Kesälomani laitetaan TAAS (kolmatta kertaa peräkkäin) syyskuulle ja ainoa peruste on siihen että olen sinkku
Kun muut ovat perheellisiä ja ovat yhdessä suunnitelleet lomamatkoja ym. tekemistä, minkä vuoksi heidän "täytyy" pitää lomat kesä- , heinä- ja elokuussa. Ja jonkun pitäisi olla aina paikalla...
Suostuisitko tähän mukisematta?
Kommentit (436)
Aaah. Tästä tuli mieleen. Mä olen pitänyt lomani usein syyskuussa ja antanut perheellisten pitää kesällä. Se on ollut mulle ihan ok. Yhtenä kesänä mun ystävä meni naimisiin Usassa heinäkuussa ja pyysin tietenki lomaa silloin. Sanoin, että voin pitää kaksi viikkoa, koska haluan olla siellä sit vähä aikaa, mutta mun työkaverit oli ihan pöyristyksissä ja sano et viikko maks. Olen kuiteinki perheetön. Mun pomo kysy, että haluanko koko heinäkuun, koska olen niin usein pitänyt syyskuussa loman. Hattu päästä silloselle pomolle. Se pisti nämä mammat kerralla kuriin.
Oikeesti joku on niin kujalla että luulee saavansa lisääntymisestä jotain "etuoikeuksia" työpaikalla?
Nyt ymmärrän mitä on myötähäpeä.
Musta on ihan törkeää miten perheellisyyttä käytetään. Olen itse leski ja aina ollut tosi tarkka ettei kukaan luule, että mua sen vuoksi pitäisi jotenkin suosia työ ( ja erityisesti )lomahommissa.
Yhdenvertaisuus on tärkeää
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti joku on niin kujalla että luulee saavansa lisääntymisestä jotain "etuoikeuksia" työpaikalla?
Meillä nimenomaan johtoportaalla on pieniä lapsia ja kaikkien toivotaan pitävän lomaa, koska muukin Suomi on kiinni. Joku on tietenkin vastaamassa puhelimeen ja osa porukasta on valmis lomallakin tekemään etätöitä, jos jotain elintärkeää ilmaantuu.
Nythän kaikki ovat olleet etätöissä jo toista vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ymmärrän mitä on myötähäpeä.Meillä nimenomaan johtoportaalla on pieniä lapsia ja kaikkien toivotaan pitävän lomaa, koska muukin Suomi on kiinni. Joku on tietenkin vastaamassa puhelimeen ja osa porukasta on valmis lomallakin tekemään etätöitä, jos jotain elintärkeää ilmaantuu.
Nythän kaikki ovat olleet etätöissä jo toista vuotta.
Siis kaikkien toivotaan lomailevan heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan suostuisi. Tuo ei käy perusteeksi. Täytyy olla kiertävät lomalistat jos muuten ei saada sopua aikaiseksi.
Ihan näin esimiehenä totean, että työnantaja päättää lomien ajankohdan, ei työntekijät tai joku lista. Työntekijöiltä tulee kysyä loman ajankohdasta etukäteen, mutta mikään laki ei vaadi noudattamaan jokaisen toivetta.
Esimiehenä sinun pitäisi tietää, että ketään ei saa syrjiä perhetilanteen perusteella. Vaikka esimies lähtökohtaisesti päättää työvuorot niin ei ole sallittua laittaa saman työntekijän lomaa toiveista huolimatta aina syyskuulle, sillä perusteella, että hänellä ei ole lapsia ja ottaa perheellisten toiveet aina huomioon.
Eikä tässäkään ole niin varmasti tapahtunut. Tällaisia työnantajia ei ole olemassakaan. Syy on joku muu, jos tämä on edes totta. Helppo laittaa sinkkuujen/perheellisten syyksi.
Mikä sun ehdotus on, että miksi yhden loma laitetaan tahdon vastaisesti monia kertoja peräkkäin syyskuulle, ja muiden toiveet otetaan huomioon. Vaikea keksiä mitään hyväksyttävää syytä.
