Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverit eivät maksa yhteislahjaa, mitä tehdä?

Vierailija
04.07.2026 |

Ostimme pyöreille synttäreille 4 kaveruksen yhteislahjan, jonka minä ostin. Kunkin osuus oli 40 euroa. Yksi kaveriporukasta maksoi heti parin päivän kuluttua, kaksi muuta ei ole maksanut vieläkään, aikaa mennyt reilut 2 kk. Olen muistuttanut heitä kaksi kertaa ja reaktio oli: ai joo, tosiaan, hoidan asian! 

80 euron takia en ystävyyttä halua pilata. Ideoita? Vai unohdanko, kuten hekin? 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi ukaasi, että mitä helvettiä, nyt ne rahat tilille heti. Soitat tiukan puhelun.

Vierailija
2/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tuilu on välittämistä. Vinoilet niin kauan että rahat tulee. Jos ystävyys katkeaa niin eivät ystäviä olleetkaan. Toki voit kertoa lahjan saajalle miten asia meni. Lokkejahan nuo ovat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda koko juttu, ja ota opiksi. Jatkossa et osta yhteislahjaa ennen kuin kaikki ovat maksaneet osuutensa.

Vierailija
4/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin uuden muistutuksen kunnes maksavat.

Vierailija
5/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohda koko juttu, ja ota opiksi. Jatkossa et osta yhteislahjaa ennen kuin kaikki ovat maksaneet osuutensa.

Tähän olen päätymässä. Tämä meni nyt näin. Yhteislahjaan osallistun tästä lähtien korkeintaan maksajana, en enää ostajana ikinä. Ap

Vierailija
6/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen muistuttanut yhteislahjan 40 euroa maksusta jo kahdesti. Tarvitsen maksun nyt. Siirräthän summan viimeistään tänään. Kiitos

Vierailija
7/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä heidän täytyy maksaa velkansa. Laita uusi viesti niin kauan kunnes muistavat. Minullakin on yksi kaveri, joka muka unohtaa aina velkansa. On ikävä muistuttaa, mutta niin se aikuisten elämässä menee. Ethän kaupastakaan varasta ja väitä että unohdit maksaa.

Vierailija
8/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen lokkikavereista löysi palstalle.

Vierailija
9/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän olen päätymässä. Tämä meni nyt näin. Yhteislahjaan osallistun tästä lähtien korkeintaan maksajana, en enää ostajana ikinä. Ap

Kyllä itse laittaisin ystävyyden katkolle. Summahan ei ole iso, mutta periaate.

Vierailija
10/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, olen muistuttanut yhteislahjan 40 euroa maksusta jo kahdesti. Tarvitsen maksun nyt. Siirräthän summan viimeistään tänään. Kiitos

MInkä yhteislahjan? Never höörd.

Vierailija
11/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kyllä jätä perimättä. Laitat asiallisesti mutta tiukasti, että haluat nyt maksun.

Ystävyys sen kestää kyllä.

Vierailija
12/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin ystavällisen napakasti suoraan "aiotko maksaa sen osuutesi lahjaan?" Puhumalla kysymällä tavatessa naamakkain eikä millään viestillä tai puolihuolimattomasti puhelimessa. Silloin näkee ja kuulee reaktiosta maksaako vai venkoileeko niin kauan, että asia unohtuu. Jos ei maksa, et osallistu rahallisesti yhtään mihinkään mitenkään enää koskaan. Oikea ystävyys kyllä kestää suoraan puhumisen ja suoran toiminnan. Ystävyys perustuu luottamukseen.

Vierailija
13/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaa ne paskiaiset tai puhko auton renkaan. Pitää antaa takain vttupääsioille oikein kunnolla. Älä kuitenkaan jää kiinni.

Vierailija
14/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

v*ttu mitä porukkaa. Hehän sen ystävyyden on katkolle laittaneet, kun eivät ole maksaneet.

Napakkaa tekstiä, että osuus maksamatta. Jos on maksuvaikeuksia saa sovittaa erissäkin (jos sulle siis käy!). Vai laitatteko välit poikki...

Vierailija
15/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavimpia ovat lainaajat,  jotka alkvat vikuroida, kun voisivat alkaa maksaa takaisin.

Mulla on historiassa 2 tällaista. Toinen ehdotti, ettei maksaisi kuin osan rahana, osan "luontaisetuna". Maksoi toki lopulta, mutta pitkin hampain. Toinen ehdotti eräänlaista vähittäismaksutapaa, mutta silloinkaan ei rahana, koska hänestä oli tyhmää lyhentää velkaa satasella kuussa. - Sieltä ei ole tullut takaisin penninjeniä ikinä.

Sen jälkeen olen lainannut vain noin yhdelle ihmiselle, joka maksoi takaisin aina sovittuna päivänä.

Vierailija
16/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs menit ostamaan. Olisit kysynyt rahat ensin ja ostanut vasta sitten. Sinä se tässä aasi olet.

Vierailija
17/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuulosta ystäviltä. Tutuilta kuulostaa. Ystäviin pitäisi olla huoletonta luottamusta ja menemistä. Itse olen aina viiden minuutin varoitus ajalla ostanut jo yli sadoilla euroilla yhteislahjoja ystäville joilta on menehtynyt esim. Perheen jäsen,tai tullut elämään jotain muuta raskasta, niin jotain kukkia/suklaata ovelle vietynä ja aina kaikki maksanut sitten pyydetyn summan.  

Vierailija
18/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin ystavällisen napakasti suoraan "aiotko maksaa sen osuutesi lahjaan?" Puhumalla kysymällä tavatessa naamakkain eikä millään viestillä tai puolihuolimattomasti puhelimessa. Silloin näkee ja kuulee reaktiosta maksaako vai venkoileeko niin kauan, että asia unohtuu. Jos ei maksa, et osallistu rahallisesti yhtään mihinkään mitenkään enää koskaan. Oikea ystävyys kyllä kestää suoraan puhumisen ja suoran toiminnan. Ystävyys perustuu luottamukseen.

Jos ei tuollaisenkaan kauniin lähestymisen jälkeen rahoja kuulu, ottaisin puheeksi todistajien läsnä ollessa, kahvilla tai illanvietossa.

Tosin olisi ehkä silloin tuo ystävyys taputeltu, mutta hataraa näyttäisi muutoinkin olevan.

Vierailija
19/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs menit ostamaan. Olisit kysynyt rahat ensin ja ostanut vasta sitten. Sinä se tässä aasi olet.

Lokki se siinä sukii ylpeästi höyheniään ja lopuksi paskoo  laiturille.

Vierailija
20/29 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viimeksi 3000 euron lomamatkan kaverille ja mulle. Luottokorttini kattaa myös hänen matkavakuutuksen, kun ollaan samassa hotellihuoneistossa. Kaveri siirsi heti osuutensa tililleni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä