Periytyykö lintsaaminen lapsiin?
Mielestäni perheet joissa (turhaan)saikutetaan koko ajan opettavat myös lapsille, että ei ole niin kovin tärkeää olla aina pelipaikalla.
Kommentit (15)
Tuo on mallista oppimista ja kasvatuksen puutetta, ei periytymistä.
Ei varsinaisesti periydy, mutta asenteen lapsi saa jo pienenä. Sääli.
Lapsi oppii lusmuilua myös elämäntaoatyöttömiltä, syyntakeettomilta persuilta, jotka haajuilevat hautuumailla kesken työpäivän.
Näytä yksikin persujen pj tai puheenjohtajistoon kuuluva, jolla on työhistoria. Edes yksi.
Hmmm. Minä luulen, että persoonallisuden piirteet lähinnä periytyy. Big fivessa yksi asteikko on tunnollisuus, ja se määrää, miten tunnollisesti suhtautuu asioihin.
Vaikka vanhemmat kuinka kasvattaisivat, olisivat itse suorittajia tai tunnollisia, niin ei-tunnollinen lapsi toimii toisin.
Minulla on kaksi jo aikuista lasta, ja toisella on korkea tunnollisuus ja toisella matala tunnolisuus. Näkyy kaikessa, vaikka ihat samat esimerkkiaikuiset heillä on olleet.
Suomalaisessa kulttuurissa 39 astetta kuumetta lasketaan turhaksi saikuttamiseksi. Hyvä vaan jos opetetaan lapsia prioritisoimaan oma hyvinvointi ja jaksaminen.
Kuinka moni oikeasti lintsaa? Ja mikä lasketaan lintsaamiseksi?
Olen etätyöläinen, mutta vain harvoin teen sairaana töitä. Meillä riittää ilmoitus viestillä ja saa olla kolme päivää omalla ilmoituksella pois. Viime viikolla olin tuon kolme päivää pois, koska olin flunssassa. En älyttömän kipeä, mutta kuitenkin sen verran, että oli kurja olla ja vaikea keskittyä. Samalla kaavalla pidän lapset kotona. Toisella oli eilen kurkku todella kipeä. Annoin Buranaa ja luvan jäädä kotiin. Olo helpotti päivän aikana ja tänään menee kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mallista oppimista ja kasvatuksen puutetta, ei periytymistä.
Kasvatusmalleista on tullut tänä päivänä periytymistä, kun sosiaalipuolen tutkijat ovat päättäneet omia mendelistisen termin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi oppii lusmuilua myös elämäntaoatyöttömiltä, syyntakeettomilta persuilta, jotka haajuilevat hautuumailla kesken työpäivän.
Näytä yksikin persujen pj tai puheenjohtajistoon kuuluva, jolla on työhistoria. Edes yksi.
Poikkesin perjantaina prismassa perjantaina siirtyessäni lähitöistä etään. Kassajonossa iäkkäämpi keinoturkkitäti taivasteli kun on paljon työttömiä kaupassa. Näin some ja pissislehdet muokkaavat mielipiteitämme.
Kyllähän se asenne periytyy. Miksi se lapsi osaisi olla ajoissa yhtään missään, jos kotoa se oppi ei tule, että aikatauluja kunnioitetaan?Yllätys samat tyypit myöhästyy koulusta todella usein, joiden vanhemmat tuo heidät esim. harrastukseen selkeästi myöhässä tai jäävät pois (ilmoittamatta)....
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se asenne periytyy. Miksi se lapsi osaisi olla ajoissa yhtään missään, jos kotoa se oppi ei tule, että aikatauluja kunnioitetaan?Yllätys samat tyypit myöhästyy koulusta todella usein, joiden vanhemmat tuo heidät esim. harrastukseen selkeästi myöhässä tai jäävät pois (ilmoittamatta)....
Lapsi voi ottaa mallin vastaan tai olla ottamatta, hänellä on viime kädessä aina siis mahdollisuus valita. Sen sijaan geenimuunnos tulee soluissa riippumatta omasta tahdosta. Kasvatusasenteet korreloivat toki sen suhteen millaisia lapsista tulee. Jopa antagonistisuus vanhempien elämäntapoja kohtaan on ennustettavissa. Itse olen poikkeus monessa suhteessa, koska hyvin matalatuloiset vanhempani kannustivat minua aina opiskeliemaan ja menestymään. Pitivät lukemista ja sivistystä paljon tärkeämpänä kuin sosiaalista verkostoa tai liikuntasuorituksia.
Mielestäni ap:n pitäisi "mennä töihin"
Ainakin meillä töissä patalaiskan sarjasaikuttajan tytär on vähän samanlainen. Ei nyt yhtä paha sentään, mutta on kyllä esim. pois jos joku työkavereista lähtee saikulle kesken päivän. Kun minullekin tuli sellainen olo että flunssa kolkuttelee.
Up!