Erilaiset työtehtävät ja kesälomatuuraajat esim. Joitakin töitä vaan on tärkeämpää tehdä myös silloin heinäkuussa, jotkin ovat välttämättömiä. Kesälomatuuraajia ei ihan joka tehtävään voi laittaa, joihinkin on tulijoita, joihinkin ei. Vaikea olisi uskoa, että löytyy työnantaja, joka painottaa nämä perhemuodon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiertävässä lomassa oli se vikana, edellisenä vuonna syyskuu ja seuraavana toukokuu. Eli 2 kesälomaa ihan paskana aikana!
Meillä on kiertävä lomalaista ja lomakausi on touko-syyskuu. Meillä on kuusi lomapaikkaa, eli lomavuorot 1-6. Ne kiertää 1-4-2-6-3-5. Ja paikalta 5 mennään ykköseen. Silloin ei tule kahta paskaa peräkkäin kun paikalta 6 ei siirrytä paikalle 1. Tosi kiva näin.
Tottakai suostut. Ethän halua olla itsekäs omaan napaan tuijottava ääliö. tottakai lapsiperheiden lomat menevät edelle kunnes perheen pienin lapsi on vähintään 15 v. Sitten on sinun vuoro saada vaikka kaikki kesät eläkeikään saakka. Sinkku voi kyllä ihan hyvin lomailla syyskuu-toukokuu.
Ihan hyvä peruste. Yhteiskunnan ja työnantajien tulee antaa signaali, että perheellisyys on tärkeä itseisarvo.
He, minä saan kesäloman aina heinäkuulle sillä perusteella että lasten päiväkoti on silloin kiinni :)
Vierailija kirjoitti:
Mistä etuoikeudesta sä puhut? Lomaoikeus on kaikilla, ihmiset on keksineet tuon heinäkuun nyt olevan joku etuoikeutettu kuukausi. Moni heinäkuussa lastensa vuoksi lomaa pitävä pitäisi mielummin elokuussa lomansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ymmärrän mitä on myötähäpeä.Mistä etuoikeudesta sä puhut? Lomaoikeus on kaikilla, ihmiset on keksineet tuon heinäkuun nyt olevan joku etuoikeutettu kuukausi. Moni heinäkuussa lastensa vuoksi lomaa pitävä pitäisi mielummin elokuussa lomansa.
Tämä! Heinäkuusta on muodostunut ihmisille ihan ihmeellinen harha-ajatus, edes kelit ei ole silloin iseinkaan parhaimmillaan vaan elokuussa. Samoin syyskuu on ollut tosi lämmin monena vuonna. Ihmiset ilmeisesti ajattelee, että loma on kesäkeleistä nauttimista varten vaikka se on sitä varten, että saa taukoa työstään. Ne perheelliset valitsisivat usein lomansa toisin, mutta heinäkuu on ainut kuu, kun lapsiperheessä järjestelyt ovat vaikeita. Sit joku valittaa, että se nyt on niin väärin, kun se on se heinäkuu. Se on vaan ihan omassa päässä, jos kuvittelee sen olevan etuoikeus, se kun on ihan eri syystä perheellisten lomakuu.
En suostuisi mukisematta. Ei syyskuu edes ole kesää enää.
Suomalaisille heinäkuu vaikuttaa olevan halutuin ajankohta kesälomalle. Jos olisin työelämässä, niin minulle se olisi kesäkuu, koska silloin luonto on kauneimmillaan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Hakisin aktiivisesti uutta työpaikkaa ja lähtöhaastattelussa kertoisin mm. tässä olevan syyn. En suostuisi tuollaiseen. Ilmeisesti tämä toistuu kohdallasi vuosittain. Se ei ole reilua.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai suostut. Ethän halua olla itsekäs omaan napaan tuijottava ääliö. tottakai lapsiperheiden lomat menevät edelle kunnes perheen pienin lapsi on vähintään 15 v. Sitten on sinun vuoro saada vaikka kaikki kesät eläkeikään saakka. Sinkku voi kyllä ihan hyvin lomailla syyskuu-toukokuu.
Ää liö
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, aikamoista vääntöä. Tämä on kieltämättä opettajan työn parhaita puolia. Lomat on kaikilla samaan aikaan, ja perheellisilläkin aina samaan aikaan kuin lapsilla. Kumppani on lapseton, hänen alallaan saavat aika pitkälle itse valita lomaviikkonsa. Työnantaja vain vahvistaa ne.
Älähän nyt liikaa keuli siellä ope-trolli. Täältä palstalta olen oppinut ettei opettajilla ole lomaa ollenkaan kesällä perinteisessä mielessä. Ja näin ollen esim eroperheissä opettaja vanhempi ei pysty lupaamaan pidempää lomajaksoa lapsille ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiertävässä lomassa oli se vikana, edellisenä vuonna syyskuu ja seuraavana toukokuu. Eli 2 kesälomaa ihan paskana aikana!
Meillä on kiertävä lomalaista ja lomakausi on touko-syyskuu. Meillä on kuusi lomapaikkaa, eli lomavuorot 1-6. Ne kiertää 1-4-2-6-3-5. Ja paikalta 5 mennään ykköseen. Silloin ei tule kahta paskaa peräkkäin kun paikalta 6 ei siirrytä paikalle 1. Tosi kiva näin.
Siis syyskuusta suoraan toukokuuhun ei ole huono? Salli olla eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri kyllästyi tuohon ja haki uutta työtä. Sai uuden paikan. Tiesi jo hyvissä ajoin, mutta ei ilmoittanut päivääkään liian aikaisin, vaan kun uusi työ alkoi heinäkuussa, hän ilmoitti puolitoista kuukautta ennen työn alkua maksatteko lomat rahana vai pidänkö lomana, aikomus oli olla omalla lomalla pari viikkoa säästöjen turvin. Ensimmäinen kysymys oli ollut miten kesälomat nyt järjestetään. Hän oli vastannut "valitettavasti en pysty auttamaan", ts. pysynyt asiallisena vaikka mieli olisi tehnyt sanoa "ei vittuakaan kiinnosta, oma ongelmanne". Uudessa työssään kuulemma voi lomat valita aika vapaasti, koska siellä heinäkuussa on hiljaista joka tapauksessa ja aina joku opiskelija haluaa silloin olla. Hän ei kertonut milloin uusi työ alkoi, että sai pitää sen oman kesäloman ilman painostusta olla loppuun asti.
Lomansa saa aina pitää, joten kaverisi teki lapsellisuuttaan vaan asiasta vaikean esimiehelleen.
Esimies olisi voinut ilmoittaa, että loma perutaan ja maksetaan rahana ja teet töitä loppuun asti..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ymmärrän mitä on myötähäpeä.Mistä etuoikeudesta sä puhut? Lomaoikeus on kaikilla, ihmiset on keksineet tuon heinäkuun nyt olevan joku etuoikeutettu kuukausi. Moni heinäkuussa lastensa vuoksi lomaa pitävä pitäisi mielummin elokuussa lomansa.
Tämä! Heinäkuusta on muodostunut ihmisille ihan ihmeellinen harha-ajatus, edes kelit ei ole silloin iseinkaan parhaimmillaan vaan elokuussa. Samoin syyskuu on ollut tosi lämmin monena vuonna. Ihmiset ilmeisesti ajattelee, että loma on kesäkeleistä nauttimista varten vaikka se on sitä varten, että saa taukoa työstään. Ne perheelliset valitsisivat usein lomansa toisin, mutta heinäkuu on ainut kuu, kun lapsiperheessä järjestelyt ovat vaikeita. Sit joku valittaa, että se nyt on niin väärin, kun se on se heinäkuu. Se on vaan ihan omassa päässä, jos kuvittelee sen olevan etuoikeus, se kun on ihan eri syystä perheellisten lomakuu.
Tässä on nyt ehkä pieni oletus, että perheetön aikoo olla yksin myös loman tai tuttavansa ovat samoin alistettuja työpaikallaan. Kun hänen muut verkostot pitävät pääsääntöisesti lomaa kesäkaudella, ei ole niin helppoa, mielekästä tai edes mahdollista nähdä tuttavia kun ovat taas töissä, puhumattakaan yhdessä reissaamisesta. Monilla on muutakin lähipiiriä, kuin vapaata eläke-elämää elävät vanhemmat. Siinä tulee samanlainen harmi kuin sinulle, jos teillä puolison kanssa ole päivääkään yhteistä lomaa. Joskus ok. Vuosia poikkeuksetta, ei ok.
Liki 40vuotta töissä olleena olen saanut lomani aina silloin kun olen halunnut, eli lähes jokakerta olen halunnut heinäkuun puolestavälistä elokuun vastaavaan.On paras aika mulle ja aina on sopinut työnantajallekin. Naimisissa, ei lapsia, kissa.