Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät näin koronan aikana tilaa ruokia kaupasta kotiin?

Vierailija
26.02.2021 |

Vaan käyvät edelleen kaupassa

Kommentit (441)

Vierailija
161/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei maskipakko näytä koskevan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa ja toiseksi haluan valita ostokseni itse.

Kaupassa itse käymällä ei matka eikä ostokset maksa mitään, omalle ajalleenkaan ei kannata laskea mitään arvoa. Selvä....

Asun kaupan vieressä. Kävellen matkaa n. 50m, aikaa menee n 1min. Kaikki ei katsos asu jossain hintintintissä, vaan meitä palvelujen äärellä asuvia on aika paljonkin.

Vierailija
162/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun ei ole olotilassa, terveydessä mitään muutoksia niin aiomme käydä kerran viikossa viikon tarvikkeet itse hakemassa jätti marketista. Ostoslistan kanssa niin ettei turhaan aikaa kuluteta siellä ihmettelemässä vasta paikan päällä että mitähän me oikein tarvitaan tällä kertaa ja ottaakko sitä tai tätä vaiko ei mitään tai mitähän ruokaa sitä oikein tällä viikolla tekisi, sillä kaikki suunniteltu etukäteen niin että tarvitsee vain keräillä rivakasti tuotteet aikaa kuluttamassa siellä sen enempiä. Yhtä nopeasti lähdetään kun on tultukin. Kuljetusmaksu olisi kympin kotiovelle mutta niin kauan kun on terve menee se kymppi muihin harrastuksiin ennemmin kuin turhaan kotiin kuljetukseen. Keväällä puutarha harrastuksiin alkaa uppoamaan useampi kymppi multiin, taimiin ja lannoitteisiin. 

Totta, Sinun taimesi ja Sinun taloutesi ovat toki tärkeämmät kuin koronan hillitseminen. Rajoitukset koskemaan Kaikkia Muita vaan.

Onko mennyt puurot ja vellit ihan sekaisin. Kaupassa käyntiä ei ole alettu vielä rajoittamaan. Kuntosalit, ravintolat yms. sellaiset turhat harrastukset nyt ensi rajoitetaan. Puutarha harrastuksilla tuotetaan syötävääkin ja aivan totta on että se ravinto on kaikkein tärkeintä vai meinaatko että kaikille se pitäisi tuoda valmiina oven eteen. eihän kauppiaiden resurssit riitä millään siihen jos kaikille alettaisiin kuskaamaan ruuat ja hygieniatarvikkeet oven taakse. Toisekseen se vähentää koronan leviämistä kun ihmiset harrastavat kotona mahdollisimman paljon eikä kodin ulkopuolella. 

Öö monessa maassa on olleet kaikki liikkeet, poislukien ruokakaupat joista niistäkin mieluiten tilataan kuljetuksella, suljettuna kuukausi tolkulla.

Me olemme suomessa eikä muissa maissa. Suomessa ei ole vielä liikakansoitus niin räjähtänyttä ja niihin verrattuna suomi on vielä maaseutua. 

Tänäänkin jätti marketti oli täynnä riskiryhmäläisiä vanhuksia joidenka pitäisi ensisijaisesti suojata itseään vielä paremmalla syyllä tilata kotiinkuljetukset kun me terveet, ei riskiryhmään kuulumattomat voidaan kyllä ihan hyvällä omallatunnolla käydä kaupassa itse eikä kuormittaa kotiinkuljetusta ihan turhaan. Mitä järkeä on terveillä ihmisillä tilata kotiinkuljetuksella ruuat? Kerro nyt yksikin järkevä syy. Hallitus ei ole antanut mitään suositusta elintarvikkeiden kotiinkuljetuksesta. 

Mitähän ihmettä nyt luin? Siis hallituksen pitää kertoa sinulle että kannattaako asiaa X tehdä? 

Eiköhän ole ihan nopeasti maalaisjärjellä päätelty että jos epidemiatilanteessa voi ruohonjuuritason kontakteja henkilökohtaisesti helposti ja ilman sen kummempia ongelmia vähentää, niin siten kannattaa järkevässä määrin myös tehdä. Valoja päälle nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa on kadun toisella puolella vastapäätä asuntoani. Ei ole vielä tullut pakottavaa syytä tilata ruoka autolla tien yli

Vierailija
164/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn lähes päivittäin kaupassa töistä tullessa ja viikonloppunakin käyn kerran pari kaupassa. Käytän toki maskia kaupassa ja huolehdin käsihygieniasta. En osaa suunnitella etukäteen viikon ruokalistaa ja teen ostospäätökset yleensä vasta kaupassa. Kaupassa käydessä ja kauppakasseja kantaessa saa liikuntaa ja samalla tulee poistuttua kotoa, jossa seinät saattaisivat kaatua päälle jossain vaiheessa (asun yksin). Tienaan hyvin, taloudellisesti olisi mahdollista tilata ravintolaruokaa kotiin vaikka joka päivä. Taidan vaan pitää kaupassa käynnistä ja ihmisten näkemisestä.

Tällaisetn takia se epidemia sitten etenee. Kun ei millään vaan voi muuttaa mitään totuttuja tapoja. "Minä olen aina hakenut kaupasta tavarat ateria kerrallaan, ja näin teen jatkossakin koska minulla on oikeus". 

Mitenköhän nämä tällaiset ihmiset pärjäisi joissakin oikeasti haastavissa oloissa, kun kaikkea ei saakaan niin helposti ja joutuu joustamaan asioissa? Nämä korona-"rajoitukset" kun ei ole vielä juuri mitään.

Kyllä se tartunta ennemmin tulee jostain muualta, kun ruokakaupasta. Toki jos koet tarpeelliseksi nuoleskella siellä sormia yms ja jäät pätemään tuntemattomille, niin silloin lisäät itse vain riskiä ja se on täysin oma moka, jos sairastuu.

Vierailija
165/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn lähes päivittäin kaupassa töistä tullessa ja viikonloppunakin käyn kerran pari kaupassa. Käytän toki maskia kaupassa ja huolehdin käsihygieniasta. En osaa suunnitella etukäteen viikon ruokalistaa ja teen ostospäätökset yleensä vasta kaupassa. Kaupassa käydessä ja kauppakasseja kantaessa saa liikuntaa ja samalla tulee poistuttua kotoa, jossa seinät saattaisivat kaatua päälle jossain vaiheessa (asun yksin). Tienaan hyvin, taloudellisesti olisi mahdollista tilata ravintolaruokaa kotiin vaikka joka päivä. Taidan vaan pitää kaupassa käynnistä ja ihmisten näkemisestä.

Tällaisetn takia se epidemia sitten etenee. Kun ei millään vaan voi muuttaa mitään totuttuja tapoja. "Minä olen aina hakenut kaupasta tavarat ateria kerrallaan, ja näin teen jatkossakin koska minulla on oikeus". 

Mitenköhän nämä tällaiset ihmiset pärjäisi joissakin oikeasti haastavissa oloissa, kun kaikkea ei saakaan niin helposti ja joutuu joustamaan asioissa? Nämä korona-"rajoitukset" kun ei ole vielä juuri mitään.

Kyllä se tartunta ennemmin tulee jostain muualta, kun ruokakaupasta. Toki jos koet tarpeelliseksi nuoleskella siellä sormia yms ja jäät pätemään tuntemattomille, niin silloin lisäät itse vain riskiä ja se on täysin oma moka, jos sairastuu.

Tämä on kyllä hieno logiikka. Eli mitään ei kannata tehdä asioiden eteen, tässä tapauksessa järkevästi minimoida kontakteja, koska on olemassa muitakin riskejä.

Vierailija
166/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se maksaa ja toiseksi haluan valita ostokseni itse.

Ja tämä oikeus on yllättävän monen mielestä tärkeämpää kuin muiden ihmisten oikeus terveyteen ja toimeentuloon. Ootte hienoja ihmisiä <3

Kaupoista ei ole aiheutunut tartuntaketjuja koko pandemian aikana, joten viestisi on lähinnä säälittävää provoilua.

Viestisi perusteella ihan samalla tavalla kenenkään ei pitäisi koskaan lähteä mihinkään, koska ihan samanlaisen riskin "muiden terveydelle ja toimeentulolle" aiheuttaa esim. jokainen ajokerta autolla, siinähän voi tapahtua vaikka onnettomuus. Siis vaikka ajaisi täysin selvänä, ilman pisaraakaan ottaneena. Tai talon rakennusvaiheessa pitäisi kieltää asentamasta taloon sähköjä, koska niistä voi tulla koska vaan sähköisku tai tulipalo, jotka ovat riski "muiden terveydelle ja toimeentulolle". Samoin myös pitäisi varmaan kieltää kaikki yhteiset ruokailut niin kouluissa, työpaikoilla, kuin kaikkialla muuallakin, kun ruokaan voi tukehtua, joka on sekin riski "muiden terveydelle ja toimeentulolle".

Ehkäpä helpointa olisi vaan hyväksyä se, että elämässä on aina riskejä, eikä elämää saa mitenkään riskittömäksi.

Suljetaanhan ja on suljettu tässä parhaillaan lukuisia muitakin paikkoja, joista tartuntoja ei ole todettu joko ollenkaan tai vähäisiä määriä. Miksi kauppa olisi eri asia, jos siellä ei ole sen enempää ehdottoman pakollista käydä sisällä?

Elämää ei saa riskittömäksi, mutta jostain syystä siihen koronan suhteen on pyrkimys. Olkoon sitten kaikkialla.

Siksi, koska ruoka on välttämättömyys ihmisen terveydelle ja hengelle. Ei ole maailmassa ihmistä, joka eläisi ilman ruokaa. Myöskään läheskään kaikilla ei ole teknisiä laitteita tai taitoja käyttää niitä tai muuten valmiuksia käyttää niitä (esim. tietyt sairaudet ja vammat) että vain ja ainoastaan pelkän nettikaupan kautta voitaisiin asioida. Eikä tekniikka aina edes toimi silloin kuin pitäisi.

Tekniikkaan luotetaan nykyään aivan liikaa. Tekniikan pitäisi olla vain työkalu ja apuväline, ei mikään autuaaksi tekevä asia.

Ruokaa saa kaupassa käymättäkin niin kuin vaikkapa tämän ketjun otsikko fiksummalle kertoo. Tässä on ollut vuosi aikaa opetella tekniikkaa jos aiemmin on jäänyt väliin. Paitsi jos tosiaan logiikka on se, että muilla on velvollisuuksia, Minulla oikeuksia.

Miten sitä ruokaa saa kaupassa käymättä, jos ei ole nettiä kotona eikä ketään kauppa-apulaista saatavilla? Nimittäin oikeasti fiksut ihmiset (kuten lainaamasi) osaavat nähdä asiat muualtakin kuin omasta navasta käsin. Tekniikan opettelu ei ole mahdollista, jos esimerkiksi vamma tekee tietokoneen käytön mahdottomaksi. Ja vaikka osaisi käyttää tietokonettakin, lähimaillekaan kaikki sivustot eivät ole ns. saavutettavassa muodossa (tarkoittaa, että esimerkiksi sokeiden käyttämä puheohjelma niitä pystyisi lukemaan). Kannattaa välillä ottaa se pää pois persiistä. Saattaa oppia asioita. 

Meinaat että jokaisella joka käy kaupassa siksi että haluaa valita appelsiininsa tai säästää maksut johonkin itselle kivaan on vamma joka estää netinkäytön? Vai mikä on logiikkasi tuoda avuntarpeiset keskusteluun, jossa kaikki muut perustelevat valintojaan ihan omalla mukavuudellaan? 

En tietenkään meinaa. Jos ymmärtäisit lukemaasi, olisit huomannut, etten sanonut mitään sellaiseen viittaavaakaan. Logiikkani oli ihan niinkin villi kuin vastata kommenttiin, jossa esitettiin mielestäni perusteettomia asioita. Tässä keskustelussa on sallittua puhua muistakin kuin mukavuusnäkökulmista. Otsikon kysymyshän kuuluu: Miksi ihmiset eivät näin korona-aikana tilaa ruokia kaupasta kotiin? Siihen on monta muutakin syytä kuin mukavuusseikat. 

Vierailija
167/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppa on kadun toisella puolella vastapäätä asuntoani. Ei ole vielä tullut pakottavaa syytä tilata ruoka autolla tien yli

Ei kannatakaan, mikäli sinulla on kymmeniä tunteja ylimääräistä aikaa per vuosi, joiden täytteeksi et parempaakaan keksi.

Vierailija
168/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä hieno logiikka. Eli mitään ei kannata tehdä asioiden eteen, tässä tapauksessa järkevästi minimoida kontakteja, koska on olemassa muitakin riskejä.

Sinulla vasta onkin hieno logiikka. Normaaleille ihmisille on muitakin keinoja minimoida kontakteja kuin pelätä kauppoja. Minimoiminenhan ei tarkoita samaa kuin totaalinen eristäytyminen. 

Vierailija
169/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannatakaan, mikäli sinulla on kymmeniä tunteja ylimääräistä aikaa per vuosi, joiden täytteeksi et parempaakaan keksi.

Eiköhän tuota ylimääräistä aikaa näytä olevan aika monella, päätellen tästäkin palstasta. Eipä se ostoskassien kantaminen toisaalta kai huonompaa ajankäyttöä ole kuin paskapostaaminen mammapalstalle.

Vierailija
170/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että netistä tilaamiseen ei mene aikaa vai mikä olikaan pointtisi?

Vierailija
171/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla vasta onkin hieno logiikka. Normaaleille ihmisille on muitakin keinoja minimoida kontakteja kuin pelätä kauppoja. Minimoiminenhan ei tarkoita samaa kuin totaalinen eristäytyminen. 

Miten se kaupassa käynnin kontaktien vähentäminen estää muiden kontaktien minimoinnin?

Vierailija
172/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

en todella luota "ruuan valmistajien kykyihin" parempi katsoa kun katua. karva käsien hygienia on sinne päin. en todellakaan tilaa ruokia kuin luotetuilta

Vierailija
173/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn kaupassa, koska voin. Jos se jotain pelottaa, pysyköön poissa kaupoista. En rupea tanssimaan hysteerikkojen pillin mukaan. 

Minä käytän sen puolitoista tuntia viikossa mieluummin johonkin muuhun. Vuoden aikana säästyy kahta kokonaista työviikkoa (!!) vastaava tuntimäärä. Se ei ole ihan vähän se.

No se on sinun valintasi. Itse en saa kaupassa menemään puoltatoista tuntia, vaikka yrittämällä yrittäisin. Olen katsos tehnyt sellaisen valinnan, että en luuhaa kaupassa turhanpäiten, vaan teen ostokset rivakasti. Mihin muuten käytät sen hurjan määrän säästynyttä aikaa? Vouhotuksesta päätellen palstailuun. Jokainen voi sitten miettiä, onko se yhtään sen parempi juttu kuin kaupassakäynti----

Vierailija
174/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei ai ihmisillä menee nyt tunteisiin sekin että en tilaa ruokaa kotiini? "Ei ole kallista!" Nii paitsi kaltaiselleni köyhälle opiskelijalle joka ei koronan takia päässyt viime kesänä töihin ja tässä nyt ollaan.

Vierailija
175/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ny on kyllä ihan pallo hukassa sillä korona rajoituksia ei ole vielä laitettu päivittäistavarakaupoissa käymiseen. Kuvittele nyt itsesi sinne pula-aikaan ja sota-aikaan jos et muutakaan keksi. Mitenkä pärjäisit siellä. 

Minä elän kaikkien korona rajoitusten ja suositusten mukaisesti eikä ahdista ollenkaan. Käyn kerran viikosssa ostamassa koko viikon tarpeet kerralla niin kuin ennen koronaakin. Korona ei ole mitään vaikuttanut arkeeni muuta kuin maskiin totuttelemalla. Ihmisten välttely onnistuu erinomaisesti ja turvavälien pitäminen kun en ole muutenkaan vieraista ihmisistä kiinnostunut :) Korona ei ole mitään sellaista vienyt pois mikä olisi elämänlaatuani heikentänyt. En ymmärrä tätä kun jotku sekoaa tästä koronasta ja menevät ihan hysteeriseksi. Vuosi kohta ilman sirkushuveja niin voi kun se tuottaa kamalaa tuskaa niin että kuuppa sekoaa nyt ja just. 

Vierailija
176/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraava vapaa aika keräilypalvelulle olisi 9pv päästä ja hinta 12,90e. Jos haluaisi edullisemman keräilyn niin menisi jonnekin 3vk päähän, nuo ajat on niin tolkuttoman pitkiä etten minä ainakaan osaa arvioida että minä viikonpäivänä tarvitsisin kauppa ostoksia 3 viikon päästä.

Suomessa tuokin on sitten toteutettu päin p*rsettä. 

Täällä missä asutaan saa yleensä toimituksen jopa saman päivän illalle, tai vähintäänkin huomiseksi. Ei kaupoissa käy laahustamassa enää muut kuin ne mummot jotka hakee joka aamupäivä sen yhden maitopurkin ja leipäpaketin.

No, kyllä minä sen ymmärrän että palvelun käyttäjämäärät on räjähtänyt käsiin viimeisen vuoden aikana eikä kaupat pysy siinä perässä, sinänsä en syytä kauppiaita. Mutta siirryn käyttämään näitä palveluita sitten, kun tilanne vähän tasaantuu. Nyt kun ajoista on pulaa, käyttäkööt ne jotka on riskiryhmäläisiä, yksinhuoltajia tai muuten vaan tarvitsee tätä palvelua kuin me terveet nuoret aikuiset.

Vierailija
177/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se kaupassa käynnin kontaktien vähentäminen estää muiden kontaktien minimoinnin?

Miten aivojen käytön lopettaminen edistää keskustelua?

Vierailija
178/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei ai ihmisillä menee nyt tunteisiin sekin että en tilaa ruokaa kotiini? "Ei ole kallista!" Nii paitsi kaltaiselleni köyhälle opiskelijalle joka ei koronan takia päässyt viime kesänä töihin ja tässä nyt ollaan.

Ei mene tunteisiin, vaan kylmän viileän analyyttisesti todetaan että kyseinen kontakti kannattaa jättää välistä, mikäli se omissa olosuhteissa on järkevää.

Vierailija
179/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, että netistä tilaamiseen ei mene aikaa vai mikä olikaan pointtisi?

No ei kyllä nettitilaamiseen menee aikaa kuin sen eka kerran ja sen jälkeen voin tilauksen kopioida ja tehdä mahdolliset muutokset siihen. Ei todellakaan mene aikaa kuin pari minuuttia. 

Vierailija
180/441 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla tavalla kuin hysteerisesti muiden kauppakäynteihin suhtautuminen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi