Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaa, kun 7-kymppiset vanhempani kuvittelevat omistavansa arvokasta tavaraa ja arvokkaan osakkeen

Vierailija
26.02.2021 |

Tänään kävin vanhemmilla siivoomassa ja taas oli niin kova uho vanhemmillani siitä, miten arvokasta omaisuutta ja tavaraa heillä on. 60-luvun puolenvälin neukkukuutiokolmio, itä-Vantaalla huonojen julkisten yhteyksien päässä ei-arvostetulla asuinalueella. Ostettu 80-luvun alussa ja vähän ennen myyntiä asuntoa on vähän pintarempattu edellisten asukkaiden toimesta myynnin edistämisen vuoksi. Sen jälkeen ei mitään remppaa, muuta kuin pari vuotta sitten putkiremppa, jossa vanhempani valitsivat vessaan mahdollisimman halvat materiaalit ja kalusteet. Eivät suostuneet tekemään muuta remppaa, koska "ei tarvetta" ja "remonttifirmat kusettaa". Käytännössä huoneessa kuin huoneessa lattialistat irti ja repsottaa, seinän maali rapissut, kaapinovet niin keittiössä, eteisessä kuin makkarissa rikki, saranat pois paikoiltaan, sieltä täältä paikkailtu jeesusteipillä. Vanhempien käsitys asunnon arvosta on ainakin puoli miljoonaa, perustuen siihen että "asuntojen arvo nousee".

Samoin vanhemmilla on älytön oletus siitä, että heidän tavaransa ovat jotain arvotavaraa, josta minä ja veljeni tulemme aikanaan tappelemaan perinnönjaossa. Isä uhosi, että pitää tehdä oikein etukäteen sopimus, ettei teille tule riitaa. Niin riitaa Myrna-kahviastiastosta, Valittujen Palojen kirjaklassikoista ja muista kirjoista, joita divarit ei ota ilmaiseksikaan, Kotilieden tms. keräily koristeposliinilautasista, Chippendale-pikkulusikoista ja ottimista, Askon 90-luvun alun nahkasohvakalustosta, pronssisista Kalevala-koruista jne.

Ihan kiva siis, että aikanaan pienituloiset vanhempani ovat tyytyväisiä kotiinsa ja tavaroihinsa mutta oikeasti jotain käsittämätöntä, miten arvokkaiksi he ne kuvittelevat. Puoli miljoonaa lähestulkoon peruskorjaamattomasta 60-luvun kolmiosta itä-Vantaalla? Tai ajatus siitä, että me veljien kanssa tapellaan siitä, kuka pääsee panemaan rahaksi Myrna-kupeilla sitten kun vanhempia ei enää ole? Please kertokaa, että teillä on myös samanlaisia kokemuksia!?

Kommentit (1400)

Vierailija
521/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin vanhemmat ihmiset kuvittelevat että he ovat varakkaita. Siitähän tuli joku asiaohjelma jokunen aika sitten. Vanhemmat ihmiset kuvittelevat että heidän omaisuutensa on noussut arvoltaan moninkertaiseksi siihen verrattuna mitä itse ovat siitä maksaneet. Se on ihan ymmärrettävää sillä näin heille on aikanaan kaupattu asioita. Suomi on täynnä vanhuksia jotka asuvat arvottomissa asunnoissa, taloissa ja huoneistoissa. Ovat hillonneet joitakin asioita joilla joskus aikaa sitten oli jotakin arvoa mutta nykyään ei minkäänlaista. Ja ovat juuri sitä sukupolvea että tuhoavat tavaran mieluummin kuin myyvät halvemmalla mitä itse ovat ajatelleet sen arvoksi. Mutta nuorempikin sukupolvi osaa. 

Tulee mieleen miten äiti ja tädit tappelivat mummun tavaroista. Kaikilla oli joku ajatus mikä niiden arvo on. No eivät ne oikeasti olleet kovin arvokkaita, arvokalusteet olivat kaikki rikkinäisiä jos ei muuten niin kangas tai jousitus tms. Niin ne sitten sieltä tätien nurkista pikkuhiljaa löysivät tiensä kaatopaikoille kun eivät halunneet maksaa niiden kunnostuksesta. 

Kyllä se kuvitelma varakkuudesta pitää paikkansa, koska on ollut pakko tulla toimeen omillaan, kun ei ole sossun avulla voinut elellä.

