Naurattaa, kun 7-kymppiset vanhempani kuvittelevat omistavansa arvokasta tavaraa ja arvokkaan osakkeen
Tänään kävin vanhemmilla siivoomassa ja taas oli niin kova uho vanhemmillani siitä, miten arvokasta omaisuutta ja tavaraa heillä on. 60-luvun puolenvälin neukkukuutiokolmio, itä-Vantaalla huonojen julkisten yhteyksien päässä ei-arvostetulla asuinalueella. Ostettu 80-luvun alussa ja vähän ennen myyntiä asuntoa on vähän pintarempattu edellisten asukkaiden toimesta myynnin edistämisen vuoksi. Sen jälkeen ei mitään remppaa, muuta kuin pari vuotta sitten putkiremppa, jossa vanhempani valitsivat vessaan mahdollisimman halvat materiaalit ja kalusteet. Eivät suostuneet tekemään muuta remppaa, koska "ei tarvetta" ja "remonttifirmat kusettaa". Käytännössä huoneessa kuin huoneessa lattialistat irti ja repsottaa, seinän maali rapissut, kaapinovet niin keittiössä, eteisessä kuin makkarissa rikki, saranat pois paikoiltaan, sieltä täältä paikkailtu jeesusteipillä. Vanhempien käsitys asunnon arvosta on ainakin puoli miljoonaa, perustuen siihen että "asuntojen arvo nousee".
Samoin vanhemmilla on älytön oletus siitä, että heidän tavaransa ovat jotain arvotavaraa, josta minä ja veljeni tulemme aikanaan tappelemaan perinnönjaossa. Isä uhosi, että pitää tehdä oikein etukäteen sopimus, ettei teille tule riitaa. Niin riitaa Myrna-kahviastiastosta, Valittujen Palojen kirjaklassikoista ja muista kirjoista, joita divarit ei ota ilmaiseksikaan, Kotilieden tms. keräily koristeposliinilautasista, Chippendale-pikkulusikoista ja ottimista, Askon 90-luvun alun nahkasohvakalustosta, pronssisista Kalevala-koruista jne.
Ihan kiva siis, että aikanaan pienituloiset vanhempani ovat tyytyväisiä kotiinsa ja tavaroihinsa mutta oikeasti jotain käsittämätöntä, miten arvokkaiksi he ne kuvittelevat. Puoli miljoonaa lähestulkoon peruskorjaamattomasta 60-luvun kolmiosta itä-Vantaalla? Tai ajatus siitä, että me veljien kanssa tapellaan siitä, kuka pääsee panemaan rahaksi Myrna-kupeilla sitten kun vanhempia ei enää ole? Please kertokaa, että teillä on myös samanlaisia kokemuksia!?
Kommentit (1400)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa, vaikka meillä hieman eri tilanne. Vanhemmilla on maatila, metsiä, mökki, talo, osake jne. Rahan arvoista kyllä, mutta ei mitään huikeita summia. Lisäksi ovat tätä sukupolvea, jolle homeinen patjakin voi vielä olla käyttökelpoinen johonkin tarkoitukseen, koska ”ei sitä koskaan tiedä”. Maatilan ja kotitalon varastot on täynnä tällaista melkein ehjää tavaraa ja vaikka kuinka yrittäisi niin ei vaan voi viedä kaatopaikalle. Aina on ajatus, että ”sen voi yrittää myydä”. Esimerkiksi 70-luvun keittiökaappi, joka on turvonnut ulkosäilytyksessä...
Tämän lisäksi äiti yhteen aikaan alkoi keräillä näitä designastioita, joilla toki on yhä arvonsa ja niitä saisi myytyäkin. Mutta kun se myynti jää minun tehtäväkseni enkä ole yhtään kiinnostunut sellaisesta. Tämän sanoinkin etten aio myydä vaan vien kierrätyskeskukseen suoraan niin se jopa hieman vähensi keräilyintoa.
Sitten vielä tämä sitä edellisen polven perintönä tullut tavara, josta vanhemmat tosiaan riitelivät sisarustensa kanssa. Nyt kaikki nämä sisarukset jälkikäteen päivittelevät, kun ei mahdu se tavara mihinkään ja kun meidän sukupolvikaan ei huoli...
Olin jo lähes unohtanut nämä vanhempien perinnöksi saadut ”aarteet”. Meillä paras tähän mennessä on ollut kolmella äidin sisaruksella kiertänyt vessan muovimatto. Oli alunperin äidin isän. Äiti kovin pohti, tarvitseeko hän sitä, mutta päätti, että ehkä minä voin saada sittenkin sen. Olin varmaan kovin kiittämätön kun kysyin, että olisiko roskis kuitenkin oikeampi osoite.
niinpä, ennen oltiin kiitollisia vähästäkin
Aivan varmasti. Silti ihmisillä alkaa elintason noustessa nousta myös kriteerit, mitä ottaa vastaan ja mitä ei. Oma äiti ja anoppini ovat syntyneet 30-luvulla. Kumpikin on pienituloisesta perheestä. Kummankin kohdalla on käynyt niin, että lahjan tai tuliaisen vietyämme olemme saaneet poistua sama lahja mukanamme. Kahvipaketti oli väärää merkkiä, kukkia oli joku jo ehtinyt tuoda tai huolella valitsemamme käyttötavara tai elintarvike ei ole kelvannut. Enpä uskalla edes kuvitella, millaisen vastaanoton olisimme saaneet, jos olisimme vieneet vanhan vessamaton.
Ap on pystynyt keräämään helpommin rahaa.
Ap:n vanhemmilla ei ole ollut näitä kaikki tukia, mitä ap:n sukupolvi on saanut.
Esimerkiksi ennen oli maksettava lasten koulumaksut. Oppikouluissa oli lukukausimaksut ja kirjat ostettiin itse. Jos vanhemmille ei ollut varaa, lapsi ei mennyt oppikouluun.
Äitiyslomat oli paljon lyhyempiä. Tarhat ei olleet lähes ilmaisia. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku haukkui tyhmäksi sitä joka käyttää "boomer" -sanaa, mutta sehän on ihan faktaa vaan, suuria ikäluokkia kuvaava sana.
Se mikä on tosi tyhmää, miten yritetään haukkua meitä boomerien jälkeläisiä. Ensin meitä sanotaan keski-ikäisiksi, mutta sitten millenniaaleiksi :D Millenniaaleja emme ole, he ovat nuorempaa väkeä.
Boomer sanana sisältää erittäin vahvan negatiivisen latauksen. Omat vanhempani kuuluivat juuri tähän sukupolveen. Ahkeria ruumiillista työtä tekeviä ihmisiä, joilta koulunkäynti loppui 15 vuotiaana kun kotoa oli lähdettävä töitä etsimään. Loukkaannun boomer sanan käytöstä ihan heidän vuokseen.
Boomerhan tulee amerikkalaisesta ikäluokittelusta "baby boomer", mikä tarkoittaa suuria ikäluokkia. Siinä ei ole mitään negatiivista, vain sinä olet valinnut loukkaantua tästä termistä.
Miksi pitää käyttää englanninkielistä sanaa? Suurissa ikäluokissa on todella paljon ihmisiä, jotka eivät ole opiskelleet päivääkään englantia. Se tuntuu nimittelyltä, jos ei ymmärrä.
Niinhän kaikki muutkin käyttää englanninkielisiä tms. termejä, esim. konmaritus, yms., niin miksi tämä boomer on valittu nyt pahaksi sanaksi? Melko veemäistä oli 90-luvun lamassa se pullamössösukupolveksi haukkuminenkin, ihan kuin sitä puolen miljoonan työttömyyttä ei olisi ollutkaan, ja että ihan laiskuuttaan ei vaan "mene töihin" :/
Ja sitten kun pääsimme töihin, vaatimukset on olleet tähtitieteellisiä, on osattava ihan oletusarvoisesti sitä Englantia, tietotekniikka piti olla hallussa, mutta silti työelämä oli varsinkin alkuun repaleista, pätkätöitä, jne. epätyypillisiä töitä, päinvastoin kuin boomereilla jotka nuorena vaan menivät töihin ja olivat siellä vakituisena eläkkeelle saakka. Otappa sellaisella epävarmuudessa esim. asuntovelkaa jos uskallat...
Olen 60-luvulla syntynyt. Kävin läpi 90-luvun laman, kuten moni muukin ikäiseni.
Ei englannin osaamista ja koko ajan lisääntyvää tietotekniikan hallintaa pidetty tähtitieteellisinä vaatimuksina. Perustaitoja.
Kielteinen asenteesi paistaa kirjoitustyylistäsi. Voisiko se olla syynä epäonnistumisiisi.
Oletan, että olet 70-luvulla syntynyt.
No olen 70-luvulla syntynyt. Kyllä se on niin että vastoinkäymiset rupeavat vain vituttamaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta näkee, miten suurin osa on syntynyt 80-luvulla tai myöhemmin. Suomi oli köyhä maa vielä 70-luvulla. Vaikka sota päättyi 1944, Suomi maksoi sotakorvauksia kuusi vuotta ja ne loppuivat vasta 1952. Suomi oli muuten ainoa maa maailmassa, joka suoritti sille määrätyt sotakorvaukset.
Suuret ikäluokat ja heitä vanhemmat tekivät urakalla töitä nostaen Suomen vauraaksi valtioksi. Tavaroita, vain välttämättömiäkin varten säästettin ja ostettiin vasta, kun rahat olivat koossa. Niistä pidettiin myös hyvää huolta ja kun suurimmassa osassa perheistä tavarat, materiaalit yms. kierrätettiin. Tämä "moderni" kestävä elämäntapa on monille vanhoille ihmisille selkärangassa, minut esim. on kasvatettu niin. Kaikki eivät sitä toki ennenkään harjoittaneet ja monet muuttivat kulutustottumuksiaan 80-luvulta lähtien.
Näissä kommenteissa näkyy vain niin selvästi, miten moni ei koskaan elänyt niin, että kaikki heidän vaatteensa ja muut henkilökohtaiset tavaransa mahtuvat yhteen matkalaukkuun.
Joo näkee et 90 luvun nuoriso täällä mellastaa konmarituksineen, jolloin rahaa ollut liikaa käytössä ja nyrpeinä kaikki sukulaisten lahjatkin laitettu rahat mielessä kirppareille. Einosattu aevostaa sitä, mitkä ovat heidänkin lähtökohtansa. Ärsyttävin sukupolvi, minkä olen ainakin itse henk koht oppinut tuntemaan ja en kyllä suoraan sanottuna edes välitä tuntea. Ei tapoja ei moraalia. Rahalla kasvatettuja, ei rakkaudella. Eikä rajoilla. Siitä se muiden sukupolvien halveksunta - koska ei omasta mielestään tarvitse. Elämä se opettaa nämäkin hiljaa kävelemään lopulta. Nöyrtymään.
Olen täyysin eri mieltä.
Kyllä nämä mellastajat ja eripuran kylväjät ovat n.35-45v osattomiksi jääneitä, katkeroituneita ja kateellisia. Nuorilla on käytöstapoja ja elämä edessä, joten myös toivoa huomisesta.
Perinnöistä valittajat ovat juuri keski-ikäisiä, toivonsa menettäneitä. Byäääääh en omista asuntoa, autoa, mökkiä jne. enkä byäääääääääääähhhhhhhhhhh tuu perintöäkään saamaan byääääääääähhhh
eläkeläisten syytä byäääääääääääääähhhhhhhhhhhh
Tai sitten sellaisia, jotka ovat ihan ilman vanhempiensa tukea ostaneet ja maksaneetkin 40 ikävuoteen mennessä paljon arvokkaamman asunnon itselleen.
Ihmettely ei ole mitään riidan kylvämistä. Ei pidä provosoitua kun joku kertoo mielipiteensä.
Oletusarvoisesti se asunto ostetaan ilman tukea, arvokkaampikin.
Näinhän suurin osa aikuisista tekee. Sitten on ne joiden olisi pitänyt saada valmiina, nämä Stina-Susannat, ja seli seli vali vali. Boomereiden syytä.
No siitäpä tässä ei ollutkaan kysymys, vaan siitä , että jotkut kuvittelevat , ettemme me VANHAT IHMISET ole ns kartalla .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla iäkkäämmillä ihmisillä ei ole käsitystä siitä, miten halpaa tavara on nykyään. Omilla sukulaisillani huomaan tämän esimerkiksi vaatteiden yliarvostamisessa ja paikkailussa. No, onpahan ekologista :D
Ap:n tapauksessa kyllä vähän ihmettelen, että eikö ne vanhemmat ole yhtään huvikseen seurailleet asuntojen myynti-ilmoituksia?
Toivoisin myös, että kyseessä olisi ekologinen elämäntapa mutta ei ole oikein sitäkään. Kun sitten samaan aikaan ostetaan jotain Saiturinpörssin muoviroskaa kun on niin halpaa ja kämppä on täynnä turhaa tilpehööriä.
En tiedä, lukevatko vanhemmat aktiivisesti asunto-ilmoituksia kyseisen asuinalueen osalta, tuskinpa, sillä ko. asuinalueen remontoimattomista kolmioista pyydetään noin 120k, remontoiduistakin alle 200k. Veikkaan, että vanhempani perustavat tuon puolen miljoonan hinnan ajatukseen, että asuntojen arvonnousu on ikuista ja vääjäämätöntä, ja kun ostivat kämpän 40 vuotta sitten, on siinä ajassa ollut väistämättä hurja arvonnousu.
ap
Kolmion remontoi kahdellakymmenellä tonnilla. Kyllä se asunnon arvo tulee ihan muusta kuin tapeteista tai laminaatista.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sairaanhoitaja äitisi on ollut? Itse nimittäin tein urani sh:na ja eläkkeeni on 1780 euroa/ kk, nettona 1450 euroa. Kuinka voit saada huonompaa palkkaa, mitä äitisi eläkettä?
Aivan viimeiset vuodet oli esimiestyössä. Silloin kun on kouluttautunut pystyi erikoissairaanhoitajan tutkinnolla (yhtä pitkä kokonaiskoulutus kuin nykyisin sh:lla?) toimimaan kai myös osastonhoitajana. Nykyisinhän niihin tehtäviin taidetaan haluta maistereita. Lisäksi valtiolla oli vielä silloin paremmat palkat kuin muualla. Nykyisin ei taida niin enää olla.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodan käynyt sukupolvi rakensi lapsilleen uudet kansakoulut, perusti maksuttoman terveydenhuollon, mahdollisti opintien myös syrjäkylien lapsille. Siinä samalla rakensi itselleen kodit, maksoi sotakorvaukset. Vaan mitä tekivät lapsensa, boomerit? Sättivät vanhempiaan sodasta vasemmistolaisessa hurmoksessa. Sama valitus jatkui boomereiden työuran ajan: milloin syy oli politiikassa, milloin happosateissa. Vaan ei koskaan boomereissa. Nyt pitäisi boomereiden lasten maksaa näiden porsaiden eläkkeet ja edut sekä muun ohella pelastaa paskottu maapallo. Että kiitosta vain, toivottavasti pullamössö maistuu sohvalla.
Todella hyvin kirjoitettu! Täällä Ruotsissa ilmasto- Greta syyttää meitä siitä että olemme pilanneet hänen lapsuuden ja nuoruuden.
Greta, jonka vanhemmilla on 2 sisäkaupungin asuntoa, Greta joka voi valita ajaa maanalaisella, bussilla, ratikalla , koulubussilla ja niin edelleen. Greta, jolla on palvelut ihan nurkan takana.
Greta, joka voi valita mihin maahan haluaa matkustaa lomalle lentokoneella.
Greta jonka ei tarvi potkupyörällä tai apostolin hevosilla juosta paikasta toiseen kun kulkuyhteydet ovat niin hyvät. Greta ,jolla on ilmainen lääkäri, koulu jne.Greta jolla on suihku asunnossa, eikä tarvitse pakkasella lämmittää saunaa eikä pestä pyykkiä tiinussa ja roikuttaa pakkasella lakanoja ym ulos jäätymään.
Voi että me vanhemmat olemme pahoja. Pilanneet nuorten pilallepassattujen kakaroiden elämän.
Luepas uudelleen tuo kirjoitus, mihin vastasit. Ammuitko itseäsi jalkaan? Boomereitahan siinä syyllistettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani rakensivat omakotitalon 1980-luvulla. Kun myimme talon isän kuoleman jälkeen löysin laskelmat, joiden mukaan talon rakentaminen maksoi 200 000 markkaa. Tontin isä oli saanut perintönä. Myydessä talosta saatiin 140 000e. Olin yllättynyt, että meni noin hyvällä hinnalla. Talo on noin 15 kilometrin päässä isommasta kaupungista, joka sekään ei pitkään tule olemaan muuttovoittoinen. Isoja remontteja olisi pitänyt nopeasti alkaa tekemään. Muistan kyllä omasta lapsuudestani miten rahasta oli tiukkaa. Korot olivat korkealla ja molemmat vanhemmat pienituloisia. Se talo oli molemmille ylpeyden aihe. Itse tuskin tulen koskaan kiintymään mihinkään paikkaan niin kovasti.
Äitini saa parempaa eläkettä kuin yksikään lapsistaan palkkaa, vaikka teki työuransa sairaanhoitajana. Veljet ovat yrittäjiä ja minä myös sairaanhoitaja. Silti olen varakkaampi kuin äitini minun iässäni. Tosin syy siihen on se, että minulla ei ole lapsia.
Mikähän sairaanhoitaja äitisi on ollut? Itse nimittäin tein urani sh:na ja eläkkeeni on 1780 euroa/ kk, nettona 1450 euroa. Kuinka voit saada huonompaa palkkaa, mitä äitisi eläkettä?
Itse asiassa monenkin palkka on pienempi kokopäivätyöstä kuin vanhempiensa eläke. Tätä on nykyaika.
Uskon sen, mutta tuo kirjoittaja on sh ja hän kertoo saavansa huonompaa palkkaa kuin äitinsä eläkeläisenä (eläkeläis-sh). Koska oma sh eläkkeeni on alle 1800 e/ kk, niin tiedän , että sh:n peruspalkka on parempi. Siksi tuli mieleeni, että oliko äiti esim jossain esimiestehtävässä, joten peruspalkka on suurempi tai sitten äiti on tehnyt paljon vuorotöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kalliita tietosanakirjasarjojakin myytiin aikoinaan sillä perusteella, että niiden arvo nousee ja tulevat sukupolvet saavat niistä arvokkaita perintöjä
Itse ainakin muistelin hiljakkoin ikätoverini kanssa, että 1970- luvulla ne olivat KALLIITA, niitä myytiin osamaksulla( maalla kiersi kotona kauppiaita), ja peruste oli, että näit ilman lapset ei pärjää koulussa.
Isäni (oli opettaja) sanoi kauppiaille, että ne tietosanakirjat löytyvät kirjastosta. Meillä oli 1800-1900-lukujen vaihteessa ilmestynyt ensimmäinen suomenkielinen tietosanakirjasarja. Toinen kirjasarja, mikä meillä oli, oli Kansojen Historia. Eli historian esitelmiin ja esseisiin löytyi kotoa ihan riittävästi tietoa. Uudempi tieto haettiin kirjastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilla vanhemmilla on isän 70-luvun lopulla rakentama omakotitalo. Siinä ei ole tehty mitään remonttia paitsi vaihdettu öljykattila 25 vuotta sitten ja joskus 90-luvulla vaihdettu olohuoneen tapetit. Talo ei onneksi ole missään syrjäkylillä, mutta ei tuota saa koskaan myytyä. He eivät nytkään selviä yksin vaan siellä pitäisi jonkun käydä lähes päivittäin jotain tekemässä.
Meillä sama, lisänä vaan vielä se että talo on vielä syrjäkylillä.
Vanhempien mielestä talo on huippuarvokas, koska se on niin hyvä ja mukava talo :) Lisäksi asuntojen hinnat nousee kuulemma. Tämä talo on siis luvattu minulle perinnöksi, koska muille sisaruksille on annettu isot ennakkoperinnöt rahana. Minä olen kolmesta sisaruksesta ainoa köyhä, ja nyt minua kuulemma onnisti, kun moinen jättipotti on minua odottamassa sitten aikanaan :)
Toivottavasti sitä saa sitten paremmin toimeentulevilta sisaruksilta jotain avustusta moisen talovanhuksen ylläpitokuluihin, koska myytyä sitä tuskin saa enkä voi itse kyseiselle paikkakunnalle työni ja perheeni takia muuttaa.
Lähinnä tämä kertoo mielestäni siitä, miten itse rakennettu ja pitkään asuttu talo saa aivan kohtuuttoman tunnearvon. Ymmärrettävää kyllä, kun talo on itselle mieluinen ja rakas.
Miten tuo oikein mahtaa perunkirjoituksessa ja perinnönjaossa mennä? Perukirjaan tulee tietenkin talon aito arvo, ei vanhempiesi kuviteltua arvoa. Ja ole tarkkana, että vaadit ihan virallisen arvioinnin perukirjaa varten, etteivät sisaruksesi päällepäsmäröi siihen n. samaa summaa, mitä ovat saaneet ennakkoperintönä.
Sillä jos vanhempasi eivät tee testamenttia, jokaisen sisaruksen lakiosa on saman suuruinen. Mutta miten menetellään, jos kahden kuolinpesän osakkaan ennakkoperintö on ollut suurempi, kuin jäljellä oleva jaettava omaisuus eli asunnon arvo? Joutuvatko muut kuolinpesän osakkaat eli sisaruksesi maksamaan sinulle rahallista tasinkoa, jotta perintö menee tasan? Toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meidän, suunnilleen x-sukupolven käyttämät, muutamat englanninkieliset sanat ärsyttää teitä, mitäs ajattelette nykyajan teineistä, joilla suunnilleen puolet sanoista on englantia sun muuta somelyhennettä?
Mitäpä tuosta pitäisi sanoa? Kun tulevat meille (teinilapsenlapset) sanon, että puhu kiitos niin, että minäkin ymmärrän. Ei kaikkea tarvitse hyväksyä. Pitäähän heidän koulussakin käyttää ymmärrettävää suomen kieltä.
Olen muutenkin huolissani siitä, mihin suomen kieli on menossa? Onko se häviävä kieli, kun totutaan siihen, että on ihan hyväksyttävää korvata joka toinen sana englannilla.
Niin totta.
Periaatteita pitää olla, eikä nuoleskella "ikinuorena" teinejä. Ollakseen muka uskottava.
Jollain epämääräisellä tavalla vastenmielinen aloitus ja ketju. Huokuu epäarvostusta vanhempia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodan käynyt sukupolvi rakensi lapsilleen uudet kansakoulut, perusti maksuttoman terveydenhuollon, mahdollisti opintien myös syrjäkylien lapsille. Siinä samalla rakensi itselleen kodit, maksoi sotakorvaukset. Vaan mitä tekivät lapsensa, boomerit? Sättivät vanhempiaan sodasta vasemmistolaisessa hurmoksessa. Sama valitus jatkui boomereiden työuran ajan: milloin syy oli politiikassa, milloin happosateissa. Vaan ei koskaan boomereissa. Nyt pitäisi boomereiden lasten maksaa näiden porsaiden eläkkeet ja edut sekä muun ohella pelastaa paskottu maapallo. Että kiitosta vain, toivottavasti pullamössö maistuu sohvalla.
