Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolumni: Kirjailija Juha Itkonen hehkutti lapsiarkeaan – tyrmättiin käsittämättömästä syystä

Kommentit (245)

Vierailija
101/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun kahlattuani läpi, usko Vauvalaisten takia ihmiskuntaan on aika matalana. 

Ei huhhuh, miten voikaan muuten toivottavasti suht selväpäiset ihmiset kokea noin paljon negatiivisia ajatuksia siitä että joku puhuu omasta puolestaan, ja omasta tilanteestaan. 

Kamalaa

Itkonen teki sanomansa todeksi. Tähän ketjuun tullaan heti vinkumaan, että lapsperhearki on kamalaa ja mies ei tiedä siitä mitään ja että Itkonen on väärässä. Joku vielä kertoo olevansa lapseton.

Itkonen puhui täyttä totta!

Vierailija
102/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta puolestani sanon että mikään maailmassa ei ole niin ihana kuin oma lapsi. Oli elämäni ihaninta aikaa kun lapsi oli pieni. Ja edelleen on on rakas ja ihana, nyt 17 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän oli pitkä ketju, jossa Itkonen lytättiin, koska hän on etuoikeutettu ja kehtaa olla valittamatta. Siinä tosin ei puhuttu mitään feminismistä kuten tuossa jutussa, eikä feminismillä tuollaista mitenkään järkevästi voikaan perustella.

Vierailija
104/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että kukaan valitsee olla lapseton siksi, koska lapsiarki on niin rankkaa enkä itse ole ainakaan koskaan huomannut, että lapsiarkea esitettäisiin jotenkin negatiivisessa valossa mediassa. Toki voin olla väärässä tässä. Eiköhän moni valitse olla lapseton siksi kun ei vaan halua lapsia. Välillä tuntuu, että ihmisten on vaikea käsittää sitä, että joku ei vaan oikeasti halua lapsia eikä siihen tarvitse olla mitään selkeää syytä. Ei vain halua niin ei halua.

Vierailija
105/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon voi kääntään toisinkinpäin. Lapsia hankkineet, varsinkin jos niitä on monta, eivät ymmärrä mistä kaikesta jäävät paitsi. Vapaus ilman lapsia on ihanaa, rauhalliset aamut, matkustelu kahdestaan... Ihan pelkkä arki on kiireetöntä juhlaa, kun ei ole sidottu keneenkään muuhun. Ei korvakierteitä, päiväkotikuskauksia eikä kakkavaippoja. Ei teinien kanssa vääntämistä ja huolta, kun se ei tule kotiin ajoissa. Voi keskittyä omiin harrastuksiin ja hyvinvointiin 100 %, elämänlaatu on korkea, mikä näkyy myös vanhemmalla iällä terveytenä. Lapsia haluavien pitäisi harkita päätöstään, sillä todennäköisesti he ovat paljon onnellisempia ilman lapsia kuin niiden kanssa.

Tuossa siis Itkosen mietteet roolit käännettyinä. Kyllä mammat älähtäisi! Aivan samoin kuin nyt älähtävät velat ja muutkin, jotka tajuavat heitä pidettävän tyhminä. Ihminen ei  tarvitse ylhäältä päin tulevaa neuvontaa, kun on sinut itsensä ja päätöstensä kanssa. Sellainen suututtaa, mikä on normaali reaktio.

Toinen fakta on, että Suomessa on todella paljon lastensuojelun asiakkaina olevia lapsia ja määrä kasvaa jatkuvasti. Miten on mahdollista, että iso osa lapsista voi näin kauhean huonosti, kun Itkosen mielestä lapsiarki on pelkkää juhlaa? Aivan, hän voi puhua ainoastaan omasta etuoikeutetusta näkökulmastaan. Hän ei voi antaa suosituksia muille oman tilanteensa perusteella, kuten hän nyt tekee. Se saa takajaloilleen jopa minut, olen siis itse suurperheen äiti, enkä pitänyt Itkosen tyylistä astua esiin paremmin tietävänä.

Vierailija
106/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Väitteen esittäjällä ei pitäisi olla mitään merkitystä sen kanssa, onko argumentti tosi vai ei. Asioita pitäisi aina arvottaa niiden laadun perusteella, ei niiden esittäjän. Viisautta voit löytää hallituksen kattohuoneistoista, K-marketin kassoilta tai kalastaja-Eemeliltä."

Miksiköhän Ukkola ei sitten itse tartu useimpiin Mäntylän argumentteihin mitenkään vaan keksittyy maalaaman hänet väärän ideologian (intersektionalismin) edustajaksi ja loukkaantujaksi?

Vierailija
107/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon voi kääntään toisinkinpäin. Lapsia hankkineet, varsinkin jos niitä on monta, eivät ymmärrä mistä kaikesta jäävät paitsi. Vapaus ilman lapsia on ihanaa, rauhalliset aamut, matkustelu kahdestaan... Ihan pelkkä arki on kiireetöntä juhlaa, kun ei ole sidottu keneenkään muuhun. Ei korvakierteitä, päiväkotikuskauksia eikä kakkavaippoja. Ei teinien kanssa vääntämistä ja huolta, kun se ei tule kotiin ajoissa. Voi keskittyä omiin harrastuksiin ja hyvinvointiin 100 %, elämänlaatu on korkea, mikä näkyy myös vanhemmalla iällä terveytenä. Lapsia haluavien pitäisi harkita päätöstään, sillä todennäköisesti he ovat paljon onnellisempia ilman lapsia kuin niiden kanssa.

Tuossa siis Itkosen mietteet roolit käännettyinä. Kyllä mammat älähtäisi! Aivan samoin kuin nyt älähtävät velat ja muutkin, jotka tajuavat heitä pidettävän tyhminä. Ihminen ei  tarvitse ylhäältä päin tulevaa neuvontaa, kun on sinut itsensä ja päätöstensä kanssa. Sellainen suututtaa, mikä on normaali reaktio.

Toinen fakta on, että Suomessa on todella paljon lastensuojelun asiakkaina olevia lapsia ja määrä kasvaa jatkuvasti. Miten on mahdollista, että iso osa lapsista voi näin kauhean huonosti, kun Itkosen mielestä lapsiarki on pelkkää juhlaa? Aivan, hän voi puhua ainoastaan omasta etuoikeutetusta näkökulmastaan. Hän ei voi antaa suosituksia muille oman tilanteensa perusteella, kuten hän nyt tekee. Se saa takajaloilleen jopa minut, olen siis itse suurperheen äiti, enkä pitänyt Itkosen tyylistä astua esiin paremmin tietävänä.

Ei se toimi toisinpäin, sillä jokainen perheellinen ihminen on elänyt myös sitä lapsettoman ihmisen vapaata elämää, eli todellakin tietää ”mistä jää paitsi”.

Jokainen perheellinen ihminen siis omakohtaisesti tietää millaista on lapseton elämä, mutta lapsettomat eivät voi omakohtaisesti tietää millaista on perheellisen elämä.

Vierailija
108/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh, onhan se nyt ihan selvä asia että jos jotain ei ole kokenut, ei tiedä tarkkaan millaista se on vaan muodostaa kuvan muilta kuultujen juttujen perusteella 🤷‍♀️ Jos ei ole koskaan omistanut koiraa, ei voi tarkkaan tietää millaista se on. Jos ei koskaan ole käynyt Miamissa, ei voi tarkkaan tietää millaista siellä on. Siksi on tärkeää, että jutut joita kuulee, on realistisia, jotta voi muodostaa realistisen kuvan ja päätöksen siitä mitä itse haluaa. Ja yhteiskunnallisesti on merkittävää, että lapsiperhearjesta puhutaan realistisesti, sekä hyvistä että huonoista puolista. Ja Itkosella on pointtinsa siinä, että viime aikoina on todellakin ollut tapana korostaa vain niitä negatiivisia puolia lapsiperhearjesta. Ja totta kai se muokkaa ihmisten mielipiteitä. Ja silmiinpistävää on ollut se, että näitä kauhujuttuja kertoo erityisesti ne, joilla ei itsellään edes ole lapsia 🤨

Vierailija
109/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkonen on erittäin oikeassa siitä että lapsiperhearjesta on luotu turhan negatiivinen käsitys, ja erinomaista että otti asian miehenä puheeksi. Itkonenkaan ei ole pumpulissa elänyt, vaan lasten saamiseen on liittynyt paljon haasteita, joista kertoo Ihmettä kaikki - kirjassaan. Myös Sanna Ukkolalla erinomainen kannanotto aiheeseen.

Vierailija
110/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juha Itkosen Facebook-seinällä oli hyvää keskustelua tästä.

Mäntylä lähinnä nolasi itsensä nyt tuossa, vaikka toisaalta hän toi tekstillään hyvin ilmi nykyistä, toksista ja tukahduttavaa keskustelukulttuuria josta täytyy puhua!

Kolumni siis edusti täydellisesti sitä mainitsemaani toksista ja tukahduttavaa keskustelukulttuuria.

Vierailija
111/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko ihan suoralla lainauksella, että kenelle ja millä sanoin Itkonen on sanonut näitä mainitsemiasi suosituksia?

Jokaisessa länsimaassa on lastensuojelun asiakkaana lapsia ja Itkonen puhui omasta lapsiperhearjestaan. Eikö sitä saa iloita omasta perheestään, kun on paljain lastensuojelun asiakkaita. Minulla on neljä pientä lasta ja rakastan tätä elämää.

Mutta kerro tosiaan, että mitä suosituksia ikonen on jaellut.

Vierailija
112/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh, onhan se nyt ihan selvä asia että jos jotain ei ole kokenut, ei tiedä tarkkaan millaista se on vaan muodostaa kuvan muilta kuultujen juttujen perusteella 🤷‍♀️ Jos ei ole koskaan omistanut koiraa, ei voi tarkkaan tietää millaista se on. Jos ei koskaan ole käynyt Miamissa, ei voi tarkkaan tietää millaista siellä on. Siksi on tärkeää, että jutut joita kuulee, on realistisia, jotta voi muodostaa realistisen kuvan ja päätöksen siitä mitä itse haluaa. Ja yhteiskunnallisesti on merkittävää, että lapsiperhearjesta puhutaan realistisesti, sekä hyvistä että huonoista puolista. Ja Itkosella on pointtinsa siinä, että viime aikoina on todellakin ollut tapana korostaa vain niitä negatiivisia puolia lapsiperhearjesta. Ja totta kai se muokkaa ihmisten mielipiteitä. Ja silmiinpistävää on ollut se, että näitä kauhujuttuja kertoo erityisesti ne, joilla ei itsellään edes ole lapsia 🤨

Juuri näin! Itkosella itsellään vielä aivan erilainen käsitys lapsiperhearjestaan, koska hänellä on kaksoset. Minulla on lita lapsia, mutta ei kaksosia, joten en voi käsittää heidän arkeaan, ainakaan vauva-aikana. Minulla ei ole myöskään ollut Keskosta, joten sekin menee minulta ohi. Itkonen puhui omasta lapsiperheestään. He ovat selviytyneet kyllä aikamoisesta jutuista perheenä.

Vierailija
113/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietinpä vaan, että minkälainen palaute olisi tullut jos Itkonen olisi valittanut ja ruikuttanut kuinka raskasta on....

Vierailija
114/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olis kivaa hankkia vaikka tusina vauvoja.. Jos mies synnyttäisi ja imettäisi!

Mä taas oikein mielelläni synnytän ja imetän kunhan mies hoitaisi sen lapsen muun ympärivuorokautisen hoidon ja kasvatuksen.

Vierailija
115/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkonen myös yleisesti ymmärrettiin mielestäni väärin, osin tahallaan. Perusviestihän oli, että lapsiperheistä puhtaan liian negatiivisesti ja lapseton ei voi tietää, mistä jää paitsi. Heti lähtee uhriutuminen, että syyllisestetään lapsettomia. Vaikka se perusviesti oli, että asiaa voi katsoa useammalta kantilta. Edelleen henkilö voi vapaasti päätyä olemaan lapseton, mutta tekeepä ainakin parmemmin informoidun päätöksen, jos ymmärtää, ettei lapsiperhearki nyt ole pelkästään korvatulehduksia, valvottuja öitä ja pelkkää nakkikeittoa ruuaksi. 

No ei totisesti ole yhtään neutraali viesti, jos aikuiselle ihmiselle alkaa selittää että et tiedä mistä jäät paitsi kun et elä kuten minä.

"Et tiedä mistä jäät paitsi kun et äänestä persuja. Minäpä kerron persuuden hyvät puolet niin voit tehdä informoidun päätöksen."

Vierailija
116/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olis kivaa hankkia vaikka tusina vauvoja.. Jos mies synnyttäisi ja imettäisi!

Mä taas oikein mielelläni synnytän ja imetän kunhan mies hoitaisi sen lapsen muun ympärivuorokautisen hoidon ja kasvatuksen.

Mitä jos mies hoitaisi nuo kaikki. Nythän niistä huolehtii nainen.

Vierailija
117/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AI minä taas haluan jakaa sen hoidon ja kasvatuksen mieheni kanssa. En ikinä ulkoistaisivat lapseni kasvatusta ja hoitamista vain miehelle. Ei ole ihanampaa hetkiä kun yhdessä jaamme vauvan tuoman uskomattoman rakastumisen tunteen. Jaettu ilo on suurempi ilo.

Vierailija
118/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se Juha Itkonen aika homomainen olemukseltaan. Sellainen tossu, joka jää hyysäämään lapsiaan. Miksi edes tehnyt niin monta?

Niin just, ihme homoilua tuollainen naisen siittäminen...eiku?

Vierailija
119/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kolumni Ukkolalta ja Itkonenkin puhui asiaa.

Minusta on oikein tervetullutta vaihtelua kuulla keski-ikäisen valkoisen heteromiehen ajatuksia ja mielipiteitä tästä maailmasta ja omasta elämästään.

Monet muut vähemmistöt pitävätkin jo ihan liikaa mekkalaa.

Vierailija
120/245 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se Juha Itkonen aika homomainen olemukseltaan. Sellainen tossu, joka jää hyysäämään lapsiaan. Miksi edes tehnyt niin monta?

”Jää hyysäämään lapsiaan”???

Hän on lasten isä, tottakai hän ”jää hyysäämään” niitä.

Vain todella huono mies ei jää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä