Puistattaako ketään muuta lapsen kutsuminen "meidän neidiksi" tai "prinsessaksi"?
Lähipiirissä on muutama ihminen, jotka eivät juuri koskaan puhu tyttäristään nimellä kun kertovat näiden edesottamuksia, vaan aina "meidän neiti sitä ja tätä". Tuo kuulostaa korvaani jotenkin halveksuvalta tai vaihtoehtoisesti vähän ylpistelevältä. Onko vika minun tulkinnassa vai tuossa ilmaisussa? Toinen vähän oksua suuhun tuova ilmaisu on kutsua tyttölasta prinsessaksi. Meillä on itsellä tyttövauva ja en tykkää yhtään, jos joku häntä nimittää prinsessaksi. Ihan kuin hän olisi joku hienohelma palvelijoineen.
Ja näin tasa-arvon aikakautena täytyy sanoa, ettei kauhean usein kuule vastaavia nimityksiä pojista (prinssi tai herra).
Kommentit (688)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rouvittelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää tuo herra. Ja osa mammoista käyttää herraa sekä miehestään että pojastaan.
Loukkaako rouva sanankin käyttö?
En voisi olla kenenkään vaimo, eli rouva. Tai vaikka olisinkin, en haluaisi ainakaan että ukko vaimottelisi, se on hirveän kuulosta kun miehet jauhaa "vaimo sitä vaimo tätä".
Joku nuori mies dna:lta rouvitteli minua koko puhelun ajan. En viittinyt korjata, oli niin elementissään.
Tunsin itseni helmikaulakorua pitäväksi nutturapääksi koko puhelun ajan.Eri. Millä nimityksellä tulisi puhutella jos ei rouva tai vaimo käy? Mä olisin mielelläni rouva tai vaimo. Ei vaan ole miestä. Ei pääse ärsyyntymään. Ulkomailla lentokentän kahviossa minua puhuteltiin "madam"-sanalla. Silloin kyllä tuntui vanhalta, ikää 60v vasta. Likanheitukka viälä.
Minulla on nimi ihan sitä varten että sitä voisi puolisokin käyttää jos semmonen olisi, onneksi ei ole.
Kyllä sinä jo aika vanha olet. Olen itsekin jo elämäni ehtoopuolella 11 vuotta nuorempana.
Sitä en tiedä millä tittelillä jonkun ulkomaalaisen pitäisi minua puhutella, mutta se ei ole ongelma, koska en käy ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas vedetään hernettä nenään ihan olemattomista asioista! Pikkuneiti tai pikkuprinsessa on hellittelynimiä, ei sen kummempaa.
No, eihän nuo valittajat sitä ymmärrä. Varsinaisia ruikuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rouvittelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää tuo herra. Ja osa mammoista käyttää herraa sekä miehestään että pojastaan.
En voisi olla kenenkään vaimo, eli rouva. Tai vaikka olisinkin, en haluaisi ainakaan että ukko vaimottelisi, se on hirveän kuulosta kun miehet jauhaa "vaimo sitä vaimo tätä".
Joku nuori mies dna:lta rouvitteli minua koko puhelun ajan. En viittinyt korjata, oli niin elementissään.
Tunsin itseni helmikaulakorua pitäväksi nutturapääksi koko puhelun ajan.Eri. Millä nimityksellä tulisi puhutella jos ei rouva tai vaimo käy? Mä olisin mielelläni rouva tai vaimo. Ei vaan ole miestä. Ei pääse ärsyyntymään. Ulkomailla lentokentän kahviossa minua puhuteltiin "madam"-sanalla. Silloin kyllä tuntui vanhalta, ikää 60v vasta. Likanheitukka viälä.
Minulla on nimi ihan sitä varten että sitä voisi puolisokin käyttää jos semmonen olisi, onneksi ei ole.
Kyllä sinä jo aika vanha olet. Olen itsekin jo elämäni ehtoopuolella 11 vuotta nuorempana.Sitä en tiedä millä tittelillä jonkun ulkomaalaisen pitäisi minua puhutella, mutta se ei ole ongelma, koska en käy ulkomailla.
Kylläpä voi monella tavalla olla eri mieltä. Aviomieheni kutsuu minua nimeltä ja saattaa uusissa kyläpaikoissa mennä istumaan muualle päin huonetta kun minä. Olen huomannut, että jotkut eivät käsitä meidän olevan pari. Kerran tahallani uppouduin keskusteluun jollekin minua jututtanaalle miehelle. Olen päättänyt kun seuraavan kerran meidän pitää esittäytyä kerron että olemme samaa ruokakuntaa.
Meidän neiti, rinsessa, masuasukki, meillä sylitellään, tissitellään ja pottaillaan. Meillä on myös samanlaiset trikoopipot meidän neidillä ja Äityli-emännällä. Isukki-isimieskin meillä asuu ja koira jonka nimi on Hän. Lässyn Lässyn.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai he täällä mieltään ole pahoittaneet, jotka eivät tykkää prinsessa-sanasta tai neidistä. Päinvastoin tuntuu osuvan hermoon pikemminkin heillä, jotka sanoja puolustavat. 😀 Ei tämä eroa mitenkään siitä sisustusketjusta, jossa kysyttiin eri tyyleistä mielipiteitä. Ihmiset vaan tykkäävät tai eivät tykkää eri asioista eikä kaikkea tarvitse niin henkilökohtaisesti ottaa.
Sisustusketjutyylit ja prinsessat. Ne menevät siinä samassa mielipideketjussa. Ihan hauskaa.
Minua ärsyttää naiset, jotka ovat alkaneet kutsua lastensa isää aviopuolison tai miehen sijaan isäksi, meidän iskäksi, isukiksi tms. Tai sitten säälittävältä jos mies kutsuu vaimoaan äidiksi. Voi johtua siitä että minulla ei ole lapsia.
Kyllä Rinsessa on hyvä nimi. Neitokainen itse alkoi kutsua itseään noin. Ei haittaa. Kyllä se ohi menee. Viimeistään koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän neiti, rinsessa, masuasukki, meillä sylitellään, tissitellään ja pottaillaan. Meillä on myös samanlaiset trikoopipot meidän neidillä ja Äityli-emännällä. Isukki-isimieskin meillä asuu ja koira jonka nimi on Hän. Lässyn Lässyn.
:D. :D
Vierailija kirjoitti:
Koiruuus on ilman muuta Hän. (en ole turuust).
eikö voisi lyödä vedon mikä tulee ohisalon aparsta onko paavo batrica vai ville wilmemmiina. vihreälle ÉT. näyttävälle oliolle sopiva nimi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni tyttölapsi haluaa kokea olevansa satujen prinsessa. Annetaan lasten olla lapsia. Prinsessaksi sanominen saa monen pikkutytön kasvot loistamaan.
Onko tämäkin joltain aikuiselta pois?
Ja moni ei halua.
Minusta prinsessa olis ollut loukkaava sana lapsena.
Ei mulle onneksi mitään prinsessa-satujakaan juuri luettu, vaan enemmän imin vaikutteita esim astrid lindgreniltä jne.
Lempileluni olivat legoja, ei tyllimekkoja ja tiaroja.
Leikin kyllä nukeillakin toki. En muista että olisin kertaakaan leikkinyt prinsessaa, tai mitään semmoseen viittaavaakaan. Paljon kyllä leikittiin poliisia ja rosvoa, länkkäreitä ja inkkareita, lääkäriä, kivikauden ihmisiä metsässä jne. Mutta prinsessaen ole halunnut koskaan olla.
Olisit kuitenkin halunnut, mutta, kun kukaan ei kutsunut, niin siinä se.
No kun en olisi, mikä siinä on vaikea ymmärtää. Aaargh. 🤬
Oli mullakin hellittelynimiä, mutta ei onneksi neitiä tai prinsessaa. Jos nimittäin luulit etten saanu vanhemmiltani hellyyttä ja rakkautta, luulit väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaahan lääkkeet koko poppoo, peukuttajat mukaanlukien.
Kiitos kun muistutit, meinaa ihan unohtua😂
Jep tuntuu tosi ensinnäkin sukupuolistavalta ja toiseksi vanhoilliselta. Mulle tulee mieleen kaikki sadut joissa vaan odotetaan sitä prinssiä valkoisella ratsulla, enkä ymmärrä miksi pikkutytöt halutaan yhdistää tällaiseen rooliin. Mieluummin sitten joku superwoman tai Peppi, sellainen tekevä hahmo. En myöskään kannata sitä vaaleanpunaista hörsöunolma-maailmaa, mikä siihen prinsessuuteen liittyy. Puistattaa ennemminkin.
Monet vanhemmat puolustavat lastensa tekemistä prinsessaksi sillä, että "nokun se itse haluaa". Miettikääpä kuinka paljon se haluaminen tulee ympäristön tuputtamisesta ja mainonnasta.
kizza kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rouvittelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä jo aika vanha olet. Olen itsekin jo elämäni ehtoopuolella 11 vuotta nuorempana.Sitä en tiedä millä tittelillä jonkun ulkomaalaisen pitäisi minua puhutella, mutta se ei ole ongelma, koska en käy ulkomailla.
Kylläpä voi monella tavalla olla eri mieltä. Aviomieheni kutsuu minua nimeltä ja saattaa uusissa kyläpaikoissa mennä istumaan muualle päin huonetta kun minä. Olen huomannut, että jotkut eivät käsitä meidän olevan pari. Kerran tahallani uppouduin keskusteluun jollekin minua jututtanaalle miehelle. Olen päättänyt kun seuraavan kerran meidän pitää esittäytyä kerron että olemme samaa ruokakuntaa.
Minä olisin samanlainen kuin tuo sinun mies, jos olisin naimisissa. 😂
En vaan osaisi esiintyä pariskuntana ja kuunnella kenenkään vaimottelua yms. Nolottaisi.
Ei se tee minusta tai miehestäsi pahaa ihmistä, anna vähän armoa.😎
T. Se nainen kenen viestiin vastasit
Kyllä eniten särähtää korvaan kun jo aikuisista lapsista puhutaan ”meidän muksuina”…. Mikä helkatti edes on MUKSU?????? :(
Kysyy vaan minkä maan kuninkaallisia vanhemmat ovat
Vierailija kirjoitti:
kizza kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rouvittelu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin samanlainen kuin tuo sinun mies, jos olisin naimisissa. 😂
En vaan osaisi esiintyä pariskuntana ja kuunnella kenenkään vaimottelua yms. Nolottaisi.
Ei se tee minusta tai miehestäsi pahaa ihmistä, anna vähän armoa.😎T. Se nainen kenen viestiin vastasit
Kiitos vastauksesta :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Rinsessa on hyvä nimi. Neitokainen itse alkoi kutsua itseään noin. Ei haittaa. Kyllä se ohi menee. Viimeistään koulussa.
Onko poikanne "jätkä"?
Vierailija kirjoitti:
Jep tuntuu tosi ensinnäkin sukupuolistavalta ja toiseksi vanhoilliselta. Mulle tulee mieleen kaikki sadut joissa vaan odotetaan sitä prinssiä valkoisella ratsulla, enkä ymmärrä miksi pikkutytöt halutaan yhdistää tällaiseen rooliin. Mieluummin sitten joku superwoman tai Peppi, sellainen tekevä hahmo. En myöskään kannata sitä vaaleanpunaista hörsöunolma-maailmaa, mikä siihen prinsessuuteen liittyy. Puistattaa ennemminkin.
Monet vanhemmat puolustavat lastensa tekemistä prinsessaksi sillä, että "nokun se itse haluaa". Miettikääpä kuinka paljon se haluaminen tulee ympäristön tuputtamisesta ja mainonnasta.
Sinulla on vaan ahdasmielinen kuva siitä, mitä prinsessa tarkoittaa. Jos katsoo nykyajan lastenohjelmia ja kirjoja, siellä on hyvin monenlaisia prinsessoja. On aika tavallista että tytöt ja pojat tykkää jossain vaiheessa elämää tyllihörhelöistä, kimalteesta jne :) meidän lapset ei edes ole nähneet mainoksia juuri missään, kun ei mainoskanavia katsota eikä meille tule mainoslehtiä. Silti vaan pikkutytön ja -pojan silmät kirkastuu kun jossain näkyy kunnon prinsessaröyhelömekko.
Näistä prinsessa- ja prinssinimityksistä mietin aina, että noinkohan kuninkaalliset niitä käyttävät lapsistaan tässä yhteydessä, ja miten naurettavia nämä kutsumiset ovat tässä valossa. Jotenkin tuntuu irvokkaalta, että tavan pulliaiset ottavat nämä käyttöönsä edes leikillään, kun ne joillekin ovat ihan oikeaa elämää syntymästä asti ja viitoittavat elämää melko merkittävästi aseman kautta.
Ja joo, ymmärrän kyllä että nämä prinsessajutut tulee saduista ja pikkutyttöjen höpsötyksistä ja olen tosikko tässä, mutta nää on vain omat ajatukseni aiheesta.