Kolumni: Kirjailija Juha Itkonen hehkutti lapsiarkeaan – tyrmättiin käsittämättömästä syystä
Kommentit (245)
Ukkolan trollaukset jätän klikkaamatta, aina sama nuotti. Liberaalit kiusaa sitä ja sitä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen samaa mieltä siitä että miehen on aika turha hehkuttaa miten kivaa lapsiperhe-elämä on. On varmaan, jos saa noukkia rusinat pullasta ja jättää ne ikävät asiat (raskaus, synnytys, fyysiset vauriot, yövalvomiset, ansionmenetykset jne.) jonkun muun hoidettavaksi.
Mikä ihme tämä yleinen käsitys palstalla on, että keskivertoisät eivät joudu tekemään mitään "ikävää" lastensa ja perheensä eteen?Näköjään normaalien tasavertaisten perheiden pitäisikin olla mediassa esillä enemmän.
Itselläni on 4 lasta, mutta ei pienintäkään hajua kaksosten hoitamisesta. Irkonen puhui omasta lapsiperhearjestaan, mikä ei ole varmasti ollut helpoimmasta päästä ja silti ovat saaneet ratkaistua asiat niin, että he ovat tyytyväisiä. Minusta on kiva lukea erilaisten perheiden kokemuksia eri näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen samaa mieltä siitä että miehen on aika turha hehkuttaa miten kivaa lapsiperhe-elämä on. On varmaan, jos saa noukkia rusinat pullasta ja jättää ne ikävät asiat (raskaus, synnytys, fyysiset vauriot, yövalvomiset, ansionmenetykset jne.) jonkun muun hoidettavaksi.
Mikä ihme tämä yleinen käsitys palstalla on, että keskivertoisät eivät joudu tekemään mitään "ikävää" lastensa ja perheensä eteen?Näköjään normaalien tasavertaisten perheiden pitäisikin olla mediassa esillä enemmän.
Juuri näin! Mieheni valvoi eilen puolet yöstä vauvan kanssa ja minä toisen puolen. Hän tekee sen vapaasta tahdostaan, katsoo sen kuuluvan isänä olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Mieheni valvoi eilen puolet yöstä vauvan kanssa ja minä toisen puolen. Hän tekee sen vapaasta tahdostaan, katsoo sen kuuluvan isänä olemiseen.
Jätä se sika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs se sinun puoliskosi? Valvoitko sinäkin vapaasta tahdostasi?
Tällainen vasemman ääripään hulluus sataa konservatiivien laariin.. höyrypäät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se sika
Vähän vaikeata kun minä ja lapset rakastetaan sitä ja halutaan pitää se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ei me sovita tuommoisia. Tulee luonnostaan. Kumpikin haluaa yrittää helpottaa toisen työtaakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen Itkosen kanssa samaa mieltä, että nykyajan lapsiperhe-elämän jatkuva huonojen puolien korostaminen voi olla osasyynä ihmisten lapsettomuudelle. Itselleni on ainakin kehittynyt synnytyspelko kaikkien synnytykseen liittyvien kauhutarinoiden vuoksi. Tuskin olen ainoa.
Samaten koen lapsiperhe-elämän itselleni hyvin vieraaksi, tuntuu kuin lapsia tekemällä joutuisin hautaamaan itseni vuosikymmeniksi jonnekin piiloon, olemaan pelkkä Äiti. Vanhemmuus kuulostaa monien puheissa joltain hirvittävältä suoritukselta ja ainaiselta puurtamiselta ilman sekunninkaan vapaa-aikaa.
En ole varma uskallanko ottaa tuollaista riskiä.
Tottakai se muuttaa ihmistä kun saa lapsen. Suurin osa ei sitä kyllä kadu vaikka olisi vahinkokin kyseessä. Ihmiset vaan on sellaisia, että niistä huonoista puolista kuullaan aina enemmän kuin hyvistä.
Oman kokemukseni perusteella voin lapsen hankkimista suosittella.
Vierailija kirjoitti:
Nii olisi puhunut vaan siitä miten MIEHENÄ kokee eikä yleistää molempiin sukupuoliin.
Oletitko juuri hänen sukupuolensa???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii olisi puhunut vaan siitä miten MIEHENÄ kokee eikä yleistää molempiin sukupuoliin.
Oletitko juuri hänen sukupuolensa???
SMH
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli siinä kirjoitksessa se pointti että miehen on aika älytöntä ilmoittaa kuinka kivaa se vauva-arki onkaan kun hän ei ole toipumassa raskaudesta eikä synnytyksestä, eikä imetä...
Mulla oli kivaa ja en usko että olen ainoa nainen.
Turha yleistää ja puhua kaikkien naisten puolesta, yleisenä totuutena.
Ketään ei raskauteen, synnyttämiseen ja imettämiseen pakoteta.Niin, MIESTÄ ei pakoteta jos pariskunta haluaa lapsen. Naisen kohdalla hitusen hankalampaa.
Mistä oikein valitat? Ei mitään muutakaan tässä elämässä saa vaivaa näkemättä ja riskejä ottamatta! Odotatko että kaikki järjestetään sulle eteen kuin noutopöytä laivalla, mene ja valitse, jätä jälkeesi vaan likaiset astiat? Keiden tämä ihana elämä pitäisi mahdollistaa? Tämä on se vaikutelma, joka minulle avautumisestasi tulee. Mikäli olen ymmärtänyt väärin, niin korjaa ihmeessä.
Saahan. Mies nimenomaan saa sen lapsen vaarantamatta koko kehoaan. Siitä tässä on kyse. Ei olla samalla viivalla. Ei mies voi hehkuttaa naisille, että hankkikaa nyt se lapsi kun se on niin ihanaa.
Mutta samaan aikaan nainen voi päättää monta muuta asiaa. Kuten esimerkiksi jatkaako alkanutta raskautta vai ei. Miehillä on joissain asioissa helpompaa, mutta toisissa taas vaikeampaa. Ja raskausvaivat tai synnytysongelmat eivät ole miehen syytä, mies ei voi myöskään pakottaa raskauteen. Ellet halua ottaa riskiä älä tee lapsia. Lapset on jonkun synnytettävä, kuulostaa ihan siltä, kuin vaatisit toisen ihmisen synnyttämään sinun lapsesi, kun et itse uskalla. Onneksi näin ei yleisesti tehdä!
Mistä lähtien vain naiset ovat saaneet kertoa omasta perhe-elämästään? Kyllä meillä ainakin mies elää tätä perhe-elämää aivan samoin kuin minäkin. Miksi hän ei saisi siitä puhua?
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävä, 28-vuotias 3 lapsen äiti, tulistui tuosta Itkosen ulostulosta. Sanoo, että miesten pitäisi olla perheasioista ihan hiljaa. Miehet eivät oikeasti tajua lastenhoidosta mitään, sillä kaikki oikea vastuu jää aina naiselle. Miesten pitäisi pysyä pois synnytyksistäkin sillä he eivät voi sisäistää naisen kokemusta. Mies on mukava lisä lasten arjessa hauskuuttajana, mutta oikeaan vastuunkantoon niistä ei kuulemma ole.
Uskallan olla samaa mieltä vaikka olen perheetön, osittain tämän takia ettei miehiin voi luottaa.
Ystäväsi on valinnut huonon miehen ja päättänyt tehdä lapsia huonon miehen kanssa.
Omani on valvonut öitä lasten kanssa ja leikittänyt ja ulkoiluttanut heitä siinä missä minäkin, tekee ruokaa, siivoaa ja pyykkää, hoitaa kaikki lasten harrastusjutut ja lääkäri- ym. käynnit ja käy vielä töissä. Hoitaa lapset aina jos minä tarvitsen omaa aikaa.
Sekä miehissä että naisissa on niitä joihin ei voi luottaa ja niitä joihin voi. Tiedän naisia joilta on lapset otettu pois ja annettu isälle.
Vierailija kirjoitti:
Onpas katkeraa tekstiä. Se nyt on käsitelty monta kertaa, ettei mies voi synnyttää (tai cismies ei voi). Rusinoiden noukkiminen sitten siitä eteenpäin on ihan kuule perheen sisäistä työnjakoa. Esimerkiksi minä olen jäänyt molempien lastemme kanssa kotiin silloin kun ne olivat 4 kk. OAJ:n sopimuksessa osa äitiysloma on ollut palkallista, joten vaimoni on ollut vahnepainpäivärahalla yhteensä n. 3 kk. Hirveä tulonmenetys.
Mutta vaikka mentäsiin perinitesemmin (tiedän, että miehet käyttävät vanhempianvapaita vähemmän), niin usein perheissä (vaikka rahnakäytössä voikin olla epäreiluuksia) talous on yhteinen. Kun toisen palkansaajan tulot jäävät pois, niin kyllä se tienaajakin tinkii omista menoistaan (toki näin ei aina käy, mutta sitten puhutaankin jo ihan muusta).
Yöheräilyt taas on just niin kuin ne sovitaan - tai sitten niin, että esim. yöimettävälle äidille mahdollisetaan päiväunet.
Tästääkään huolimatta on aika ihmeellistä ajatella, ettei miehet saisi puhua omista kokemuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli siinä kirjoitksessa se pointti että miehen on aika älytöntä ilmoittaa kuinka kivaa se vauva-arki onkaan kun hän ei ole toipumassa raskaudesta eikä synnytyksestä, eikä imetä...
Eilen miehet puhuivat lapsille väärin, mutta onneksi naiset korjasivat.
Tänään sitten miehet eivät saisi puhua siitä, miltä vauva-arki tuntuu.
Ihan kun nyt joku yrittäisi omia tätä vanhemmuuden käsitettä kokonaan. Mutta huomenna voidaankin sitten taas valittaa, kun miehet eivät osallistu.
99% naisista tekee juuri noin. Mies tekee väärin teki hän mitä tahansa. Siksi miehen ei kannatakkaan tehdä mitään naisen eteen kun siitä ei tule IKINä muuta kuin valitusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas katkeraa tekstiä. Se nyt on käsitelty monta kertaa, ettei mies voi synnyttää (tai cismies ei voi). Rusinoiden noukkiminen sitten siitä eteenpäin on ihan kuule perheen sisäistä työnjakoa. Esimerkiksi minä olen jäänyt molempien lastemme kanssa kotiin silloin kun ne olivat 4 kk. OAJ:n sopimuksessa osa äitiysloma on ollut palkallista, joten vaimoni on ollut vahnepainpäivärahalla yhteensä n. 3 kk. Hirveä tulonmenetys.
Mutta vaikka mentäsiin perinitesemmin (tiedän, että miehet käyttävät vanhempianvapaita vähemmän), niin usein perheissä (vaikka rahnakäytössä voikin olla epäreiluuksia) talous on yhteinen. Kun toisen palkansaajan tulot jäävät pois, niin kyllä se tienaajakin tinkii omista menoistaan (toki näin ei aina käy, mutta sitten puhutaankin jo ihan muusta).
Yöheräilyt taas on just niin kuin ne sovitaan - tai sitten niin, että esim. yöimettävälle äidille mahdollisetaan päiväunet.
Tästääkään huolimatta on aika ihmeellistä ajatella, ettei miehet saisi puhua omista kokemuksistaan.
Aivan. Tulee semmoinen olo, että täällä syytetään miehiä koska he eivät voi synnyttää, ikään kuin heillä olisi joku vaihtoehto? Koska ei synnytä, ei voi elää täysillä lapsiperhe arkea, ainoastaan äidit voi. Voi jumankauta mitä törkyä suoraan viiskytluvulta.
T. Neljän äiti
Itsehän sinä sen lapiperhearkesi luot. Ei parisuhdearkikaan ole samanlaista kaikilla, kullakin on omat tapansa ja mieltymyksensä.