Miksi ihmiset eivät näin koronan aikana tilaa ruokia kaupasta kotiin?
Kommentit (441)
Meillä keräys ja kuljettamaksi yhteensä 9e. Se on todella paljon rahaa. Myös ainoa joka kuljettaa alueellamme on 24h S-market jonka ainakin netissä olevat hinnat ovat kaikki kalliimpia kuin viereisessä lidlissä ja k-kaupassa. Eli en todellakaan tilaa ellei jäädä koronakaranteeniin.
Yks keskituloinen kaveri (jolla keskituloinen kumppani ja yksi pikkulapsi) tapaa tilata pääkaupunkialueella Prismasta kotiin kaikki ostokset. Raportoi joka viikko somessa mitä on unohdettu laittaa mukaan, julkaissut mm kuitteja joissa vaikkapa 70 ostoksesta puuttuu viisi. Kertoo kyllä positiivisiakin kokemuksia, mutta viisi puuttuvaa tuotetta 70 ostoksen kuitissa on aika iso määrä kun ottaa huomioon että tilaavat huolellisesti tasan tarpeeseen tulevat tuotteet.
Lisäksi pitää sen kuitin kanssa laittaa ne tuotteet kotona paikoilleen ja viivata kaikki yli jotta puuttuvat maksetut tuotteet eivät jää reklamoimatta. Menee ihan valtavasti aikaa tuohon. Sitten reklamaatiot perään ja selvittely ja takaisinmaksun/korvaavien ostosten vahtiminen, vastaanotto tai tuotteiden kaupasta haku.
Mulla on 200m sisään neljä kauppaa ja käyn niissä rauhalliseen aikaan maski naamalla (ettei tuu sanomista tai huolta muille) ja valitsen tuotteet tarkasti itse. Ostan usein ns monikkotarjouksia, poistuvia tuotteita, uutuuksia ja punalappuisia tuotteita. Tykkään valita ostokset itse ja ostan usein myös kaljan tai pari illaksi. Haluan että kun ostan kaalin se on suuri ja saan siitä salaattia ja soppaa moneksi päiväksi eikä joku nyrkinkokoinen piiperö. Näitä on nähty että tulee joku täysin väärän kokoinen tuote kun ei voi valita itse.
Pidän kotiin tilaamista ajalla ja rahalla siunattujen ihmisten puuhana. Yksi kaveri tilaa kolmen hengen perheelleen ties miten monetta vuotta ostokset kotiin mutta he hakevat sitten useita kertoja viikossa kotiin valmisruokaa erikseen, heillä menee varmaan 1500€ ruokaan kuussa. Mahdollisuus sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa ja toiseksi haluan valita ostokseni itse.
Ja tämä oikeus on yllättävän monen mielestä tärkeämpää kuin muiden ihmisten oikeus terveyteen ja toimeentuloon. Ootte hienoja ihmisiä <3
Kaupoista ei ole aiheutunut tartuntaketjuja koko pandemian aikana, joten viestisi on lähinnä säälittävää provoilua.
Viestisi perusteella ihan samalla tavalla kenenkään ei pitäisi koskaan lähteä mihinkään, koska ihan samanlaisen riskin "muiden terveydelle ja toimeentulolle" aiheuttaa esim. jokainen ajokerta autolla, siinähän voi tapahtua vaikka onnettomuus. Siis vaikka ajaisi täysin selvänä, ilman pisaraakaan ottaneena. Tai talon rakennusvaiheessa pitäisi kieltää asentamasta taloon sähköjä, koska niistä voi tulla koska vaan sähköisku tai tulipalo, jotka ovat riski "muiden terveydelle ja toimeentulolle". Samoin myös pitäisi varmaan kieltää kaikki yhteiset ruokailut niin kouluissa, työpaikoilla, kuin kaikkialla muuallakin, kun ruokaan voi tukehtua, joka on sekin riski "muiden terveydelle ja toimeentulolle".
Ehkäpä helpointa olisi vaan hyväksyä se, että elämässä on aina riskejä, eikä elämää saa mitenkään riskittömäksi.
