Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurattaa, kun 7-kymppiset vanhempani kuvittelevat omistavansa arvokasta tavaraa ja arvokkaan osakkeen

Vierailija
26.02.2021 |

Tänään kävin vanhemmilla siivoomassa ja taas oli niin kova uho vanhemmillani siitä, miten arvokasta omaisuutta ja tavaraa heillä on. 60-luvun puolenvälin neukkukuutiokolmio, itä-Vantaalla huonojen julkisten yhteyksien päässä ei-arvostetulla asuinalueella. Ostettu 80-luvun alussa ja vähän ennen myyntiä asuntoa on vähän pintarempattu edellisten asukkaiden toimesta myynnin edistämisen vuoksi. Sen jälkeen ei mitään remppaa, muuta kuin pari vuotta sitten putkiremppa, jossa vanhempani valitsivat vessaan mahdollisimman halvat materiaalit ja kalusteet. Eivät suostuneet tekemään muuta remppaa, koska "ei tarvetta" ja "remonttifirmat kusettaa". Käytännössä huoneessa kuin huoneessa lattialistat irti ja repsottaa, seinän maali rapissut, kaapinovet niin keittiössä, eteisessä kuin makkarissa rikki, saranat pois paikoiltaan, sieltä täältä paikkailtu jeesusteipillä. Vanhempien käsitys asunnon arvosta on ainakin puoli miljoonaa, perustuen siihen että "asuntojen arvo nousee".

Samoin vanhemmilla on älytön oletus siitä, että heidän tavaransa ovat jotain arvotavaraa, josta minä ja veljeni tulemme aikanaan tappelemaan perinnönjaossa. Isä uhosi, että pitää tehdä oikein etukäteen sopimus, ettei teille tule riitaa. Niin riitaa Myrna-kahviastiastosta, Valittujen Palojen kirjaklassikoista ja muista kirjoista, joita divarit ei ota ilmaiseksikaan, Kotilieden tms. keräily koristeposliinilautasista, Chippendale-pikkulusikoista ja ottimista, Askon 90-luvun alun nahkasohvakalustosta, pronssisista Kalevala-koruista jne.

Ihan kiva siis, että aikanaan pienituloiset vanhempani ovat tyytyväisiä kotiinsa ja tavaroihinsa mutta oikeasti jotain käsittämätöntä, miten arvokkaiksi he ne kuvittelevat. Puoli miljoonaa lähestulkoon peruskorjaamattomasta 60-luvun kolmiosta itä-Vantaalla? Tai ajatus siitä, että me veljien kanssa tapellaan siitä, kuka pääsee panemaan rahaksi Myrna-kupeilla sitten kun vanhempia ei enää ole? Please kertokaa, että teillä on myös samanlaisia kokemuksia!?

Kommentit (1400)

Vierailija
381/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku haukkui tyhmäksi sitä joka käyttää "boomer" -sanaa, mutta sehän on ihan faktaa vaan, suuria ikäluokkia kuvaava sana.

Se mikä on tosi tyhmää, miten yritetään haukkua meitä boomerien jälkeläisiä. Ensin meitä sanotaan keski-ikäisiksi, mutta sitten millenniaaleiksi :D Millenniaaleja emme ole, he ovat nuorempaa väkeä.

Boomer sanana sisältää erittäin vahvan negatiivisen latauksen. Omat vanhempani kuuluivat juuri tähän sukupolveen. Ahkeria ruumiillista työtä tekeviä ihmisiä, joilta koulunkäynti loppui 15 vuotiaana kun kotoa oli lähdettävä töitä etsimään. Loukkaannun boomer sanan käytöstä ihan heidän vuokseen.

Boomerhan tulee amerikkalaisesta ikäluokittelusta "baby boomer", mikä tarkoittaa suuria ikäluokkia. Siinä ei ole mitään negatiivista, vain sinä olet valinnut loukkaantua tästä termistä.

Olen eri. Kuulun suuriin ikäluokkiin. Minua loukkaa tuo sana. Sanalla on väheksyvä tarkoitus. Sitä käytetään, kun halutaan osoittaa, että vanhukset ei tiedä mitään.

Vierailija
382/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodan käynyt sukupolvi rakensi lapsilleen uudet kansakoulut, perusti maksuttoman terveydenhuollon, mahdollisti opintien myös syrjäkylien lapsille. Siinä samalla rakensi itselleen kodit, maksoi sotakorvaukset. Vaan mitä tekivät lapsensa, boomerit? Sättivät vanhempiaan sodasta vasemmistolaisessa hurmoksessa. Sama valitus jatkui boomereiden työuran ajan: milloin syy oli politiikassa, milloin happosateissa. Vaan ei koskaan boomereissa. Nyt pitäisi boomereiden lasten maksaa näiden porsaiden eläkkeet ja edut sekä muun ohella pelastaa paskottu maapallo. Että kiitosta vain, toivottavasti pullamössö maistuu sohvalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäs nyt sitten naurat toisten tavaroita

Vierailija
384/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin ostaa sulta ne myrna-kupit jos et tartte.

Niitä on kirpparit täynnä, ei niillä mitään arvoa ole. t: mullakin yksi sarja löytyy, ikinä en ole käyttänyt

Nuo on tavaroita, jotka saattaa taas jossakin vaiheessa tulla uudelleen muotiin. Itse sain juuri sopivasti kaupattua Oiva Toikan lintuja, joista itse en perusta, mutta joita äiti keräili ja jotka siis minulle jäivät.

Vierailija
385/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku haukkui tyhmäksi sitä joka käyttää "boomer" -sanaa, mutta sehän on ihan faktaa vaan, suuria ikäluokkia kuvaava sana.

Se mikä on tosi tyhmää, miten yritetään haukkua meitä boomerien jälkeläisiä. Ensin meitä sanotaan keski-ikäisiksi, mutta sitten millenniaaleiksi :D Millenniaaleja emme ole, he ovat nuorempaa väkeä.

Boomer sanana sisältää erittäin vahvan negatiivisen latauksen. Omat vanhempani kuuluivat juuri tähän sukupolveen. Ahkeria ruumiillista työtä tekeviä ihmisiä, joilta koulunkäynti loppui 15 vuotiaana kun kotoa oli lähdettävä töitä etsimään. Loukkaannun boomer sanan käytöstä ihan heidän vuokseen.

Boomerhan tulee amerikkalaisesta ikäluokittelusta "baby boomer", mikä tarkoittaa suuria ikäluokkia. Siinä ei ole mitään negatiivista, vain sinä olet valinnut loukkaantua tästä termistä.

Miksi pitää käyttää englanninkielistä sanaa? Suurissa ikäluokissa on todella paljon ihmisiä, jotka eivät ole opiskelleet päivääkään englantia. Se tuntuu nimittelyltä, jos ei ymmärrä.

Niinhän kaikki muutkin käyttää englanninkielisiä tms. termejä, esim. konmaritus, yms., niin miksi tämä boomer on valittu nyt pahaksi sanaksi? Melko veemäistä oli 90-luvun lamassa se pullamössösukupolveksi haukkuminenkin, ihan kuin sitä puolen miljoonan työttömyyttä ei olisi ollutkaan, ja että ihan laiskuuttaan ei vaan "mene töihin" :/

Ja sitten kun pääsimme töihin, vaatimukset on olleet tähtitieteellisiä, on osattava ihan oletusarvoisesti sitä Englantia, tietotekniikka piti olla hallussa, mutta silti työelämä oli varsinkin alkuun repaleista, pätkätöitä, jne. epätyypillisiä töitä, päinvastoin kuin boomereilla jotka nuorena vaan menivät töihin ja olivat siellä vakituisena eläkkeelle saakka. Otappa sellaisella epävarmuudessa esim. asuntovelkaa jos uskallat...

Tässäkin kommentissa boomer on vain negatiivinen asia. Aivan kuin suuret ikäluokat olisi ilmaiseksi kuorineet kermat päältä. Boomer sanalla on negatiivinen arvolataus, kuten ed. kommentista hyvin tulee esille.

Vierailija
386/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä mikä nyt on se ongelma.

Jos se on tavarat niin niistä pääsee helpoiten eroon rahalla. Tyhjennytin yli 200m2 omakotitalon Helsingissä 500 eurolla.

Ei tarvitse olla samaa mieltä niitten arvosta vanhempien kanssa. Eivät tule kummittelemaan, että prkl kun halvalla meni.

Osake Itä-Vantaalla menee kyllä kaupaksi jollain hinnalla. Kuolevien paikkakuntien kiinteistöjen ja as.osakkeiden ongelma onkin jo ihan todellinen.

Asunto on remontoitu vuonna miekka ja kirves, okei voi mitään . Harvalla 70+ tai edes 60+ on säästössä kiloittain rahaa ja lainaa ei halua/ saa. Itse tulen jättämään perinnöksi mm.noin 60 000e putkiremontti lainaa. Jos jotain on sukan varressa niin ainakin minulla se on siksi, että voin jotain apua hankkia kun sitä vielä raihnaisempana tarvitsen. Yhteiskunta ei meistä tule huolehtimaan, ei huolehtinut edes 30- luvulla syntyneistä vanhemmistani.

Antakaa niitten vanhempienne lätistä mitä huvittaa ja kun heistä aika jättää niin se on ihan itsestänne kiinni kuinka helposti tai vaikeasti hoidatte jäämistön pl.ne muuttotappio ym.paikkakunnat.

Yksi toive, pyyntö neuvo mulla olisi ihan omiin kokemuksiin ja tunteisiin perustuen: Te omaikäluokkani ja vanhemmat, siivotkaa, hävittäkää , käykää läpi ne myrnanne kun vielä pystytte ! Älkääkä tuputtako saati tunkeko niitä eteenpäin , . Teette todellisen "rakkauden teon " .

Boomer ? Vm.55

Vierailija
387/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apn vanhemmat ovat kuitenkin antaneet a klo 8lplle kaiken valmiina, vai miksi olet noin halveksiva ja itsesi ylentänyt. Minä ainakaan en tiedä, mille kantille maailman ja Suomen talous kääntyy, halveksimasi neukkukuutio voi olla sinulle ainoa asunto, mihin sinulla on varaa, jos perit sen vanhemmiltasi.

Me tuon ikäpolven lapset ollaan 40 -50 -vuotiaita itsekin ja alkaa olla velattomat asunnot jo itselläkin. Se heidän mahtiomaisuutensa ei tee meidän elitasoomme juuri minkäänlaista vaikutusta.

vantaalla olevan asunnon voi laittaa vuokralle

Vierailija
388/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kalliita tietosanakirjasarjojakin myytiin aikoinaan sillä perusteella, että niiden arvo nousee ja tulevat sukupolvet saavat niistä arvokkaita perintöjä

Itse ainakin muistelin hiljakkoin ikätoverini kanssa, että 1970- luvulla ne olivat KALLIITA, niitä myytiin osamaksulla( maalla kiersi kotona kauppiaita), ja peruste oli, että näit ilman lapset ei pärjää koulussa.

,

Ne olivat oikeasti arvokkaita. Tietosanakirjoista etsittiin tieto ennen kuin tuli netti.

Vierailija
389/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri. Kuulun suuriin ikäluokkiin. Minua loukkaa tuo sana. Sanalla on väheksyvä tarkoitus. Sitä käytetään, kun halutaan osoittaa, että vanhukset ei tiedä mitään.

No itse olen X-sukupolvea, n. 70-luvun puolivälistä. Tuon boomer -sanan on ehkä keksinyt ottaa käyttöön nuorempi sukupolvi, varmaankin millenniaalit, onhan se lyhyempänä sanana helpompi sanoa kuin "suuret ikäluokat" :D

Vierailija
390/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaiset vanhemmat mulla, iältään 70-75, lisänä vaan se että ne kiristää ja uhkailee sillä mahtiomaisuudellaan. Siis ”mahti”.

Uhkailu on sitä että välillä mut on tehty perinnöttömäksi kun olen ”kiittämätön”, välillä taas sisarus koska on ”uhmakas”, ja tällä perintökiristyksellö yrittävät ojentaa ja kouluttaa nulikkamaisia lapsia. Siis ”lapsia”, iältä 42 ja 44.

Öykkäreitä ovat. Luulevat olevansa muita ylempänä ja luulevat että heitä kadehditaan. Kouluttamatonta rupusakkia ovat (me lapset olemme akateemisia, joita vanhemmat sitten halveksii, eihän asiantuntijan työ ole oikeaa työtä ollenkaan).

Tunnistan siis saman ihmistyypin omissa vanhemmissa, eli uho, ylpeily, rehvastelu. Lisänä sellainen ilkeämielinen ylimielisyys ja luull että ovat parempaa sakkia. Muita ihmisiä haukutaan ja ylenkatsotaan.

Epäilen että yleistä ns ”boomeri” ikäisissä.

Omilla vanhemmilla samaa asennevammaa. Jotenkin he kuvittelevat omistavansa lapsensa, esineinä. Mitään ihmisarvoa minulla ei tunnu olevan. Vanhempani ovat jopa nuhtelevaan sävyyn sanoneet, että en saa ”omia” omia lapsiani, vaan lapseni oikeasti kuuluvat heille. Siis esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, että olemme halunneet lähteä koko perheen voimin mökille, mutta vanhemmat ovat halunneet lapset heille viikonlopuksi. Sitä en kerta kaikkiaan käsitä edes loogiselta kannalta, miten minä olen vanhempieni mielestä vanhempieni omistusesine, mutta minun lapseni eivät ole minun ollenkaan, vaan myös heidän omistusesineitään.

Noh, emme ole enää tekemisissä, joten tuo perinnöllä isottelu onkin ainoa, mihin enää pystyvät. Sitä onkin sitten kuultu jonkun verran.

Stina-Susanna taas hankki lapsia vain saadakseen asunnon ja sosiaalietuja. Myös meitä vanhempia yritettiin kiristää lastenlasten varjolla.

Kertoo paljon, kun lapsiakin hankkii vain perinnön jotenkin saadakseen. Sääli lapsia, mutta täytyi tehdä testamentti yleishyödylliselle yhdistykselle. Tuskin lapsenlapset perinnöstä saisivat kuitenkaan nauttia.

Vierailija
391/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti on tähänkin ketjuun eksynyt näitä vanhempia ihmisiä, joilla menee keskustelun pointti täysin ohi. Saavatpahan ainakin tilaisuuden taas lesoilla ja syyllistää kiittämättömiä jälkipolvia ja vetää ihan järjettömiä johtopäätöksiä asioista.

Aikuislapsi paljastaa aina itsensä.

Vierailija
392/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meidän, suunnilleen x-sukupolven käyttämät, muutamat englanninkieliset sanat ärsyttää teitä, mitäs ajattelette nykyajan teineistä, joilla suunnilleen puolet sanoista on englantia sun muuta somelyhennettä?

Vierailija
393/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöä ei ole pakko ottaa vastaan, jos vanhempien jättämä omaisuus tuntuu arvottomalta, sen voi lahjoittaa kenelle vaan. Näin on sulla murhe pois, eikä tarvitse hävetä mitättömiä juuriaan.

Vierailija
394/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, että vanhempasi ovat tehneet testamentin vaikka kissayhdistykselle, jotta sinä et joudu vastaanottamaan vanhemmiltasi edes rahaa perintönä!

Rintaperillistä on vaikea ohittaa edes testamentilla

Vierailija
395/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaiset vanhemmat mulla, iältään 70-75, lisänä vaan se että ne kiristää ja uhkailee sillä mahtiomaisuudellaan. Siis ”mahti”.

Uhkailu on sitä että välillä mut on tehty perinnöttömäksi kun olen ”kiittämätön”, välillä taas sisarus koska on ”uhmakas”, ja tällä perintökiristyksellö yrittävät ojentaa ja kouluttaa nulikkamaisia lapsia. Siis ”lapsia”, iältä 42 ja 44.

Öykkäreitä ovat. Luulevat olevansa muita ylempänä ja luulevat että heitä kadehditaan. Kouluttamatonta rupusakkia ovat (me lapset olemme akateemisia, joita vanhemmat sitten halveksii, eihän asiantuntijan työ ole oikeaa työtä ollenkaan).

Tunnistan siis saman ihmistyypin omissa vanhemmissa, eli uho, ylpeily, rehvastelu. Lisänä sellainen ilkeämielinen ylimielisyys ja luull että ovat parempaa sakkia. Muita ihmisiä haukutaan ja ylenkatsotaan.

Epäilen että yleistä ns ”boomeri” ikäisissä.

Omilla vanhemmilla samaa asennevammaa. Jotenkin he kuvittelevat omistavansa lapsensa, esineinä. Mitään ihmisarvoa minulla ei tunnu olevan. Vanhempani ovat jopa nuhtelevaan sävyyn sanoneet, että en saa ”omia” omia lapsiani, vaan lapseni oikeasti kuuluvat heille. Siis esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, että olemme halunneet lähteä koko perheen voimin mökille, mutta vanhemmat ovat halunneet lapset heille viikonlopuksi. Sitä en kerta kaikkiaan käsitä edes loogiselta kannalta, miten minä olen vanhempieni mielestä vanhempieni omistusesine, mutta minun lapseni eivät ole minun ollenkaan, vaan myös heidän omistusesineitään.

Noh, emme ole enää tekemisissä, joten tuo perinnöllä isottelu onkin ainoa, mihin enää pystyvät. Sitä onkin sitten kuultu jonkun verran.

Tämä. Ei minullakaan ole vanhempieni silmissä ihmisarvoa tai itsemääräämisoikeutta, vaikka olenkin akateeminen, työssäkäyvä, perheellinen, itsenäisesti asioitaan hoitava ja pärjäävä aikuinen. Heidän mukaansa minun pitäisi edelleen hyväksyttää kaikki päätökseni elämässäni heillä ja tehdä sitten heidän päätöksensä mukaan kaikki.

Tämä

Me emme taas halua edes kuulla Stina-Susannan elämästä. Niin paljon hän on meille murhetta tuottanut.

Ja kääntää aina kaikki faktat päinvastaisiksi.

Vierailija
396/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran Jumala , oletko vähän tyhmä ap, jos et näytä myynnissä olevia kolmioita Itä-Vantaalta . Niitä on etuovi.fi sivuilla . On hempattujalin sen ikäisiä ja hinnat n 125000e- 145000e. Uudet on kalliimpia tietysti. Ja kerro , että kirpparit on täynnä näitä vastaavia huonekaluja ja myrnia, joista ei kukaan maksa 1000e enempää. Me 7- kymppiset ollaan vielä niin nuoria , että totuus täytyy kestää, eikä kuvitella joutavia.

Vierailija
397/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monilla iäkkäillä ihmisillä on aivan supertarkat tiedot kotinsa ja kakkoskotinsa hinnoista yms . Ihan tiedoksi vaan täällä kasikymppinen pariskunta. Katsos seuraamme aikaamme kaikin tavoin ipadillä.

Vierailija
398/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kuusipäiväistä työviikkoa raskasta ruumiillista työtä. Ilman työterveydenhuoltoa tai työvaatteita. Eväinä ruisleipää voipaperissa ja vettä tai maitoa pullossa. Ilman jääkaappisäilytystä.

Ilman asumistukea tai kunnallista päivähoitoa.

Sinä et jaksaisi kuukauttakaan sellaista työelämää, mitä suuret ikäluokat joutuivat sietämään.

Kuusipäiväisestä työviikosta siirryttiin viisipäiväiseen 1.1.1966 alkaen. Suuret ikäluokat, joita siis pidetään vuonna 1945-1950 syntyneitä, eivät siis ole kovinkaan pitkään tehneet kuusipäiväistä työviikkoa. 

Olen syntynyt 1950 ja kouluakin käytiin tuolloin kuutena päivänä viikossa.

Olen syntynyt 1960 ja kävin myös kuutena päivänä kansakoulua.

Vierailija
399/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatelkaa miten mahtava varallisuuden nousu. 70 vuotta sitten elettiin 50-lukua ja ankara asuntopula koetteli pk-seutua. Kokonaiset perheet asuivat hellahuoneissa ja astiastot tuskin olivat kpvin yhtenäisiä. Rikkailla oli omat asunnot. Vanhempasi ovat saavuttaneet paljon. Heidän rakentamansa elintason turvin me, pienempinsukupolvi, olemme vielä palbon rikkaampia.[/quote]

Juuri näin.

Vanhempani lähtivät Viipurista jättäen kaiken sinne kun luulivat palaavansa. Eivät palanneet. Aloittivat kaiken tyhjästä, säästivät, säästivät ja säästivät - saivat pikkuhiljaa ensin hellahuoneen Krunikasta, sitten kolmion Käpylästä, rivarin Myllypurosta, hankkivat kesämökin Keski-Suomesta jne. Olivat valtiolla töissä, tukivat minua ja siskoani opinnoissa.

Tämän kaiken tekivät. Minulla ei ole pokkaa kertoa heille miten heidän pitäisi elää. Olen heille kiitollinen vaikka tuhlaisivat=käyttäisivät itse säästönsä enkä edellytä saavani heiltä perintönä paljoakaan.

Jotain rajaa kerjäämisellekin ...  

Vierailija
400/1400 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 71-vuotias. Ap:n vanhemmat muistuttavat äitini ja isäni sukupolvea. Ajattelen kauhulla tulevaa talon tyhjennystä. Itse olen minimalisti. Samanikäiset ystävät ovat erittäin tietoisia asuntojen hinnoista, remonttien tarpeellisuudesta ym. Suuriin ikäluokkiin mahtuu monenlaista porukkaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi