mitä tehdä tilanteessa, jossa miehen harrastus eli vanhojen rikkinäisten tietokoneiden keräily, sarjakuvien, pelien, vhs ja dvd videoiden ja pelikonsolejen keräily. Mitään ei tietenkään voi heittää pois vaan asunto pursuaa niitä. Itse inhoan roinaa ja kun taannoin muutimme uuteen asuntoon, niin minä karsin paljon omia tavaroita, mutta mies raahasi silloinkin kaikki mukanaan. Yksinkertaisesti tähän uuteen asuntoon ei mahdu nuo miehen romut kunnolla ja minulla menee hermo, kun mistään hän ei voi luopua ja itse joudun raivaamaan tilaa asuntoon, jotta siellä voi edes hengittää. Aiemmin miehen tavarat olivat varastossa, joten en huomannut niiden paljoutta ennen kuin muutimme uuteen. Nyt minulla menee hermo, kun joka paikka pursuaa tavarasta ja mies ei voi luopua mistään. Itse inhoan ylimääräistä tavaraa ja aiemmin olen katsonut läpi sormien tuota miehen "harrastusta", mutta nyt on alkanut häiritä juuri tuo niiden paljous ja kun mistään ei voi luopua. Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla kokemusta vastaavasta? Miten olette toimineet? Enpä olisi uskonut, että tällaisestakin asiasta voi alkaa parisuhde rakoilla. Siitä, että itse inhoan ylimääräistä tavaraa ja mies keräilee sellaista liikaa. Ap

Vierailija
2/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen vain hamstraajamiehiä. Kaikki samanlaisia. Niitä ei haittaa, vaikka se roina kerää päälleen pari senttiä pölyä. Kuvottavaa. Kai nyt mies voisi ne edes pakata siististi ja ostaa niille säilytysratkaisuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on kokemusta. Olen ollut aina parisuhteessa, jossa mies hamstraa ja itse en omista juuri mitään. Seurusteluaikana kyllä lupaillaan muutoksia ja järkevää kotia. Edellinen hamstraaja on eksä. Nykyisen hamstraajan kanssa etsitään isompaa asuntoa/taloa, jossa hänelle olisi tilaa elää ja minä saisin pari siistiä huonetta.

Vierailija
4/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen vain hamstraajamiehiä. Kaikki samanlaisia. Niitä ei haittaa, vaikka se roina kerää päälleen pari senttiä pölyä. Kuvottavaa. Kai nyt mies voisi ne edes pakata siististi ja ostaa niille säilytysratkaisuja.

Kyllä säilytysratkaisuja on jo käytössä, mutta kaapit pursuavat jo nyt ja silti mistään ei voi luopua.. En ymmärrä. Miksi ei voisi karsia ja pitää vain tärkeimmät? Pelkkiä vanhoja vhs-kasetteja miehellä on laatikkokaupalla. Kerran vuoteen katsoo jonkun vhs:n, mutta muuten lojuvat vain laatikoissa. Ap

Vierailija
5/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti minulla ei ole muuta neuvoa kuin jätä se. Meillä on sama juttu ja olen kärsinyt tästä 13 vuotta. Mikään ei ole muuttunut vaikka olen sanonut kauniisti, olen tarjoutunut ostamaan hänelle superhyvän tietokoneen jos hän luopuu niistä romuista joita ei edes käytä, olen ehdottanut että karsitaan tavaraa yhdessä, olen sanonut rumasti, olen itkenyt ja rukoillut, vienyt niitä välillä autotalliin, josta mies ne raahaa takaisin jne... Se vaan pahenee iän myötä. Aina tulee joku uusi juttu, mitä pitää ruveta keräilemään. Ja kaikki rikkinäiset romut pitää säilyttää, kun niitä voi vielä joskus tarvita... Hamstraus on sairaus, mihin ei yleensä voi apua saada, kun hamstraajalla ei omasta mielestään ole mitään ongelmaa.

