Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puistattaako ketään muuta lapsen kutsuminen "meidän neidiksi" tai "prinsessaksi"?

Vierailija
24.02.2021 |

Lähipiirissä on muutama ihminen, jotka eivät juuri koskaan puhu tyttäristään nimellä kun kertovat näiden edesottamuksia, vaan aina "meidän neiti sitä ja tätä". Tuo kuulostaa korvaani jotenkin halveksuvalta tai vaihtoehtoisesti vähän ylpistelevältä. Onko vika minun tulkinnassa vai tuossa ilmaisussa? Toinen vähän oksua suuhun tuova ilmaisu on kutsua tyttölasta prinsessaksi. Meillä on itsellä tyttövauva ja en tykkää yhtään, jos joku häntä nimittää prinsessaksi. Ihan kuin hän olisi joku hienohelma palvelijoineen.

Ja näin tasa-arvon aikakautena täytyy sanoa, ettei kauhean usein kuule vastaavia nimityksiä pojista (prinssi tai herra).

Kommentit (688)

Vierailija
681/688 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti on ihan ok.

Prinsessa viittaa nirppanokkaisuuteen, en tiedä onko se kauniisti sanottu omasta lapsesta.

Vierailija
682/688 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän penska, meidän äijä ja meidän muija. Nyt on hyvä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/688 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmaalla kuulen välillä 50-vuotias mies puhuu puhelimessa itsestään kolmannessa persoonassa ("isi") 14-vuotiaalle pojalleen ja tämän pari vuotta nuoremmalle siskolle. Lapset ovat "jätkä" sekä "meidän neiti" tai "prinsessa". Ihme lässytystä.

Vierailija
684/688 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihanalle ja välittävälle kutsua lapsia prinsessa,neiti,jätkä ,pikku-ukko pikku-herra ym eikös se ole sanontakin Rakkaalla lapsella on monta nimeä! Ja saahan sitä lapsiaan hellitellä nimillä ja olla heistä ylpeä. Itse sanoin poikaani Meidän mestari ja tyttöäni sanoin Neiti kaunokainen 

Vierailija
685/688 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan itse neiditteleväni sukulaistyttöjä. Useimmiten syynä on se, että näiden neitien nimet ei pysy päässä, kun tavataan kerran kesässä mummun synttäreillä. Nyt taitaa neidittelykin loppua, kun ei mummuakaan enää ole. Prinsessa nimityksestä en minäkään pidä.

Itselläni on vain poika. Nyt jo edesmennyt appeni kutsui pojanpoikaa nimellä pikkumies. Mielestäni se oli hellyttelynimi, jonka papalle soin. Poika oli hänelle äärimmäisen tärkeä.

Itselleni hän on Muruseni, mutta vain kahdenkeskinäisessä kommunikoinnissa, julkisesti käytän virallista etunimeä.

Vierailija
686/688 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärssytä, muut ihmiset saavat olla just niin wt kuin ovat.

Vierailija
687/688 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Tajusin tämän ketjun myötä ettei minulla ole hajuakaan mikä muutaman pariskunnan lasten nimet oikein on. Heitä kut tituleerataan just ukkeleiksi ja rinsressoiksi :)

Vierailija
688/688 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuo on lapsellista. Kertoo siitä että äiti (yleensä se on naisihminen) luulee sen muksunsa olevan jotenkin erikoinen, ainakin paljon erikoisempi kuin muiden likkalapset. Ja mulle tulee väkisinkin kuva näistä neitittelijöistä ja prinsessoittelijoista että lapsi on se joka perheessä määrää.

Sori, tämä oli vain ihan mun oma mielikuva.

Ei häiritse prinsessa, neiti tai muu lempinimen käyttö. Ja oma lapsi on itselle AINA erikoinen ja ihmeellinen, oikea "ihmelapsi". Naapurin lapsi toivottavasti on sitä omille vanhemmilleen. Se on lapsen oikeus eikä tarkoita että lapsi määrää asiat. Olipa erikoinen tulkinta.  Ymmärrät sitten kun itse olet äiti tai isä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi