Töitä tarjottiin 9,12 euron tuntipalkalla, ottaisitteko vastaan?
Korona vei minunkin työt ja nyt sitä on oltu työttömänä jo viime kesästä lähtien. Nyt minulle tarjoutui työmahdollisuus, mutta tyrmistyin palkasta, 9,12€/h! Kyseessä on kyseisen alan tessin matalin palkkaluokka. Neljän kuukauden jälkeen palkka nousisi 5%, eli ei silloinkaan juuri mitään.
Kyllä sapettaa tämä tilanne. Saan nyt suunnilleen saman päivärahana, mitä saisin tuosta työstä palkkaa. Toisaalta taas minulla ei ole mitään tietoa tulevista töistä ja olen sen suhteen täysin tyhjän päällä ja kysymysmerkkinä.
Mieli sanoo, että ota työ, jotta et ajaudu syvemmälle työttömyyskierteeseen, mutta samalla tietynlainen sisäinen periaate sanoo, että älä suostu tuollaiseen orjapalkkaan ja anna omalta osaltasi tällaiselle toiminnalle jalansijaa. Tuosta kun laskee kuukausipalkan, niin se olisi bruttona noin 1460€. Siitä sitten vielä pois verot ja muut palkasta otettavat kulut, niin lopputulos lähinnä itkettää.
Kommentit (143)
Uskomattoman todellisuudelle vierasta tsemppilätinää ketju täynnä.
- Työ on "sijoitus tulevaan" lähinnä siinä tapauksessa, jos siitä saa relevanttia työkokemusta niihin parempiin töihin, joihin vastaisuudessa haluaa
- Millä perusteella aivoton ja huonosti palkattu työ ei muka stressaa työajan ulkopuolella? Totta kai matala palkka vituttaa työajan ulkopuolella, kun matalatuloisuuden konkreettisesti arjessaan näkee
- "Haet samalla parempaan paikkaan": MIKÄÄN ei takaa, ettäkö ei jotuisi jämähtämään vuosikausiksi duuniin, josta ei karenssin pelossa voi irtisanoutuakaan. Nalkissa! Varo ettet ajaudu kotimatkallasi rekan alle, kun silmäsi täyttyvät katkeruuden kyyneleistä etkä näe eteesi. Nimim. kokemusta on.
Paremmalta näyttää papereilla että on ollut edes töissä.. vaikka sitten pienellä palkalla kuin että kotona lorvinut.
Itse en pystyisi noin pienellä, onneksi töitä omalla alalla riittää. Nettotuntipalkka nyt noin 16.5€/h
Tuolla alalla käytössä Teollisuusliiton tes, eikä palkka tule nousemaan yhtään mihinkään.
Voi verrata Postiin, työntekijöiden vaihtuvuus suurta ja työntekijät pääasiassa vuokrafirmoista. Työ on sellaista jonka oppii kuka tahansa, ei vaadi mitään osaamista eikä koulutusta, siksi palkka ei nouse. Vanhimmat eläkeikää lähestyvät saattavat tienata 12-13e/h ja tämä sisältää palvelusvuosilisiä.
Ihan turha kuvitella että tuollaisessa suorittavassa matalan työnvaativuusryhmän taulukkopalkkatyössä palkka nousee kunhan vaan tekee työnsä hyvin. Ei nouse, koska kokoonpanotyö on ns. liukuhihnahommaa jossa jokaisen on pystyttävä kasaamaan tietty määrä kappaleita vuoron aikana eikä siellä kukaan pääse millään nopeudella edes loistamaan koska se tarkoittaa silloin että työtahti vaan kasvaa. Palkka ei.
Vierailija kirjoitti:
- Työ on "sijoitus tulevaan" lähinnä siinä tapauksessa, jos siitä saa relevanttia työkokemusta niihin parempiin töihin, joihin vastaisuudessa haluaa
- Millä perusteella aivoton ja huonosti palkattu työ ei muka stressaa työajan ulkopuolella? Totta kai matala palkka vituttaa työajan ulkopuolella, kun matalatuloisuuden konkreettisesti arjessaan näkee
- "Haet samalla parempaan paikkaan": MIKÄÄN ei takaa, ettäkö ei jotuisi jämähtämään vuosikausiksi duuniin, josta ei karenssin pelossa voi irtisanoutuakaan. Nalkissa! Varo ettet ajaudu kotimatkallasi rekan alle, kun silmäsi täyttyvät katkeruuden kyyneleistä etkä näe eteesi. Nimim. kokemusta on.
Tämä. Ja kokemusta myös.
Täällä on tehtaat täynnä jengiä jotka ovat vuosia hakeneet muualle mutta jostain aivot narikkaan-hommasta ei ihan helposti palkata mihinkään vaativampiin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Paremmalta näyttää papereilla että on ollut edes töissä.. vaikka sitten pienellä palkalla kuin että kotona lorvinut.