Vierailija
6/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis on kokemusta. Olen ollut aina parisuhteessa, jossa mies hamstraa ja itse en omista juuri mitään. Seurusteluaikana kyllä lupaillaan muutoksia ja järkevää kotia. Edellinen hamstraaja on eksä. Nykyisen hamstraajan kanssa etsitään isompaa asuntoa/taloa, jossa hänelle olisi tilaa elää ja minä saisin pari siistiä huonetta.

Mekin muutimme isompaan ja miehellä on oma huone harrastuksilleen. Tilanne vaan alkaa olla se, että muutakin tavaraa on liikaa ja pitäisi silti karsintaa tehdä, että tämä ei alkaisi muistuttaa varastoa. Ap

Vierailija
7/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti minulla ei ole muuta neuvoa kuin jätä se. Meillä on sama juttu ja olen kärsinyt tästä 13 vuotta. Mikään ei ole muuttunut vaikka olen sanonut kauniisti, olen tarjoutunut ostamaan hänelle superhyvän tietokoneen jos hän luopuu niistä romuista joita ei edes käytä, olen ehdottanut että karsitaan tavaraa yhdessä, olen sanonut rumasti, olen itkenyt ja rukoillut, vienyt niitä välillä autotalliin, josta mies ne raahaa takaisin jne... Se vaan pahenee iän myötä. Aina tulee joku uusi juttu, mitä pitää ruveta keräilemään. Ja kaikki rikkinäiset romut pitää säilyttää, kun niitä voi vielä joskus tarvita... Hamstraus on sairaus, mihin ei yleensä voi apua saada, kun hamstraajalla ei omasta mielestään ole mitään ongelmaa.

Saanko kysyä miksi itse et ole jättänyt miestäsi, jos ongelma ei vaan ratkea? Pakko myöntää, että olen itsekin joskus miettinyt eroa tämän takia ja juuri tuon pahenemisen takia. Minua ahdistaa tavaroiden keskellä eläminen ja kaikki ylimääräinen. Sitten stressaa se, kun valitan siitä miehelle ja minusta tulee nalkuttava akka. Ei kukaan halua olla sellainen, mutta näen punaista noissa romuvuorissa. Ap

Vierailija
8/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aloittajan on pitänyt sama asia kertoa näin moneen kertaan?

Mitään ei voi heittää pois ...

Hermot menee .... jne. 

Vierailija
9/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiivistääkin voisi kirjoitti:

Miksi aloittajan on pitänyt sama asia kertoa näin moneen kertaan?

Mitään ei voi heittää pois ...

Hermot menee .... jne. 

Ehkä näin ärsyyntyneenä tulee toistettua itseään. Jätä lukematta, jos noin häiritsee ja siirry toiseen ketjuun vaikka. Ap

Vierailija
10/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla miniäni. Poikani hamstraa ihan kuin isänsäkin. Muutin pois aikoinaan kun halusin siistin kodin ilman huoneiden nurkissa lojuvia romuja. Ei voinut edes imuroida kun nurkat täynnä roinaa.

Vierailija
11/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luehan hamstrauksesta sairautena. Hoarding enkuksi. Ei siinä auta rukoilut eikä saarnat sen paremmin kuin esim.alkoholistin kohdalla. Ei se ole järkevää touhua. Siivouskaan ei auta. Mues tarttee psykologista apua. Saako sitä mistään Suomessa?

Asumusero, ap.

Vierailija
12/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muutitte pienempään asuntoon?

Miehelle oma harrastehuone jossa pitää laitteet ja lehdet ym.

Ei ole vaikeaa.

Vierailija
13/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Minä & mies hamstraamme molemmat, melkein samoja juttujakin. Asunto ei ole romuläjä; meillä on säilytyslaatikoita mm. sängyn alla. Lisäksi muita laatikoita jne. Osa keräilyesineistä on jatkuvasti esillä, osa vaihtuu silloin tällöin ja osa korjataan / fiksataan ja menee myyntiin. En näe tässä ongelmaa. ;)

Ratkaisuna tilanteeseen ehdotan hyvien varastoratkaisujen etsintää. Siis miehellä ilm. on oma työ- tms. huone? Sinne kunnon varastohylly/hyllyt, joihin koneraadot. Sopivia muovilaatikoita sarjakuville ja pienemmille tavaroille. Hyviä ja edullisia hyllyjä mm. Biltema, Motonet, Rusta, näistä saa myös säilytyslaatikoita, joissa kansi. Kasetteja varten sopii pikkuhylly, jonka voi täyttää laidasta laitaan. Suunnittelette yhdessä, toteutus ja kas, siistimpää ainakin tulee ja mieskin löytää tarvitsemansa helpommin. Mene hetkeksi 'mukaan' miehen ajatuksiin ja mieti asiaa hänen kannaltaan. Voit yllättyä. ;)

Vierailija
14/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot miehellesi, että vuokraa varaston, jonne vie romunsa. Jos ei onnistu, niin voi muuttaa itse muualle kamoineen.

Vierailija
15/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä säilytysratkaisuja on jo käytössä, mutta kaapit pursuavat jo nyt ja silti mistään ei voi luopua.. En ymmärrä. Miksi ei voisi karsia ja pitää vain tärkeimmät? Pelkkiä vanhoja vhs-kasetteja miehellä on laatikkokaupalla. Kerran vuoteen katsoo jonkun vhs:n, mutta muuten lojuvat vain laatikoissa. Ap

Joutaisko osa tavaroista säilöön muualle? Meillä mies on vienyt osan työpaikalleen, tämä ei tietty kaikilla onnistu... On aika itsekästä, jos toinen valtaa koko asunnon.

Minulle siisti ja harmoninen koti on tärkeä, olen myös se, joka yleensä pölyt pyyhkii ja imuroi ym., joten tulen edelleen vaatimaan mieheltä muutoksia :) Jättäköön jos kyllästyy, saanpahan sitten ainakin kauniin kodin itsekseni.

Vierailija
16/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistatteko asunnon puoliksi?

Sovitte, että miehen tavaroille on tilaa vain puolessa asuntoa, loppu on sinun.

Jos mies omistaa asunnon yksin, niin onhan se väärin, että siellä on hänen tavaroitaan eli olkoot kämppä miehen, mutta sinä siellä määräät.

Vierailija
17/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä miksi itse et ole jättänyt miestäsi, jos ongelma ei vaan ratkea? Pakko myöntää, että olen itsekin joskus miettinyt eroa tämän takia ja juuri tuon pahenemisen takia. Minua ahdistaa tavaroiden keskellä eläminen ja kaikki ylimääräinen. Sitten stressaa se, kun valitan siitä miehelle ja minusta tulee nalkuttava akka. Ei kukaan halua olla sellainen, mutta näen punaista noissa romuvuorissa. Ap

Hän on kaikin puolin muuten hyvä mies ja rakas kumppani. Ikävä kyllä hamstraus aiheuttaa nykyään niin paljon riitoja ja eripuraa, että ero on varmaankin edessä.

Vierailija
18/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot miehellesi, että vuokraa varaston, jonne vie romunsa. Jos ei onnistu, niin voi muuttaa itse muualle kamoineen.

Miksi miehen pitäisi muuttaa, missään ei sanota, että asunto on vain naisen omistuksessa.

Vierailija
19/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykyinen asunto pieni? Ratkaisuna tilanteeseen voisi olla miehelle oma luola/huone, jonne ne kerätyt tavarat olisi mahdutettava. Tai vuokraa varaston. Niin kodissa on tilaa sinulle ja hänen omaisuudelleen. Hallitusti kuintenkin ettei se tavara valtaa alaa koko asunnossa. 

Itselläni on vaivana lähipiirissä henkilö, joka ei ole varsinainen hamstraaja, mutta haluaa mielellään tuoda meille tavaroita loppusijoitukseen. Siis itselleen merkityksellisiä esineitä, joilla taas meille ei ole mitään arvoa tai käyttöäkään. Yleensä heitän kaiken sumeilematta menemään, mutta meillä käydessään hän sitten kysellee, missä on se X, jonka toin tänne? Sanalla sanoen kuormittavaa ja ärsyttävää.

Vierailija
20/76 |
28.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamstraus ei ole harrastus, vaan mielenterveyden häiriö. Suhtaudu siihen sellaisena ja tee päätöksesi sen mukaan.