Suljetaanhan ja on suljettu tässä parhaillaan lukuisia muitakin paikkoja, joista tartuntoja ei ole todettu joko ollenkaan tai vähäisiä määriä. Miksi kauppa olisi eri asia, jos siellä ei ole sen enempää ehdottoman pakollista käydä sisällä?
Elämää ei saa riskittömäksi, mutta jostain syystä siihen koronan suhteen on pyrkimys. Olkoon sitten kaikkialla.
Siksi, koska ruoka on välttämättömyys ihmisen terveydelle ja hengelle. Ei ole maailmassa ihmistä, joka eläisi ilman ruokaa. Myöskään läheskään kaikilla ei ole teknisiä laitteita tai taitoja käyttää niitä tai muuten valmiuksia käyttää niitä (esim. tietyt sairaudet ja vammat) että vain ja ainoastaan pelkän nettikaupan kautta voitaisiin asioida. Eikä tekniikka aina edes toimi silloin kuin pitäisi.
Tekniikkaan luotetaan nykyään aivan liikaa. Tekniikan pitäisi olla vain työkalu ja apuväline, ei mikään autuaaksi tekevä asia.
Ruokaa saa kaupassa käymättäkin niin kuin vaikkapa tämän ketjun otsikko fiksummalle kertoo. Tässä on ollut vuosi aikaa opetella tekniikkaa jos aiemmin on jäänyt väliin. Paitsi jos tosiaan logiikka on se, että muilla on velvollisuuksia, Minulla oikeuksia.
Kuvaile yksityiskohtaisesti, miten yksin asuva 87-vuotias rouva, jolla ei ole kuin näppäinpuhelin, saa ruokaa kotiin käymättä kaupassa. Tai opettelee netin käyttöä. Vai tulko jonnelle yllätyksenä, että tekniikkaa ei tuosta vaan opetella tai edes saada omaan käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Käyn lähes päivittäin kaupassa töistä tullessa ja viikonloppunakin käyn kerran pari kaupassa. Käytän toki maskia kaupassa ja huolehdin käsihygieniasta. En osaa suunnitella etukäteen viikon ruokalistaa ja teen ostospäätökset yleensä vasta kaupassa. Kaupassa käydessä ja kauppakasseja kantaessa saa liikuntaa ja samalla tulee poistuttua kotoa, jossa seinät saattaisivat kaatua päälle jossain vaiheessa (asun yksin). Tienaan hyvin, taloudellisesti olisi mahdollista tilata ravintolaruokaa kotiin vaikka joka päivä. Taidan vaan pitää kaupassa käynnistä ja ihmisten näkemisestä.
Tällaisetn takia se epidemia sitten etenee. Kun ei millään vaan voi muuttaa mitään totuttuja tapoja. "Minä olen aina hakenut kaupasta tavarat ateria kerrallaan, ja näin teen jatkossakin koska minulla on oikeus".
Mitenköhän nämä tällaiset ihmiset pärjäisi joissakin oikeasti haastavissa oloissa, kun kaikkea ei saakaan niin helposti ja joutuu joustamaan asioissa? Nämä korona-"rajoitukset" kun ei ole vielä juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn lähes päivittäin kaupassa töistä tullessa ja viikonloppunakin käyn kerran pari kaupassa. Käytän toki maskia kaupassa ja huolehdin käsihygieniasta. En osaa suunnitella etukäteen viikon ruokalistaa ja teen ostospäätökset yleensä vasta kaupassa. Kaupassa käydessä ja kauppakasseja kantaessa saa liikuntaa ja samalla tulee poistuttua kotoa, jossa seinät saattaisivat kaatua päälle jossain vaiheessa (asun yksin). Tienaan hyvin, taloudellisesti olisi mahdollista tilata ravintolaruokaa kotiin vaikka joka päivä. Taidan vaan pitää kaupassa käynnistä ja ihmisten näkemisestä.
Tällaisetn takia se epidemia sitten etenee. Kun ei millään vaan voi muuttaa mitään totuttuja tapoja. "Minä olen aina hakenut kaupasta tavarat ateria kerrallaan, ja näin teen jatkossakin koska minulla on oikeus".
