Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on silmälasit -4 vahvuuksilla, tuleeko koskaan tarvitsemaan lukulaseja?

Vierailija
22.02.2021 |

Eli jos 40+ iässä näkee lähelle hyvin niin, että katsoo normaalien silmälasiensa (-4) yli tai ali, niin tuleeko ikinä tarvitsemaan varsinaisia lukulaseja?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikkoja paikalla?

Vierailija
2/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuolla kauas näkemisellä ole mitään tekemistä lukulasien kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas. Koska kun otat vahva miinuslasit pois, niin sehän on kuin laittaisi plussalasit (eli lukulasit) päähän.

Vierailija
4/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas. Koska kun otat vahva miinuslasit pois, niin sehän on kuin laittaisi plussalasit (eli lukulasit) päähän.

Ei ole

Vierailija
5/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole

No millä ihmeen logiikalla ei olisi?

Vierailija
6/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kuin -2,0 ja -2,5, mutta lukulisä tulossa uusiin rilleihin nyt. Vielä vuosi sitten näin ihan hyvin lähelle, nyt selvästi lähinäkö heikennyt. Miinuksiin ei tullut mitään muutosta vuoden takaiseen.

Ikää 45

Vierailija
7/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkipa vaikka mitä tarkoittaa moniteholasit

Vierailija
8/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on -2,5 ja hajataittoa, ja näkö on kyllä muuttunut sellaiseksi etten näe kauas ollenkaan tarkasti mutta en tahdo nähdä lähellekkään tai katse ei tarkennu lähelle ennenkuin oikein siristän silmät äärimmilleen ja keskityn. En ole käynyt silmälääkärissä koska pidän laseja vain kotosalla telkkaria katsottaessa. Ikää 47 vee. 

Vierailija
9/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole

Mietipä nyt itse.

Jos meillä on henkilö A, joka näkee kauas ilman laseja, hän tarvitsee lukulasit esim. +4 vahvuuksilla.

Sitten meillä on henkilö B, joka tarvitsee kauas katsomiseen kaukolasit, esim. -4 vahvuuksilla.

No sitten kun henkilö B ottaa kaukolasit pois, niin vaikutushan on sama kuin jos A laittaa lukulasit eli taittovoimaa tulee +4 lisää !

Vierailija
10/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tulee. Lukeminen sinänsä ei ole ongelma, nytkin käytän tablettia ilman laseja, mutta tietokoneella työskentely sekä jatkuva lasien päästä pois ottaminen, että näkisi tekstin läheltä on vaivalloista. Itselläni on kaksiteholasit.

Vierailija
11/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole

Mietipä nyt itse.

Jos meillä on henkilö A, joka näkee kauas ilman laseja, hän tarvitsee lukulasit esim. +4 vahvuuksilla.

Sitten meillä on henkilö B, joka tarvitsee kauas katsomiseen kaukolasit, esim. -4 vahvuuksilla.

No sitten kun henkilö B ottaa kaukolasit pois, niin vaikutushan on sama kuin jos A laittaa lukulasit eli taittovoimaa tulee +4 lisää !

Edelleen, tutki mitä ovat moniteholasit

Vierailija
12/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole

Mietipä nyt itse.

Edelleen, tutki mitä ovat moniteholasit

Ei moniteholasit ole mitään en kummallisempaa kuin lasit joissa on yhdeessä kohtaa + ja toisessa kohtaa -. Ei se mitenkään eroa siitä, että olisi kahdet eri lasit. Monitehot on yleensä niillä, joilla ei ole kovin vahva miinusnäkö, eli se ei riitä kompensoimaan plussalasien tarvetta.

Vierailija
13/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on -4D likinäköä, tarkan näkemisen kohta on 25 cm etäisyydellä. Jos likinäköisyytesi pysyy läpi elämän samana, et tule tarvitsemaan lukulaseja vaan näet aina hyvin lähelle. Usein likinäköisyys iän myötä vähenee alkaakseen taas lisääntyä, kun harmaakaihi alkaa kehittyä silmiin. Yksinkertaistaen: likinäöstä alkaa olla hyötyä keski-iässä, kun se nuorena on ollut vain harmillista.terv. silmälääkäri

Vierailija
14/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on -4D likinäköä, tarkan näkemisen kohta on 25 cm etäisyydellä. Jos likinäköisyytesi pysyy läpi elämän samana, et tule tarvitsemaan lukulaseja vaan näet aina hyvin lähelle. Usein likinäköisyys iän myötä vähenee alkaakseen taas lisääntyä, kun harmaakaihi alkaa kehittyä silmiin. Yksinkertaistaen: likinäöstä alkaa olla hyötyä keski-iässä, kun se nuorena on ollut vain harmillista.terv. silmälääkäri

Kiitos asiallisesta vastauksesta! :)

Vierailija
15/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on -4 ja silmälääkäri sanoi, että se suojelee mua hyvin pitkälle lukulaseilta. Todennäköisesti kuulemma saan lukulasit hyvin paljon myöhemmin kuin he, jotka näkevät kauas normaalisti. Kun näköön alkaa tulla plussaa niin mun miinusten pitäisi alkaa vähenemään ja sitä varten siis kestää kauan ennenkuin ollaan siinä pisteessä että tarvitsisin plussalasit. Näin siis silmälääkärin mukaan.

Vierailija
16/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tuntemistani likinäköisistä on saanut jossain vaiheessa (yleensä yli 45 v.) monitehot tai erilliset lukulasit.

Vierailija
17/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toisessa silmässä -0,75, ja silmälääkäri sanoi minulle että miinus auttaa siihen, että todennäköisemmin ei tule tarvitsemaan myöhemmin lukulaseja. Kävin siis toisen silmän laserleikkauksessa, toinen silmä leikattiin näkemään hyvin kauas, ja tuohon -0,75 silmään ei koskettu ja se on pääasiallinen lukusilmäni.

Vierailija
18/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lukulasit miinuksilla, että silleen.

Vierailija
19/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla (se -4D 40v+) tarkka alue alkaa lasien kanssa 15 sentistä ja ilman laseja 30 sentistä. Karkea mittanauhamittaus juuri äsken suoritettuna...

Vierailija
20/61 |
27.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luullut, että likinäköisyys tarkoittaa, ettei näe hyvin lähelle. :O No nyt viisastuin siinä asiassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän