Ystävä kyselee usein liian tungettelevia kysymyksiä ja viimeksi kysyi yhtäkkiä ihan puskista että
Minulla on eräs ystävä, jonka kanssa on toisinaan vaikea asettaa rajoja eikä hän oikein kunnioita niitä vaan kyselee usein hyvin henkilökohtaisia kysymyksiä. Hän käyttäytyy luonani siis kuin olisi joku Maria Veitola yökylässä vaikka varmasti näkee minun kiemurtelevan uteluista ulos. Viime tapaamisella jäi kuitenkin erityisesti häiritsemään, kun hän ihan yhtäkkiä pamautti että "Onko sulla kaksisuuntainen mielialahäiriö?" vastasin että "häh, ei ole?" ja siihen vain jatkoi että "Ihan perus masis siis...?"
Minua tuo jäi häiritsemään jotenkin todella paljon. Kysyin ystävältä myöhemmin ihan ystävällisesti (en vihaisesti, vaan suoraan) että voisiko hän selittää mistä tuo kysymys tuli, onko hän siis ystävänä huolissaan vai vaikutanko jotenkin maaniselta enkä itse tajua sitä? Mutta hän menikin vaikeaksi ja selitteli vain että "et vaikuta, kysyin ihan muuten vaan." Siis ihan muuten vain tuli mieleen kysyä olenko kaksisuuntainen, ilman että sitä osaa perustella mitenkään?! Loukkaannuin tuosta jonkin verran koska itse en menisi kyselemään tuollaista keneltäkään, oli kyseessä sitten tuttu tai tuntematon, ilman järkevää syytä. Mielestäni tuossa pitäisi osata selittää kysymyksen kohteelle jokin oire tai syy, miksi näin epäilee. Jos on pokkaa kysyä toiselta noin, eikö silloin pitäisi kehdata kertoa myös syy miksi niin ajattelee? Miksi kysyä joltain vaikka "Onko sulla muuten skitsofrenia, tuli vaan mieleen?" jos toinen ei vaikuta vainoharhaiselta? Muut ihmiset elämässäni eivät siis epäile minua maaniseksi. Vain tämä yksi ystävä, jos olen hänen silmiinsä jotenkin liian impulsiivinen. ADHD minulla on tosin diagnosoitu, joten voi tietysti sekoittaa siihenkin impulsiivisuuteen. Silti jäi ikävä olo tuosta tivaamisesta. Jatkuu...
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kuitenkin esim. palkka, vuokran suuruus jne ovat ihan normaaleja keskustelunaiheita ystävien kesken. En pidä noita mitenkään kauhean henk.koht. asioina.
Mutta jos keskustelukumppani ei selväsitkään halua vastata johonkin, on tökeröä tivata siitä. Vaikka itselle ei olisi mitään ongelmaa kertoa omasta tulotasostaan muille, jollekin se voi olla arka asia. Erityisesti jos on vaikka sairauslomalla tai työttömänä syystä tai toisesta eikä halua kertoa sitä ihmisille joista tietää että he eivät ymmärrä samaa tilannetta. Pahimmassa tapauksessa tivaaja alkaa ahdistelemaan tuostakin "Ai sä oot sairauslomalla, miksi? Et sä kovin sairaalta vaikuta, ulospäin näytät ihan normaalilta?" jne. Eikä rikaskaan välttämättä halua eri asemassa olevalle alkaa luettelemaan tarkkoja summia siitä miten itsellä ei ole rahasta kiinni.... Toki samassa elämäntilanteessa ystävälle on helpompi jakaa tuollaisia tietoja, kun tietää että toinen ymmärtää. Kateus tai toisen syyllistäminen valmiiksi vaikeasta tilanteesta ovat syitä pitää yksityisyydestä kiinni. Ei ystävä ole automaattisesti vaitiolovelvollinen kuin lääkäri tai terapeutti.
Juuri näin. Itse pidän taloudellisia asioita henkilökohtaisina, enkä ole kertonut kuin äidilleni n. 5000€ kuukausipalkasta. Tiedän, että osalle tulisi tiedosta paha mieli, joku olisi kateellinen ym täysin turhaa. Se on minun yksityisasiani.
Minullakin on eräs tuon tyylinen kaveri. Aika tuore tuttavuus sinänsä, johon olenkin nyt jo päätynyt ottamaan etäisyyttä. Hän kertoo itsestään kaiken ja utelee minusta vähintään samat ja enemmän. Harmittaa, että olen kertonut sille itsestäni tyyliin yhtään mitään. Tuntuu, että koko tyyppi on jotenkin epävakaa.
Kertoo kaikki yksityiskohtaiset seksijuttunsa ja kalastelee kehuja omituisin tavoin. Haluaa tietää minun painot ja pituudet ja muistaa siihen kertoa kuinka monta senttiä itse on pidempi ja monta kiloa vähemmän painaa. Utelee palkat ja työn sisällöt ja asumiskulut sekä autojen hinnat, lässyttää eläimilleni ja vauhdikkaalla olemuksellaan ja käytöksellään säikyttelee niitä vaikka on muka niin hyvä eläinten kanssa. Kommentoi vartaloani ja kyselee kuin kolmevuotias kehoni ulkonäöstä, vaikka oma ulkoinen habituksensa on vähintään kummallinen.
Sitten se vielä pyrki lainailemaan tavaroita ja vaatteita minulta. Jotenkaan ei huvita pitää enää yhteyttä. On uusi paikkakunnalla ja tutustuimme yhteisten tuttujen kautta, vaikutti alkuun mukavalta ja avoimelta ihmiseltä. Nyt keskityn keksimään tekosyitä miksi ei ehdi tavata.
Okei tämä nyt tuskin aloittajaa auttoi mutta tulipahan rustattua tällainen.
Minulla oli juuri tuollainen muka-ystävä. Lopulta tajusin, että aina jutellessamme hän kertoi minulle vähintään kolmen puolitutun yksityisasiat. Laitoin välit poikki ja olen ratkaisuun tyytyväinen. Hän yksinkertaisesti nauttii juoruilusta. Nytkin hän levittää kaupungilla vahvasti väritettyä juttua erään ihmisen oletetuista mielenterveysongelmista.
Jos voit toistuvasti huonosti toisen seurassa, ei kyseessä ole ystävyys. Ota etäisyyttä ja katso tuleeko ikävä - ei varmaankaan tule.
Itse en viihdy sellaisten ihmisten kanssa joiden kanssa on sellainen olo, että pitää koko ajan puolustella omia, ihan tavallisia valintoja. Aivan kuin olisi heille selitysvelvollinen.Yksi kaveri tivaa koko ajan työasioista ja tuputtaa neuvojaan vaikka niitä ei ole pyydetty. Mitä enemmän hän kuulustelee, sitä enemmän sulkeudun. Ja taidetaan olla entiset ystävykset.
Ystävän kanssa voi olla lämpimät, avoimet välit mutta silti rajat niin että ei tarvitse puhua joistain asioista jos se ei tunnu hyvältä. Kunnioitusta!
Tietenkin sun ystävä haluaa kuulla mitä sulle kuuluu. Sun ystävä saa lisäbuustia omaan elämäänsä tyyliin: mulla on onneksi paremmin kuin tuolla miehensä pettämällä ja muiden haukkumalla ns. ystävälläni.
Mikälie narsisti informaation keruulla sun ystäväsi. Joku päivä lähtee matto alta niin että heilahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kuitenkin esim. palkka, vuokran suuruus jne ovat ihan normaaleja keskustelunaiheita ystävien kesken. En pidä noita mitenkään kauhean henk.koht. asioina.
Mutta jos keskustelukumppani ei selväsitkään halua vastata johonkin, on tökeröä tivata siitä. Vaikka itselle ei olisi mitään ongelmaa kertoa omasta tulotasostaan muille, jollekin se voi olla arka asia. Erityisesti jos on vaikka sairauslomalla tai työttömänä syystä tai toisesta eikä halua kertoa sitä ihmisille joista tietää että he eivät ymmärrä samaa tilannetta. Pahimmassa tapauksessa tivaaja alkaa ahdistelemaan tuostakin "Ai sä oot sairauslomalla, miksi? Et sä kovin sairaalta vaikuta, ulospäin näytät ihan normaalilta?" jne. Eikä rikaskaan välttämättä halua eri asemassa olevalle alkaa luettelemaan tarkkoja summia siitä miten itsellä ei ole rahasta kiinni.... Toki samassa elämäntilanteessa ystävälle on helpompi jakaa tuollaisia tietoja, kun tietää että toinen ymmärtää. Kateus tai toisen syyllistäminen valmiiksi vaikeasta tilanteesta ovat syitä pitää yksityisyydestä kiinni. Ei ystävä ole automaattisesti vaitiolovelvollinen kuin lääkäri tai terapeutti.
Juuri näin. Itse pidän taloudellisia asioita henkilökohtaisina, enkä ole kertonut kuin äidilleni n. 5000€ kuukausipalkasta. Tiedän, että osalle tulisi tiedosta paha mieli, joku olisi kateellinen ym täysin turhaa. Se on minun yksityisasiani.
Ei ole, verotiedoista voi kuka tahansa tarkastaa kenen tahansa palkat jos niitä ei makseta pimeänä. Ihan turhaa pimittää tietoa tai olla vastaamatta, aiheuttaa vaan turhaa työtä kun joutuu selvittämään sitten muuta kautta.
Minä lopettaisin ystävyyden kokonaan antamalla hiljalleen hiipua pois. Vähintään pitkä tauko. Luottamus menee sen harkintakykyyn kun käyttäytyy noin.
Multa on kysytty hyvin tungettelevasti esim seksielämästä. Olen saattanut pitää hyvinkin pitkän tauon tauon sen jälkeen. Ehkä vajaa vuoden päästä olen jatkanut kaveruutta kun ollaan sattumalta nähty tai toinen laittanut viestiä. Jos toistuvaa niin sitten en anna enää mahdollisuutta ollenkaan. Kyllä se hiipuu kun ei itse ole enää aktiivinen. Usein nämä ovat lopulta jääneet kokonaan. Nämä ovat sellaisia asioita jotka jokainen ymmärtää jo luonnostaan tai sitten ei. Siksi en ala keskustelemaan, se ei näiden kanssa auta joilla ei ole ymmärrystä, vaan kaveruus saa jäädä.
Semmoinen sunnuntaivuodatus sitten tälle päivälle :D On sulla kyllä mielikuvitus, ei voi muuta sanoa.
Itse pidän taloudellisia asioita henkilökohtaisina, enkä ole kertonut kuin äidilleni n. 5000€ kuukausipalkasta
- Eihän viisi tonnia edes ole mikään kovin erikoinen palkka tänä päivänä minusta, verotuskin vie paljon. Minä en näkisi syytä salata. Ihan hyvä mutta moni tienaa helposti paljon enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
LOL
Oletko sellainen jatkuvasti miehiä tai asuntoja vaihteleva mielialaton naisihminen? Toki itsekin kyselisin sulta silloin ihan samaa. Hyvällä vaan katsos. Jos et hokaa et jotain sulla mättää. Aina ei näe ite kato. Ulkoapäin kyllä.
Onkohan sinulla myös jäänyt jotain itsestäsi huomaamatta? Vinkkejä: ala-asteen äidinkielen tunnit, sosiaaliset normit tai empatia kyky
Ratkaisisin asian parilla vastakysymyksellä:
Miksi sinä sitä kysyt / Miksi sinä halut sen tietää?
Onko sinulla itselläsi ... ( kaksisuuntainen, seksiongelmia ....)
Et siis vastaa etkä selittele vaan jatkat keskustelua esittämällä kysymyksiä hänelle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL
Oletko sellainen jatkuvasti miehiä tai asuntoja vaihteleva mielialaton naisihminen? Toki itsekin kyselisin sulta silloin ihan samaa. Hyvällä vaan katsos. Jos et hokaa et jotain sulla mättää. Aina ei näe ite kato. Ulkoapäin kyllä.
Joo, selkeästi hyvällä vaan... Sulla tuskin on yhtäkään ystävää.
Aik montakin. Yksi sydnystävä. Ei kaltaisesi.
Tollasen uteliaan urkkijan ja tökerön täräyttelijän heivaisin elämästäni aika pikaisesti. Toki joskus voi tulla väärinymmärryksiä ja sammakoita voi päästä itse kultakin, vaikkei sinäänsä pahaa tarkoittaisikaan. Mutta jos seura alkaa toistuvasti tuntua epämiellyttävältä ja ystävyys on taakalta, on parempi ottaa etäisyyttä. Mulla on esim. lähisukulainen, joka on todella negatiivinen. Aina kun hänet näkee, niin tulee paha mieli. Eikä hän halua koskaan nähdä minua muuta kuin hyötymistarkoituksessa. Silloin on parempi ottaa vain etäisyyttä. Sun onni on, että kavereista pääsee melko helposti eroon. Et vain vastaa puheluihin ja viesteihin, etkä tapaile.
LOL ON sulla runosuoni, palsran jatkuva ikirölli.. ;)
Vierailija kirjoitti:
LOL
Tiesitkö, että muiden asiat ei kuulu sinulle tippaakaan. LOL säälittävä kyylä. En ole ikinä tajunnut ihmisiä joita kiinnostaa muiden asiat. Ai niin LOL.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL
Joo, selkeästi hyvällä vaan... Sulla tuskin on yhtäkään ystävää.
Aik montakin. Yksi sydnystävä. Ei kaltaisesi.
Hemmetti kun joku narsisti veti nyt herneen. Tunnistitko itsesi😁
Meillä tuollaisia naaapureita: mistä tulet, missä olit, mihin menet...
Ajattelin vastata: niin?
Kuulostaa narsistiselta paskalta. On jo levitellyt kaikki tietosi ympäristöön. Kaikki mitä paljastat hänelle löydät edestäsi kun sitä käytetään sinua vastaan.