Mitenköhän nämä tällaiset ihmiset pärjäisi joissakin oikeasti haastavissa oloissa, kun kaikkea ei saakaan niin helposti ja joutuu joustamaan asioissa? Nämä korona-"rajoitukset" kun ei ole vielä juuri mitään.
Mitenköhän noin yksinkertaisella ajattelumallilla varustetut ihmiset pärjäisivät, jos pitäisi miettiä oikeita ongelmia? Kuten esimerkiksi sitä, miksi ulkomailta tulee Suomeen tuhansia tartuttajia. Tai sitä, miksi rokotukset junnaavat paikallan. Ei nimittäin kauppareissut ole tässä tilanteessa edes top100 listalla, kun oikeista ongelmista puhutaan.
Seuraava vapaa aika keräilypalvelulle olisi 9pv päästä ja hinta 12,90e. Jos haluaisi edullisemman keräilyn niin menisi jonnekin 3vk päähän, nuo ajat on niin tolkuttoman pitkiä etten minä ainakaan osaa arvioida että minä viikonpäivänä tarvitsisin kauppa ostoksia 3 viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön ja yksinasuva, ja hyvin riittää 3 ruokatilausta kuukaudessa ja rahat on suunnilleen samat kuun lopussa, kun ei ole tullut tehtyä heräteostoksia.
Toi on ihan valintakysymys, kun meikäläinenkin saa työmarkkinatuella tilattua safkat cittarista.
Uusia vaatteita en osta, en alkoholia, enkä kalliita meikkejä.
Laskekaa kuukauden budjetti ja katsokaa mihin ne rahat oikeasti menevät.
Mulla on tietty määrä ruokaan kuukaudessa ja kaksi teuniä. Jos käyttäisin tilauspalvelua, ei meillä riittäisi rahat ruokaan. Nyt jo on tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun ei ole olotilassa, terveydessä mitään muutoksia niin aiomme käydä kerran viikossa viikon tarvikkeet itse hakemassa jätti marketista. Ostoslistan kanssa niin ettei turhaan aikaa kuluteta siellä ihmettelemässä vasta paikan päällä että mitähän me oikein tarvitaan tällä kertaa ja ottaakko sitä tai tätä vaiko ei mitään tai mitähän ruokaa sitä oikein tällä viikolla tekisi, sillä kaikki suunniteltu etukäteen niin että tarvitsee vain keräillä rivakasti tuotteet aikaa kuluttamassa siellä sen enempiä. Yhtä nopeasti lähdetään kun on tultukin. Kuljetusmaksu olisi kympin kotiovelle mutta niin kauan kun on terve menee se kymppi muihin harrastuksiin ennemmin kuin turhaan kotiin kuljetukseen. Keväällä puutarha harrastuksiin alkaa uppoamaan useampi kymppi multiin, taimiin ja lannoitteisiin.
Totta, Sinun taimesi ja Sinun taloutesi ovat toki tärkeämmät kuin koronan hillitseminen. Rajoitukset koskemaan Kaikkia Muita vaan.
Onko mennyt puurot ja vellit ihan sekaisin. Kaupassa käyntiä ei ole alettu vielä rajoittamaan. Kuntosalit, ravintolat yms. sellaiset turhat harrastukset nyt ensi rajoitetaan. Puutarha harrastuksilla tuotetaan syötävääkin ja aivan totta on että se ravinto on kaikkein tärkeintä vai meinaatko että kaikille se pitäisi tuoda valmiina oven eteen. eihän kauppiaiden resurssit riitä millään siihen jos kaikille alettaisiin kuskaamaan ruuat ja hygieniatarvikkeet oven taakse. Toisekseen se vähentää koronan leviämistä kun ihmiset harrastavat kotona mahdollisimman paljon eikä kodin ulkopuolella.
Öö monessa maassa on olleet kaikki liikkeet, poislukien ruokakaupat joista niistäkin mieluiten tilataan kuljetuksella, suljettuna kuukausi tolkulla.
Me olemme suomessa eikä muissa maissa. Suomessa ei ole vielä liikakansoitus niin räjähtänyttä ja niihin verrattuna suomi on vielä maaseutua.
Tänäänkin jätti marketti oli täynnä riskiryhmäläisiä vanhuksia joidenka pitäisi ensisijaisesti suojata itseään vielä paremmalla syyllä tilata kotiinkuljetukset kun me terveet, ei riskiryhmään kuulumattomat voidaan kyllä ihan hyvällä omallatunnolla käydä kaupassa itse eikä kuormittaa kotiinkuljetusta ihan turhaan. Mitä järkeä on terveillä ihmisillä tilata kotiinkuljetuksella ruuat? Kerro nyt yksikin järkevä syy. Hallitus ei ole antanut mitään suositusta elintarvikkeiden kotiinkuljetuksesta.
Meidän perheessä käytetään - ja käytettiin jo ennen koronaa - Kauppakassi-palvelua, eli valmiiksi pakatut ruokakassit noudetaan itse, ruokakaupan yhteydessä olevasta erillisestä tilasta.
Säästyy paitsi aikaa ja hermoja myös puhdasta rahaa, koska heräteostokset jäävät pois. Palvelumaksu n. 5 euroa ja enemmänkin kuittaantuu tällä tavalla.
Viikoittaisen Kauppakassi-tilauksen lisäksi täytyy mahdollisesti käydä täydennysostoksilla maksimissaan kerran viikossa, mutta ostomäärät ovat pienet ja fyysiseen kaupassa heilumiseen käytetty aika siksi minimaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Seuraava vapaa aika keräilypalvelulle olisi 9pv päästä ja hinta 12,90e. Jos haluaisi edullisemman keräilyn niin menisi jonnekin 3vk päähän, nuo ajat on niin tolkuttoman pitkiä etten minä ainakaan osaa arvioida että minä viikonpäivänä tarvitsisin kauppa ostoksia 3 viikon päästä.
Suomessa tuokin on sitten toteutettu päin p*rsettä.
Täällä missä asutaan saa yleensä toimituksen jopa saman päivän illalle, tai vähintäänkin huomiseksi. Ei kaupoissa käy laahustamassa enää muut kuin ne mummot jotka hakee joka aamupäivä sen yhden maitopurkin ja leipäpaketin.
Käyn kaupassa, koska voin. Jos se jotain pelottaa, pysyköön poissa kaupoista. En rupea tanssimaan hysteerikkojen pillin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karman laki kirjoitti:
Ei kannata tuhlata 10€ kuljetusmaksua . Pakastepitsat tai itsetehty 3-4€ uunissa pellillä. Liikunta tekee hyvää. Varastettu tavara on tuhoonvihittyä varkaille.
Ei tietenkään jos ei ole varaa, mutta jos on niin miksi ei tilaisi?
Harrastan mieluummin liikuntaa muualla kuin kaupassa.
Miten kaukana sinulla on se lähin kauppa? Eikö sinne jaksa kävellä?
Mieluummin lähden metsälenkille kuin kauppaan. Ei ole jaksamisesta kiinni.
Jos se lähin kauppa on 10 minuutin kävelymatkan päässä ja näet sen suunnilleen oman asunnon ikkunasta, niin siltikö sinä tekisit tilauksen verkon kautta?
Asun ulkomailla ja näin kyllä teen jo ihan veden takia. En pidä paikallisesta vesijohtovedestä, joten tilaan vedet ja ruuat kotiin. Vettä tulee tilattua aika paljon ja onneksi ei tarvitse itse raahata kotiin.
Kolme muksua, jotka syö hyvin paljon, joten jääkaappiin mahtuu noin 1-2 vrk ruoat. Asun hki keskustassa, alakerrassa pari kauppaa. Lisäksi duunissa ytimessä litukat ja ässät, jossa nyt tarvii liikkua muutenkin. Kuljetuskulut haukkaisi loven ja alet jäisi käyttämättä. Joskus tilasin ruokakassia, kun oli selkäongelmaa, ja kyllä kalliimmaksi tuli, kun ruokakulut on tonnin luokkaa kuussa muutenkin.
Lisäksi: en usko tähän pandemiaan muutenkaan, joten elän normaalisti.
Koska haluan muutakin sisältöä elämääni, kun kotona kökkiminen tai ulkoilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karman laki kirjoitti:
Ei kannata tuhlata 10€ kuljetusmaksua . Pakastepitsat tai itsetehty 3-4€ uunissa pellillä. Liikunta tekee hyvää. Varastettu tavara on tuhoonvihittyä varkaille.
Ei tietenkään jos ei ole varaa, mutta jos on niin miksi ei tilaisi?
Harrastan mieluummin liikuntaa muualla kuin kaupassa.
Miten kaukana sinulla on se lähin kauppa? Eikö sinne jaksa kävellä?
Mieluummin lähden metsälenkille kuin kauppaan. Ei ole jaksamisesta kiinni.
Jos se lähin kauppa on 10 minuutin kävelymatkan päässä ja näet sen suunnilleen oman asunnon ikkunasta, niin siltikö sinä tekisit tilauksen verkon kautta?
Kyllä. Miksi kävisin kaupassa, jos homma hoituisi netissä tilaamalla?
Koska se on halvempaa ja nopeampaa.
Miksi maksaisin enemmän ja odottelisin, jos saman saa halvemmalla ja heti?
En oel tuo jolle vastasit, mutta kommentoin. Mulla on pandemian aikana säästynyt jo yli 15 000 € enemmän kuin aiempina vuosina. Ihan vain siksi, että kaikki kodin ulkopuolinen maksullinen toiminta lomamatkoja myöten on nyt tauolla. Kuolinpaidassa ei ole taskuja, joten miksi en en käyttäisi rahojani johonkin sellaiseen, joka tekee elämästäni helpompaa? Varsinkin, kun samalla vältän tarpeettomia kontakteja muiden ihmisten kanssa.
......
Kun joku sanoi, että tilauksen täyttämiseenkin menee aikaa, sekin on ihan totta. Mä en kuitenkaan koe sitä ongelmaksi, koska viimeistelen tilaukseni torstaisin samalla, kun kuuntelen puoli yhdeksän uutisia.
Katkoin hieman, koska viestisi oli niin pitkä. Kai ymmärrät, että jos sinulle tilaaminen on helpompaa se ei ole sitä kaikille? Lainaamasi kirjoittajakin sanoi, että tilaamalla joutuu odottelemaan, mutta itse hakemalla saa heti. Jos jääkaappi on tyhjillään, siinä ei viitsi jäädä päiväkausiksi odottelemaan sopivaa toimitusaikaa. Ei tuo täyttäminen niinkään ole se ongelma, vaan toimitusaikojen pituus. Kun itse meinasin tilata, seuraava vapaa aika ole melkein viikon päässä. Totesin, että käyn jatkossakin ihan itse kaupassa.
Tottakai mä ymmärrän enkä kuulu niihin, joiden mielestä ei saisi käydä kaupassa. Mun pointtini edellisessä oli se, että mun ei tarvitse lähteä nyt heti kauppaan sen vuoksi, että jokin on kokonaan lopussa. Koska mulla ei ole mikään kokonaan lopussa juuri sen vuoksi, että lisään tuotteen seuraavan perjantain tilaukseeni jo ennenkuin se on niin vähissä, että ei riittäisi perjantaihin asti. Ja kuten myös kirjoitin, alussa mullekin kävi niin, että olin unohtanut jotain tai olin tilannut jotain liian vähän.
Ymmärrän myös sen, että kysynnän kasvaessa toimitusajat voi mennä pitkälle. Citymarketilla, josta mä tilaan, on aikoja varattavissa neljäksi viikoksi eteenpäin. Ei sen pidemmälle. Mulla on jo tilaus 5.3., 12.3, 19.3. ja 26.3. Juuri siksi, että jos vasta nyt haluaisin tilata maanantaille, vapaita aikoja ei välttämättä olisi. Ensi torstaina, kun alan täydentää 5.3. tulevaa tilaustani, teen samalla uuden tilauksen perjantaille 4.4. Tällä tavalla toimimalla en joutunut pulaan viime keväänäkään, vaikka ihmiset sankoin joukoin alkoivat tilata netistä ja ensimmäiset vapaat ajat olivat vasta kolme viikkoa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se maksaa ja toiseksi haluan valita ostokseni itse.
Ja tämä oikeus on yllättävän monen mielestä tärkeämpää kuin muiden ihmisten oikeus terveyteen ja toimeentuloon. Ootte hienoja ihmisiä <3
Kaupoista ei ole aiheutunut tartuntaketjuja koko pandemian aikana, joten viestisi on lähinnä säälittävää provoilua.
Viestisi perusteella ihan samalla tavalla kenenkään ei pitäisi koskaan lähteä mihinkään, koska ihan samanlaisen riskin "muiden terveydelle ja toimeentulolle" aiheuttaa esim. jokainen ajokerta autolla, siinähän voi tapahtua vaikka onnettomuus. Siis vaikka ajaisi täysin selvänä, ilman pisaraakaan ottaneena. Tai talon rakennusvaiheessa pitäisi kieltää asentamasta taloon sähköjä, koska niistä voi tulla koska vaan sähköisku tai tulipalo, jotka ovat riski "muiden terveydelle ja toimeentulolle". Samoin myös pitäisi varmaan kieltää kaikki yhteiset ruokailut niin kouluissa, työpaikoilla, kuin kaikkialla muuallakin, kun ruokaan voi tukehtua, joka on sekin riski "muiden terveydelle ja toimeentulolle".
Ehkäpä helpointa olisi vaan hyväksyä se, että elämässä on aina riskejä, eikä elämää saa mitenkään riskittömäksi.
Suljetaanhan ja on suljettu tässä parhaillaan lukuisia muitakin paikkoja, joista tartuntoja ei ole todettu joko ollenkaan tai vähäisiä määriä. Miksi kauppa olisi eri asia, jos siellä ei ole sen enempää ehdottoman pakollista käydä sisällä?
Elämää ei saa riskittömäksi, mutta jostain syystä siihen koronan suhteen on pyrkimys. Olkoon sitten kaikkialla.
Siksi, koska ruoka on välttämättömyys ihmisen terveydelle ja hengelle. Ei ole maailmassa ihmistä, joka eläisi ilman ruokaa. Myöskään läheskään kaikilla ei ole teknisiä laitteita tai taitoja käyttää niitä tai muuten valmiuksia käyttää niitä (esim. tietyt sairaudet ja vammat) että vain ja ainoastaan pelkän nettikaupan kautta voitaisiin asioida. Eikä tekniikka aina edes toimi silloin kuin pitäisi.
Tekniikkaan luotetaan nykyään aivan liikaa. Tekniikan pitäisi olla vain työkalu ja apuväline, ei mikään autuaaksi tekevä asia.
Ruokaa saa kaupassa käymättäkin niin kuin vaikkapa tämän ketjun otsikko fiksummalle kertoo. Tässä on ollut vuosi aikaa opetella tekniikkaa jos aiemmin on jäänyt väliin. Paitsi jos tosiaan logiikka on se, että muilla on velvollisuuksia, Minulla oikeuksia.
Miten sitä ruokaa saa kaupassa käymättä, jos ei ole nettiä kotona eikä ketään kauppa-apulaista saatavilla? Nimittäin oikeasti fiksut ihmiset (kuten lainaamasi) osaavat nähdä asiat muualtakin kuin omasta navasta käsin. Tekniikan opettelu ei ole mahdollista, jos esimerkiksi vamma tekee tietokoneen käytön mahdottomaksi. Ja vaikka osaisi käyttää tietokonettakin, lähimaillekaan kaikki sivustot eivät ole ns. saavutettavassa muodossa (tarkoittaa, että esimerkiksi sokeiden käyttämä puheohjelma niitä pystyisi lukemaan). Kannattaa välillä ottaa se pää pois persiistä. Saattaa oppia asioita.
Meinaat että jokaisella joka käy kaupassa siksi että haluaa valita appelsiininsa tai säästää maksut johonkin itselle kivaan on vamma joka estää netinkäytön? Vai mikä on logiikkasi tuoda avuntarpeiset keskusteluun, jossa kaikki muut perustelevat valintojaan ihan omalla mukavuudellaan?
Vierailija kirjoitti:
Yks keskituloinen kaveri (jolla keskituloinen kumppani ja yksi pikkulapsi) tapaa tilata pääkaupunkialueella Prismasta kotiin kaikki ostokset. Raportoi joka viikko somessa mitä on unohdettu laittaa mukaan, julkaissut mm kuitteja joissa vaikkapa 70 ostoksesta puuttuu viisi. Kertoo kyllä positiivisiakin kokemuksia, mutta viisi puuttuvaa tuotetta 70 ostoksen kuitissa on aika iso määrä kun ottaa huomioon että tilaavat huolellisesti tasan tarpeeseen tulevat tuotteet.
Lisäksi pitää sen kuitin kanssa laittaa ne tuotteet kotona paikoilleen ja viivata kaikki yli jotta puuttuvat maksetut tuotteet eivät jää reklamoimatta. Menee ihan valtavasti aikaa tuohon. Sitten reklamaatiot perään ja selvittely ja takaisinmaksun/korvaavien ostosten vahtiminen, vastaanotto tai tuotteiden kaupasta haku.
Mulla on 200m sisään neljä kauppaa ja käyn niissä rauhalliseen aikaan maski naamalla (ettei tuu sanomista tai huolta muille) ja valitsen tuotteet tarkasti itse. Ostan usein ns monikkotarjouksia, poistuvia tuotteita, uutuuksia ja punalappuisia tuotteita. Tykkään valita ostokset itse ja ostan usein myös kaljan tai pari illaksi. Haluan että kun ostan kaalin se on suuri ja saan siitä salaattia ja soppaa moneksi päiväksi eikä joku nyrkinkokoinen piiperö. Näitä on nähty että tulee joku täysin väärän kokoinen tuote kun ei voi valita itse.
Pidän kotiin tilaamista ajalla ja rahalla siunattujen ihmisten puuhana. Yksi kaveri tilaa kolmen hengen perheelleen ties miten monetta vuotta ostokset kotiin mutta he hakevat sitten useita kertoja viikossa kotiin valmisruokaa erikseen, heillä menee varmaan 1500€ ruokaan kuussa. Mahdollisuus sekin.
Ihme viesti. Olen tilannut meidän perheelle nyt korona vuoden ruuat pääkaupunkiseudulla. Silloin tällöin keräilijä soittaa, jos jotain tuotetta ei saada korvattua. Ja kerran olivat korvanneet kalliin erikoisjäätelön toisella pahan makuisella, mutta en ollut laittanut ei saa korvata ruksia. Muilta osin tuotteet on olleet paljon enemmän oikein ja paremmilla päivä yksillä, kuin aiemmin, jolloin pistin miehen kauppaan.
Rahaa menee n. 500€/kk.
Mitenköhän nämä tällaiset ihmiset pärjäisi joissakin oikeasti haastavissa oloissa, kun kaikkea ei saakaan niin helposti ja joutuu joustamaan asioissa? Nämä korona-"rajoitukset" kun ei ole vielä juuri mitään.[/quote]
Luulen, että pysyn terveempänänä niin fyysisesti kuin psyykkisesti ja samalla työkykyisenä, kun poistun kotoa vapaapäivinäkin kauppareissulle ja kävelen samalla useamman kilometrin kauppakassien kanssa. Suojaudun kaupassa joka tapauksessa asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kaupassa, koska voin. Jos se jotain pelottaa, pysyköön poissa kaupoista. En rupea tanssimaan hysteerikkojen pillin mukaan.
Minä käytän sen puolitoista tuntia viikossa mieluummin johonkin muuhun. Vuoden aikana säästyy kahta kokonaista työviikkoa (!!) vastaava tuntimäärä. Se ei ole ihan vähän se.
Miten sitä ruokaa saa kaupassa käymättä, jos ei ole nettiä kotona eikä ketään kauppa-apulaista saatavilla? Nimittäin oikeasti fiksut ihmiset (kuten lainaamasi) osaavat nähdä asiat muualtakin kuin omasta navasta käsin. Tekniikan opettelu ei ole mahdollista, jos esimerkiksi vamma tekee tietokoneen käytön mahdottomaksi. Ja vaikka osaisi käyttää tietokonettakin, lähimaillekaan kaikki sivustot eivät ole ns. saavutettavassa muodossa (tarkoittaa, että esimerkiksi sokeiden käyttämä puheohjelma niitä pystyisi lukemaan). Kannattaa välillä ottaa se pää pois persiistä. Saattaa oppia asioita.