Eka (ja vika) Babyshower
Onko babyshowerilla muuta funkiota kuin lahjojen keräys? Olin eilen ensimmäistä kertaa babyshowerissa, järjestäjä oli nähnyt kovasti vaivaa - ruokaa, koristelut jne. istuttiin, syötiin, juteltiin niitä näitä, oikeastaan ei mitään vauvoista (no keskenmenoista?! ja siitä miten vauva-ajasta ei saa sanoa mitään negatiista, koska sehän on vain iloa?!) ja sitten odottaja avasi lahjat ja kiiruhdettiin kotiin. Nekin kutsutut jotka ei paikanpäälle päässeet lähettivät lahjat.
Mun mielestä koko tapahtuma oli vain lahjojenkeräys, jäin ihmettelemään pitäisikö tapahtumalla olla jokin muukin funktio?
Kommentit (37)
Varpajaisissa ei taida olla lahjalistoja?
Mun mielestä kaikki juhlat on kivoja! Ei sinne ole pakko mennä jos ei halua. älä ulise😊
Vierailija kirjoitti:
mutta ainakin noissa babyshowereissa tuo järjestävä työkaveri oli pistänyt huimasti rahaa iltaan (juotiin Pommery-shampanjaa, oli graavilohta, juustoja, tuoreita mansikoita, vauvanmuotoinen kakku...).
Itseä jäi mietityttämään, että ehkä olisi pitänyt emännälle viedä tuliaisia myös? En tosiaan ajattelut aikaisemmin...
Ap
Ihme ettei tulevaa äitiä vituttanut kun vieraat vetää alkoholia, syö juustoja ja graavilohta joihin hän ei saa koskea :,D
Vierailija kirjoitti:
Onhan miehillekin varpajaiset. Miksi taas vaan naisten juhlaa haukutaan?
Näin naisena pitäisin mielummin varpajaiset. Ehkä pidänkin seuraavan lapsen saadessani :D
No minulle ainakin kaverit järjesti yllärinä babyshowerit. Näin ilmeisesti monella muullakin, ainakin lähipiirissä.
Todellakaan en ollut mitään lahjalistoja tehnyt kun en edes koko juhlista tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin naisena pitäisin mielummin varpajaiset. Ehkä pidänkin seuraavan lapsen saadessani :D
Ihan rauhassa. Eikä sun ole pakko pitää yhtään mitään juhlia jos on niin kamalaa😂
Ap miten vieraat kommentoivat jälkeenpäin tilaisuuttasi?
Minä ainakin loukkaantuisin tuossa tilanteessa.
En suostuisi tuollaiseen kohteluun.
Vierailija kirjoitti:
Ja näissäkin on aika merkittävä ero. Varpajaiset ovat MIESTÄ varten. Juhlitaan sitä että miehestä on tullut isä ja mies juo alkoholia / saa ehkä lahjoja myös. Vauvakutsut ovat VAUVALLE. Vauva saa lahjoja, ei äiti.
Kyllä vauva pitää vielä suihkuun.
Baby showerit on jääneet kyllä vahvasti mieleen, ollut välitetty olo. Työpaikan muistamiset, Baby shower kahvihetkiä. Baby showerit kavereiden kanssa. Tuntuu että siitä sai pitkäksi aikaa energiaa ja tukea lapsiarkeen, oli sellainen olo että välitetään ja tuetaan. Eli kuten minkä tahansa muistamisen kanssa, kai siinä pointtina on empaattinen ele.
Itse ymmärrän babyshowerit esikoisen kohdalla, koska onhan se uutta ja ainutlaatuista. Sitä en ymmärrä, että jos mukuloita tehdään useampi ja jokaisen kohdalle pitää olla babyshowerit niin menee vähän yli hilseen...
-Rahoja laskeva köyhä
Meillä kyllä vaan syötiin porukalla. Ja saunottiin. Muutama lahja oli mm.vaippakakku. Mutta oli ihanaa istua iltaa naisten kesken ja vaihtaa kuulumisia. Sitten kun se vauva-aika alkaa, niin ei olekaan enää aikaa niin paljon.
Aikuisopiskelijoina, noin neljä vuotta sitten, järjestimme luokkakaverille vauvakutsut. Saimme vielä yhden opettajan kanssa puhutuksi juhlat osaksi kulttuuri- tms opetusta ja ne tapahtuivat koulupäivän aikana. Muutama organisoi kimppalahjan, joka sisälsi ns. suomalaisia vauvajuttuja, yksi leipoi ja loput huolehtivat ohjelmasta sekä koristelusta.
Ohjelmassa oli mehuhetki, soseiden maistelua ja pesuohjeita yleisimpiin tahroihin, itse väsättyä Aliasta vauva- ja raskaussanastolla, meidän kaikkien vauvakuvat ja arvailua kuka on kuka, joukkuekilpailu vauvanuken vaipan vaihdosta täydessä talvivaatetuksessa (piti vaatteet riisua ja pukea).
Meillä juhlien tarkoitus oli osoittaa olevamme odottavan äidin tukena, ehkä myös valmistaa häntä tulevaan. Lahjat olivat täysin toisarvoinen asia.
Ei hätää, tuskin sua mihinkään edes kutsuttais :)