Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avoeroapua

Vierailija
21.02.2021 |

Tarvitsisin neuvoja tai näkemyksiä hankalaan tilanteeseen. 15 vuoden avoliitto on päättymässä, koska yhteiselo on käynyt mahdottomaksi. Asumme miehen omistamassa asunnossa ja asuntoa on vaihdettu isompaan pari kertaa vuosien aikana. Miehellä on lisäksi muutakin omaisuutta (mökki ja auto), mutta myös vielä jonkin verran asuntovelkaa.

Suhteen alkuvaiheessa olin opiskelija, nyttemmin matalapalkkaisessa työelämässä, mutta olen koko suhteemme ajan maksanut kodin vastikekulut. Lisäksi olen tietenkin osallistunut ruokamenoihin, mutta mies on enimmäkseen hoitanut sähkö-, netti- yms. laskut. Oikeastaan kaikki kotityöt ovat olleet myös kontollani.

Tiedän, että omistusasiat olisi ollut järkevää hoitaa toisin/kuntoon, mutta tilanne on nyt tämä. Oikeudentajuni sanoo että tästä yhteisestä kodista jokin osuus kuuluisi minullekin. Miehen muuhun omaisuuteen minulla ei tietenkään ole minkäänlaista intressiä. Miten asiaa tulisi lähteä setvimään? Onko minulla ylipäätään mahdollisuuksia johonkin hyvitykseen? Joutuisin hoitamaan asiaa pitkälti yksin, sillä mies ei suostu edes keskustelemaan eron mahdollisuudesta.

Kommentit (355)

Vierailija
161/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäreilultahan se tuntuu maksella pelkkiä juoksevia kuluja toisen kartuttaessa omaa omaisuuttaan.

Kannattaa oikeusaputoimistosta kuitenkin kysyä onko oikeutta saada jotain tasausta kuluihin.

Voi olla, että miehestä tuntuu epäreilulta, kun ap on maksellut vaan omasta asumisestaan ja omat ruokansa ja nyt nostaa päätään vaatimalla miehen itse maksamaa omaisuuttaan. "Mies maksoi kaiken muun". Ilmaiseksi siis olisi pitänyt elättinä saada loisia? Kotityötkin olivat liikaa? Kaikki Sofiat täällä tänään?

Samalla periaatteella vuokralainen on oikeutettu häädön saatuaan saamaan vuokranantajan asunnosta puolet tai osan? Suureneeko osuus kenties korreloiden vuokrasuhteen keston myötä :D??

Vierailija
162/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuvia huonekaluja, kodinkoneita, astioita sun muita kysele kaikilta mahdollisilta sukulaisilta ja tuttavilta. Voit myös saada maksusitoumuksen sellaisten ostoon Kelasta, seurakunnasta tms. Ei tosin välttämättä uutena ostoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa voi kantaa oman kortensa kekoon myös tekemällä kotityöt, mutta tiedä sitten onko avoliitossa tuolla merkitystä.

Jos tarjotaan tiskikone, pyykkikone, toimiva imuri ja muut härpäkkeet kokkaillessa isossa keittiössä, sekä  kodinhoitohuone jne muita mukavuuksia, niin tekisin mukisematta kotitöitä. Joku paikka hajoaa, niin mies tilaa uuden. Pakko olla porvoo tämän!

Minä en taas ikinä suostuisi millään kotitöillä asumista kuittaamaan vaikka olisi millaiset luksusvälineet niihin.

Menot maksetaan tulojen mukaan ja kotityöt puoliksi. Aina.

Vierailija
164/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on matalapalkka-alalla ja saa käteen esim 1200e/kk ja maksaa siitä 400e/kk asumisesta (vastike) ja vaikka 300e/kk ruokakuluja niin jää vielä 500e/kk tuhlattavaa. Minusta se on aika hyvin.

Ja koska noin pitkäkestoinen avoliitto takana, eivät olot ole voineet olla mitenkään mahdottomat, vaan ap on rahojensa loppuessa ihan varmasti saattanut pyytää mieheltä apuja. Ei köyhyydestä tietoakaan, senkus nauttinut mökkeilystä vaan ja grillaillut pihalla. Siitä sitten vaan on lähtenyt talvisin lämpimällä autolla markettiin shoppailemaan.

Tuollainen kiva elämä ja mukavat olosuhteet alkavat aika pian tuntua jotenkin itsestään selviltä, ja sitä voi  kuvitella, että "meidän asunto ja meidän mökki", eikä muista sitä, että karu totuus onkin ihan toinen. Mitään ei itsellä ole. Mutta silti on saanut elellä ja opiskella turvatusti. Nyt sitten puskista miehen pitäisi vielä  maksaa kunnon könttäsumma asunnon ostoon. Voi valtava :'D

Vierailija
165/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ero olisi vielä paljon hankalampi, jos omistaisit asunnosta jotain. Silloin toinen voisi pitkittää tilannetta ja heittäytyä tosi hankalaksi. Ihan kiusallaan.

Mikä tässä erossa on hankalaa?

Ap pakkaa ryysynsä ja meikkinsä jätesäkkeihin, ja poistuu miehen omistamasta asunnosta. 

Vierailija
166/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa voi kantaa oman kortensa kekoon myös tekemällä kotityöt, mutta tiedä sitten onko avoliitossa tuolla merkitystä.

Jos tarjotaan tiskikone, pyykkikone, toimiva imuri ja muut härpäkkeet kokkaillessa isossa keittiössä, sekä  kodinhoitohuone jne muita mukavuuksia, niin tekisin mukisematta kotitöitä. Joku paikka hajoaa, niin mies tilaa uuden. Pakko olla porvoo tämän!

Minä en taas ikinä suostuisi millään kotitöillä asumista kuittaamaan vaikka olisi millaiset luksusvälineet niihin.

No mitkä kodinkoneet ap sitten maksoi? Ja missä sanoi, ettei mies tehnyt mitään kotitöitä?

Vierailija
167/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle sopisi oikein hyvin. Pidän ruuanlaitosta ja siivoaminen hoituu huomaamatta,  kun siivoa joka päivä vähäsen. 

Vierailija
168/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäreilultahan se tuntuu maksella pelkkiä juoksevia kuluja toisen kartuttaessa omaa omaisuuttaan.

Kannattaa oikeusaputoimistosta kuitenkin kysyä onko oikeutta saada jotain tasausta kuluihin.

Voi olla, että miehestä tuntuu epäreilulta, kun ap on maksellut vaan omasta asumisestaan ja omat ruokansa ja nyt nostaa päätään vaatimalla miehen itse maksamaa omaisuuttaan. "Mies maksoi kaiken muun". Ilmaiseksi siis olisi pitänyt elättinä saada loisia? Kotityötkin olivat liikaa? Kaikki Sofiat täällä tänään?

Samalla periaatteella vuokralainen on oikeutettu häädön saatuaan saamaan vuokranantajan asunnosta puolet tai osan? Suureneeko osuus kenties korreloiden vuokrasuhteen keston myötä :D??

Perusteluna: kaikki kotityötkin piti itse hoitaa ja on mahdollistanut vuokranantajan omaisuuden kartuttamisen :)

Vierailija
169/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitkä kodinkoneet ap sitten maksoi? Ja missä sanoi, ettei mies tehnyt mitään kotitöitä?

Olen osallistunut rahkeitteni mukaan kodinkoneiden ja kalusteiden ostoon. Eivät ne varmaan ihan fifty-fifty ole menneet silti. Ja mies ei tosiaan ole tehnyt käytännössä lainkaan kotitöitä.

-ap

Vierailija
170/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt yliopistossa kandin avoliittolain mukaisesta hyvityksestä. AP voi hylätä haaveet, että hyvitystä saisi siitä hyvästä, että on osallistunut juokseviin asumismenoihin. Et ole millään tavalla kartuttanut puolisosi omaisuutta sen enempää kuin olet itse säästänyt: avoliittolain mukainen hyvitys ei ole keino tasata omaisuutta, sekoitat nyt avioliittoon ja tasinkoon. Miehesi on tarjonnut sinulle pilkkahintaan tasoasi paljon ylemmän kodin, jossa asua. Mikä tässä mielestäsi oikeuttaa hyvitykseen? Yhtä hyvin miehesi voisi vaatia sitten hyvitystä siitä, että olet saanut asua niin halvalla. Jos panoksenne yhteistalouden hyväksi ovat liiton aikana olleet tasapainossa, hyvitystä ei tule, vaikka liiton päättyessä toisella olisi kuinka enemmän omaisuutta.

Ja p.s. vaikka olisit maksanut lainaakin, toisin kuin jotkut täällä keskustelussa väittävät, mitään asunnosta ei silti kuulu automaattisesti sinulle vaan asunto on yhä kokonaan sen, jolle se paperilla kuuluu.

Vierailija
171/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole maksanut lainanlyhennyksiä, ei sinulla ole oikeutta osuuteen. Voit kysyä jostain pesänselvittäjältä vielä tarkennusta.

No tottakai on.

Vierailija
172/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt yliopistossa kandin avoliittolain mukaisesta hyvityksestä. AP voi hylätä haaveet, että hyvitystä saisi siitä hyvästä, että on osallistunut juokseviin asumismenoihin. Et ole millään tavalla kartuttanut puolisosi omaisuutta sen enempää kuin olet itse säästänyt: avoliittolain mukainen hyvitys ei ole keino tasata omaisuutta, sekoitat nyt avioliittoon ja tasinkoon. Miehesi on tarjonnut sinulle pilkkahintaan tasoasi paljon ylemmän kodin, jossa asua. Mikä tässä mielestäsi oikeuttaa hyvitykseen? Yhtä hyvin miehesi voisi vaatia sitten hyvitystä siitä, että olet saanut asua niin halvalla. Jos panoksenne yhteistalouden hyväksi ovat liiton aikana olleet tasapainossa, hyvitystä ei tule, vaikka liiton päättyessä toisella olisi kuinka enemmän omaisuutta.

Ja p.s. vaikka olisit maksanut lainaakin, toisin kuin jotkut täällä keskustelussa väittävät, mitään asunnosta ei silti kuulu automaattisesti sinulle vaan asunto on yhä kokonaan sen, jolle se paperilla kuuluu.

Älä.usko tätä vaan ota yhteys oikeusaputoimistoon.

Vierailija
173/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusteluna: kaikki kotityötkin piti itse hoitaa ja on mahdollistanut vuokranantajan omaisuuden kartuttamisen :)

Jep jep! Eiköhän sieltä kohta rupea linkkiä ja lakipykäliä tähänkin pukkaamaan ;D

Vierailija
174/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa olet tavallaan maksanut tuolla vastikkeella. Eriasia jos olisit lyhentänyt lainaa niin voisit vaatiakkin hyvityksiä.

Ymmärrän kyllä, että minun on ollut edullisempaa asua näin kuin yksikseni. Silti tuntuu, ettei tämä ihan reilu tilanne ole.

-ap

Moi,

Olet siis maksanut onistusasunnon vastikkeen (joitakin satasia/kk)? Suhteuta se asuinalueesi vuokratasoon ja pohdi oletko päässyt halvemmalla näin? Ilmeisesti olet.

Nyt haluaisit jotain "hyvitystä"? Minkä verran? Jos vastikkeiden verran, niin sittenhän olisit asunut ilmaiseksi. Olisiko se mielestäsi reilua miestä kohtaan?

Kirjoitat että mielestäsi sinulle kuuluisi osuus asunnon arvosta vaikka omien sanojesi mukaan et ole lainkaan osallistunut lainanlyhennyksiin? Millainen osa mielestäsi olisi sopiva, tuolla panostuksella?

Tässä on toki pari muuttujaa. Kuinka kauan avoliittonne on kestänyt? Pitkät avoliitot voidaan rinnastaa avioliittoihin, mutta siinä tarvitset sitten juridista apua. Joku suosittelikin kunnan/kaupungin oikeusaputoimistoa ja sinun kannattaa ehdottomasti soittaa ja pyytää apua.

Yksityisiin juristeihin ei avioerossa kannata turvautua, siinä leikissä voittaa vain juristi.

Tsemppiä eroon, ja ensi kerralla sitten av(i)oehto heti suhteen alussa.

Vierailija
175/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on matalapalkka-alalla ja saa käteen esim 1200e/kk ja maksaa siitä 400e/kk asumisesta (vastike) ja vaikka 300e/kk ruokakuluja niin jää vielä 500e/kk tuhlattavaa. Minusta se on aika hyvin.

Itse vastike on isommassakaan asunnossa harvoin noin paljon, kun siinä ei kerta ole rahoitusvastikkeita, vesiä tai lainanlyhennyksiä.

Vierailija
176/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen osallistunut rahkeitteni mukaan kodinkoneiden ja kalusteiden ostoon. Eivät ne varmaan ihan fifty-fifty ole menneet silti. Ja mies ei tosiaan ole tehnyt käytännössä lainkaan kotitöitä.

-ap

No nyt! Nyt sulla on jo jotain näyttöä siitä, että voisit kenties mieheltä pyytääkin, jotta jotain saisit lähtiessäsi? Kuitit? Arvelen kyllä että turha toivo. Riippuu miehen inhimillisyydestä.

On kai jotkut huonekalut sinun sentään? Et sä paljon tarviikaan, parit lakanat ja vähän astioita, verhoa ja sen sellaista. Noissakin jo säästyy rahaa. Kotityöt ei kyllä vaikuta mihinkään taloudellisesti.

Vierailija
177/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti oikein tarkistaa (joo, näin hyvin olen ollut perillä asioista...), ja näköjään olen maksanut hoitovastikkeen lisäksi pääomavastiketta. En nyt sitten tiedä, muuttaako se asiaa mitenkään.

-ap

Vierailija
178/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kandityö on ensimmäinen opinnäytetyö-harjoitus ja omaani en voi ainakaan nauramatta lukea. Siinä vaaditaan osoitus tiettyjen tutkimuksellisten valmiuksien hallitsemisesta, ei asiasisällön ymmärrystä saati oikeaa, validia tutkimusta aiheesta, ts. perehtyneisyyttä aihepiiriin. Edes graduja, joissa vielä syvennetään näitä taitoja sekä mm. lähdekritiikin hallintaa, ei voi käyttää pätevinä lähteinä, syystä.

Vierailija
179/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonnemiesten on älyttömän vaikea sisäistää sitä, että myös se palkaton kotityö lasketaan, koska jonkun se on tehtävä.

Tietty lasketaan. Mutta ne kotityöt tehdään nykyään tasa-arvoisesti yhdessä, lähinnä juuri Pissaliisojen vaatimuksesta.

Vierailija
180/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaako pääomavastikkeen maksu avoerossa mitään?