Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta: Pitkospuita pitkin työelämään -ryhmä kantaa polttopuita laavulle (HS)

Vierailija
21.02.2021 |

Kuka näitä puuhasteluprojekteja oikein keksii? Tuli vastaan tällainen kuva Helsingin Sanomissa: kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat kantavat polttopuita Biltema-kasseissa laavulle peräkanassa. Ihan asiallista työtä ja jonkun sekin on tehtävä, mutta jotenkin tuntuu tällaiset hommat vain tehottomalta puuhastelulta, jonka tärkein tarkoitus on saada laiska työtön liikkeelle, ei niinkään työn tuottavuus. Tämä ei ainakaan lisäisi omaa motivaatiotani. Lisäksi tuo nimi on jotenkin typerä ja kuulostaa parodialta.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000007815340.html

Kommentit (332)

Vierailija
21/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä toimittaja tulee kuvaamaan tuota nöyryytystä.

Vierailija
22/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä terveystarkastuksia tehdään ihan normaalisti normaalissa terveyskeskuksessa eikä vammaisten toimintakeskuksella xD

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi kai tuokin kuin maata kotona. Saa raitista ilmaakin.

Miksi ihmiset kuvittelevat, että työttömät makaavat päivät pitkät kotona? Silloin kun minä pätkätöiden välissä olen työtön, on aikaa treenata kuntosalilla, ulkoilla, ottaa aurinkoa rannalla, matkustella, käydä kylpylässä jne. Varsinkin kun minulla ne jutut eivät ole rahasta kiinni.

Enkä tajua, miten joku Nokialta irtisanottu DI hyötyisi jostain kuntouttavasta työtoiminnasta.

Henkistä kasvua kun luulet olevasi muiden yläpuolella. Mitä muutkaan siitä hyötyy?

Vierailija
24/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksi näistä ns. kuntoutettavista. Jäin nelisen vuotta sitten työttömäksi Seppälän mentyä konkkaan. Olen 56-vuotias myyntityön ammattilainen, enkä pääse edes Alepan kassalle töihin, koska näytän vanhalta ja ikälisäni ovat suuret. Kaipuu työhön on niin kova, että olen sen vuoksi masentunut. Kuntouttaviin on pakko osallistua, jos aikoo saada pidettyä korvaukset työttömyysaikana. Jollain on elettävä.

Vierailija
25/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavan työtoiminnan ei ole tarkoitus somla tuottavaa työtä vaan saada ne ns toivottamat tapaukset sohvan pohjalta ylös.

Vierailija
26/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni A kirjoitti:

Kuntouttavan työtoiminnan ei ole tarkoitus somla tuottavaa työtä vaan saada ne ns toivottamat tapaukset sohvan pohjalta ylös.

Ja nöyryyttämällä jo pohjalla olevaa ihmistä hieman lisää, saavutetaan...............................?

Vierailija
27/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monille paikoille viedään polttopuut ihan käsin kantaen, palkatun työläisen voimin. Käymme usein läheisellä luonnonsuojelualueella luontoreitillä, 5km pääasiassa pitkospuita pitkin. Ei sinne talvella mennä moottorikelkoilla, eikä kesälläkään millään moottorivehkeellä. Laavulta vajaan kilometrin päässä on parkkipaikka.

Vierailija
28/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi kai tuokin kuin maata kotona. Saa raitista ilmaakin.

Miksi ihmiset kuvittelevat, että työttömät makaavat päivät pitkät kotona? Silloin kun minä pätkätöiden välissä olen työtön, on aikaa treenata kuntosalilla, ulkoilla, ottaa aurinkoa rannalla, matkustella, käydä kylpylässä jne. Varsinkin kun minulla ne jutut eivät ole rahasta kiinni.

Enkä tajua, miten joku Nokialta irtisanottu DI hyötyisi jostain kuntouttavasta työtoiminnasta.

Henkistä kasvua kun luulet olevasi muiden yläpuolella. Mitä muutkaan siitä hyötyy?

No mitä tämä henkinen kasvu tarkemmin on? Tutuskäyrän tason nostoa?

Kysyypi toinen DI, alter egoltaan eräjorma. Ja vapaaehtoistoiminnassa olen ollut kunnostamassa laavuja, retkeilypaikkoja etc kaffipullapalkalla, mutta jos joutuisin tekemään sitä kuntouttavan nimissä voisi työtahti olla todella heikko...

Vierailija
29/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upea ryhmä, upea kokemus. Olin lähes vuoden. Kerran kannettiin noita puita eli yhden matkan tein 700 metriä.

Retkeiltiin, istuttiin nuotiolla, grillattiin, patikoitiin, sienestin, käytiin museoissa, talvella leivottiin pullaa, tehtiin linnupönttöjä.

Käynyt upeissa paikoissa retkellä. Retkellä aina grillattiin makkaraa ja tehtiin nuotiolla kahvia.

Autoilla liikuttiin ja kuskit oli.

Vieraslaleja noukittiin.

Menisin heti uudestaan mutta homma loppu kun tuli liian kalliiksi.

Mulla mahtavia kuvia muistona. Käytiin Siikaneva, joku luonnon kukkapuisto ja retket oli pitemmällä kun Tampere.

Vierailija
30/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetättävät myös pitkospuiden rakentamista tai kunnostusta, sinne kuntouttavan porukka kantaa painavia puita jotain suota tai metsää pitkin. Tämmöstä kerran tarjosivat mutta kieltäydyin.

Vierailija
31/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne puut normaalisti on tuotu laavulle? Kuulostaa vähän tehottomalta, että niitä kannetaan usean ihmisen voimin muutama klapi repussa.

Olisi edes reppu, mutta on kädestä roikotettava kassi. Todella epäergonomisen näköistä.

Vierailija
32/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin olis pitäny käydä vammaisten toimintakeskuksessa työttömien terveystarkastuksessa mut en suostunut koska en ole vammautunut.

Se terveydenhoitajan toimipiste nyt vaan sattuu olemaan siellä. Ei ole mitään tekemistä vammaisuuden kanssa, kaikille työttömille tarjotaan ilmaisen terveystarkastuksen mahdollisuus. Itsekin kävin, sain mm. rokotukset kuntoon.

Akateeminen työtön

Ihan sait rokotukset kuntoon? Ne saa kuntoon muutenkin. Otat vain puhelimen käteen ja soitat terveysasemalle ja varaat ajan.

Vierailija
33/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä, tai millaisia ihmisiä työkkäri laittaa kuntouttavaan? 

Vierailija
34/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten kottikärryjä saatu mistään?

Jos joutuisin tuollaiseen hommaan, hakisin parin viikon saikun venähtäneestä selästä.

Vierailija
35/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksi näistä ns. kuntoutettavista. Jäin nelisen vuotta sitten työttömäksi Seppälän mentyä konkkaan. Olen 56-vuotias myyntityön ammattilainen, enkä pääse edes Alepan kassalle töihin, koska näytän vanhalta ja ikälisäni ovat suuret. Kaipuu työhön on niin kova, että olen sen vuoksi masentunut. Kuntouttaviin on pakko osallistua, jos aikoo saada pidettyä korvaukset työttömyysaikana. Jollain on elettävä.

Itse asiassa kuntottavaan työtoimintaan ei ole pakko suostua, jos ei ole kuntouksen tarpeessa eli toisin sanoen työkyvytön. Jos olet työkykyinen ja sinut laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan vastoin tahtoasi, on toimittu laittomasti.

Tiedä oikeutesi.

Vierailija
36/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä monille paikoille viedään polttopuut ihan käsin kantaen, palkatun työläisen voimin. Käymme usein läheisellä luonnonsuojelualueella luontoreitillä, 5km pääasiassa pitkospuita pitkin. Ei sinne talvella mennä moottorikelkoilla, eikä kesälläkään millään moottorivehkeellä. Laavulta vajaan kilometrin päässä on parkkipaikka.

Ihan mielenkiinnosta kysäisen millaisella tuntipalkalla joku siihen hommaan on palkattu?

Kuinkahan kauan kestää kantaa pinokuutio halkoja kilometrin päähän, jos jaksaa kantaa vain sen bilteman kassillisen kerrallaan :-)

Tollaseen hommaan vois kyllä hakeutua jos palkka olis jotain 12 egee tunti.

Haahuilla metsässä edestakaisin koko kesä kantaen rinkassa muutamaa halkoa mennessään ja tyhjää rinkkaa takaisin lähtöpaikalle.

Ja kilometrikorvaukset työmatkoista tai työsuhde-etuna mönkijä :-)

Jotenkin toi skenario kuulostaa niin tyhmälle, etten usko kenenkään maksavan moisesta hommasta palkkaa.

Homma kun hoituisi tunnissa/kahdessa moottorikelkan ja reen kanssa talvikelissä.

Vierailija
37/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni A kirjoitti:

Monilla syrjäytyneillä on itse asiassa paljonkin aloitekykyä keskenään ja niissä asioissa mitkä kiinnostavat, muttei yhteiskunnan suuntaan. Ongelma on sosiaalinen enemmän kuin henkilökohtainen.

Vierailija
38/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ne puut normaalisti on tuotu laavulle? Kuulostaa vähän tehottomalta, että niitä kannetaan usean ihmisen voimin muutama klapi repussa.

Olisi edes reppu, mutta on kädestä roikotettava kassi. Todella epäergonomisen näköistä.

Niinpä olikin. Olin lukenut itse jutun aiemmin ja muistin väärin, että oli reppu. Tosiaan tuollaisen kassin roudaaminen on epäergonomista, ja kun kyse on kuntouttavasta työtoiminnasta, voisi kuvitella, että monella voi olla huono kunto tai selkäongelmia jo ennestään.

Mitä, jos ei jaksa kantaa tuollaista kassia? Olen itse aika pienikokoinen nainen, enkä todellakaan jaksaisi kantaa noin isoa kassia täynnä klapeja, joiden reunat sitten kävellessä vielä hakkaisivat ja hankaloittaisivat kulkemista. Tuohan on ihan sairasta. Saatettaisiinko joku minun kaltainenkin laittaa tuonne kantamaan puita?

Vierailija
39/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työni puolesta tavannut näitä ihmisiä, jotka ovat kuntouttavassa. Kyllä siinä pitkä matka on talsittavana pitkospuilla ennen kuin voidaan puhua aidosta työllistymisestä. Näitä ihmisiä yhdistää se, että työelämässä ei olla oltu juuri lainkaan. Ikää voi olla 25, 35 tai jopa 55 ja palkkanauhaa ei ole ikinä saatu käsiin. Koulutkin on jääneet käymättä. Takana ja läsnä on vahvasti päihdeongelmia, fyysisiä kremppoja ja sakkaava mielenterveys. Mikään ei kuitenkaan ole lähelläkään työkyvyttömyyseläkkeiden rajoja, vaan oikeasti näitä ihmisiä pitäisi jotenkin saada normi-ihmisten joukkoon ja tienaamaan elantoaan itse. Jos me haluamme tässä maassa, että vauvoilla on mahdollisuus olla kotona vielä toisena ikävuotena, niin näitä ressukoitahan yritetään potkia työmarkkinoille ihan vaan, että niiden vauvojen äitien kotonaoloon on rahaa.

Olipas yksipuolinen, herjaava näkökulma ihmisiin, jotka pakotetaan tämän sosialistijärjestelmän kehittämiin, tehottomiin systeemeihin mukaan, kuten kuntouttava työtoiminta on. Tosiasiassa monella voi olla useiden vuosien/vuosikymmenienkin työkokemus, suurin syy on nopea rakennemuutos työmarkkinoilla, työnantajien törkeät irtisanomiset, lomautukset, pätkätyöt ja huonot työyhteisöt ym., jotka ajavat ihmiset mahdottomiin tilanteisiin.

Vierailija
40/332 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa kuntottavaan työtoimintaan ei ole pakko suostua, jos ei ole kuntouksen tarpeessa eli toisin sanoen työkyvytön. Jos olet työkykyinen ja sinut laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan vastoin tahtoasi, on toimittu laittomasti.

Tiedä oikeutesi.

Mistä tuo lakipykälä löytyy? Täytyy etsiä se jo valmiiksi siltä varalta, jos itselle meinaa napsahtaa kuntouttava. En ole työkyvytön ja olen ihan perusterve korkeakoulutettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän