Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesälomani laitetaan TAAS (kolmatta kertaa peräkkäin) syyskuulle ja ainoa peruste on siihen että olen sinkku

Vierailija
21.02.2021 |

Kun muut ovat perheellisiä ja ovat yhdessä suunnitelleet lomamatkoja ym. tekemistä, minkä vuoksi heidän "täytyy" pitää lomat kesä- , heinä- ja elokuussa. Ja jonkun pitäisi olla aina paikalla...

Suostuisitko tähän mukisematta?

Kommentit (436)

Vierailija
61/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on niin, että ne joilla on kouluikäisiä lapsia on etuoikeutettuja niihin lomapäiviin, jolloin on koululomat. Näin meillä ainakin. Ei se missään parisuhteesta riipu, vaan siitä että on lapsia. Se on ihan oikeudenmukaista.

Lapsettomana sinkkuna voit ihan hyvin pitää lomasi syyskuussa ja olet vapaa matkustamaan milloin vain ulkomaille.

Ai, ei se nyt vaan mene niin kylläkään. Ei ole kirjattu mihinkään, että lasten vanhemmilla on oikeus tiettyyn loma-aikaan. Tuohan olisi loputon kierre, koska aina on työpaikalla niitä, joilla on tietyn ikäiset lapset ja sitten tulee uusia työntekijöitä ja taas sama juttu. Kiertävät listat on hyvä juttu, ei saa erityisoikeuksia perheasioiden takia, vaan kaikki on samalla viivalla. Meinaatko tosiaan, että lapseton matkustaa aina yksin, jolloin ajankohdalla ei ole mitään väliä? Tai esimerkiksi lomakohteen säällä ei ole mitään väliä?

Vierailija
62/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loma-ajankohtaa voi työntekijä ainoastaan toivoa ja ehdottaa. Siitä kuitenkin lopullisesti päättää työnantaja.

Kesälomakauden (touko-elokuu) ulkopuolella pidetyn loman saa korotettuna.

Syyskuu on hyvä lomakuukausi, missään ei ole tungosta. Mökkejä on tarjolla jne.

Silti ketään ei saa syrjiä näissä lomien "jakamisessa". Kesälomakautta on myös syyskuu.

Millä alalla syyskuu kuuluu kesälomakuukausiin?

Yleensä se on touko-, kesä, heinä- ja elokuu. Koskaan en ole törmännyt siihen, että myös syyskuu olisi.

Ainakin pankissa ja Finnairilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loma-ajankohtaa voi työntekijä ainoastaan toivoa ja ehdottaa. Siitä kuitenkin lopullisesti päättää työnantaja.

Kesälomakauden (touko-elokuu) ulkopuolella pidetyn loman saa korotettuna.

Syyskuu on hyvä lomakuukausi, missään ei ole tungosta. Mökkejä on tarjolla jne.

Silti ketään ei saa syrjiä näissä lomien "jakamisessa". Kesälomakautta on myös syyskuu.

Millä alalla syyskuu kuuluu kesälomakuukausiin?

Yleensä se on touko-, kesä, heinä- ja elokuu. Koskaan en ole törmännyt siihen, että myös syyskuu olisi.

Ainakin pankissa ja Finnairilla.

Meillä saa pitää melkeimpä koska haluaa, viherala. Kevät ja kesä on kaikista kiireisintä aikaa, joten kaikki lomien pitämiset on sovittavissa. Suurinosa pitää kesällä, mutta ompa niitäkin jotka pitää vasta syys-lokakuussa, ihan omasta tahdostaan. 

Vierailija
64/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa suostu tuollaiseen. Meillä työpaikalla moni elää yksin ja samalla tavalla jaetaan reilusti lomat vuorotellen ja kukaan ei voi olla kahta kertaa peräkkäin esim heinäkuuta. Ei tulisi kuuloonkaan että joku joutuisi jonkun huonon kuukauden ottamaan edes kahta kertaa peräkkäin. Näistähän sota syttyisi.

Nyt otat jonnekin yhteyttä, liittoon tms. että yrittävät taas jakaa epäreilusti. On paine muuttaa kunhan vaan valitat!

Kenenkin lapset ja perheet on mulle aivan sama. Pitää lopettaa työt sellaisen joka ei voi reilusti toimia.

Vierailija
65/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se valittaminen auta mitään kun se on työnantaja joka määrää kesä loman ajankohdan. Kunhan se osuu kesä lomakaudelle niin kaikki on hyvin.

Tasa-arvoinen kohtelu pitää olla. AP, valita ensin esimiehelle ja jos ei auta, niin ota yhteyttä luottamusmiehen tai työsuojeluvaltuutettuun. Ei voi mennä näin. Kiertävät kesäloma vuorot on tasa-arvoiset.

Meillä oli viitisen vuotta tuo keskustelu töissä, koska yksi työntekijä koki ap:n tavoin, että häntä kohdellaan väärin. Nyt on kiertävät lomat toukokuusta syyskuulle, loman ajankohtaa ei saa vaihtaa ja palkallisen sairausloman tuona aikana saa vain työterveyden kautta. Tasa-arvoiset vuosilomat on paskamaiset, koska nyt käytännössä kukaan ei saa lomaansa haluamaansa aikaan.  Festareista on turha haaveilla eikä perheellisiä ilahduta se, että lomasta voi vain 1 vko/v olla samaan aikaan muiden kanssa. Mutta kun tätä vaadittiin, niin tämä saatiin.

Lomalistat meille tulee tosin vasta huhtikuussa, ap on aika lailla ajoissa omansa kanssa.

No noinhan se menee, jos ei suosiolla saada lomia sovittua. Jos aina joku jää muiden polkemaksi loma-asioissa, niin ihan oikein meni. Työyhteisö voi katsoa peiliin, että olisiko kannattanut ajatella muutakin kuin omaa napaa, että olisi saatu kaikille mieleisiä loma-aikoja sovittua. Jos ei onnistu niin, että kaikki on tyytyväisiä, sillon kiertävä lista on paras ratkaisu. Meillä työpaikalla ainakin sellaisia muiden jyrääjiä, että todella hyvä asia kiertävät listat, ettei ne hiljaisemmat jää jalkoihin ja aina tyydy johonkin jamälomaan.

Meillä se yksi oli yhtenä ainoana vuonna (eli juuri sinä vuonna) asiasta valittava perheellinen, joka halusi lomansa niin, että se aiheutti ongelmia työnantajalle (meillä tehdään töitä projektiluonteisesti eli tietyt työt pitää saada loppuun tiettynä ajankohtana). Kun se ei onnistunut, alkoi rumba ammattiyhdistyksen ja AVIn kanssa. Esille nostettiin edellisten vuosien lomalistat ja se, että tietyt henkilöt olivat saaneet tietyt ajankohdat lomakseen (mutta jätettiin vaille huomiota se, että juuri sitä ennen oli ollut heidän töittensä H-hetki JA että näillä oli lomaa vain 2 vko kerrallaan). Niin me saimme kiertävät listat, joissa ei joustoa ole ja joiden vuoksi työt täytyy joka vuosi aikatauluttaa uusiksi. Lomaa saa kerrallaan 3 vko.

Tämä perheellinen yritti lasten sairastumisten avulla saada pitkitettyä lomaansa, mutta työnantaja ilmoitti tylysti, että koska puolisolla on tuolloin lomaa, hän voi hoitaa lapset.

Vierailija
66/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida olla kovin suosittu työntekijä pomon silmissä.

Vierailija
67/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vähän samaa kunnes aloin ottamaan joka kesä 2 viikkoa saikkua heinäkuun lopulla. Sitten alkoikin yhtäkkiä onnistua se, että mulla oli kesäloma kesäkuukausina eikä vasta elo-syyskuun vaihteessa.

Vierailija
68/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule se nyt vaan on niin, että meidän joilla on lapsia on pidettävä lomat kesällä, koska lapset ovat kotona. Ei niitä aina voi jättää yksin kotiinkaan (14 v ja 16 v). EI sillä ole sinkkuuden kanssa mitään tekemistä vaan lapsien. Olemme ansainneet kesälomamme pidettäväksi lasten kanssa.

Vierailija
69/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, jos asia harmittaa niin tietenkin valitat. Eihän tuo reilua ole. Voit valittaa ihan työsuojeluun asti jos asiaa ei huomioida. 

Tällaisia asioita lukiessa muistuu taas mieleen se ainoa hyvä asia omassa työssäni kyllä...Vihaan kaikkea työstäni ja vituttaa joka aamu. Mutta sitten tuo loma... Olen siinä onnellisessa asemassa, että saan täysin vapaasti valita miten ja milloin pidän 6 vkon vuosilomani. Yleensä itse valitsen juuri syksyn (syys-lokakuun) harrastusten vuoksi, ja koska pidän syksystä. Sillä jaksan roikkua tässä vaikka muuten täyttä paskaa. En ikimaailmassa jaksaisi olla töissä, jossa joku muu päättää loma-ajankohtani. 

Vierailija
70/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiertävässä lomassa oli se vikana, edellisenä vuonna syyskuu ja seuraavana toukokuu. Eli 2 kesälomaa ihan paskana aikana!

Vierailija
71/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyskuuhan on sinkulla hieno kuukausi pitää kesäloma. Keski-Euroopassa on vielä +20 astetta (eikä enää +40) ja merivesi lämmintä jne. Hotellit ovat halvempia kuin kesäsesonkina ja muuta. 

Suomessa tietty syyskuu on aika perseestä kun alkaa jo olla kylmä aamuisin, pimeämpää, järvivesi ei ole enää lämmintä jne.

Vierailija
72/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on niin, että ne joilla on kouluikäisiä lapsia on etuoikeutettuja niihin lomapäiviin, jolloin on koululomat. Näin meillä ainakin. Ei se missään parisuhteesta riipu, vaan siitä että on lapsia. Se on ihan oikeudenmukaista.

Lapsettomana sinkkuna voit ihan hyvin pitää lomasi syyskuussa ja olet vapaa matkustamaan milloin vain ulkomaille.

Entä, jos se lapseton sinkku ei halua ulkomaille, vaan sille omalle kesämökille pariksi viikoksi rentoutumaan. Ei siellä välttämättä ole enää syyskuussa mukavat uintikelit.

Vierailija
73/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on helppo. Ota sairaslomaa itsellesi sopivana ajankohtana.

Sairaslomaa ei niin vain oteta. Ainakin meidän työterveydessä Terveystalossa tutkitaan tarkkaan, ja sairaslomaa saa mahdollisimman vähän.

Vierailija
74/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei puhumalla selviä ota yhteys ammattiliittoon. Kiertävät kesäloma-ajankohdat on lakisääteisiä.

Vierailija
75/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suostuisin oikein mielelläni, koska tykkään pitää lomat syyskuussa. Heinä- ja elokuussa otan iisisti töissä, kun on hiljaista tuolloin.

Muuten en tietenkään suostuisi vaan eikö teillä pitäisi olla kiertävä lomakalenteri?

Vierailija
76/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule se nyt vaan on niin, että meidän joilla on lapsia on pidettävä lomat kesällä, koska lapset ovat kotona. Ei niitä aina voi jättää yksin kotiinkaan (14 v ja 16 v). EI sillä ole sinkkuuden kanssa mitään tekemistä vaan lapsien. Olemme ansainneet kesälomamme pidettäväksi lasten kanssa.

Samaa mieltä sun kanssa. Sama juttu myös talviloman kanssa. Siksi mäkin olen nyt talvilomalla, jotta jos lapset ( 19v, 21v, 29v ja 31v) tarvii mua niin, olen kotona heitä varten.

Vierailija
77/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, että hoidat sisruksiesi lapsia lomalla. 

Vierailija
78/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lapseton, mutten sinkku. Olen aina saanut valita loman silloin kuin itse haluan.

Olen ollut töissä paikoissa jossa on alle 15 tekijää ja jossa on yli 300 tekijää. Molemmissa vapaavalinta ja aina se minkä olen halunnut.Ilman mitään selittelyjä.

Vierailija
79/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta reilulta syrjiä lapsettomuuden vuoksi.

Tosin itse pidän syyskuusta. Viimeiset vuodet syyskuu on ollut lämmin, jopa kuuma. Valokuva-albumista löytyy mökki- ja uintikuvia viimeiseltä viikonlopulta ja lämpöä on ollut sen verran että kuvissa lapsilla on shotsit. Toukokuussa on kylmät vedet ja kesäkuussa vesisadetta ja kylmää. Heinäkuussa lämpenee, elokuu on 👍🏻 ja syyskuu tuntuu vielä kesältä. Itse en edes haaveile touko-kesäkuun lomista.

Vierailija
80/436 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiertävässä lomassa oli se vikana, edellisenä vuonna syyskuu ja seuraavana toukokuu. Eli 2 kesälomaa ihan paskana aikana!

Vinkki: Toukokuu-Heinäkuu-Syyskuuu-Kesäkuu-Elokuu-Toukokuu-Heinäkuu-Syyskuu-Kesäkuu-ELokuu.

Eli hypätään aina kuukaudella yli