Aikuisen ihmisen ei sovi sanoa ruoka/kahvipöydässä, että ei tykkää jostakin. Eikö voisi olla vain ihan hiljaa?
Jotain kuuluu myös maistaa kohteliaisuuttaan, vaikka ei mistään tykkäisikään. Terveisiä vaan sukulaisille...
Kommentit (51)
miten helvetissä joku voi loukkaantua lauseesta " en pidä kaalista?!?Eihän se liity emännän taitoihin mitenkään. Niin, no moukka olen kun en ymmärrä enkä itse loukkaannu.
Itse laitan aina vaihtoehtoja, vaikka sitä leipää + leikkelettä sekä piirakkaa + salaattia. Näin ei tule vaivaannuttavia tilanteita.
Ja pitäiskö vielä lisätä, että olen VÄHÄVARAINEN OPISKELEVA YH.
Vierailija:
omilla ennakkoasenteillaan voi myrkyttää monen lapsen mielen. Lapsi kuulee kommentin ja luulee, että " kaali on pahaa" saamatta itse muodostaa käsitystä ja omaa mielipidettä.
Vierailija:
tai sanot vaikka että olet allerginen sille / saat pahoja vatsavaivoja.
Vierailija:
Ja ihan varmasti saa kieltäytyä kaalipiirakasta, sitten minä voin kysyä että ottaisitko mieluummin voileipää jos teen. Jos vaan kieltäytyy että " en nyt välitä" niin minähän alan miettiä että mikähän siinä piirakassa on vialla, onko pilaantunutta, näyttikö se kamalalta vai olenko aiemmin tehnyt niin huonoja ruokia ettei hän enää niitä halua... ja niin alkavat muuten muutkin vieraat miettiä.
Teimme vähän erikoisempaa pääruokaa jota perheen nainen selvästikin inhosi. kakoen söi ruokansa kiltisti ja moneen kertaan toitotti kuinka hyvää oli. Vielä käynnin jälkeenkin muisteli miten hyvää ruokaa oli. Ja siis selvästi näki että inhosi sitä. On kaikkiruokainen ja oikein kehuskelee sillä. taisi olla kova pala kun sattui jotain mikä ei maistunutkaan. Mietin, että pitäiskö tarjota seuraavallakin kerralla kun niin suureen ääneen sitä ruokaa kehuskeli. Eli pointtini on siinä, ettei kannata inhoamaansa ruokaa liikaa kehua tai saa sitä toistekin!
Vierailija:
Teimme vähän erikoisempaa pääruokaa jota perheen nainen selvästikin inhosi. kakoen söi ruokansa kiltisti ja moneen kertaan toitotti kuinka hyvää oli. Vielä käynnin jälkeenkin muisteli miten hyvää ruokaa oli. Ja siis selvästi näki että inhosi sitä. On kaikkiruokainen ja oikein kehuskelee sillä. taisi olla kova pala kun sattui jotain mikä ei maistunutkaan. Mietin, että pitäiskö tarjota seuraavallakin kerralla kun niin suureen ääneen sitä ruokaa kehuskeli. Eli pointtini on siinä, ettei kannata inhoamaansa ruokaa liikaa kehua tai saa sitä toistekin!
Vierailija:
miten helvetissä joku voi loukkaantua lauseesta " en pidä kaalista?!?Eihän se liity emännän taitoihin mitenkään. Niin, no moukka olen kun en ymmärrä enkä itse loukkaannu.
En mäkään mene kalatorille huutamaan, että " yäk, en sit tykkää kalasta, älkää vaan kysykökään että pidänkö kalasta kun kerron heti kaikille et se on pahaa!"
Ehdoton rehellisyys on pätevä arvo ainoastaan kun puhutaan alle 3-vuotiaista lapsista.
et taida olla ihan tolkuissasi. Miten yksi lause " en pidä kaalista" on julistamista?
Vierailija:
Jos ei aikuinen ihminen uskalla ääneen sanoa, että kiitos vaan, näyttää kyllä hyvältä, mutten välitä sienistä, on mielestäni syytä kyllä katsoa peiliin. Ei siitä asiasta numeroa tarvitse tehdä.
kuin julistaa kovaan ääneen heti pöytään saapuessa mistä ei pidä. Eli mun mielestä nimenomaan asiasta ei kannata tehdä numeroa, paitsi ehkä siihen suuntaan, että sanoo " onpa herkullisen näköinen..."
Jos haluaa vaan kahvia juoda, niin siitä vaan! Ihmettelen kyllä jos joku semmoisesta loukkaantuu! Tärkeintähän siinä " kahvittelussa" on se seurustelu eikä se syöminen!
Tyypillistä sille on, että ihminen syyttää itseään itsestään riippukmattomista asioista ja tulkitsee kaiken itseään kohtaan negatiivisesti.
no, mä olen sitten ikuisesti alle 3v. Miksi mun pitäisi valehdella, kun tutut huomaa sen jo kilometrin päähän?
syödä tota ku paprika on pahaa" - niin mitä se sitten muutakaan on kuin julistamista?
Vierailija:
Miksi mun pitäis valehdella...
Valkoinen valhe = kaunistelua = huomaavaista kiusallisessa tilanteessa = sosiaalista kanssakäymistä
Kaikki vammathan eivät näy päälle päin, joten toki kaikki varmasti ymmärtävät, että omituinen käyttäytymisesi johtuu sosiaalisesta kehitysvammastasi. Emmehän me esimerkiksi down ihmiseltäkään odota aivan samanlaista käytöstä kuin muilta, joten sinäkin voit olla oma spesiaali itsesi hyvillä mielin.
Vierailija:
no, mä olen sitten ikuisesti alle 3v. Miksi mun pitäisi valehdella, kun tutut huomaa sen jo kilometrin päähän?
juu, tuo on julistamista. Mutta jos istun tuttujen/ sukulaisten kanssa kahvipöytään, jossa aloitettu kaalipiirakka alkaa lähestyä uhkaavasti niin mitä helvetin pahaa ja julistamista on sanoa " en pidä kaalista" . Kyllä te olette naurettavia.
Kotona tai vielä kylässä ollessa lapsi toteaakin että " ethän sä äiti edes tykkää kaalista" ?
Vierailija:
sinulla on joko *hitaasti* luetun ymmärtämisen vaikeuksia tai *hitaammin* kuullun ymmärtämisen vaikeuksia.
mä en ainakaan ota henkilökohtaisena loukkauksena sitä että miehen veli ei syö sieniä tai sipulia, hänen vaimonsa ei syö mausteisia jne jne. laitan ehkä sellasta ruokaa jos hyvällä tuulella olen ja jos en jaksa niin ottavat sellaista mikä käy- olkoonkin se vain yksi keksilaji tms.