Oliko ennen yleistäkin antaa pikkulapsille alkoholia?? (HS 50 v sitten)
"Useat pikkulapset pitävät oluesta, heistä voi tulla sille jopa persoja. Vanhempien olisi kuitenkin harkittava, ennen kuin he antavat leikki-ikäiselle viinaksia."
Jutussa sanotaan, että jotkut antavat pienille lapsille vahvoja drinkkejä, jotta nämä nukahtaisivat nopeasti. Uutisessa on varoittava sävy, mutta tuntuu todella häiritsevältä, että vanhemmille pitää oikein suositella, että "ei kannattaisi antaa lapsille alkoholia" :o Ja vielä tuohon sävyyn, että "harkitkaa nyt onko se fiksua", eikä niin kuin nykyään ajatellaan, että ei tietenkään saa antaa lapsille alkoholia. Onko suurten ikäluokkien äidit ja isät yleisestikin pistäneet pikkulapsille pullon kouraan, aivan sairasta!
Kommentit (33)
Juu, on tuttua. 1990-luvulla syntyneille juotettiin Lunerinia, jotta he nukahtaisivat. Nuhalääkettä siis. Vedettiin pois markkinoilta kun jotkut laihduttajat tappoi sillä itsensä.
Kyllä se oli aika yleistä. Nukahtamisen avuksi erityisesti. Minulle annettiin konjakkia kun oli flunssa. Sokeria laitettiin sekaan niin ei ollut niin pahaa.
Ei ollut yleistä suurien ikäluokkien tavisperheissä ainakaan. En ole ikinä edes kuullut ja nähnyt vaikka laaja suku. Yleensäkään ei mitään viinaksia ollut edes kodeissa. Viinoja piti hakea Alkosta viinakortilla siihen aikaan. Lapset nukkuivat ja nukahtivat varsin hyvin kun temmelsivät ulkona kaiken päivää leikkien ja juosten. Ei ollut univaikeuksia suurilla ikäluokillä kun kotitöihinkin piti lasten ilman muuta osallistua ja koulukin oli erilaista ja läksyjä oli paljon. Aivan turha tuollainen kirjoitus.
Pervetiiniä sai mummolassa, kun oli pää kipeä.
Itse sain lapsena, ehkä noin seitsemän vanhana, maistaa vähän lusikalla Camparia. Ja jäi kyllä muisto niin syvälle sieluun siitä "makuelämyksestä", että vielä tänäkään päivänä, melkein 30 vuotta myöhemmin en voi sietää sitä makua. Ehkä vanhempien olisi pitänyt laajemmalla kirjolla niitä maistatuttaa, niin olisi monen muun juoman maistelu jäänyt tekemättä 🤷😁
Oon syntynyt -71, en ole ikinä ennen kuullutkaan moisesta tavasta. Omassa tuttava- ja kaveriporukassa ei todellakaan toimittu noin. Ja vanhemmat oli erittäin tarkkoja sen teini-iän pussikaljoittelunkin kanssa.
60-luvulla ajateltiin, että olut tai pari parantaa ajokykyä.
No ei tietenkään annettu lapsille alkoholia ja useimmat vanhemmatkin olivat täysin raittiita, erityisesti maaseudulla.
Hoitajamme oli rauhoittanut minua juottamalla olutta, kun olin pieni.
Äiti ja isä tekivät tekivät töitä maksaakseen asuntolainaamme.
s. -65, inhoan alkoholin makua, hajukin etoo
Vaikuttaa siltä, että olette aivan pihalla siitä miten pitkä tai lyhyt aika on 50 vuotta. Lapsille ei annettu alkoholia nukahtamiseen ja pervitiini on sota-ajan juttuja.
Olen syntynyt 68, enkä ole koskaan kuullut.
Sen vain tiedän, että äitini sai konjakkia ennenaikaisiin supistuksiin.
Äiti ei ole koskaan ottanut alkoholia ehtoollisviiniä enempää, eikä meillä ollut alkoholia mun lapsuudessa. Eli ei sitä ainakaan meille annettu, tuskin meidän suvussa muillekaan. Olen syntynyt 1965 ja vanhemmat vähän ennen sotia.
Olen syntynyt 70-luvulla. Minulle annettiin 3 kk iässä (vai jo aiemmin) unilääkkeitä kuulemma lääkärin reseptillä kun kärsin koliikista. Kaljapulloja ei vahdittu, joten muutaman vuoden iässä join vähintään puoli pulloa kaljaa, vanhemmat tarjosivat omista laseistaan juomia, joissa väkeviä sekoitettu limsaan, join näitä useita kulauksia sekä itsetehtyä sahtia join. Jossain vaiheessa ala-astetta taisin lopettaa tämän. Ennen ei kuulemma ollut lapsilla niin väliä. Juu ei todellakaan näyttänyt olevan. Oli mm. pahoinpitelyä ja kaikenlaista muutakin kaltoinkohtelua.
Ei se varmaan enää 70-luvulla ollut yleistä Suomessa. Toisaalta varsinkin maaseudulla oli Suomessa tuolloin kauhea esittäminen ja kunnollisuuden vaatimus, joten jos joku lapsi nukutettiinkin joskus alkoholilla, varmasti siitä ei kylillä huudeltu.
Toisin oli esim. Irlannissa, missä lapsille todellakin juotettiin Guinnessia pienestä pitäen. En sitten tiedä lopputulosten kannalta, että kumpi tapa lienee parempi.
Oon syntynyt 70-luvulla eikä puhettakaan että lapsille ois annettu alkoholia. Aikuiset meillä joivat sen saunaoluen. Myöskään tuttavaperheissä ei annettu eikä semmosta puhuttu.
En ole ikinä kuullutkaan. Äitini oli täysin raitis ja isäni oli perjantaipullo mies. No ei joka perjantai mutta ehkä kerran kuukaudessa. Kyllä meillä oli ns. viinakaappi ja siellä muutama pullo jotain "hienompaa" vieraille muttei todellakaan meille lapsille. 50 vuotta sitten olin 8 vuotta ja sisarukseni minua vanhempia.
Serkku syntynyt 69-luvulla, hoitaja nukutti päiväunille pistämällä pään kaasu-uuniin ja kaasu päälle ilman liekkiä. Nopeasti nukahti...
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla ajateltiin, että olut tai pari parantaa ajokykyä.
Niin se tavallaan tekeekin koska tavallinen ihminen ajaa pienen annoksen alkoholia jälkeen erityisen tarkasti ja huolellisesti.
Hyvä, että valistus on mennyt perille ja nyt vain joka kolmas lapsi on mielenterveysongelmainen.