Ei ollut työttömyyskorvauksia ilman vastiketta, ei asumistukea, ei kotihoidontukea yms. Joten ihan itse piti selvitä, mikä ei enää porukoilta onnistuisi.😈

Vierailija
522/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän töissä pukuja. Eräs sukulaiseni oli sitä mieltä, että minun olisi pitänyt ottaa hänen miesvainajaltaan jääneet puvut ja solmiot käyttöön. Uusin puvuista oli teetetty ennen vuotta 1985. En ottanut, vaikka kuinka pyydettiin!

Aina voi kysyä. No et ottanut vastaan. Kannattaako siitä nyt tehdä numeroa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain epämääräisellä tavalla vastenmielinen aloitus ja ketju. Huokuu epäarvostusta vanhempia kohtaan.

Arvostus ansaitaan siinä missä kunnioituskin. Sitä ei saa automaattisesti edes omilta lapsiltaan. 

Arvostatko ketään, jos et edes vanhempiasi kunnioita?

Nyt tulee kyllä tuttua settiä! ”Kaiken olen puolestasi tehnyt ja tässä on kiitos!” Tuhma lapsiorja, tuhma, tuhma.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Lapset oppivat vanhemmiltaan asenteen miten omia vanhempia kohdellaan.

Vierailija
524/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin vanhemmat ihmiset kuvittelevat että he ovat varakkaita. Siitähän tuli joku asiaohjelma jokunen aika sitten. Vanhemmat ihmiset kuvittelevat että heidän omaisuutensa on noussut arvoltaan moninkertaiseksi siihen verrattuna mitä itse ovat siitä maksaneet. Se on ihan ymmärrettävää sillä näin heille on aikanaan kaupattu asioita. Suomi on täynnä vanhuksia jotka asuvat arvottomissa asunnoissa, taloissa ja huoneistoissa. Ovat hillonneet joitakin asioita joilla joskus aikaa sitten oli jotakin arvoa mutta nykyään ei minkäänlaista. Ja ovat juuri sitä sukupolvea että tuhoavat tavaran mieluummin kuin myyvät halvemmalla mitä itse ovat ajatelleet sen arvoksi. Mutta nuorempikin sukupolvi osaa. 

Tulee mieleen miten äiti ja tädit tappelivat mummun tavaroista. Kaikilla oli joku ajatus mikä niiden arvo on. No eivät ne oikeasti olleet kovin arvokkaita, arvokalusteet olivat kaikki rikkinäisiä jos ei muuten niin kangas tai jousitus tms. Niin ne sitten sieltä tätien nurkista pikkuhiljaa löysivät tiensä kaatopaikoille kun eivät halunneet maksaa niiden kunnostuksesta. 

Kyllä se kuvitelma varakkuudesta pitää paikkansa, koska on ollut pakko tulla toimeen omillaan, kun ei ole sossun avulla voinut elellä.

Ei ollut työttömyyskorvauksia ilman vastiketta, ei asumistukea, ei kotihoidontukea yms. Joten ihan itse piti selvitä, mikä ei enää porukoilta onnistuisi.😈

Ei onnistuisikaan, kun nykyään ei saa yhtä helpolla työtä, saatikka vakituista sellaista.

Vierailija
525/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollain epämääräisellä tavalla vastenmielinen aloitus ja ketju. Huokuu epäarvostusta vanhempia kohtaan.

Arvostus ansaitaan siinä missä kunnioituskin. Sitä ei saa automaattisesti edes omilta lapsiltaan. 

Nyt tulee kyllä tuttua settiä! ”Kaiken olen puolestasi tehnyt ja tässä on kiitos!” Tuhma lapsiorja, tuhma, tuhma.

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Lapset oppivat vanhemmiltaan asenteen miten omia vanhempia kohdellaan.

Sananlaskuilla syyllistäminen! Tuttua tämäkin! 😬

Vierailija
526/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaako boomerilla todella tunteisiin, kun vuosikymmenien aikana tienattu palkka on tuhlattu arvottomaan rojuun? Luuleeko boomer todella, että jälkikasvu ottaa silmät ilonkyynelissä vastaan ne käytetyt tietosanakirjat ja ”retro”sohvakalustot? Kyllä kyynelet voivat olla silmissä vastaanottajalla, mutta ei ehkä ilosta.

Mitä tarkoitat? Mihin "arvottomaan rojuun"? Nuo tavarat, mitkä joskus ovat olleet uusia, ovat nyt jo ajan hampaan kuluttamia. Eihän me ikäihmiset tiedetä, mitä te näille tavaroillemme teette kuolemamme jälkeen. Ei kai nyt kuitenkaan ole tarkoitus, että me "puumerit" tyhjennetään kämppämme, että olisi mahdollisimman siistissä kunnossa panna koti myyntiin. Ja mieluummin vielä remontoituna.  Pitäiskö sitä ostaa jo valmis arkkukin ja mennä vaikka valmiiksi sinne odottelemaan, että vaivattaisi mahdollisimman vähän.

