Kesälomani laitetaan TAAS (kolmatta kertaa peräkkäin) syyskuulle ja ainoa peruste on siihen että olen sinkku
Kun muut ovat perheellisiä ja ovat yhdessä suunnitelleet lomamatkoja ym. tekemistä, minkä vuoksi heidän "täytyy" pitää lomat kesä- , heinä- ja elokuussa. Ja jonkun pitäisi olla aina paikalla...
Suostuisitko tähän mukisematta?
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se valittaminen auta mitään kun se on työnantaja joka määrää kesä loman ajankohdan. Kunhan se osuu kesä lomakaudelle niin kaikki on hyvin.
Tasa-arvoinen kohtelu pitää olla. AP, valita ensin esimiehelle ja jos ei auta, niin ota yhteyttä luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutettuun. Ei voi mennä näin. Kiertävät kesäloma vuorot on tasa-arvoiset.
Meillä oli viitisen vuotta tuo keskustelu töissä, koska yksi työntekijä koki ap:n tavoin, että häntä kohdellaan väärin. Nyt on kiertävät lomat toukokuusta syyskuulle, loman ajankohtaa ei saa vaihtaa ja palkallisen sairausloman tuona aikana saa vain työterveyden kautta. Tasa-arvoiset vuosilomat on paskamaiset, koska nyt käytännössä kukaan ei saa lomaansa haluamaansa aikaan. Festareista on turha haaveilla eikä perheellisiä ilahduta se, että lomasta voi vain 1 vko/v olla samaan aikaan muiden kanssa. Mutta kun tätä vaadittiin, niin tämä saatiin.
Lomalistat meille tulee tosin vasta huhtikuussa, ap on aika lailla ajoissa omansa kanssa.
Kannattaa tosiaan kaikkien joustaa niitä lomia toivoessa ja suunnitellessa, ja yrittää ylläpitää jonkinlaista kiertoa omin päin, koska kiertävä listahan siinä äkkiä tulee jos joitakuita työyhteisön jäseniä ei kuunnella. Olisi varmaan kannattanut teilläkin kokeilla ennen kuin oli riitelyn takia pakko siirtyä valmiiksi tehtyihin kiertolistoihin.
Taas lapsiperhevastainen trolli! Apllä edes mitään työpaikkaa olekaan. Länkyttää paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiertävässä lomassa oli se vikana, edellisenä vuonna syyskuu ja seuraavana toukokuu. Eli 2 kesälomaa ihan paskana aikana!
Ei kiertoa ole pakko pitää juuri touko, kesä, heinä, elo, syys järjestyksessä. Ja kannattaa tarjota myös pilkottua mahdollisuutta, esim. 3 viikkoa syyskuussa ja viikko heinäkuussa tms. Kyllä kiertosysteemikin sallii joustot, jos vaan työntekijöitä kiinnostaa olla joustavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiertävässä lomassa oli se vikana, edellisenä vuonna syyskuu ja seuraavana toukokuu. Eli 2 kesälomaa ihan paskana aikana!
Ei kiertoa ole pakko pitää juuri touko, kesä, heinä, elo, syys järjestyksessä. Ja kannattaa tarjota myös pilkottua mahdollisuutta, esim. 3 viikkoa syyskuussa ja viikko heinäkuussa tms. Kyllä kiertosysteemikin sallii joustot, jos vaan työntekijöitä kiinnostaa olla joustavia.
Tosiaan vaikka kierto heinä-syys-kesä-elo-touko, johtaisi siihen, että "huonot" kuukaudet tulisi tasaisemmin. Myös ne lyhyemmän aikaa talossa viettävät pääsisivät todennäköisesti viettämään kesälomaa kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein mutta lapsettomana sinun on otettava huomioon, että perheellisten työntekijöiden lapset ovat joko yksin kotona (koululaiset) tai joutuvat jonnekin toiseen päiväkotiin kesäksi. Minulla ei le tukiverkkoa ja tulevaisuudessa joudun olemaan todennäköisesti kesät työtön/ palkattomalla koska lapselle ei ole mitään mummoa tai tätiä jonka luona viettää koko kesän koululaisena.
Miksi ihmeessä minun lapsettomana pitäisi vaivata päätäni muiden ihmisten lastenhoitojärjestelyillä? Varsinkin jollei näitä ihmisiä minun toiveeni kiinnostaisi sen vertaa, että ei tarvitsisi aina olla vasta syksyllä kesälomalla?
-ei ap.
Onpa yllättävän paljon katkeria sinkkuja täällä. Silloin kun olin lapseton niin se oli minulle kotikasvatuksen perusteella melkeinpä itsestään selvyys, että joustin loma-ajoista jottei perheellisillä mennyt liian hankalaksi lastenhoidon järjestäminen.
Niin. Lapset kun ovat yhteiskunnan tulevaisuuden tae. Et sinä katkera sinkku(nainen) joka raataa pystyäkseen maksamaan siivouskoppiyksiön kantakaupungissa ja hörppiäksesi viiniä ja napsiaksesi suklaata työpäivän päätteeksi. Tai matkustellaksesi ahdistustasi pakoon kaukomaille. Tai...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein mutta lapsettomana sinun on otettava huomioon, että perheellisten työntekijöiden lapset ovat joko yksin kotona (koululaiset) tai joutuvat jonnekin toiseen päiväkotiin kesäksi. Minulla ei le tukiverkkoa ja tulevaisuudessa joudun olemaan todennäköisesti kesät työtön/ palkattomalla koska lapselle ei ole mitään mummoa tai tätiä jonka luona viettää koko kesän koululaisena.
Miksi ihmeessä minun lapsettomana pitäisi vaivata päätäni muiden ihmisten lastenhoitojärjestelyillä? Varsinkin jollei näitä ihmisiä minun toiveeni kiinnostaisi sen vertaa, että ei tarvitsisi aina olla vasta syksyllä kesälomalla?
-ei ap.
Katso viesti nro 187. Siksi.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Onpa yllättävän paljon katkeria sinkkuja täällä. Silloin kun olin lapseton niin se oli minulle kotikasvatuksen perusteella melkeinpä itsestään selvyys, että joustin loma-ajoista jottei perheellisillä mennyt liian hankalaksi lastenhoidon järjestäminen.
Niin. Lapset kun ovat yhteiskunnan tulevaisuuden tae. Et sinä katkera sinkku(nainen) joka raataa pystyäkseen maksamaan siivouskoppiyksiön kantakaupungissa ja hörppiäksesi viiniä ja napsiaksesi suklaata työpäivän päätteeksi. Tai matkustellaksesi ahdistustasi pakoon kaukomaille. Tai...
Ja kun vuosia ja vuosikymmeniä joustaa lomissa, juhlapyhissä, iltavuoroissa, ylitöissä jne jne jne aina uusien vuosikertojen hyväksi, niin vetää varmasti katkeraksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En missään tapauksessa suostu tuollaiseen. Meillä työpaikalla moni elää yksin ja samalla tavalla jaetaan reilusti lomat vuorotellen ja kukaan ei voi olla kahta kertaa peräkkäin esim heinäkuuta. Ei tulisi kuuloonkaan että joku joutuisi jonkun huonon kuukauden ottamaan edes kahta kertaa peräkkäin. Näistähän sota syttyisi.
Nyt otat jonnekin yhteyttä, liittoon tms. että yrittävät taas jakaa epäreilusti. On paine muuttaa kunhan vaan valitat!
Kenenkin lapset ja perheet on mulle aivan sama. Pitää lopettaa työt sellaisen joka ei voi reilusti toimia.Jos ei loma syyskuussa kelpaa, voi sanoa itsensä irti. Tilalle löytyy kyllä nyt työttömyyden aikana tekijä, kenelle kelpaa syyskuun kesäloma
Näinhän voikin hyvin sanoa niille ap:n työkavereille, joiden joustamattomuuden takia ap on jo kolmesti peräkkäin kelpuuttanut loman syyskuuksi. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ei ap.
- eri
Juuri tuon takiahan, jotta siis ei katkeroituisi, kannattaa pitää kiinni oikeuksistaan eikä alistua vuodesta toiseen perheellisten kynnysmatoksi.
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa lapsia niin ehkä saatte tällaisia etuja. Lapset ovat kuitenkin tulevia veronmaksajia ja työntekijöitä. Minusta loma-aikani viettäminen lasten kanssa parhaaseen kesäaikaan on palkinto siitä, että olen uhrannut vuosia työurastani lasten kasvatukseen ja tekoon. Meilläkin on töissä näitä milleniaaleja, jotka luulevat, että on ihan ok lähteä vaikka Ruisrockiin miten haluaa tai kiireisimpään aikaan marraskuussa haluavat vapaata, koska pitää päästä Lontooseen tai New Yorkiin. Kasvakaa aikuisiksi.
Harmi, ettet sinä ehtinyt kasvaa aikuiseksi ennen lisääntymistä. Ei se tosin vieläkään ole myöhäistä, jos oikein kovasti yrität.
Kesälomat pitäisi teillä laittaa kiertäviksi, jos se on noin vaikeaa. Se, joka lomaillut viimevuonna kesäkuussa, lomailee nyt heinäkuussa, heinäkuun lomaillut elokuussa jne. Ei vaikeaa ja on reilua.
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa lapsia niin ehkä saatte tällaisia etuja. Lapset ovat kuitenkin tulevia veronmaksajia ja työntekijöitä. Minusta loma-aikani viettäminen lasten kanssa parhaaseen kesäaikaan on palkinto siitä, että olen uhrannut vuosia työurastani lasten kasvatukseen ja tekoon. Meilläkin on töissä näitä milleniaaleja, jotka luulevat, että on ihan ok lähteä vaikka Ruisrockiin miten haluaa tai kiireisimpään aikaan marraskuussa haluavat vapaata, koska pitää päästä Lontooseen tai New Yorkiin. Kasvakaa aikuisiksi.
Harmi, ettet sinä ehtinyt kasvaa aikuiseksi ennen lisääntymistä. Ei se tosin vieläkään ole myöhäistä, jos oikein kovasti yrität.
Juuri esimiehenä teen kesän 2021 alustavia lomalistoja.
Ensimmäisenä laitan lomalistalle sen tyypin lomatoiveet, jonka töissä on kesällä ns. luonnollinen tauko. Hänelle tarvitaan viiden viikon kesälomalle (kaikilla alaisillani on 38 lomapäivää vuodessa) vain kahdelle viikolle sijainen, 3 viikkoa on toiminnassa taukoa. Mahdollisia sijaisia on vain kaksi, joten toinen joustaa heinäkuun alussa, toinen heinäkuun lopussa. Yksi työntekijä haluaa aina lomansa syyskuussa ja saa aina lomansa syyskuussa. Kahdella työntekijällä ei ole ajokorttia, joten he voivat työskennellä vain kahdessa työkohteessa (kohteita on kahdeksan). Koko ajan pitää olla vähintään 5 ihmistä töissä kymmenen henkilön tiimistä.
Omat lomani pidän 11 päivän putkissa: jään torstaina lomalle ja palaan puolentoista viikon päästä tiistaina töihin. Seuraavan viikolla taas sama. Kolme tallaista jaksoa kesässä eli 21 lomapäivää.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Lisäksi asioista päättävien kannattaa huomioida se, että kannattaa yrittää sovitella mahdollisimman pitkälle, koska kiertävät lomalistat yleensä tarkoittavat sitä, että terävimmät aivot ja tekijät lähtevät siinä vaiheessa firmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ei ap.
- eri
Juuri tuon takiahan, jotta siis ei katkeroituisi, kannattaa pitää kiinni oikeuksistaan eikä alistua vuodesta toiseen perheellisten kynnysmatoksi.
Siihen katkeroitumiseen taitaa vaikuttaa moni muukin asia kuin lomakierto...miehettömyys, lapsettomuus, heikot uranäkymät, ystävättömyys...
Minusta kiertävä lomalista kesäkuu-elokuu on paras. Tiedän jo vuosien päähän milloin saan loman ja muiden perheenjäsenten on helppo sovittaa siihen omat toiveensa sitten jos jotain yhteisiä reissuja suunnitteilla tms. Ennen sai jännittää aina huhtikuulle ennen kuin uskalsi mitään matkojakaan varata jne.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kiertävä lomalista kesäkuu-elokuu on paras. Tiedän jo vuosien päähän milloin saan loman ja muiden perheenjäsenten on helppo sovittaa siihen omat toiveensa sitten jos jotain yhteisiä reissuja suunnitteilla tms. Ennen sai jännittää aina huhtikuulle ennen kuin uskalsi mitään matkojakaan varata jne.
Ja sekin vielä että saa taatusti 4 vko putkeen kun ennen oli sitä pelaamista viikko siellä, toinen täällä ja puljaamista työkaveriden kanssa vaihtamisista. Ei enää, onneksi!
Minua ohjeistettiin että vielä turha kuulua liittoon. Vasta tosiaan iäkkäämpänä.
Kiinnostaisi kuulla perusteluja liittoon kuulumiselle enemmän.
Terkuin, 30v hoitaja ja työtä riittää.