Hoi te muut jotka saatte jatkuvasti huonoa palautetta lapsestanne! Miten jaksatte? (Meidän tarina)
Mulla on 15v poika, jolla on adhd. Pienestä pitäen on ollut hyvin vilkas ja ERITTÄIN helposti turhautuva lapsi. Ei jaksa keskittyä pitkään yhteen asiaan vaan jatkuvasti pitää olla välitavoitteita. Muuten turhautuu. Ala-asteella (ja yksittäisiä kertoja myös seiskalla) sai itkuraivokohtauksia lääkityksestä huolimatta, jos opiskeltava asia oli liian vaikea tai lapsen mielestä tylsää. Poika tarvitsi (ja tarvitsee edelleen) koko ajan jotain räpellettävää käsiin esimerkiksi ohjeita kuunnellessa, että sai keskityttyä. Silti saattoi välillä yltyä heittämään esim stressipallolla kaveriaan ym kesken opetuksen. Pojalla oli koko ala-asteen oma avustaja turvaamassa keskittymistä ja estämässä turhautumista. Siitä huolimatta koin että opettaja piti poikaa liian raskaana ja syytti siitä minua. Oikeasti tein kaikkeni kotona että adhdn hoito olisi mahdollisimman tasapainossa (kokeiltiin lääkitystä, oli rutiinit, liikuntaa väh pari tuntia, kaikki videopelit kiellettiin..) kotona menikin hyvin, mutta ongelmat oli koulussa.
Nyt poika on ysillä ja koulussa menee sinänsä paremmin kuin ala-asteella. Turhautumista ja raivareita on vähemmän, keskittyminen mukaviin tehtäviin on kasvanut huimasti. On kuitenkin se toinen puoli: jos tehtävät on tylsiä, poika ei jaksa juurikaan keskittyä, jos asiat on liian vaikeita ei jaksa keskittyä.. lisäksi jos ohjeet on liian pitkät ei muista niitä ja siksi tiedä miten tehdä. Jos opettaja näissä tilanteissa alkaa syyttelemään lasta siitä ettei tee tehtäviä niin poika kokee sen hyökkäyksenä ja saattaa turhautuessaan sanoa vähän ikävästikin takaisin.. poika myös saattaa etenkin tylsillä tunneilla rampata vessassa, terottamassa kynää, juomassa.. koska ei pysty vain keskittymään.
Näistä asioista saa jatkuvasti p*skaa niskaan. Koulussa on useinkin puhuttelussa ja poika kokee ettei häntä ymmärretä ja sanoo että tietää ettei opet tykkää hänestä yhtä paljon kuin muista.. koulussa esittää kovaa ja saattaa antaa itsestään ilkeän vaikutelman etenkin jos kokee olonsa uhatuksi. Silti kotona keskutellessa välillä on tullut itku siitä ettei opet ymmärrä ja tykkää vaikka tekee parhaansa.
Mullakin menee hermo jatkuvaan syyttelyyn ja vihjailuun sekä siihen että kaikki pojan "virheet" raportoidaan. "Kävi kolme kertaa vessassa tunnilla", "ei tehnyt tehtäviä" (koska ei ymmärtänyt tehtävänantoa), "oli unohtanut kirjan", "tiuski opettajalle", "meni kesken tunnin "terkkarille"" jne. Ystävän tytär on samassa ryhmässä ja siten samojen opettajien opetuksessa eikä ikinä ole mitään negatiivista tullut vaikka on hajamielinen luonne.
Opettajille diagnoosit ollaan kerrottu ja juteltu, mutta asiat ei etene. Näen ja tunnen miten mun poika ärsyttää niitä vaikka ei sitä suoraan sanotakkaan. Kuten sanottua, myös poika sen aistii
Kommentit (263)
Isompi annos amfetamiinia, niin poika rauhoittuu.
En jaksa lukea koko ketjua mutta ap:lle lyhyesti.
Joskus tuntuu että en jaksakaan. Esikoisella oli omat juttunsa, mutta kuopukseen liittyen tulee jatkuvaa palautetta. Totta kai ihannemaailmassa palaute auttaisi hoitamaan "asiat kuntoon" mutta lapsella on tila ja tilanne mikä ei ole ihannemaailmasta. Opettajilta toivoisin että he huomioisivat että minun pitää jaksaa loppuelämäni tämän lapsen äitinä ja mielellään täysjärkisenä. Mitään muuta en pyydä.
Tiedän kyllä että hän on erityinen ja apua saadaan monelta taholta.
Minäkin ihmettelen näitä vanhempia, jotka oikopäätä leimaavat lapsen valehtelijaksi, jos tämä sanoo, ettei se ollut minun vikani. Toki joskus voi olla vedätystä, joillain lapsilla enemmän ja joillain vähemmän, mutta jos lähtökohta on, että aikuinen on aina oikeassa ja lapsi väärässä, niin voi olla turha odottaa lasta auttamaan, kun on itse vanha ja sairas :(
Kirjoitinkin jo, olen se jo ammattikoulussa opiskelevan Asperger-pojan ja toisen tavispojan äiti. Esikoisella oli yläkoulussa kaikenlaista ongelmaa joidenkin opettajien kanssa ja oli jopa joitain tunteja erityisopetuksessa tämän takia. Siis erityisopettajankin puheista ymmärsin, että oppimiskyvyssä ei ole vikaa, enemmänkin siinä opettajan toiminnassa. Ainoa paikka mihin sitten voidaan laittaa on erityisopetus. Sitten oli opettajia, joiden kanssa ei ikinä ollut ongelmia. Tyypillisesti ongelmat tulivat niiden miesopettajien kanssa, joilla mantrana oli "luulot pois teinipojilta" ja tekivät tämän huutaen selväksi. "Kiltit naisopettajat" olivat taas niitä, joiden kanssa ei ollut ongelmaa. Sanoisin, että kunnioitusta saa, jos itse kunnioittaa. Kuopus on nyt samassa koulussa ja on tullut ihan selväksi, ettei kaikkien opettajien toiminta ole todellakaan aina oikeudenmukaista ja fiksua. Kuopukseni sosiaaliset taidot ja kärsivällisyys ovat tosi hyvät ja hän voi ihan naureskellen kertoa, kuinka joku vieras opettaja saattoi tulla välitunnilla heille huutamaan ja sanomaan, että "teistä näkee heti, että olette pienluokalta". Kuopus osaa antaa noiden juttujen mennä kuin vesi hanhen selästä, esikoinen ei osannut. Ja vaikea kuvitella, että tässä olisi mitään vedätystä, koska ei wilmassa ole mitään merkintöjä huonosta käytöksestä, poika kertoo näistä ihan oma-aloitteisesti.