Aina se on tähän asti seuraava sukupolvi jaksanut edesmenneiden kodit siivota ja korjata, mutta nyt taitaa olla sellainen polvi, joka odottaa, että kaikki on järjestyksessä ja konmaritettu. Ja aina parempi, jos on vielä paksu lompsa siinä lipaston päällä odottamassa.

Voi tätä uhriutumisen määrää! Tätähän tässä tosiaan haetaan 🤦🏼‍♀️

Kiva, kun löysit tuon sanan"uhriutua". Se on niin muodikas kyökkipsykologin sana.

Vierailija
527/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä. Nauroin ääneen. Minunkin hyvätuloisen korkeakoulutetun yli 40 -vuotiaan pitäisi siis olla kiitollinen käytetystä astiasarjasta, tietosanakirjoista, kuvaputkitelevisiosta ja Peltonen -suksista. No, kiitos nyt sitten. Minäpä käytän lomapäivän ja vien ne kustannuksellani kaatopaikalle.

Miksi Stina-Susanna kirjoittaa täällä voimafantasioitaan tyyliin "ähäs kutti, siinäs saat",

kun todellisuudessa tyhjästä on paha nyhjästä.

Vierailija
528/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkäähän suuren ikäluokan edustajat jo nukkumaan älkääkä trollatko ketjua. Ihme vänkäämistä ja jankkaamista koko ajan!

Vierailija
529/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

T Ö R K E E T Ä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhoilla ihmisillä on aivan ihmeelliset käsitykset arvosta ja rahasta. Kävi niin, että isovanhemmat olivat arvioineet tilansa olevan puolen miljoonan euron arvoinen, vaan välittäjä tuumasi, että ihan max 180te. Heille shokki, eivätkä nyt enää voi mihinkään sieltä muuttaa, kun ei sillä rahalla mitään saa. Myös eläkkeistä jaksavat ruikuttaa kun on niin pientä ja köyhää, vaikka todellisuudessa saavat enemmän kuin me kaksi koulutettua työssäkäyvää. Semmosta.

Juuri näin, anoppi ollut eläkkeellä kohta 30 vuotta opettajan työstä ja leskeneläke lähes sama kuin meikäläisellä akateemisella julkisella puolella palkka, ja itselläkin työkokemusta vuosikymmeniä. Anoppi jäi eläkkeelle 60 vuotiaana ja varmasti on kaikki max edut saanut kerättyä; nuorena eläkkeelle ja suuri eläke juossut vuosikymmeniä. Totesi yhdessä välissä "kun se eläkekin on niin pieni". Törkeätä.

Anoppi on eläkkeensä ansainnut. Nyt sitten maksaa veroja ja pitää hyvätuloisena yhteiskunnan pyörät osaltaan pyörimässä. Ei tarvitse Kela-etuuksia, vaan rahoittaa huono-osaistenkin elämää.

Vierailija
530/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosh kirjoitti:

Ap. Olet aikuinen. Käyttäydy siten. Elä ja anna elää. Älä ole enää murrosikäinen lapsi. Anna vanhempiesi elää rauhassa ja pitää ne asenteensa ja Jeesusteippinsä. Se ei kuulu sinulle enää.

Ilmeisesti kuuluu jos Ap:n täytyy käydä vanhemmillaan siivoamassa. Minusta tämä oli huvittava aloitus. Ap vähän tuulettaa ajatuksiaan ilman, että loukkaa vanhempiaan. Monilla samanikäisillä on varmasti ihan samat kuviot elämässään ja täältä voi löytyä vertaistukea ja hauskoja tarinoita. Toki näitä jostain syystä syvästi loukkaantuneita löytyy.

Vierailija
531/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä elintasolapsia, ei tunnu oikein mikään kelpaavan. Myrnakin arvotonta krääsää. Juupa juu. Tällaisiako me olemmeteistä kasvattaneet.

Ehkä tässä on nyt toisenlaiset ajat tulossa, ei kulutushysteriaa, aina ei kaiken tarvitse olla uutta ja viimisen päälle hienoa. Kierrätys- ja uusiokäyttö voivatkin olla tulevaisuuden visio. Samoin korjaaminen ja paikkaaminen.

