Miksi käytätte termiä avoliitto?
Eihän se ole millään tavoin liitto tai sitova? Asutte siis yhdessä pariskuntana.
Kuulostaahan se toki vakavammalta kuin, että jos ilmoittaisi asuvansa tyttö/poikakaverinsa kanssa kimpassa.
Kommentit (100)
Moni avoliittolainen on kihloissa, ja ehdottomasti avioitumassa ja ehkä tällöin jo haluavat kertoa olevansa avoliitossa, mikä lisäksi tehostaa suhteen vakavuutta. Ihan eri asia siis kuin "me asutaan kimpassa". Jälkimmäinen on huolettomampi tilanne, ja tuntuu siltä, että kämpästä voi lähteä kumpi tahansa milloin tahansa.
Ja aika outoa havahtua kyselmään tällaisia, kun esim. Kelankin hakupapereissa on jo vuosia ollut avoliitto -ruutu ruksattavaksi.
Avoliitossa tulee mukana ne avioliiton huonotkin puolet, kuten kotitöiden jakaminen, riidat, mökötykse, pihtaamiset ja muut. Seurustelusuhteesta nämä puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Miesystäväni asuu kanssani. En silti ikinä käyttäisi termiä avoliitto. Liitosta voidaan puhua vasta avioliitossa.
Menee vielä pari yhdessä asuttua vuotta mutta ei enempää. Miten puhuisit, jos olisitte asuneet yhdessä vaikka 30 vuotta, saaneet pari lasta ja omistaisitte kaiken yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asuva pariskunta, joka ei ole naimisissa, on avoliitossa.
Tuo on siis aika selvä juttu. Ja yhdessä voi asua myös olematta pariskunta, siis kimppakämppiksinä.
Avoliitto on siis yksi muoto parisuhteita. Itse en pidä sanasta avoliitto. Siinä olisi sanastonikkarilla töitä. Tietysti se on aika näppärästi luotu ja muistuttaa sanaa avioliitto. Mutta ruma sana joka tapauksessa.
Jatkoa edelliseen viestiini. Huomasin ajattelevani aika kapeasti. Tulee mieleen, voiko avopari asua eri asunnoissa, siis pitää avoparin statuksen . Mielestäni voi, kuten avioparikin.
Avoliitolla on taloudellisia vaikutuksia Kelan tukiin. On siis eri asia, jos ei asuttaisi samassa taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on siis aika selvä juttu. Ja yhdessä voi asua myös olematta pariskunta, siis kimppakämppiksinä.
Avoliitto on siis yksi muoto parisuhteita. Itse en pidä sanasta avoliitto. Siinä olisi sanastonikkarilla töitä. Tietysti se on aika näppärästi luotu ja muistuttaa sanaa avioliitto. Mutta ruma sana joka tapauksessa.
Jatkoa edelliseen viestiini. Huomasin ajattelevani aika kapeasti. Tulee mieleen, voiko avopari asua eri asunnoissa, siis pitää avoparin statuksen . Mielestäni voi, kuten avioparikin.
Avoliitto on täysin sidoksissa asumiseen. Ellei asu yhdessä, kyse on "vain" seurustelusta. Avioliitossa olevilla on käsittääkseni elatusvelvollisuus myös erillään asuessa.
Kyllä, avoliitto on eri asia kuin "asua kimpassa". Olen asunut kimpassa kavereideni kanssa solukämpässä. Poikaystäväni kanssa olemme olleet avoliitossa jo 6 vuotta. Meillä on esim. yhteinen auto ja koira ja maksamme asunnon kulut puoliksi.
Ja herranen aika sentään, joskus viittaan poikaystävääni sanalla "puoliso", vaikkemme ole naimisissa!!
Vierailija kirjoitti:
Ootko sä vähän yksinkertainen?
Kummasti menee ihmisillä tunteisiin. :D
Minusta avoliitto tai avioliittokaan ei kuulosta vakavammalta kuin jos sanoo asuvansa kimpassa. En itse pidä noista liitto-loppuisista termeistä siksi, että minusta ne eivät ilmennä kiintymystä, vaan kuulostavat vaan joltain sopimukselta ja järjestelyltä (niin avoliitto kuin avioliittokin). Joten vastauksena kysymykseen, en käytä termiä avoliitto, vaan puhun parisuhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, avoliitto on eri asia kuin "asua kimpassa". Olen asunut kimpassa kavereideni kanssa solukämpässä. Poikaystäväni kanssa olemme olleet avoliitossa jo 6 vuotta. Meillä on esim. yhteinen auto ja koira ja maksamme asunnon kulut puoliksi.
Ja herranen aika sentään, joskus viittaan poikaystävääni sanalla "puoliso", vaikkemme ole naimisissa!!
