Töitä tarjottiin 9,12 euron tuntipalkalla, ottaisitteko vastaan?
Korona vei minunkin työt ja nyt sitä on oltu työttömänä jo viime kesästä lähtien. Nyt minulle tarjoutui työmahdollisuus, mutta tyrmistyin palkasta, 9,12€/h! Kyseessä on kyseisen alan tessin matalin palkkaluokka. Neljän kuukauden jälkeen palkka nousisi 5%, eli ei silloinkaan juuri mitään.
Kyllä sapettaa tämä tilanne. Saan nyt suunnilleen saman päivärahana, mitä saisin tuosta työstä palkkaa. Toisaalta taas minulla ei ole mitään tietoa tulevista töistä ja olen sen suhteen täysin tyhjän päällä ja kysymysmerkkinä.
Mieli sanoo, että ota työ, jotta et ajaudu syvemmälle työttömyyskierteeseen, mutta samalla tietynlainen sisäinen periaate sanoo, että älä suostu tuollaiseen orjapalkkaan ja anna omalta osaltasi tällaiselle toiminnalle jalansijaa. Tuosta kun laskee kuukausipalkan, niin se olisi bruttona noin 1460€. Siitä sitten vielä pois verot ja muut palkasta otettavat kulut, niin lopputulos lähinnä itkettää.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan varmaan ap:n tapauksessa se 80% suojaosa liiemmin lohduta. Jos nyt asiosidonnainen on suunnilleen sama kuin tuosta työstä tarjottava palkka, niin kuitenkin 20% lähtisi nykyisestäkin ansiosidonnaisesta pois, eli noin 1100 euroa olisi bruttona ansiosidonnainen sen jälkeen. Siitä kun päästään sitten nettosummaan, niin varmaan reilut 800€ jää näppiin kuukaudessa. Ei ainakaan itseäni liiemmin naurattaisi.
Jos olisi kristallipallo, että varmasti työllistyy ansiosidonnaisen aikana parempi palkkaiseen työhön, niin mikäs siinä sitten odotellessa. Se työmarkkinatuelle putoaminen meinaan naurattaa vielä vähemmän.
Täällä moni hokee, että otat työn vastaan ja haet vaan koko ajan samalla uutta työtä. Jaksaako joku oikeasti panostaa kokopäivätyön ohella vielä työnhakuunkin. Ainakaan minulla ei energia siihen riitä, kun pitää töiden ohella hoitaa muukin elämä, kuten kodin kunnossa pitäminen ym, ja jossain välissä pitäisi ihmisen saada levätäkin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä moni hokee, että otat työn vastaan ja haet vaan koko ajan samalla uutta työtä. Jaksaako joku oikeasti panostaa kokopäivätyön ohella vielä työnhakuunkin. Ainakaan minulla ei energia siihen riitä, kun pitää töiden ohella hoitaa muukin elämä, kuten kodin kunnossa pitäminen ym, ja jossain välissä pitäisi ihmisen saada levätäkin.
Esim. kerran viikossa käy katsomassa joitain työpaikkasivustoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, että mikä on työn tarkempi sisältö?
Kokoonpanotyö elektroniikka-alan yrityksessä.
ap
Mä oon tehnyt tuota, tosi kivaa, ei kauheen rankkaa. Menisin heti, siellä missä olin maksettiin joka kuukausi noin 2 e/ h tuontantopalkkiota. Ja onnistuin ruinaamaan euron verran lisää aloituspalkkaan.
Kävin katsomassa haastattelun ohessa tuolla tuotantoa ja työtahti oli aika saakelinmoinen ja kaikki valmiit lopputuotteet pitää kirjata järjestelmään omalla nimellä. Kyllä siellä porukka pyöritteli irvistellen niskoja ja hartioita vähän väliä, kun hartijat kyyryssä pöydän ääressä väänsivät menemään kuin viimeistä päivää. Selvästikään kukaan ei halunnut olla toista huonompi, jotta saavat pitää työpaikkansa. Tällainen kuva itselle jäi. Sillä mietinkin, että onko tuo sen kaiken raatamisen sekä niska -ja hartiakipujen arvoista, vaikka muutoin sitä arvostankin että töihin mennään töitä tekemään. Kyllä kovasta työtahdista silti pitäisi mielestäni palkkaakin saada.
ap
No jos työ ei kiinnosta juurikaan ja mietit, otatko edes sitä vastaan, niin ei kai siellä tarvitse veren maku suussa paahtaa, jos kerran on se ja sama, vaikka saisit potkut liian hitaasta työnteosta. Enkä nyt tarkoita, että sinne menisit lorvailemaan. Tarkoitan, että teen niin nopeaa vauhtia kuin mukavasti pystyt.
Palkka ei mikään kovin hyvä, alin TES kuten sanoit. Saat ilmeisesti ansiosidonnaista about saman verran, tai marginaalisesti vähemmän.
Itse en menisi, nostaisin ansiosidonnaista, opiskelisin itsekseen ja hakusin töitä. Jos sitten putoamassa peruspäivärahalle, niin oletettavasti saat samapalkkaisen duunin silloinkin.
Toki iso arvostus, jos otat duunin vastaan, ja ehkä siitä voi hakea helpommin uutta duunia. Tosin eiköhän työantajat ymmärrä, että koronasta riippuvista syistä on hyvääkin jengiä laitettu pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. kerran viikossa käy katsomassa joitain työpaikkasivustoja.
No ei ne työpaikat kyllä mistään työpaikkasivustoilta löydy. Ainakaan sellaiselle ihmiselle, jolla ei ole jotain erittäin kysyttyä täsmäosaamista. Siellä työpaikkasivustoilla ei tarjota kuin siivousta ja provikkapalkkaista myyntityötä.
Pistää hiukkasen hymähtelemään nämä "haet samalla muuta työtä" ja "saahan siitä eläkettä" -tyypit. Ei päivätöissä käyvällä ole koskaan aikaa työhaastatteluihin. Yritin itse samaa temppua kolmivuorotyössä, mutta toista työtä ei vaan löytynyt. Niinpä otin loparit ja sain karenssin. Vahingosta viisastuneena en tee enää muita kuin määräaikaisuuksia.
Eläkkeitä ei ole luvassa kuin boomereille, nuoremmat saavat tyytyä roposiin. Ei sen takia kannata raataa.
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei mikään kovin hyvä, alin TES kuten sanoit. Saat ilmeisesti ansiosidonnaista about saman verran, tai marginaalisesti vähemmän.
Itse en menisi, nostaisin ansiosidonnaista, opiskelisin itsekseen ja hakusin töitä. Jos sitten putoamassa peruspäivärahalle, niin oletettavasti saat samapalkkaisen duunin silloinkin.
Toki iso arvostus, jos otat duunin vastaan, ja ehkä siitä voi hakea helpommin uutta duunia. Tosin eiköhän työantajat ymmärrä, että koronasta riippuvista syistä on hyvääkin jengiä laitettu pihalle.
Jokunen tyyppi on maininnut tuosta opiskelusta. Se ei oikein ole minulle konkreettinen vaihtoehto. Ikää jo neljäkymmentä ja asun omassa osakkeessa, josta on asuntolainaa. Tässä tilanteessa ei oikein opiskelijaksi voi ruveta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai menisin. Palkka on huono, mutta jos hyvin tekee työt, niin varmasti se nousee hiukan myöhemmin.
Aina parempi tehdä töitä, kun lorvia kotona!Olen ollut tuollaisessa ap:n kuvaamassa matalapalkkatyöpaikassa, jossa tes määritteli aloituspalkat. Osa työntekijöistä oli todella hyviä ja nopeita ja sitoutuneita, mutta ei kenenkään palkkaa silti nostettu.
Näin se homma monessa paikassa menee. Ne, jotka luulevat että palkkaa voi noin vain omalla työpanoksellaan nostaa työpaikassa kuin työpaikassa, eivät itse edes työskentele sellaisessa paikassa, jossa palkka maksetaan tes-taulukoilla.
Minä olen ollut monessa taulukkopalkkaduunissa ja kaikissa palkkaan on kuulunut tehtäväkohtaisen taulukkopalkan lisäksi myös henkiökohtainen palkanosa. Se pitää sisällään ns. ikälisän lisäksi myös muut henkilökohtaiset lisät, joita työnantaja voi halutessaan maksaa monestakin syystä (ja mm. julkisen puolen työnantajat ovat myös sitoutuneet tietyn prosenttiosuuden kokonaispalkkakuluista henkilökohtaisina lisinäkin jakamaan). Lisäksi jos on niin kuin tuolla joku kertoi että siivoili muiden sotkuja ja teki muutakin ylimääräistä hommaa, niin tuollaisen perusteella voi maksaa myös muuta palkanlisää, samoin kuin vaikkapa kielitaidon perusteella kielilisää sellaisissa töissä joissa monikielisyydestä on etua.
TES ja taulukkopalkkaus ei siis sinänsä aseta esteitä sille että palkkaa ei voisi saada enemmänkin.
Omassa tilanteessani kuulostaa hyvältä pelkästään tuo, että on taulukkopalkkaus, mahd. lisät ja kaiken kaikkiaan selvät sävelet työaikojen ja palkan suhteen.
Jäin taannoin työttömäksi, kunnes sainkin taas työpaikan, ns. asiantuntijatehtävä mutta matalapalkkaiselta alalta. Mieleinen, osaamistani vastaava työ, joten olin onneni kukkuloilla.
Työnkuva olikin sitten erilainen kuin olin ymmärtänyt, painottui selvästi enemmän tehtäviin, joiden oli kerrottu olevan vain vähäinen osa työtä. Niiden hoitaminen vie joka päivästä ainakin pari tuntia, ja nekin on pakko tehdä joka päivä siinä missä se ”virallinen” työkin. Käytännössä olen pienipalkkainen projektimanageri, vaikka minun tulisi tehdä vähintään 95-prosenttisesti sitä omaa asiantuntijahommaani.
Ylityöt on kielletty, toisin sanoen niitä ei saa merkitä tuntikirjanpitoon. Päivän toimeksiannot tulevat sähköpostiin sen saman päivän aikana, ja työpäivä loppuu sitten, kun toimeksiannot on hoidettu. Koskaan ei aamulla tiedä, kuinka pitkä työlista sille päivälle on luvassa. Oman työaikataulun saati illan vapaa-ajan suunnittelu on mahdotonta, on vain huhkittava töitä niin nopeasti valmiiksi kuin pystyy - ja on suuri ihme, jos se jonain päivänä onnistuu 7,5 tunnin sisällä.
Teen viikossa ties kuinka monta ylimääräistä työtuntia, joista ei työnantaja halua edes kuulla. Ylityökorvauksista ei tietysti puhettakaan, eikä myöskään mahdollisuutta pitää noita plussatunteja joskus myöhemmin vapaina.
Kivaksi luulemani duunipaikka onkin varsinainen suolakaivos. En viitsi edes laskea, mikä oikea tuntipalkkani mahtaa olla.
Tuo olisi siis 1490 e/kk. Mikä oli aiempi kuukausipalkkasi? Onko mahdollisuutta palata siihen työhön sitten joskus, kun korona-aika hellittää?
Minä ottaisin työt vastaan. Se kuitenkin kerryttää eläkettä, palkallista lomaa, mahdollisesti tulee ehkä myös pekkasia ja Smartumeita, siinä on maksuton työterveys, ja onhan siinä se päivärytmi ja sosiaalinen ympäristö myös. Minulle riitti kahden vuoden kykkiminen kotona vahempainvapaalla ilman aikuiskontakteja, siis muita kuin puoliso, ja siinä sentään oli tieto siitä, että työpaikka, johon lopulta palata. Työttömänä tulisin varmasti hulluksi. Kateeksi ei käy, vaikka saisikin nukkua aamuisin pitkään.
Suosittelen, että menet töihin, laitat kuulokkeet korville, kuuntelet äänikirjoja ja kuunnelmia, kokoat niitä elektroniikkahärveleitä omaan tahtiisi. Pienellä palkalla ei tarvitse tehdä töitä kuin aivokirurgi. Jos ei työnantajalle kelpaa sinun työpanoksesi, hän sitten varmaan tekee asialle jotain. Ainakaan et saa karenssia, jos työsuhde päättyy työnantajan päätöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, että mikä on työn tarkempi sisältö?
Kokoonpanotyö elektroniikka-alan yrityksessä.
ap
Enpä suosittele. Tein itse tuota pari vuotta. Kolmivuorotyöstä jäi nettona joku 1400e. Ihan siistiä sisätyötä kyllä, mutta hommat sitä yhtä samaa, ei muuta vaihtelua kun viikon välein vaihtuva vuoro. Lopetin kun tarjottiin jotain kahdeksatta määräaikaista parin kk pätkäsopimusta.
Ei sillä, en olisi vakituiseksi moiseen edes halunnut.
Siitä saa työkokemusta . Monet tekee 7€ tunti siivoo rappusia.
Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä
Hänen kaltaisiaan työssäkäyviä köyhiä on muitakin.
Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.
Mistä saisi vähän ylimääräistä? Se on kysymys,
jota lähihoitajana työskentelevä Tytti Peltonen, 55,
miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa.
Yksin sillä pärjäisi, mutta hänellä on 17- ja 19-vuotiaat pojat.
https://www.hs.fi/elama/art-2000005825161.html?utm_campaign=tf-HS&utm_t…
Jos on jotain todella helppoa työtä, missä ei tarvitse päättää tai tuottaa tulosta niin miksei. Eri asia sitten jos täytyy ottaa vastuuta, tehdä päätöksiä tai tuottaa jotain millä työnantaja tekee tulosta ja maksaa osinkoja niin sitten ehdottomasti ei tuolla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Joukossa on pienipalkkaisia, yrittäjiä ja pätkätyöläisiä, usein myös yksinhuoltajia.
miettii jatkuvasti. Hänen bruttopalkkansa on 2 150 euroa, käteen jää 1 600 euroa.
Teksti on vain tilaajalle, joten sitä ei pääse lukemaan.
Onko tällä henkilöllä lasten isä elossa? Isä tietenkin osallistuu lastensa elättämiseen. 17- ja 19-vuotiaat myös voivat mennä työhön, jos näyttää siltä, että muuten nähdään nälkää. 19-vuotias voi jo muuttaa pois kotoakin, mitä sellainen enää siellä edes tekee. 1600 euroa nettona on aivan tarpeeksi kolmen hengen perheelle. Ei toki luksusta mutta ei sillä pitäisi nälkääkään nähdä. Ihmettelen kyllä kovasti. Onko tämä taas niitä perheitä, jotka asuvat ylikalliissa asunnossa ja jossa lapset ovat wannabe-Selänteitä ja harrastavat kalliisti, vaikkei siihen olisi varaa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa hänellä olla asumisen hinta? Vuokraovessa on ainakin yksi kaksio, jonka hinta on 420 euroa kuussa. Siihen päälle tulee 120 euroa vedet+sauna+kaapeli- ja laajakaistamaksua. Sähköt vielä, mutta eihän se koskaan kerrostalossa paljon ole, korkeintaan jotain 50 euroa. Yhteensä siis tulee noin 600 euroa asumiselle hintaa, ja tuo kaksio on aivan uusi.
Äidille makkari, pojille parvisängyt olohuoneen seinustalle. Jos ei lapsille kelpaa, sitten vain omaa asuntoa etsimään. Eivätkö nuo jo mene opiskelemaankin ja jonnekin soluasuntojonoon?
Joka tapauksessa, kolmen hengen ruokkimiseen jäisi tonni kuussa. Silti tämä jutun henkilö kuluttaa sen verran jo kahdessa viikossa. Käsittämätöntä. Hanhenmaksapalleroitako ne pojat syövät?
Vierailija kirjoitti:
En ottais, kun nykyisestä saan sentään 11,36 € 😅
Hehe kun olet hauska, oletko henkisesti vai fyysisesti 16-vuotias?
Surkea palkkahan tuo on, mutta ottaisin silti vastaan. Työttömyys on pitkittyessään yhtä helvettiä!
Jos olet noin kauan ollut työttömänä, niin ehkä kannattaisi lähteä. Samalla voi aina etsiä parempaa paikkaa.
Oma tuntipalkka on 10,88€, ja aina se työkokeilun voittaa.
Tottakai otat ap työn vastaan. Haet sitten vaan koko ajan uutta työtä. Ei sinun tarvitse siinä loppuikääsi jumittaa. Jos taas käy niin, että et uutta työtä löydä, et olisi sitä löytänyt kumminkaan ja siinäkin tapauksessa on sentään joku työpaikka.
Saat kuitenkin uuden työpaikan paljon todennäköisemmin kun olet töissä, kuin jos olet työttömänä. Tutkittu juttu.
Toisekseen ne ansiosidonnaisen päivät on äkkiä käytetty, oletkin yhtäkkiä työmarkkinatuella oleva pitkäaikaistyötön ja sitten ei paljon naurata.
Töihin menemällä et menetä mitään.