Kovasti jaksatte arvostella ja halveksia vanhempienne koteja ja tavaroita, koittakaapa nyt kuitenkin ymmärtää meitä pula-ajan lapsia, emme tosiaan syntyneet ”kultalusikka” suussa, mutta halusimme antaa teille kaiken mahdollisen, ja tuollaisia teistä on sitten tullut..

Mitäs jos ne Myrna-astiat laittaa tiskikoneeseen? Itse en käsintiskauksesta niin paljon tykkää. Miksei muuten Myrnia näy kenelläkään arkiastioina? Miksi sellaisia on pitänyt hankkia, kun niitä ei koskaan käytetä? Olen itse ottanut kaikki astiat arkikäyttöön, kun eihän sitä tiedä, mikä päivä on viimeinen. Ihan hullua niitä olisi vain vitriinistä katsoa ja käyttää kolhiintuneita astioita arjessa.

Myrnat ovat tietenkin juhla-astioita, joilla juhlia juhlistetaa,kuten synttärit, rippijuhlat, ylppärijuhlat ym. Kyllä niitä silloin jaksaa tiskata.Itse vissiin käytät juhlissakin arkimukeja.?

Ihan samaa sarjaa käytän niin arjessa kuin juhlassa. En käytä juhlapyhiä käsin tiskaamiseen.

Vierailija
532/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani rakensivat omakotitalon 1980-luvulla. Kun myimme talon isän kuoleman jälkeen löysin laskelmat, joiden mukaan talon rakentaminen maksoi 200 000 markkaa. Tontin isä oli saanut perintönä. Myydessä talosta saatiin 140 000e.  Olin yllättynyt, että meni noin hyvällä hinnalla. Talo on noin 15 kilometrin päässä isommasta kaupungista, joka sekään ei pitkään tule olemaan muuttovoittoinen. Isoja remontteja olisi pitänyt nopeasti alkaa tekemään. Muistan kyllä omasta lapsuudestani miten rahasta oli tiukkaa. Korot olivat korkealla ja molemmat vanhemmat pienituloisia. Se talo oli molemmille ylpeyden aihe. Itse tuskin tulen koskaan kiintymään mihinkään paikkaan niin kovasti. 

Äitini saa parempaa eläkettä kuin yksikään lapsistaan palkkaa, vaikka teki työuransa sairaanhoitajana. Veljet ovat yrittäjiä ja minä myös sairaanhoitaja. Silti olen varakkaampi kuin äitini minun iässäni. Tosin syy siihen on se, että minulla ei ole lapsia.

Mikähän sairaanhoitaja äitisi on ollut? Itse nimittäin tein urani sh:na ja eläkkeeni on 1780 euroa/ kk, nettona 1450 euroa. Kuinka voit saada huonompaa palkkaa, mitä äitisi eläkettä?

Itse asiassa monenkin palkka on pienempi kokopäivätyöstä kuin vanhempiensa eläke. Tätä on nykyaika.

Ei ole mikään mykyajan ilmiö että osa lapsista menestyy elämässä huonommin kuin vanhempansa. Keskieläke Suomessa on noin 1700€ eikä sitä tosiasiaa saa valehdeltua muuksi.

Aina on ollut ja tulee olemaan väliinputoajia. Heikkolahjaisia, laiskoja ymv.

Ei kukaan kuitenkaan nälkään kuole, viinaan kylläkin.

Vierailija
533/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaako boomerilla todella tunteisiin, kun vuosikymmenien aikana tienattu palkka on tuhlattu arvottomaan rojuun? Luuleeko boomer todella, että jälkikasvu ottaa silmät ilonkyynelissä vastaan ne käytetyt tietosanakirjat ja ”retro”sohvakalustot? Kyllä kyynelet voivat olla silmissä vastaanottajalla, mutta ei ehkä ilosta.

Kirjoitin jo aikaisemmin, että en tunnista ikätovereitani ja itseäni tuosta kuvauksesta.

Tuttavapiiriini kuuluvilla kymmeniilä n 7-kymppisillä ei kellään ole tietosanakirjoja eikä retrosohvia eikä Myrnakuppeja.

Meidän 9-kymppisillä vanhemmillmme niitä on.

En tiedä, mistä Paikkarin torpasta(jos tiedätte, mikä se on) teidän vanhempanne ovat kotoisin.

En todellakaan tunne ketään kuvaamanne kaltaista 7-kymppistä.

T.mummeli 70+

Vierailija
534/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Mihin "arvottomaan rojuun"? Nuo tavarat, mitkä joskus ovat olleet uusia, ovat nyt jo ajan hampaan kuluttamia. Eihän me ikäihmiset tiedetä, mitä te näille tavaroillemme teette kuolemamme jälkeen. Ei kai nyt kuitenkaan ole tarkoitus, että me "puumerit" tyhjennetään kämppämme, että olisi mahdollisimman siistissä kunnossa panna koti myyntiin. Ja mieluummin vielä remontoituna.  Pitäiskö sitä ostaa jo valmis arkkukin ja mennä vaikka valmiiksi sinne odottelemaan, että vaivattaisi mahdollisimman vähän.

Aina se on tähän asti seuraava sukupolvi jaksanut edesmenneiden kodit siivota ja korjata, mutta nyt taitaa olla sellainen polvi, joka odottaa, että kaikki on järjestyksessä ja konmaritettu. Ja aina parempi, jos on vielä paksu lompsa siinä lipaston päällä odottamassa.

Ainakaan minun vanhemmista kumpikaan ei ole tyhjentänyt yhtäkään kuolinpesää. Itse toivoin, että vanhemmat olisivat myyneet ajoissa omakotitalonsa ja muuttaneet sellaiseen asuntoon, jossa he olisivat pärjänneet ilman piha- ja huoltotöitä ja päässeet kauppaan ilman kyytien kyselyjä.

Vierailija
535/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis. Tämä on vähän kuin sisarketju sille vanhalle, aika ajoin esiin tulevalle terapeuttiselle 70-luvulla syntyneiden äidit -ketjulle. (Anteeksi, en osaa linkittää!) Siitä saa melko hyvän käsityksen miksi meidän n. nelikymppisten arvostus omia vanhempia kohtaan ei aina ole kovin korkealla.

saa sen käsityksen, et just nää samat noin nelikybäset on täällä yleistäviä sekopäitä

Näähän ne ovat juuri niitä pahimpia Putin-persuja. Omilla kyvyillä ei ole ansaittu parempaa, mutta toisten kukkarolle pitäisi päästä.

Eläkeikä alkaa häämöttää, mutta vanhemmat vaan porskuttaa, vaikka perinnön varaan tulevaisuus laskettiin.

Kun sitten mitään ei olekaan tulossa, ketuttaa happamat pihlajanmarjat ;DDDDDDDDDDDDD

Vierailija
536/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää viestit on niin surullisia :( Aika on kulunut eivätkä he tajua että arvo on mennyt ajan myötä kokonaan tavaroista. Minusta asialla retostelu ja nauraminenkin on ikävää, alkaa säälittää vanhempia ihmisiä. Antaa heidän elää.

Vierailija
537/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on boomerin ajatusmaailma kiteytettynä. Minulla on käytettyä rojua, josta en itsekään tiedä mitä sille pitäisi tehdä. Loukkaannun, kun jälkikasvu ei sitä vaivoikseen halua. Mitäpä jos siivoaisit ne rojusi itse, etkä uhriutuisi ja tyrkkäisi töitä muille? Ne ovat sinun rojusi.

Vierailija
538/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku boomeri riehuu syyllistämässä :D

Pieni tarkennus: taas täällä joku boomeri riehuu syyllistämässä :D

Boomerit olemme virkeitä ja aikaamme seuraavia.

Ja innokkaita äänestäjiä :)

Vierailija
539/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkäähän suuren ikäluokan edustajat jo nukkumaan älkääkä trollatko ketjua. Ihme vänkäämistä ja jankkaamista koko ajan!

Meidän x-sukupolveen kuuluvienkin pitäisi olla netissä sen verran sujuvasti toimivia, että jätetään trollit ruokkimatta.

Voitaisiin myös palata ketjun aiheeseen, eli siihen kuinka jonkun asian hankkimiseen liittyvä vaiva, työ ja ammoinen statusarvo nostavat kuvitelman rahallisesta arvosta pilviin. Tämähän näkyy kirppareilla hinnoittelussa ja siinä kuvitelmassa, että asunto on aina sijoitus. Peräkylän omakotitalo oli toimiva koti itselle ja nyt siitä pitää saada omansa pois. Ei monenkaan tavaran arvo käytössä nouse ja sama koskee rakennuksia. Tätä ajattelua on ihan kaiken ikäisillä.

Vierailija
540/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos nuo ihmiset eivät ole vierailleet moderneissa kodeissa? Eivät he tiedä miten maailma on muuttunut. Ja suurella vaivalla silloin -84 valinneet materiaalit ja rakentaneet talonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän