Missä on nykynuorten empatiankyky? Tytär kertoi että heidän luokanvalvojansa lapsi oli menehtynyt edellisenä päivänä, luokka perseili samaan malliin kuin aina
En ylipäätään ymmärrä millä voimilla tämä ihminen tuli ylipäätään töihin niin pian, mutta tuli kuitenkin. Oppilaat eivät laittaneet käskystä puhelimia pois, huusivat haista v ttua opettajalle, lunttasivat kokeessa, muutama pahin häirikkö heitteli räkäisiä paperitolloja ympäriinsä ym.
Luulisi että tuollainen juttu edes pysäyttäisi ajattelemaan ja miettimään toisen tuskaa, mutta ei.
Kommentit (91)
Ei lapset ole mitenkään erityisen empaattisia. Heiltä puuttuu kokemus ja ymmärrys asioista. Se tulee sitten aikanaan, kelle tulee.
Vierailija kirjoitti:
Hmm... tulee kyllä ihan ensimmäiseksi mieleen, että jos opettajan lapsi on edellisenä päivänä menehtynyt, hän olisi sairaslomalla.
Ei välttämättä. Olen nähnyt vastaavia tapauksia ja tulevat töihin vaikka väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapset ole mitenkään erityisen empaattisia. Heiltä puuttuu kokemus ja ymmärrys asioista. Se tulee sitten aikanaan, kelle tulee.
Kyllä minun lapseni (6 ja 9) ainakin ovat empaattisia.
Vierailija kirjoitti:
Hmm... tulee kyllä ihan ensimmäiseksi mieleen, että jos opettajan lapsi on edellisenä päivänä menehtynyt, hän olisi sairaslomalla.
Niin minäkin, käsittämättömän vahva ihminen. En samassa tilanteessa kykenisi varmaan enää ikinä menemään työelämään. Oli kuulemma aivan ilmeettömänä ja "zombiena" toiminut, ennen hymyilevä ja naurava ihminen.
Ap
En usko tarinaan, ei kukaan vanhempi tule seuraavana päivänä töihin jos lapsi on kuollut edellisenä päivänä. Ei vaikka lapsi olisi miten aikuinen.
Ennen vanhaan tuollaisesta käytöksestä olisi tullut joka iikalle ensin karttakeppiä ja sitten jälki-istuntoa. Ja kotona toinen selkäsauna, kun vanhemmat saivat tietää asiasta.
Mutta ennen ei ollutkaan lasten oikeuksia, toisin kuin nykyään...
Niin ja tällä palstalla ollaan kauhean huolissaan jos ne nuoret joutuu etäkouluun. Enemmän olisin huolissani mitä mielenterveydelle tekee olla päivittäin pakotettuna tuommoisessa huonosti käyttäytyvässä seurassa..
Miksei ope kutsunut reksiä paikalle? Eikö reksi tee mitään jos ope ilmoittaa häiriköistä?
No, jos ihminen ei shokiltaan itse tajua jäädä sairaslomalle tuollaisen tapauksen jälkeen niin silloin esimiehen (rehtorin) pitää sanoa hänelle, että nyt on parempi, että menet kotiin ja tarpeen vaatiessa vaikka määrätä työterveyshuoltoon. Kyse ei ole pelkästään opettajasta vaan myös lapsista jotka ovat hänen vastuullaan ja tuossa tilanteessa mielessä liikkuu niin paljon muuta, että se ei voi olla vaikuttamatta henkilön kykyyn huolehtia oppilaistaan.
Kuulostaa tyttäresi mielikuvituksen tarinalta.
Jos opettajan lapsi on kuollut edellisenä päivänä, hän ei olisi töissä, vaikka kuinka itse haluaisi, koska hän ei ole työkykyinen tai sitten koulussa on räikeästi poljetti työturvallisuutta.
Ja eikös nuo älylaitteet ole jo menneen talven lumia ja vanhanajan juttuja, kun nykyään ne kuuluvat olennaisesti opetukseen.
Vierailija kirjoitti:
En usko tarinaan, ei kukaan vanhempi tule seuraavana päivänä töihin jos lapsi on kuollut edellisenä päivänä. Ei vaikka lapsi olisi miten aikuinen.
Kaikki eivät reagoi samalla tavalla menetykseen. Oma työkaveri tuli normaalisti töihin sen jälkeen kun oli menettänyt sekä lapsenlapsen että kummilapsen samalla viikolla. Oli ihan se nauravainen oma itsensä ja puhui asiasta minulle lähestulkoon normaalisti. Kahden viikon päästä romahti eikä tullut töihin pitkään aikaan.
Minkä ikäisiä ovat? Jos ovat kovinkin nuoria eivät välttämättä pysty asettumaan toisen asemaan. Jos ovat yläkoulussa niin sitten ihmettelen suunnattomasti.
Läheisen kuolema ei ole syy sairaslomalle jäämiseen. Monet tunnolliset ihmiset eivät pysty menemään lääkäriin mankumaan sairaslomaa edes tällaisissa tapauksissa. Itse menin töihin seuraavana päivänä kun äitini kuoli. Ei tullut mieleeni mennä työpaikkalääkärille pyytämään sairaslomaa, mitä olisin sanonut siellä, että "annatko sairaslomaa kun äitini kuoli ja olen surullinen ja itkettää." En edes tiedä miten sairaslomaa pyydetään jos ei ole sairautta mistänsitä voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Tuo määrittely kuvaa tämän sivuston ylivoimaista enemmistöä.
Vierailija kirjoitti:
Läheisen kuolema ei ole syy sairaslomalle jäämiseen. Monet tunnolliset ihmiset eivät pysty menemään lääkäriin mankumaan sairaslomaa edes tällaisissa tapauksissa. Itse menin töihin seuraavana päivänä kun äitini kuoli. Ei tullut mieleeni mennä työpaikkalääkärille pyytämään sairaslomaa, mitä olisin sanonut siellä, että "annatko sairaslomaa kun äitini kuoli ja olen surullinen ja itkettää." En edes tiedä miten sairaslomaa pyydetään jos ei ole sairautta mistänsitä voi saada.
On se.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan tuollaisesta käytöksestä olisi tullut joka iikalle ensin karttakeppiä ja sitten jälki-istuntoa. Ja kotona toinen selkäsauna, kun vanhemmat saivat tietää asiasta.
Nykyään voidaan vaan kasvatuskeskustella jos kersa ei tottele.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, millä vuosikymmenellä tämä "ennen vanhaan" sun mielestä oli?
Lapset ja nuoret käyttäytyvät juuri niin kuin he aikuisilta oppivat. Suurin osa ei tiedä, mitä sanoa ja miten käyttäytyä jonkun menettäessä läheisensä. Yhtä tyhmiä aikuisetkin ovat joko olemalla hiljaa tai hokemalla, miten reippaasti vaan elämässä eteenpäin. Osa jopa vaatii, ettei läheisen kuolemasta saa sanoa kuin kerran aamukahvilla työkavereille ja sen jälkeen elettävä kuin kaikki olisi niin kuin ennen.
Tässä kyseisessä tapauksessa opettaja on shokissa. Kun ihminen on shokissa hän ei tiedä, mitä tehdä. Käytös voi olla hyvin outoa, joten selitäthän sen tyttärelleisi. Voitte myös yhdessä miettiä voisiko luokka tyttären aloitteesta toimittaa opettajalla suruaddressin. Niin sitä opitaan käyttäytymään,
Käyhän lukemassa lisää https://www.surevankohtaaminen.fi/