Itse en pystyisi noin pienellä, onneksi töitä omalla alalla riittää. Nettotuntipalkka nyt noin 16.5€/h
Ihan sama näyttääkö paremmalta. Merkitystä on ainoastaan sillä, auttaako kyseinen työ saamaan parempia töitä. Mikäli kilpailijahakijalla on haettavan tehtävän kannalta vaadittua kokemusta ja hanttihommia paiskineella ei, on ilmiselvää kumman työnantaja valitsee. Koska hakijoita jokaiseen vähänkään parempaan työpaikkaan on vähintään kymmeniä, on lähinnä teoreettinen mahdollisuus, että CV:stä löytyvä pilipalihomma olisi juuri se, mikä ratkaisee valinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja kokemusta myös.
Täällä on tehtaat täynnä jengiä jotka ovat vuosia hakeneet muualle mutta jostain aivot narikkaan-hommasta ei ihan helposti palkata mihinkään vaativampiin hommiin.
Juurikin näin. Joillakin on kuvitelma, että sitä vain edetään sillä kun tekee työnsä hyvin. Sanotaan vaikka esimerkkinä lähihoitaja, kiinteistöhuoltaja-heikki tai lähikaupan kassalla kököttävä myyjä. Vaikka he olisivat kuinka tunnollisia työssään, niin miten he konkreettisesti voisivat työssään edetä? Eivät oikeasti mitenkään.
Itse kun aloitin, oli kaupan alan harjoittelijan palkka 7,40 ensimmäisen vuoden ajan. Minulla on tällä hetkellä 36- vuotiaana (20- vuotta työelämässä) eläkettä kertynyt roimasti verrattuna korkeakoulutettuun mieheeni. Eli kyllä menisin ja menin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja kokemusta myös.
Täällä on tehtaat täynnä jengiä jotka ovat vuosia hakeneet muualle mutta jostain aivot narikkaan-hommasta ei ihan helposti palkata mihinkään vaativampiin hommiin.Juurikin näin. Joillakin on kuvitelma, että sitä vain edetään sillä kun tekee työnsä hyvin. Sanotaan vaikka esimerkkinä lähihoitaja, kiinteistöhuoltaja-heikki tai lähikaupan kassalla kököttävä myyjä. Vaikka he olisivat kuinka tunnollisia työssään, niin miten he konkreettisesti voisivat työssään edetä? Eivät oikeasti mitenkään.
80-luvulla oli vielä mahdollista edetä lapiohommista työnjohtajaksi tekemällä duuninsa hyvin ja ilman koulutuksia. Nyt ei enää mitään mahiksia.
Hei, jos korkeakoulututkintoon valitaan 30 opiskelijaa ja on 120 hakijaa, niin on oma syysi jos jäät niiden 90 ei valitun joukkoon.
Jokaisella on mahdollisuus ja näiden 90 kuuluukin elää orjatyöläisinä, kun eivät olleet tarpeeksi ahkeria tullakseen valituksi.
T: perinteinen viisastelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei mikään kovin hyvä, alin TES kuten sanoit. Saat ilmeisesti ansiosidonnaista about saman verran, tai marginaalisesti vähemmän.
Itse en menisi, nostaisin ansiosidonnaista, opiskelisin itsekseen ja hakusin töitä. Jos sitten putoamassa peruspäivärahalle, niin oletettavasti saat samapalkkaisen duunin silloinkin.
Toki iso arvostus, jos otat duunin vastaan, ja ehkä siitä voi hakea helpommin uutta duunia. Tosin eiköhän työantajat ymmärrä, että koronasta riippuvista syistä on hyvääkin jengiä laitettu pihalle.
Jokunen tyyppi on maininnut tuosta opiskelusta. Se ei oikein ole minulle konkreettinen vaihtoehto. Ikää jo neljäkymmentä ja asun omassa osakkeessa, josta on asuntolainaa. Tässä tilanteessa ei oikein opiskelijaksi voi ruveta.
ap
Netissä voi opiskella ja suorittaa sertifikaatteja ja tutkintoja pitsinvirkkaamisesta tohtoriopintoihin, lisäksi työväenopistot, avoin yliopisto jne. Ei mihinkään täysipäiväiseksi opiskelijaksi kannatakaan alkaa.
En itsekään enää kouluun menisi, mutta edelleen sinua vanhempana ja työssäkäyvänä yritän opiskella koko ajan jotain uutta.
M47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei mikään kovin hyvä, alin TES kuten sanoit. Saat ilmeisesti ansiosidonnaista about saman verran, tai marginaalisesti vähemmän.
Itse en menisi, nostaisin ansiosidonnaista, opiskelisin itsekseen ja hakusin töitä. Jos sitten putoamassa peruspäivärahalle, niin oletettavasti saat samapalkkaisen duunin silloinkin.
Toki iso arvostus, jos otat duunin vastaan, ja ehkä siitä voi hakea helpommin uutta duunia. Tosin eiköhän työantajat ymmärrä, että koronasta riippuvista syistä on hyvääkin jengiä laitettu pihalle.
Jokunen tyyppi on maininnut tuosta opiskelusta. Se ei oikein ole minulle konkreettinen vaihtoehto. Ikää jo neljäkymmentä ja asun omassa osakkeessa, josta on asuntolainaa. Tässä tilanteessa ei oikein opiskelijaksi voi ruveta.
ap
Netissä voi opiskella ja suorittaa sertifikaatteja ja tutkintoja pitsinvirkkaamisesta tohtoriopintoihin, lisäksi työväenopistot, avoin yliopisto jne. Ei mihinkään täysipäiväiseksi opiskelijaksi kannatakaan alkaa.
En itsekään enää kouluun menisi, mutta edelleen sinua vanhempana ja työssäkäyvänä yritän opiskella koko ajan jotain uutta.
M47
Se vaan, että onko niistä kursseista oikeasti mitään hyötyä?
Itse teen joka toinen viikko osa-aikatyötä 11-15h eli kuussa 22-30h jotain vajaa 11h paikalla niin kyllä tekisin tätä työtä myös tuolla palkalla. Tässä työssä olen vain että saan olla työkkäriltä rauhassa. Neljä vuotta olen tässä samassa työpaikkassa ollut ja tehnyt töitä joka toinen viikko. Joka toinen viikko lomailen:) olen henkilökohtainen avustaja. Palkan suudella ei ole mulle merkitystä koska sen mitä palkassa menetän saan tukina takaisin:)
Monessa työssä on mahdollisuus oppia uusia asioita, parantaa esim. kielitaitoa, oppia käyttämään eri järjestelmiä, oppia siitä alasta missä on töissä. Ei missä tahansa työssä toki ja toki jos on koulutus tietylle alalle niin voi olla hankala tehdä työtä missä ei tarvita sitä osaamista.
Noissa matalapalkkatöissä on se ongelma, että niitä ei huonon palkan takia kannattaisi edes tehdä kokopäiväisesti, vaan osa-aikaisesti. Tienaat käytännössä saman, kun teet puolikasta työmäärää ja otat loput tukina. Erona vaan se, että tarvitsee tehdä puolet vähemmän töitä.
Muunmuassa tästä syystä en ymmärrä yhtään esim paikallisen sopimisen logiikkaa, koska nytkin matalimmat tes-palkat ovat käytännössä kannattamattomia.
Vastaavia hommia olen tehnyt pienemmälläkin palkalla ihan vaan työkokemuksen kerryttämisen vuoksi. Asiassa on kuitenkin se toinen puoli. Niin kauan kun tekijöitä pilkkahinnalla riittää, eivät palkat tule nousemaan. Ja riistokapitalistit voivat riistää työväkeä loputtomasti. Siksi on myös hyväksyttävää periaatteesta kieltäytyä työstä jos kokee ettei siitä makseta riittävästi.
Suunto Oy?
Ehkä palkan päälle tulee tuotantopalkkio.
Hae jotain muuta työpaikkaa. Kaupantessillä aloitat yli 11e palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama näyttääkö paremmalta. Merkitystä on ainoastaan sillä, auttaako kyseinen työ saamaan parempia töitä. Mikäli kilpailijahakijalla on haettavan tehtävän kannalta vaadittua kokemusta ja hanttihommia paiskineella ei, on ilmiselvää kumman työnantaja valitsee. Koska hakijoita jokaiseen vähänkään parempaan työpaikkaan on vähintään kymmeniä, on lähinnä teoreettinen mahdollisuus, että CV:stä löytyvä pilipalihomma olisi juuri se, mikä ratkaisee valinnan.
Asiat ei ole niin yksinkertaisia kuin kuvittelet. Moni työnantaja arvostaa työntekijää, joka on valmis paiskimaan hanttihommia paskalla palkalla jos mitään parempaa ei ole tarjolla.
Sain itse ensimmäisen akateemista koulutusta vaativan työpaikkani sen jälkeen, kun valmistumisestani oli kulunut yli vuosi. Se on alallani pitkä aika. Pääsin kuitenkin haastatteluun ja tulin valituksi osittain siksi, että olin tehnyt koko ajan erilaisia hanttihommia, jopa jakanut mainoksia ja toiminut ruokalähettinä. Onnistuin niiden avulla välittämään asenteen siitä, että tässä on tyyppi joka todella tahtoo tehdä töitä ja ansaitsee mahdollisuuden näyttää mihin pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Noissa matalapalkkatöissä on se ongelma, että niitä ei huonon palkan takia kannattaisi edes tehdä kokopäiväisesti, vaan osa-aikaisesti. Tienaat käytännössä saman, kun teet puolikasta työmäärää ja otat loput tukina. Erona vaan se, että tarvitsee tehdä puolet vähemmän töitä.
Muunmuassa tästä syystä en ymmärrä yhtään esim paikallisen sopimisen logiikkaa, koska nytkin matalimmat tes-palkat ovat käytännössä kannattamattomia.
Tämä koskee myös paremmin palkattuja hommia ainakin niin kauan, kun on oikeutettu soviteltuun ansiosidonnaiseen. Oma tuntipalkkani on lisistä riippuen 16,10-38,64e ja työskentelen 2-3 päivänä viikossa. Viime vuonna bruttotuloni olivat keskimäärin 2940e kuukaudessa ja tästä kolmannes oli ansiosidonnaista. Käteen jää saman verran kuin kokoaikatyöstä.
Onnellinen optimistinen työmuurahainen.