Todella hyvin kirjoitettu! Täällä Ruotsissa ilmasto- Greta syyttää meitä siitä että olemme pilanneet hänen lapsuuden ja nuoruuden.
Greta, jonka vanhemmilla on 2 sisäkaupungin asuntoa, Greta joka voi valita ajaa maanalaisella, bussilla, ratikalla , koulubussilla ja niin edelleen. Greta, jolla on palvelut ihan nurkan takana.
Greta jonka ei tarvi potkupyörällä tai apostolin hevosilla juosta paikasta toiseen kun kulkuyhteydet ovat niin hyvät. Greta ,jolla on ilmainen lääkäri, koulu jne.Greta jolla on suihku asunnossa, eikä tarvitse pakkasella lämmittää saunaa eikä pestä pyykkiä tiinussa ja roikuttaa pakkasella lakanoja ym ulos jäätymään.
Voi että me vanhemmat olemme pahoja. Pilanneet nuorten pilallepassattujen kakaroiden elämän.
Luepas uudelleen tuo kirjoitus, mihin vastasit. Ammuitko itseäsi jalkaan? Boomereitahan siinä syyllistettiin?
Et sitten sarkasmia ymmärtänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani rakensivat omakotitalon 1980-luvulla. Kun myimme talon isän kuoleman jälkeen löysin laskelmat, joiden mukaan talon rakentaminen maksoi 200 000 markkaa. Tontin isä oli saanut perintönä. Myydessä talosta saatiin 140 000e. Olin yllättynyt, että meni noin hyvällä hinnalla. Talo on noin 15 kilometrin päässä isommasta kaupungista, joka sekään ei pitkään tule olemaan muuttovoittoinen. Isoja remontteja olisi pitänyt nopeasti alkaa tekemään. Muistan kyllä omasta lapsuudestani miten rahasta oli tiukkaa. Korot olivat korkealla ja molemmat vanhemmat pienituloisia. Se talo oli molemmille ylpeyden aihe. Itse tuskin tulen koskaan kiintymään mihinkään paikkaan niin kovasti.
Äitini saa parempaa eläkettä kuin yksikään lapsistaan palkkaa, vaikka teki työuransa sairaanhoitajana. Veljet ovat yrittäjiä ja minä myös sairaanhoitaja. Silti olen varakkaampi kuin äitini minun iässäni. Tosin syy siihen on se, että minulla ei ole lapsia.
Itse asiassa monenkin palkka on pienempi kokopäivätyöstä kuin vanhempiensa eläke. Tätä on nykyaika.
Kyllä ennenkin työmiehen palkka oli pienempi kuin virkamiehen eläke.
Mikskään muuttunu oo!
Vierailija kirjoitti:
Ja monilla iäkkäillä ihmisillä on aivan supertarkat tiedot kotinsa ja kakkoskotinsa hinnoista yms . Ihan tiedoksi vaan täällä kasikymppinen pariskunta. Katsos seuraamme aikaamme kaikin tavoin ipadillä.
No, minun vähän yli 70-vuotias äitini, joka ei ole vanhuudenhöperö tai muistisairas, vetää suunnilleen kaikki tietonsa mutuna. Kyselee minulta tällä hetkellä, että milloin olen ottamassa korona-rokotteen. Eikä halua ymmärtää, että minun ikäisiäni ei vielä rokoteta, ja nuoremmistakin riskiryhmäläiset ensin. Vaikka hänenkään ikäisiä ei vielä rokoteta täälläpäin, vaan vasta n. viikolla 11 tai 12.
Osaa käyttää nettiä, mutta kun pyydän häntä etsimään itse tietoa asiasta, niin ei yllättäen kiinnosta. Haluaisi vaan olla automaagisesti mielipiteineen oikeassa, ja silloin kun ei ole, niin ei halua kuunnella tai etsiä sitä oikeaa tietoa.
Ikäihmisiäkin on moneen junaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan viimeiset vuodet oli esimiestyössä. Silloin kun on kouluttautunut pystyi erikoissairaanhoitajan tutkinnolla (yhtä pitkä kokonaiskoulutus kuin nykyisin sh:lla?) toimimaan kai myös osastonhoitajana. Nykyisinhän niihin tehtäviin taidetaan haluta maistereita. Lisäksi valtiolla oli vielä silloin paremmat palkat kuin muualla. Nykyisin ei taida niin enää olla.
Tuo kokonaiskoulutus on yhtä pitkä, mutta siinähän oli aiemmin niin, että piti olla vuoden työkokemus sairaanhoitajana ennen kuin pääsi erikoistumaan. Itsekin olen tuon saman koulutuksen käynyt erikoissairaanhoitajaksi. Tuo esimiestehtävä nostaa eläkettä, siinä kuukausipalkka on tuntuvasti parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutulta kuulostaa, vaikka meillä hieman eri tilanne. Vanhemmilla on maatila, metsiä, mökki, talo, osake jne. Rahan arvoista kyllä, mutta ei mitään huikeita summia. Lisäksi ovat tätä sukupolvea, jolle homeinen patjakin voi vielä olla käyttökelpoinen johonkin tarkoitukseen, koska ”ei sitä koskaan tiedä”. Maatilan ja kotitalon varastot on täynnä tällaista melkein ehjää tavaraa ja vaikka kuinka yrittäisi niin ei vaan voi viedä kaatopaikalle. Aina on ajatus, että ”sen voi yrittää myydä”. Esimerkiksi 70-luvun keittiökaappi, joka on turvonnut ulkosäilytyksessä...
Tämän lisäksi äiti yhteen aikaan alkoi keräillä näitä designastioita, joilla toki on yhä arvonsa ja niitä saisi myytyäkin. Mutta kun se myynti jää minun tehtäväkseni enkä ole yhtään kiinnostunut sellaisesta. Tämän sanoinkin etten aio myydä vaan vien kierrätyskeskukseen suoraan niin se jopa hieman vähensi keräilyintoa.
Sitten vielä tämä sitä edellisen polven perintönä tullut tavara, josta vanhemmat tosiaan riitelivät sisarustensa kanssa. Nyt kaikki nämä sisarukset jälkikäteen päivittelevät, kun ei mahdu se tavara mihinkään ja kun meidän sukupolvikaan ei huoli...
Olin jo lähes unohtanut nämä vanhempien perinnöksi saadut ”aarteet”. Meillä paras tähän mennessä on ollut kolmella äidin sisaruksella kiertänyt vessan muovimatto. Oli alunperin äidin isän. Äiti kovin pohti, tarvitseeko hän sitä, mutta päätti, että ehkä minä voin saada sittenkin sen. Olin varmaan kovin kiittämätön kun kysyin, että olisiko roskis kuitenkin oikeampi osoite.
niinpä, ennen oltiin kiitollisia vähästäkin
Aivan varmasti. Silti ihmisillä alkaa elintason noustessa nousta myös kriteerit, mitä ottaa vastaan ja mitä ei. Oma äiti ja anoppini ovat syntyneet 30-luvulla. Kumpikin on pienituloisesta perheestä. Kummankin kohdalla on käynyt niin, että lahjan tai tuliaisen vietyämme olemme saaneet poistua sama lahja mukanamme. Kahvipaketti oli väärää merkkiä, kukkia oli joku jo ehtinyt tuoda tai huolella valitsemamme käyttötavara tai elintarvike ei ole kelvannut. Enpä uskalla edes kuvitella, millaisen vastaanoton olisimme saaneet, jos olisimme vieneet vanhan vessamaton.
Aika uskomatonta. Mielestäni tuo ikäpolvi on kasvatettu siten, että lahjasta kiitetään aina. Onhan se sananlaskukin, että lahjahevosen suuhun ei ole katsominen. Eli lahja otetaan vastaan, oli se sitten mieluisa tai ei.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne on passannut pilalle? Niinpä...