Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntouttava työtoiminta: Pitkospuita pitkin työelämään -ryhmä kantaa polttopuita laavulle (HS)

Vierailija
21.02.2021 |

Kuka näitä puuhasteluprojekteja oikein keksii? Tuli vastaan tällainen kuva Helsingin Sanomissa: kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat kantavat polttopuita Biltema-kasseissa laavulle peräkanassa. Ihan asiallista työtä ja jonkun sekin on tehtävä, mutta jotenkin tuntuu tällaiset hommat vain tehottomalta puuhastelulta, jonka tärkein tarkoitus on saada laiska työtön liikkeelle, ei niinkään työn tuottavuus. Tämä ei ainakaan lisäisi omaa motivaatiotani. Lisäksi tuo nimi on jotenkin typerä ja kuulostaa parodialta.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007815340.html

Kommentit (332)

Vierailija
141/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus nuorempana työkkärin määräämässä kuntouttavassa työtoiminnassa.

Kyseessä oli paikka, jota työkkäri markkinoi kädentaitojen pajana. Annettiin siis ymmärtää että kyseessä on ompelua, kutomista ym. kevyttä hommaa.

Asuin tuolloin ensimmäisessä omassa vuokra-asunnossa ja ellen olisi suostunut pajaan, minulle ei olisi jäänyt varaa edes vuokraan.

Pajassa olikin tarjolla vain raskaita hommia.

Kerran kannoimme valtavia tukkeja suoalueella, teimme lumitöitä 7h päivässä eikä paikka tarjonnut edes ruokailua. Eväät piti hommata itse ja ruokailupaikka joko oma koti (bussimatkan päässä pihahommapaikalta) tai pajatalo (vielä pidemmällä). Muuten söit kylmää rouskeläppää -20 pakkasessa.

Lisäksi ohjaajat haukkuivat muiden kuullen jos töitä teki liian hitaasti. Olin tuolloin hueman päälle 40kg, nuori tyttö ja koin kyllä itseäni kaksi kertaa painavampien tukkien raahaamisen nälissään, sekä nöyryyttävänä, että fyysisesti ja henkisesti ylikuormittavana.

Lopulta sain tarpeekseni. Ei jäänyt vaihtoehtoja kuin lopettaa pajalla, ottaa karenssi vastaan ja muuttaa takaisin vanhempien luokse.

Lopputulos oli kaikkea muuta kuin kuntouttava.

Työkkärillä ei ole oikeutta määrätä ketään sinne. Aivan hyvin olisit voinut kieltäytyä kuntouttavan työtoiminnan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan ilman, että siitä olisi tullut karenssia.

Mutta ilmeisesti et tuntenut laillisia oikeuksiasi, jolloin lopputulos oli tuo.

Kiristää, kylläkin. Mielestäni on pakottamista, jos uhataan että tukiasi leikataan niin paljon ettet saa edes vuokraa maksettua, jos et suostu nöyryyttävään paskahommaan josta todellisuudessa ei hyödy kuin tilastot.

Ja olet oikeassa, nuoria ja kokemattomia on helppo huijata ja käyttää liki ilmaisena orjatyövoimana.

Vierailija
142/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsispä kierrätyskeskukseen syömään keksiä.

Ja juomaan kahvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat helvetin trollit aina näissä samoissa keskusteluissa. Jotkut ne jaksaa vaan vuodesta toiseen

Vierailija
144/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä uudistus. Työttömät ovat päihdeeongelmaisia jotka nukkuvat pitkälle iltapäivään. Hyvä saada nämä ihmiset tekemään jotakin järkevää rahojensa eteen.

Joopajoo. Kun siellä kuntouttavassa ainoastaan läsnäolo on pakollista. Rahaa siinä vaan haaskataan. Mutta eihän se teitä kiinnosta, tärkeintä että työtöntä rangaistaan vaikka sitten maksaiskin jotain.

Kuntouttavaan meno ei ole pakollista.

Eikä paskallakaan ole pakko käydä.

Vierailija
145/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi kai tuokin kuin maata kotona. Saa raitista ilmaakin.

Miksi ihmiset kuvittelevat, että työttömät makaavat päivät pitkät kotona? Silloin kun minä pätkätöiden välissä olen työtön, on aikaa treenata kuntosalilla, ulkoilla, ottaa aurinkoa rannalla, matkustella, käydä kylpylässä jne. Varsinkin kun minulla ne jutut eivät ole rahasta kiinni.

Enkä tajua, miten joku Nokialta irtisanottu DI hyötyisi jostain kuntouttavasta työtoiminnasta.

Miksi kuvittelet että joku Nokialta irtisanottu DI laitettaisiin kuntouttavaan työtoimintaan?

Koska heidän ei ole ollut helppo työllistyä. Ei työmarkkinat kestä sitä, että yks kaks on tuhansia saman alan työttömiä etsimässä töitä. Nokia oli aikanaan Suomen suurimpia, ellei suurin, työnantajia.

Kun ei heti päässyt töihin - koska niitä tarjokkaita oli tuhansia - ei sen jälkeen päässyt enää töihin, koska on ollut useamman kuukauden työtön. Sitten onkin jo pitkäaikastyötön.

Toki suurin osa (77 %) on nykyään töissä, ja osa muissa toiminnoissa, mutta ex-nokialaisten työttömyysaste on silti korkeampi kuin koko maan väestön.

https://www.ts.fi/uutiset/talous/5196782/Nokiasta+irtisanotuista+tyotto…

Vierailija
146/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole kyse fyysisestä työkyvystä vaan työkyvystä laajemmin. Kuntouttavassa opitaan esim. että töihin pitää saapua ajallaan, eikät tulla alkoholin/aineiden vaikutuksen alaisena. Ja pakko jaksaa tietty tuntimäärä paikan päällä. Nämä eivät missään tapauksessa ole itsestäänselvyyksiä näille kuntouttavassa oleville!

Olen ollut työelämässä ainakin saman verran kuin sinä. Mun ei tarvitse oppia, että töihin tullaan ajallaan, osaan sen vanhastaan.

En ole alkoholin tai muiden aineiden vaikutuksen alaisena töissä enkä vapaa-ajalla.

En tarvitse enkä halua mitään " kuntouttavaa", koska minun ei tarvitse opetella työelämän pelisääntöjä.

Haluan palkkatöitä, mielellään koulutukseni ja työkokemukseni mukaan. Jos se ei ole mahdollista, haluan muun alan koulutuksen. Kuten suurin osa työttömistä.

MIKÄ siinä on niin vaikea ymmärtää? Miksi pitää sössöttää pupukursseista, kuntoutuksista, alkoholismista ja työajan noudattamisista?

Töitä ja palkkapussi, kiitos. Pas kanjauhaminenkin käy, jos siitä kerran palkkaa saa eikä älykkyyttä vädita.

Vierailija
147/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus nuorempana työkkärin määräämässä kuntouttavassa työtoiminnassa.

Kyseessä oli paikka, jota työkkäri markkinoi kädentaitojen pajana. Annettiin siis ymmärtää että kyseessä on ompelua, kutomista ym. kevyttä hommaa.

Asuin tuolloin ensimmäisessä omassa vuokra-asunnossa ja ellen olisi suostunut pajaan, minulle ei olisi jäänyt varaa edes vuokraan.

Pajassa olikin tarjolla vain raskaita hommia.

Kerran kannoimme valtavia tukkeja suoalueella, teimme lumitöitä 7h päivässä eikä paikka tarjonnut edes ruokailua. Eväät piti hommata itse ja ruokailupaikka joko oma koti (bussimatkan päässä pihahommapaikalta) tai pajatalo (vielä pidemmällä). Muuten söit kylmää rouskeläppää -20 pakkasessa.

Lisäksi ohjaajat haukkuivat muiden kuullen jos töitä teki liian hitaasti. Olin tuolloin hueman päälle 40kg, nuori tyttö ja koin kyllä itseäni kaksi kertaa painavampien tukkien raahaamisen nälissään, sekä nöyryyttävänä, että fyysisesti ja henkisesti ylikuormittavana.

Lopulta sain tarpeekseni. Ei jäänyt vaihtoehtoja kuin lopettaa pajalla, ottaa karenssi vastaan ja muuttaa takaisin vanhempien luokse.

Lopputulos oli kaikkea muuta kuin kuntouttava.

Työkkärillä ei ole oikeutta määrätä ketään sinne. Aivan hyvin olisit voinut kieltäytyä kuntouttavan työtoiminnan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan ilman, että siitä olisi tullut karenssia.

Mutta ilmeisesti et tuntenut laillisia oikeuksiasi, jolloin lopputulos oli tuo.

Kiristää, kylläkin. Mielestäni on pakottamista, jos uhataan että tukiasi leikataan niin paljon ettet saa edes vuokraa maksettua, jos et suostu nöyryyttävään paskahommaan josta todellisuudessa ei hyödy kuin tilastot.

Ja olet oikeassa, nuoria ja kokemattomia on helppo huijata ja käyttää liki ilmaisena orjatyövoimana.

Tukia ei voi leikata sillä perusteella, että kieltäytyy kuntouttavan työtoiminnan lisäämisestä aktivointisuunnitelmaan.

Vierailija
148/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laissa kuntouttavasta työtoiminnasta on ihan selkeästi sanottu, ettei kuntouttavaan saa laittaa työkykyistä, ja että työkyvyn puute on asia jonka olemassaolon sekä työttömän, te-toimiston että kunnan tulee todeta, jotta kuntouttava olisi ajankohtainen. Eli jos työtön ei myönnä, että hän olisi työkyvytön niin kuntouttavaan ohjaaminen on laitonta.

Aivan käsittämätöntä on, että varmaan 95% ihmisistä tuntuu uskovan, että kuntouttava olisi pakollinen ja että työttömän voisi vain "laittaa" sinne.

Työkykyisyys tulee todistaa joko lääkärin lausunnolla tai suostumalla terveydenhoitajan terveystarkastukseen.

Lähde tälle väitteelle, kiitos.

Vierailija
149/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kuntouttavalle työtoiminnalle vaihtoehtoja on mm., että haet sairauslomaa ja sairauspäivärahaa jos et ole työkykyinen. Huom.: et välttämättä saa näita, ja jos sairauspäiväraha hylätään ja haet työttömyysetuutta, olet velvollinen osallistumaan työllistymistä edistäviin toimenoiteisiin tai kuntoutuspalveluihin. Jos koet olevasi työkykyinen, voit mennä työkokeiluun tai palkkatukityöhön tai opiskella uuden ammatin jos nykyinen ei työllistä. Jos sulla on päihdeongelma, vaihtoehtona on lähteä päihdekuntoutukseen ja hoitaa itsesi kuntoon, ja sen jälkeen esim. kuntouttavaan työtoimintaan jos rahkeet ei riiitä avoimille työmarkkinoille. Kelakin tarjoaa monenlaisia kuntoutuspalveluita, mm. amatillinen kuntoutusselvitys. Eli tässä muutama vaihtoehto teille pitkäaikaistyöttömille. Sitä vaihtoehtoa ei kohta valitettavasti enää ole, että nautit työttömyysetuutta tekemättä mitään.

t. sossu

Vierailija
150/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa typerää touhua. Miksi sen pitää olla tuollaista? Nöyryytettyä nöyryytetään.

Minä tosin voisin tykätä ikäni työelämässä olleena. Pinoaisin puut sievästi, repisin tuohta sytykkeeksi ja pilkkoisin pieniä sytykkeitä valmiiksi. Lakaisisin vielä roskat sivuilta. Ehkä lakaisisin ympäristöön risuluudalla somat idylliset pikkupolut joita lisääntyvä, puiden oksien lomasta välkehtivä auringonvalo raidoittaisi. Linnut laulaisivat puiden oksilla ja ehkä jokunen metsän eläin kävisi puuhaani vaivihkaa ihmettelemässä. Tauolla söisin evääni ja keittäisin nuotiolla nokipannukahvit. Siinä suunnittelisin nuotiopaikan kohennusta samalla.

Kuntoutettavat saisivat minun työni. Ehkä he kestäisivät paremmin ilkeitä omaisia. Ja iänikuisia ulosteenhajuisia käytäviä. Ehkä osaisivat käsitellä hoidettaviaan joita ei tämä elämä enää jaksa kiinnostaa. Valvominen olisi ehkä helpompaa jos tähän saakka on saanut nukkua. Ilman kiitostakin pärjää jokainen -vähän aikaa. Tuskin kuntouttava on loppuelämän ratkaisu. Tai jos olis niin eihän olisi hoitajapulaa. Ehkä he laittaisivat myös työpaikan hierarkiat kerralla kuntoon kun kokemattomuuttaan sanoa täräyttäisivät heti ja suoraan mitä ajattelevat. Olis työpaikan varajohtajat kerralla ruodussa. Ehkä lusmuilijatkin saisivat oman osansa.

Vierailija
151/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole kyse fyysisestä työkyvystä vaan työkyvystä laajemmin. Kuntouttavassa opitaan esim. että töihin pitää saapua ajallaan, eikät tulla alkoholin/aineiden vaikutuksen alaisena. Ja pakko jaksaa tietty tuntimäärä paikan päällä. Nämä eivät missään tapauksessa ole itsestäänselvyyksiä näille kuntouttavassa oleville!

Olen kuntouttavassa koska olen työkyvytön, tiesin jo entuudestaan että töihin (ja sinne) tullaan ajoissa kuten ihan mihin tahansa muuhunkin juttun oli se sitten lapsena koulu tai koko elämän aikana esim. lääkäri. Ikinä en ole alkoholiin koskenutkaan enkä myöskään mihinkään muihin päihteisiin.

Jotenkin söpöä että jotkut kuvittelevat että ihan kaikki kuntouttavassa olevat ovat niitä jotka nukkuvat päivät, valvovat yöt, eivät ole ajoissa missään ja käyttävät päihteitä.

Vierailija
152/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kuntouttavalle työtoiminnalle vaihtoehtoja on mm., että haet sairauslomaa ja sairauspäivärahaa jos et ole työkykyinen. Huom.: et välttämättä saa näita, ja jos sairauspäiväraha hylätään ja haet työttömyysetuutta, olet velvollinen osallistumaan työllistymistä edistäviin toimenoiteisiin tai kuntoutuspalveluihin. Jos koet olevasi työkykyinen, voit mennä työkokeiluun tai palkkatukityöhön tai opiskella uuden ammatin jos nykyinen ei työllistä. Jos sulla on päihdeongelma, vaihtoehtona on lähteä päihdekuntoutukseen ja hoitaa itsesi kuntoon, ja sen jälkeen esim. kuntouttavaan työtoimintaan jos rahkeet ei riiitä avoimille työmarkkinoille. Kelakin tarjoaa monenlaisia kuntoutuspalveluita, mm. amatillinen kuntoutusselvitys. Eli tässä muutama vaihtoehto teille pitkäaikaistyöttömille. Sitä vaihtoehtoa ei kohta valitettavasti enää ole, että nautit työttömyysetuutta tekemättä mitään.

t. sossu

Näinhän se on. Jos asiakas ei suostu kuntouttavaan työtoimintaan, on hänellä velvollisuus osallistua työllistymistä edistäviin palveluihin eli esimerkiksi työkokeiluun. Ja se työkokeilu voi olla takkapuiden kantamista laavulle.

Vierailija
153/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sossu

Näinhän se on. Jos asiakas ei suostu kuntouttavaan työtoimintaan, on hänellä velvollisuus osallistua työllistymistä edistäviin palveluihin eli esimerkiksi työkokeiluun. Ja se työkokeilu voi olla takkapuiden kantamista laavulle.

Työkokeilu on lyhytaikainen palvelu toisin kuin kuntouttava työtoiminta. Lisäksi työkokeilupaikan saa etsiä itse.

Vierailija
154/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sossu

Työkokeilu on lyhytaikainen palvelu toisin kuin kuntouttava työtoiminta. Lisäksi työkokeilupaikan saa etsiä itse.

Kyllä, työkokeilukuukaudet ovat rajalliset. Jos työkokeilu ei johda palkkatukityöhön, opiskelemaan tai työllistymiseen, tulee kuntouttava työtoiminta jälleen pohdittavaksi.

Vierailija
155/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aikoinaan eri mestoissa kuntoutettavassa. Ihan hoopoa puuhastelua. Se tosin pisti silmään ettei ainuttakaan somppua ei näkynyt niissä hommissa, ja ei voi olla niin, että kaikki somput olisivat työelämässä, kun ehkä noin 15 prossaa korkeintaan muutenkaan. Eli kantisten orjuutusmuoto on.

Vierailija
156/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin aikoinaan eri mestoissa kuntoutettavassa. Ihan hoopoa puuhastelua. Se tosin pisti silmään ettei ainuttakaan somppua ei näkynyt niissä hommissa, ja ei voi olla niin, että kaikki somput olisivat työelämässä, kun ehkä noin 15 prossaa korkeintaan muutenkaan. Eli kantisten orjuutusmuoto on.

Olen huomannut saman. Olen todella monessa kuntouttavassa ollut ja kaikissa vaan ihan supisuomalaisia.

Vierailija
157/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. sossu

Toivottavasti sulla ei ole noin tökerö suhtautuminen asiakkaisiisi?!

Kas kun et ehdottanut, että työkykyinen voi mennä töihin! Ei noihin muihinkaan ehdottamiisi pääse vain ilmoittamalla, että minäpä tulen nyt.

Myöskään uuden ammatin opiskelu ei onnistu, jos sille ei saa lupaa ja rahoitusta. Jo koulutettu ihminen ei välttämättä pääse varmasti työllistävään lähihoitajakouluun, koska pääseminen on tarvehankintaista. Sairaanhoitajaksi taas ei heru rahoitusta, jos/kun opintotukikuukaudet on käytetty aiempaa koulutukseen. Työttömyysetuudella opiskeleminen ei ole omavalintainen päätös.

Suurella osalla työttömiä rahkeet riittäisivät työmarkkinoille, mutta töitä ei vaan ole tarjolla. Eikä niitä saa sillä, että on kuntouttavassa. Siitä on runsaasti tutkimustuloksia tarjolla, että kuntouttava työtoiminta ei edistä työmarkkinoille sijoittumista.

Työllistämistoimien ongelma on se, että niitä tarjotaan oman asenteesi mukaisesti rangaistusluontoisesti, "nautit työttömyysetuutta tekemättä mitään". Joukko, joka hyötyy näistä aktiviteeteista, on hyvin rajallinen. Ongelmattomille siitä ei ole mitään hyötyä kuten ei myöskään liian ongelmallisille tapauksille.

Vierailija
158/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sossu

Työkokeilu voi kestää vuoden ja jos sinä et löydä työkokeilupaikkaa 3 päivässä, niin menet kantamaan takkapuita laavulle. Oliko muuta kysyttävää?

Vierailija
159/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakkaalla ei ole tarvetta kuntoutukselle, ei siihen voi laittaa, tai pakottaa. Uhkailla tietenkin voi ja tietämätön työtön voidaan ohjata kuntouttavaan työtoimintaan vain pitkäaikaistyöttömyyden katkaisemiseksi, jolloin kunta ei joudu maksamaan hänestä sakkoa.

Palkkatukijärjestelmä on myös käytössä vääristyneellä tavalla. Palkkatukityön pitäisi lähteä työntekijän tarpeesta, ei työnantajan. Asia on täysin päinvastoin. Palkkatukityöhön otetaan mansikat kakusta. Heti kun yhdistykseen tarjotaan pitkäaikaistyötöntä, jolla on pitkä työkokemus ja parempia jauhoja pussissa, niin ei taatusti katsota hyötyykö palkattu saamastaan paikasta mitenkään. Kunhan saadaan mahdollisimman täysipäinen henkilö mihin tahansa hanttihommiin. Laitetaan kierrätyskeskuksen kassalle pitkään työttömänä ollut ikääntynyt tradenomi opastamaan siellä kuntouttavalla olevia elämäntapaintiaaneja.

Palkkatukipaikat ovat niitä, jotka palkaavat työttömän siksi aikaa, kun saavat hänestä sitä tukea. Koskaan ne eivät johda pysyvään työllistymiseen ko. paikkaan. Ihminen pannaan tekemään jotain, kunhan tekee ja näyttää sille, että hän on työllistynyt ja taas kunnalle ei tule sakkomaksua.

Kaikissa näissä jutuissa on vielä se nurja puoli, että kuntouttavassa ei saa oikeaa palkaa. Palkkatukityössä käytetään niitä viiden tunnin työpäiviä, eli ei tule varsinaista oikeaa, elättävää palkkaa, varsinkin kun aina maksetaan alimman palkkaluokan mukaan. Näin nämä ihmiset ovat tempputyöllistettyjä, jotka joutuvat hakemaan yhteiskunnalta kaikki mahdolliset tuet työstä saamansa  korvauksen lisäksi, että tulisivat toimeen. 

Vierailija
160/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. sossu

Toivottavasti sulla ei ole noin tökerö suhtautuminen asiakkaisiisi?!

Kas kun et ehdottanut, että työkykyinen voi mennä töihin! Ei noihin muihinkaan ehdottamiisi pääse vain ilmoittamalla, että minäpä tulen nyt.

Myöskään uuden ammatin opiskelu ei onnistu, jos sille ei saa lupaa ja rahoitusta. Jo koulutettu ihminen ei välttämättä pääse varmasti työllistävään lähihoitajakouluun, koska pääseminen on tarvehankintaista. Sairaanhoitajaksi taas ei heru rahoitusta, jos/kun opintotukikuukaudet on käytetty aiempaa koulutukseen. Työttömyysetuudella opiskeleminen ei ole omavalintainen päätös.

Suurella osalla työttömiä rahkeet riittäisivät työmarkkinoille, mutta töitä ei vaan ole tarjolla. Eikä niitä saa sillä, että on kuntouttavassa. Siitä on runsaasti tutkimustuloksia tarjolla, että kuntouttava työtoiminta ei edistä työmarkkinoille sijoittumista.

Työllistämistoimien ongelma on se, että niitä tarjotaan oman asenteesi mukaisesti rangaistusluontoisesti, "nautit työttömyysetuutta tekemättä mitään". Joukko, joka hyötyy näistä aktiviteeteista, on hyvin rajallinen. Ongelmattomille siitä ei ole mitään hyötyä kuten ei myöskään liian ongelmallisille tapauksille.

TEMin virtavarantokuvien perusteella edelleen, koronasta huolimatta, suurin osa työttömistä työllisyys alle 6 kuukaudessa. Töitä on siis tarjolla, jos työttömyysjaksot päättyvät ja asiakas ilmoittaa menneensä töihin.

Sitten on ne, jotka laillasi väittävät, että ei saisi opiskella, työkkäri kieltää. Ei kiellä! Mutta ei yhteiskunta rahoita sinulle kaikkea, vaikka miten haluaisit.