Aikuisen ihmisen ei sovi sanoa ruoka/kahvipöydässä, että ei tykkää jostakin. Eikö voisi olla vain ihan hiljaa?
Jotain kuuluu myös maistaa kohteliaisuuttaan, vaikka ei mistään tykkäisikään. Terveisiä vaan sukulaisille...
Kommentit (51)
esim. jos pöydässä on vaikka kaalipiirakkaa, niin sanon kyllä etten pidä kaalista. Ei siitä tarvitse vetää herneitä nenään.
Voi sitä kohteliaastikin kieltäytyä syömästä sienipiirakkaa, jos ei sienistä niin välitä.
vai olisiko parempi että maistan emännän iloksi ja lähden siitä sitten juoksujalkaa vessaan oksentamaan? Tämäkö olisi parempi vaihtoehto?
Vierailija:
esim. jos pöydässä on vaikka kaalipiirakkaa, niin sanon kyllä etten pidä kaalista. Ei siitä tarvitse vetää herneitä nenään.
Kasvakaa aikuisiksi, aikuisten tavoille!
Vierailija:
Voi sitä kohteliaastikin kieltäytyä syömästä sienipiirakkaa, jos ei sienistä niin välitä.vai olisiko parempi että maistan emännän iloksi ja lähden siitä sitten juoksujalkaa vessaan oksentamaan? Tämäkö olisi parempi vaihtoehto?
omilla ennakkoasenteillaan voi myrkyttää monen lapsen mielen. Lapsi kuulee kommentin ja luulee, että " kaali on pahaa" saamatta itse muodostaa käsitystä ja omaa mielipidettä.
ja mistä pitää, että hän on moukka ja narsisti. Ikäänkuin tarjottavien pitäisi noudattaa vain hänen toiveitaan.
Itse sanoisin tuollaiselle arvostelijalle, että " niinpä, mutta kun me satumme pitämään - ja itse asiassa tämä on meidän kotimme - niin varmaan me saamme tuota kaalipiirakkaa syödä, vaikka sinä et siitä välittäisikään" .
Yleensähän vain lapset ja kouluttautumat aikuiset ovat noin " avoimia" , että kuvittelevat koko maailman olevan mitoitettu heidän henk koht mieltymystensä mukaan.
Onneksi ei olla sukulaisia ;). Se nyt vaan sattuu olemaan niin, että siitä tuputtamisesta ei tule loppua pelkällä " ei kiitoksella" . Meidän suku kun on niin moukkamaista, ettei kerta sanomisella mene perille ;). - se kaalipiirakka-
jos sanoo lauseen " en pidä kaalista" ?
minä olen joskus sanonut " en ole koskaan oppinut syömään/juomaan x:ää" . Ruoka-aineissa noita en-syö -juttuja on lähinnä vain munuainen ja sitä harvemmin tarjotaan Suomessa. Juomista tuollainen inhokki on olut ja sahti.
Tarjoamanne piirakka on mielestäni pahaa.
kuinka katkaravut, homejuusto yms ei maistunut 5v synttäreillä vieraille. Tarvviko sitä samaa asiaa jauhaa koko päivää kuten joku jo sanoi get over it
Ja pitää minua miten huonokäytöksisenä tahansa, mutta siihen en alennu että söisin jotain, mistä en todella tykkää.
Jos ei aikuinen ihminen uskalla ääneen sanoa, että kiitos vaan, näyttää kyllä hyvältä, mutten välitä sienistä, on mielestäni syytä kyllä katsoa peiliin. Ei siitä asiasta numeroa tarvitse tehdä.
Meillä ei ainakaan kenenkään tarvitse syödä mitään sellaista mistä ei pidä. Ja sen saa sanoa kyllä ääneenkin, voin tehdä ensi kerralla jotain muuta.
Eipä olisi kivaa jos joku kaveri meillä väkisin söisi monta vuotta jotain piirakkaa. Minä kuvittelisin kaverin pitävän siitä ja tekisin aina kaverin mieliksi sitä samaa. Kyllä pitää uskaltaa sanoa ettei jostain ruuasta niin välitä.
voisitko sitten kertoa miten vältyn kohteliaasti kaalin syönniltä kylässä, jos " ei kiitos" ei riitä? Mä olen niin kovin yrittänyt opetella syömään kaalia, mutta oksennan jos otan sitä suuhuni.
Vierailija:
jos sanoo lauseen " en pidä kaalista" ?
valitsisin ihan rauhassa ja " julistamatta" ne, mistä pitäisin - ja sanoisin sitten " ei kiitos, olen täynnä/nyt ei oikein maistuisi" , jos jotain sellaista tuputettaisiin, mistä en todellakaan pidä.
Mutta en ryntäisi pöytään ilmoittaen heti tyyliin " MINÄ en sitten pidä KAALISTA" . Idiootti?
Eli ei todellakaan tarvitse kertoa inhoavansa jotain tarjolla olevaa, riittää kun sanoo ei kiitos ja jos tuputetaan, niin keksii sitten jotain, esim. että on niin täynnä, ja jos tilanne vaatii, niin ottaa ihan pienen palan ja on syövinään sitä samalla kun välttää hengittämästä nenän kautta.
Toisaalta kohteliaan emännän/isännän pitää kyllä tajuta olla tuputtamatta liikaa ja välttää saattamasta vierasta noloon/hankalaan tilanteeseen. Ei pidä tehdä numeroa jos vieras sanoo ei kiitos.
Jos on kylässa, pitää kyllä syödä kaikkea, vaikka jostain kaalista ei niin pitäsikään. Vain idiootti alkaa valkata ruokia kun on kylässä. Todella moukkamaista. Allergiat ja keliakia tietysti estää syömisen.
Jos nyt olen tehnyt kaalipiirakkaa ja vieraani ei siitä pidä, niin mitä hänen pitäisi tehdä? Jätätte vaihtoehdoiksi että joko pitää SYÖDÄ VAIKKA OKSETTAA tai sitten pitää olla hyvin epäkohtelias ja KIELTÄYTYÄ ILMAN SELITYKSIÄ!
Ja ihan varmasti saa kieltäytyä kaalipiirakasta, sitten minä voin kysyä että ottaisitko mieluummin voileipää jos teen. Jos vaan kieltäytyy että " en nyt välitä" niin minähän alan miettiä että mikähän siinä piirakassa on vialla, onko pilaantunutta, näyttikö se kamalalta vai olenko aiemmin tehnyt niin huonoja ruokia ettei hän enää niitä halua... ja niin alkavat muuten muutkin vieraat miettiä.
On suorastaan typerää sanoa, että ei saa sanoa, ettei pidä jostain. Paljon pätevämpi selitys se on kuin epäilyttävä hiljaisuus, jotta emäntä alkaa miettiä omia keittotaitojaan!
Vierailija:
voisitko sitten kertoa miten vältyn kohteliaasti kaalin syönniltä kylässä, jos " ei kiitos" ei riitä? Mä olen niin kovin yrittänyt opetella syömään kaalia, mutta oksennan jos otan sitä suuhuni.
tai sanot vaikka että olet allerginen sille / saat pahoja vatsavaivoja.
emännän herkkuja, koska olen laihdutuskuurilla. Ainakin minun tutut emännät eivät ole tästä suuttuneet, vaan ymmärtäneet täysin ja ollet minun tukena. Anoppi sen sijaan jatkuvasti tyrkyttää, vaikka kuinka kauniisti yritän sanoa, että en minä nyt syö, vaikka herkullisen näköistä onkin. Ota pieni pala, ei se voi lihottaa niin paljon, hohhoijakkaa
Koskaan en ole haukkunut ruokaa, vaikka en siitä olis pitänytkään, kyllähän käytöstavat täytyy kaikilla olla.