Minäkin olen asunut kommuunissa, mutta en silloin kokenut asuneeni kimpassa kavereiden kanssa. Eikä seurustelukumppanin kanssa yhteen muuttaminen ja yhdessä asuminen mitenkään vertaudu solukämpässä asumiseen. Toisaalta olen itse asunut kumppanini kanssa jopa eri paikkakunnalla jossain vaiheessa, mutta eipä se suhteen sisällöstä kertonut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin aina osuu silmään tuo sana. Siinähän vain asutaan samassa kämpässä seurustelukumppanin kanssa, itse suhde ei eroa seurustelusta.
Tuo on enemmän asumismuodon kuin suhteen kuvaus. Yhtä hyvin kaverin tai kämppiksen kanssa asuminen on sama asia mutta siitä ei käytetä termiä avoliitto.
"Jaettu asunto" tai joku vastaava kuvaisi asiaa paremmin. Itse suhdehan ei eroa erillään asuvista seurustelukumppaneista.
Äläpä vähättele. Jaettu asunto viittaa kämppikseen/soluasuntoon, eli tilanteeseen jossa toisesta ei olla mitenkään vastuussa. Tosin tuolla logiikalla voithan toki sanoa myös että sulla on jaettu asunto sun miehen ja lasten kanssa. Onhan sekin totta, jos sulla sellaisia on.
Miten seurustelu/tapailu-suhteessa muka ollaan jotenkin erityisesti vastuussa toisesta? En ainakaan itse koe olevani poikakaveristani vastuussa mitenkään, asutaan sitten yhdessä tai erillään.
No esim. Kela luokittelee avoliiton avioliiton kaltaiseksi ja näin siihen verrattavaksi -> avopuolisot eivät saa henkilökohtaisia tukia
En tarvitse mitään virallista sitoumusta puolisooni, olemme yhdessä vain ja ainoastaan rakkaudesta. Emme pakosta, liitosta, rahasta, omaisuudesta, velasta tai lapsista johtuen.
Ja lapsirakas, Suomen kielessä on tuollainen sana kuvaamaan sitä, kun kaksi ihmistä asuu yhdessä pariskuntana.
Pahoittelen, että sinun pitää kahlita puolisosi itseesi avioliitolla tai muuten hän ei pysy luonasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Onko se mielestäsi naurettavaa tai noloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoliitto on täysin sidoksissa asumiseen. Ellei asu yhdessä, kyse on "vain" seurustelusta. Avioliitossa olevilla on käsittääkseni elatusvelvollisuus myös erillään asuessa.
Seurustelu on vielä käsitteenä eri kuin elämänkumppanuus. Elämänkumppanitkin voivat asua erillään, enkä sanoisi heidän suhteensa olevan mitään "vain". Voi olla vaikka yhteistalouskin, vaikka asutaan erillään, vaikka se ei mitenkään virallista tai yhteiskunnan taholta velvoittavaa olisikaan.
No siis kyllähän se on myös lain tunnistama termi, vaikka aloittajalle ei tuttu olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesystäväni asuu kanssani. En silti ikinä käyttäisi termiä avoliitto. Liitosta voidaan puhua vasta avioliitossa.
Menee vielä pari yhdessä asuttua vuotta mutta ei enempää. Miten puhuisit, jos olisitte asuneet yhdessä vaikka 30 vuotta, saaneet pari lasta ja omistaisitte kaiken yhdessä?
En ole tuo, jolta kysyit, mutta itse puhuisin parisuhteesta, rakkaussuhteesta, elämänkumppanuudesta. Niistähän pitäisi olla kyse silloinkin, jos on menty naimisiin - ankeaa, jos jotkut korostavat avioliittoaan eikä keskinäistä suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se on tunteisiin menemistä? Kun nyt kuitenkin lakikin määrittelee, mikä avoliitto on, ja esim. Kelan silmissä on ihan eri juttu, asuuko avoliitossa vai kämppiksen kanssa, niin kyllä se mielestäni aikamoista yksinkertaisuutta on, jos tällaiset yhteiskunnalliset asiat eivät ole tuttuja. Eikö avaus kerro enemmän siitä, että joku asia on "mennyt tunteisiin"? En kyllä toisaalta tajua, miksi noista tunteista pitää niin kauheasti jauhaa, etenkin tuossa yhteydessä, että ei ole mitään muuta sanottavaa kuin että "menikö tunteisiin" tai "kummasti meni tunteisiin". Mikä noiden tunnekyselyiden anti edes on keskustelulle?
Vierailija kirjoitti:
Ihmetellyt samaa. Tullut muotiin.
höpöhpöpöppp
Jo 1970 luvulla käytettiin avopari nimeä,silloin tosin vanhar ihmiset puhuivat susiparista,nuoremmat avoliitosta.
Ei se mikään muotisana ole.
Miten seurustelu/tapailu-suhteessa muka ollaan jotenkin erityisesti vastuussa toisesta? En ainakaan itse koe olevani poikakaveristani vastuussa mitenkään, asutaan sitten yhdessä tai erillään.