Töitä tarjottiin 9,12 euron tuntipalkalla, ottaisitteko vastaan?
Korona vei minunkin työt ja nyt sitä on oltu työttömänä jo viime kesästä lähtien. Nyt minulle tarjoutui työmahdollisuus, mutta tyrmistyin palkasta, 9,12€/h! Kyseessä on kyseisen alan tessin matalin palkkaluokka. Neljän kuukauden jälkeen palkka nousisi 5%, eli ei silloinkaan juuri mitään.
Kyllä sapettaa tämä tilanne. Saan nyt suunnilleen saman päivärahana, mitä saisin tuosta työstä palkkaa. Toisaalta taas minulla ei ole mitään tietoa tulevista töistä ja olen sen suhteen täysin tyhjän päällä ja kysymysmerkkinä.
Mieli sanoo, että ota työ, jotta et ajaudu syvemmälle työttömyyskierteeseen, mutta samalla tietynlainen sisäinen periaate sanoo, että älä suostu tuollaiseen orjapalkkaan ja anna omalta osaltasi tällaiselle toiminnalle jalansijaa. Tuosta kun laskee kuukausipalkan, niin se olisi bruttona noin 1460€. Siitä sitten vielä pois verot ja muut palkasta otettavat kulut, niin lopputulos lähinnä itkettää.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, eikö karenssi pauku joka tapauksessa jos ei tarjottua työtä ota vastaan?
Ap:lla ilmeisesti varaa ottaa sitten karenssi.
Eihän työkkäri tiedä niistä työpaikoista joita työnhakija on omatoimisesti hakenut. Ei ne kuule rupea firmoista soittelemaan, että täällä kävi tällainen Lissu Virtanen työhaastattelussa ja kieltäytyi työtarjouksestamme, onko se teidän kirjoilla työnhakijana? -Jaa, on vai? Joo, no lyökkääs sille tosiaan karenssi päälle.
Poika oli ammattikoulussa kiinteistönhoitajan apulaisena kesän ja sai siitä yli 11 euron tuntipalkkaa.
kirjoitti:
Poika oli ammattikoulussa kiinteistönhoitajan apulaisena kesän ja sai siitä yli 11 euron tuntipalkkaa.
Kiinteistöpalvelualan tessissä onkin ihan kelvolliset palkat moneen muuhun työehtosopimukseen verrattuna ja sitä käytetään esim kiinteistöhuollossa ja siivouksessa.
Esim teknologiateollisuuden tessissä, joka ap:n työpaikassa olisi, on ihan surkeat palkat, vaikka kuulostaa nimenä paljon prameammalta kuin esim kiinteistöpalveluala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, että mikä on työn tarkempi sisältö?
Kokoonpanotyö elektroniikka-alan yrityksessä.
ap
Mä oon tehnyt tuota, tosi kivaa, ei kauheen rankkaa. Menisin heti, siellä missä olin maksettiin joka kuukausi noin 2 e/ h tuontantopalkkiota. Ja onnistuin ruinaamaan euron verran lisää aloituspalkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mä oon tehnyt tuota, tosi kivaa, ei kauheen rankkaa. Menisin heti, siellä missä olin maksettiin joka kuukausi noin 2 e/ h tuontantopalkkiota. Ja onnistuin ruinaamaan euron verran lisää aloituspalkkaan.
Kävin katsomassa haastattelun ohessa tuolla tuotantoa ja työtahti oli aika saakelinmoinen ja kaikki valmiit lopputuotteet pitää kirjata järjestelmään omalla nimellä. Kyllä siellä porukka pyöritteli irvistellen niskoja ja hartioita vähän väliä, kun hartijat kyyryssä pöydän ääressä väänsivät menemään kuin viimeistä päivää. Selvästikään kukaan ei halunnut olla toista huonompi, jotta saavat pitää työpaikkansa. Tällainen kuva itselle jäi. Sillä mietinkin, että onko tuo sen kaiken raatamisen sekä niska -ja hartiakipujen arvoista, vaikka muutoin sitä arvostankin että töihin mennään töitä tekemään. Kyllä kovasta työtahdista silti pitäisi mielestäni palkkaakin saada.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menisin. Palkka on huono, mutta jos hyvin tekee työt, niin varmasti se nousee hiukan myöhemmin.
Aina parempi tehdä töitä, kun lorvia kotona!Olen ollut tuollaisessa ap:n kuvaamassa matalapalkkatyöpaikassa, jossa tes määritteli aloituspalkat. Osa työntekijöistä oli todella hyviä ja nopeita ja sitoutuneita, mutta ei kenenkään palkkaa silti nostettu.
Näin se homma monessa paikassa menee. Ne, jotka luulevat että palkkaa voi noin vain omalla työpanoksellaan nostaa työpaikassa kuin työpaikassa, eivät itse edes työskentele sellaisessa paikassa, jossa palkka maksetaan tes-taulukoilla.
Minä olen ollut monessa taulukkopalkkaduunissa ja kaikissa palkkaan on kuulunut tehtäväkohtaisen taulukkopalkan lisäksi myös henkiökohtainen palkanosa. Se pitää sisällään ns. ikälisän lisäksi myös muut henkilökohtaiset lisät, joita työnantaja voi halutessaan maksaa monestakin syystä (ja mm. julkisen puolen työnantajat ovat myös sitoutuneet tietyn prosenttiosuuden kokonaispalkkakuluista henkilökohtaisina lisinäkin jakamaan). Lisäksi jos on niin kuin tuolla joku kertoi että siivoili muiden sotkuja ja teki muutakin ylimääräistä hommaa, niin tuollaisen perusteella voi maksaa myös muuta palkanlisää, samoin kuin vaikkapa kielitaidon perusteella kielilisää sellaisissa töissä joissa monikielisyydestä on etua.
TES ja taulukkopalkkaus ei siis sinänsä aseta esteitä sille että palkkaa ei voisi saada enemmänkin.
Nuo kuvittelee niinkuin se PikkuBritannian vaalea pulska mies että kun menee töihin lentokentälle laukkuja nakkeleen, pian jo onkin lentokapteeni.
Jos mahdollista tehdä kokonaan etänä, niin voisin aikani kuluksi tehdä, muuten en.
Siis onko ap:lle tarjottu töitä vai onko hän saanut kehotuksen hakea tiettyä työpaikkaa? Jos kieltäydyt tarjotusta työpaikasta on mahdollista, että työnantaja käräyttää sut työkkäriin. Näitä kuitenkin sattuu, ei kannata riskeerata. Jos taas olet saanut kehotuksen hakea jotain paikkaa niin siihen vain yksi sääntö. Laita hakemus! Työkkärin kanssa voit vain hävitä.
Yllä olevasta riippuen sanoisin, että ap:n tilanteessa en menisi. Liian suuri todennäköisyys, että ansiosidonnainen lasketaan aikaan uusiksi ja sitten ei ole enää kivaa. Toinen juttu tietenkin se, että ap on ollut parempipalkkasessa työssä jonka perusteella saa nytkin ansiosidonnaista enemmän kuin tosta tulis palkkaa. Moni on kommentoinut "hae toista työ samalla" mutta kuinkas moni on oikeasti hakenut tosissaan töitä täyden työpäivän jälkeen? Todellisuudessa homma on niin, ettei sitä työn, ttyömatkojen jne. jälkeen enää jaksa panostaa uuden työn hakemiseen. Toisin sanoen, jos ap lähtee matalapalkka-alalle hän sinne myös jää. Kenen mielestä tämä on kannattava vaihtoehto? Toki täytyy olettaa, että ap:lla on edes teoriassa mahdollisuus työllistyä vaikkapa vuoden sisään entisen palkkatason mukaisiin töihin. Ap:lla ei ole hätää, ansiosidonnaista on vielä (ilmeisesti) jäljellä ja eiköhän tässä talous jossain vaihheessa taas kohene. Ennemmin kehittää osaamistaan ja etsii itselleen sopivaa duunia.
Ihmisten eri elämäntilanteet vaikuttaa valintoihin. Itse olen jo tippunut pois ansiosidonnaiselta joten menisin noinkin huonosti palkattuun työhön. Jos sellaista tarjottaisiin....
Ottaisin vastaan. Olen kulttuurialalla eikä mitään hajua milloin voidaan palata takaisin normaaliin. Olen joutunut hakemaan jopa toimeentulotukea :(
Riippuu tilanteesta ja siitä, onko kyseessä määräaikainen vai vakituinen työsuhde. Olen itse ollut kahdesti määräaikaisessa kokopäivätyössä suurin piirtein kympin tuntipalkalla.
Kaikkein ahdistavin tilanne olisi "päästä" vakituiseen työsuhteeseen tuollaisella palkalla. Se ei nimittäin suinkaan mene niin, että "työ kuin työ" mahdollistaa "siirtymisen" parempiin töihin. Ehei. Relevantti työkokemus käytännössä ratkaisee, koska nykyään käytännössä paikkaan kuin paikkaan on usempia hakijoita (ja nykyäänhän lähes paikkaan kuin paikkaan hakee vähintään kymmeniä).
Vastavassa tilanteessa kaikkein todennäköisimmin pyrkisin jonkin rekrytoivan koulutuksen kautta pääsemään edes vähän mielekkäämpään työhön. Joutuisin toki aluksi tekemään palkattoman harjoittelujakson mutta siltikin.
Mutta siis: voisin tehdä 6 kk:n huonopalkkaisen määräaikaisuuden, etenkin jos olisin tipahtanut työmarkkinatuelle eikä mitään muuta olisi näköpiirissä. Vaikka työstä kertyvä ansiosidonnainen ei paljon työmarkinatukea suurempi olisi, pääsisin työsuhteen päättyessä kuitenkin hetkeksi ns. parempien työttömien kastiin TE:n silmissä (saisi olla rauhassa, koska en olisi kunnan "sakkolistalla").
Ottaisin työn vastaan, jos työ olisi kuitenkin sellaista, että ei harmita lähteä joka aamu. Aina on myös mahdollisuus hakea parempi palkkaista työtä.
+ Työnantaja arvostaa enemmän hakijaa, joka on töissä kuin työttömänä.
+ Säästyy ansiosidonnaiset päivät ja jos työ kestää niin pitkään, että ansiosidonnainen lasketaan uudestaan, niin siinä on 80% suojaosa edellisestä.
En tiedä mitä ihmiset oikein kuvittelee, mutta monessa tessissä alkupalkka on 10 euron molemmin puolin ja ei koskaan huimasti nouse. Iso osa ihmisistä tekee kuitenkin sillä palkalla työtä, koska ei halua olla yhteiskunnan elättinä, jos on kerran työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kävin katsomassa haastattelun ohessa tuolla tuotantoa ja työtahti oli aika saakelinmoinen ja kaikki valmiit lopputuotteet pitää kirjata järjestelmään omalla nimellä. Kyllä siellä porukka pyöritteli irvistellen niskoja ja hartioita vähän väliä, kun hartijat kyyryssä pöydän ääressä väänsivät menemään kuin viimeistä päivää. Selvästikään kukaan ei halunnut olla toista huonompi, jotta saavat pitää työpaikkansa. Tällainen kuva itselle jäi. Sillä mietinkin, että onko tuo sen kaiken raatamisen sekä niska -ja hartiakipujen arvoista, vaikka muutoin sitä arvostankin että töihin mennään töitä tekemään. Kyllä kovasta työtahdista silti pitäisi mielestäni palkkaakin saada.
ap
Ei s.aatana mitä orjan hommaa tuokin. Niskat kipeänä ysin tuntipalkalla.
Kyllä se niin on että joko hankin kunnon koulutuksen ja asiallisen palkan, tai sitten rottailen loppuelämäni. Matalapalkka-alat ovat Suomessa hirveää kuraa ja aina vain huonommaksi menee. Onko se työttömyys joillekin niin hirveä mörkö että mihin hyvänsä kannattaa alistua?
T. 33-v peruskoulun käynyt.
pätkätyöläinen kirjoitti:
Ottaisin työn vastaan, jos työ olisi kuitenkin sellaista, että ei harmita lähteä joka aamu. Aina on myös mahdollisuus hakea parempi palkkaista työtä.
+ Työnantaja arvostaa enemmän hakijaa, joka on töissä kuin työttömänä.
+ Säästyy ansiosidonnaiset päivät ja jos työ kestää niin pitkään, että ansiosidonnainen lasketaan uudestaan, niin siinä on 80% suojaosa edellisestä.
En tiedä mitä ihmiset oikein kuvittelee, mutta monessa tessissä alkupalkka on 10 euron molemmin puolin ja ei koskaan huimasti nouse. Iso osa ihmisistä tekee kuitenkin sillä palkalla työtä, koska ei halua olla yhteiskunnan elättinä, jos on kerran työkykyinen.
Ei vaan varmaan ap:n tapauksessa se 80% suojaosa liiemmin lohduta. Jos nyt asiosidonnainen on suunnilleen sama kuin tuosta työstä tarjottava palkka, niin kuitenkin 20% lähtisi nykyisestäkin ansiosidonnaisesta pois, eli noin 1100 euroa olisi bruttona ansiosidonnainen sen jälkeen. Siitä kun päästään sitten nettosummaan, niin varmaan reilut 800€ jää näppiin kuukaudessa. Ei ainakaan itseäni liiemmin naurattaisi.
Itsellä on muutaman euron suurempi tuntipalkka, joka ei lopulta paina yhtään mitään eli menisin. Toki edellytyksenä, että voit jättää työt työpaikalle ja ettei matka olisi rasite.
Niin se on tessin mukainen liksa.
Ei sitten opinnot maistuneet, tai ala oli joku ihq sisällöntuottaja-merkantti ja nyt vingut kun ei makseta 10k kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menisin. Palkka on huono, mutta jos hyvin tekee työt, niin varmasti se nousee hiukan myöhemmin.
Aina parempi tehdä töitä, kun lorvia kotona!Ei joka paikassa nouse. Tuo on joillakin kummallinen olettamus. Monella alalla työtehtävissä on taulukkopalkka ja se on ota tai jätä periaatteella, ja se nousee vain, jos tulee liiton neuvottelemia satunnaisia tasokorotuksia. Vaikka olisit hyvä myyjä S-marketissa, niin et sinä saa parempaa palkkaa kuin muutkaan myyjät tai jos olet hyvä lähihoitaja, niin saat saman palkan kuin muutkin taulukosta katsottuna.
Tämä näin!
Vierailija kirjoitti:
Surullisia nämä itä-eurooppa työpaikat.
Itsekin ollut 8 vuotta eri koiranhommissa, ja palkka ollut 10-12 € / tunti, aina ollut haku päällä "parempaan", mutta haastattelussa tarjotaan sitten sitä samaa 10-12 e paskaa.
Yhessä firmassa etenin rividuunarista, porukan vetäjäksi, ja palkka nousi huimat 1,15€ / tunti, vastalahjaksi tuli älytön stressi, kun vastuussa 10-15 rividuunarista, ja puhelin soi kokoajan, tietenkin samalla sitä samaa paskaduunia tehtäessä.
Onhan tää valtio aika surullinen paikka sille ½ osalle kansasta, ketkä ei pääse hunajahommiin kiinni.
Tarjotaan todella niukka elintaso, mutta odotetaan 110% raatamista ja venymistä "firman eteen".
Ei ihme että meillä on rakenteellinen pitkäaikaistyöttömyys punaisella, kuten myös mt ongelmat.
Kyllä täyttä viikkoa tekevälle pitäisi jäädä aina vähintään Tonni lapaan pakollisten menojen jälkeen.
Etenitkö kenties siivoojasta palveluohjaajaksi?
Mitä pahaa työttömyyskierteessä? Itse irtisanouduin vuosia sitten, hävitin työtodistukseni enkä ole hakenut yhtään työpaikkaa.