Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avoeroapua

Vierailija
21.02.2021 |

Tarvitsisin neuvoja tai näkemyksiä hankalaan tilanteeseen. 15 vuoden avoliitto on päättymässä, koska yhteiselo on käynyt mahdottomaksi. Asumme miehen omistamassa asunnossa ja asuntoa on vaihdettu isompaan pari kertaa vuosien aikana. Miehellä on lisäksi muutakin omaisuutta (mökki ja auto), mutta myös vielä jonkin verran asuntovelkaa.

Suhteen alkuvaiheessa olin opiskelija, nyttemmin matalapalkkaisessa työelämässä, mutta olen koko suhteemme ajan maksanut kodin vastikekulut. Lisäksi olen tietenkin osallistunut ruokamenoihin, mutta mies on enimmäkseen hoitanut sähkö-, netti- yms. laskut. Oikeastaan kaikki kotityöt ovat olleet myös kontollani.

Tiedän, että omistusasiat olisi ollut järkevää hoitaa toisin/kuntoon, mutta tilanne on nyt tämä. Oikeudentajuni sanoo että tästä yhteisestä kodista jokin osuus kuuluisi minullekin. Miehen muuhun omaisuuteen minulla ei tietenkään ole minkäänlaista intressiä. Miten asiaa tulisi lähteä setvimään? Onko minulla ylipäätään mahdollisuuksia johonkin hyvitykseen? Joutuisin hoitamaan asiaa pitkälti yksin, sillä mies ei suostu edes keskustelemaan eron mahdollisuudesta.

Kommentit (355)

Vierailija
181/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pääomavastike (rahoitusvastike)

Pääomavastikkeeseen viitataan usein myös termillä rahoitusvastike. Pääomavastike kattaa taloyhtiön kiinteistön rakentamiseen, korjaukseen ja uudistukseen otettujen lainojen korot, kulut ja lyhennykset. Toisin sanoen, kun taloyhtiö ottaa korjauksia ja uudistuksia varten lainaa, osakkaat maksavat lainaa ja sen hoitokuluja yhtiölle pääomavastikkeen muodossa."

Onko tämän maksaminen kartottanut miehen omaisuutta?

Vierailija
182/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi myös omat fiilikset tilanteen suhteen vaihtelevat rajusti. Joka toinen päivä tuntuu siltä, että tekisi mieli vaan pakata kimpsut ja häipyä, ja etten kaikkien vaikeuksien jälkeen edes jaksaisi aloittaa mitään omaisuusvääntöä. Ja joka toinen päivä taas tuntuu, että olen ihan tyhmä, jos en edes yritä saada jotain hyvitystä näin pitkän yhteiselon jälkeen.

-ap

Hyvitystä mistä? Erossa on kaksi osapuolta. Pitäisikö miehesikin saada sinulta hyvitystä? Miksi juuri sinä teistä kahdesta olet oikeutettu hyvitykseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi myös omat fiilikset tilanteen suhteen vaihtelevat rajusti. Joka toinen päivä tuntuu siltä, että tekisi mieli vaan pakata kimpsut ja häipyä, ja etten kaikkien vaikeuksien jälkeen edes jaksaisi aloittaa mitään omaisuusvääntöä. Ja joka toinen päivä taas tuntuu, että olen ihan tyhmä, jos en edes yritä saada jotain hyvitystä näin pitkän yhteiselon jälkeen.

-ap

Niin mistä sulle nyt pitäisi tässä maksaa? Siitä että olet asunut toisen omistusasunnossa miltei ilmaiseksi? Miksi olisit ansainnut tai oikeitettu miehen omaisuuteen? Hemmetin ahne kyllä olet. Onneksi mies pääsee susta eroon

Vierailija
184/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Niin mistä sulle nyt pitäisi tässä maksaa? Siitä että olet asunut toisen omistusasunnossa miltei ilmaiseksi? Miksi olisit ansainnut tai oikeitettu miehen omaisuuteen? Hemmetin ahne kyllä olet. Onneksi mies pääsee susta eroon

Huh, mitä tekstiä.

Ovat jakaneet elinkulut yhdessä.

Vierailija
185/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovastikkeella katetaan taloyhtiön kuukausittaiset menot kuten esim. jätehuolto, huoltoyhtiö, lämmitys, auraus, isännöinti.

Pääomavastiketta (rahoitusvastiketta) maksetaan, jos taloyhtiölla on lainaa esim. jotain isompaa korjausta varten.

Nämä vastikkeet yhdessä ovat yhtiövastike.

Se että olet ap maksanut pääomavastiketta, ei kerrytä varallisuuttasi yhtään eikä se suoranaisesti myöskään liity miehesi nimissä oleviin lainoihin.

Sinun kannattaa suoraan kysyä mieheltäsi haluaako hän maksaa sinulle jotain hyvitystä menneistä vuosista. Jos ei halua niin silloin sinun täytyy tyytyä kohtaloosi. Varallisuus nyt ei vaan kerry sillä tavalla leppoisasti elelemällä.

Vierailija
186/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Huh, mitä tekstiä.

Ovat jakaneet elinkulut yhdessä.

Missä sinä elät täysin ilmaiseksi? Ihan mielenkiinnosta kyselen. -eri 

Vierailija
187/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pääomavastike (rahoitusvastike)

Pääomavastikkeeseen viitataan usein myös termillä rahoitusvastike. Pääomavastike kattaa taloyhtiön kiinteistön rakentamiseen, korjaukseen ja uudistukseen otettujen lainojen korot, kulut ja lyhennykset. Toisin sanoen, kun taloyhtiö ottaa korjauksia ja uudistuksia varten lainaa, osakkaat maksavat lainaa ja sen hoitokuluja yhtiölle pääomavastikkeen muodossa."

Onko tämän maksaminen kartottanut miehen omaisuutta?

Ei ole!

No sillä tavalla tietysti on, että asunto on varmaan helpompi saada myytyä jos velkaa taloyhtiölle ei ole kovinkaan paljon. Mutta ne rahat eivät ole menneet miehelle vaan taloyhtiön lainan lyhentämiseen. Se on eri asia kuin miehen oma henkilökohtainen asuntolaina. Voi jeesus miten pihalla ihmiset on. Ja tämä on se syy miksi ap on varaton ja miehensä ei.

Vierailija
188/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:n mies on oikeutettu korvauksiin, kun on vuosien ajan majoittanut ap:ta pilkkahintaan.

Vierailija
189/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni täällä tuntuu kuvittelevan että kun jotain sanoo riittävän voimakkaasti tai kun jostain itse on riittävän vahvasti tiettyä mieltä niin asia menisi tuolla tavalla. Vaan kun ei mene: Tuo avoliiton purkautumisongelma on huomioitu lainsäädännössäkin (Avoliittolain 8 §) ja siksi tuosta voi saada hyvitystä. Paino siis sanalla voi saada, mitään varmuutta tässä ei ole kumpaankaan suuntaan. Koska varmuutta ei ole (kumpaankaan suuntaan) ja koska juristi-, oikeudenkäynti-, yms kulut olisivat huomattavat, tulevien ex-avopuolisoiden kannattaisi sopia asiasta ihan sopuisasti. Säästätte paitsi nuo juristikulut, myös rutkasti aikaa ja hermoja sillä lopputulos voisi olla ihan mitä vain. Vuokranperimisestä ei kannata puhua sillä eipä tuossa ole ollut vuokrasuhdettakaan.

Olen itsekin mies mutta tunnistan ihan hyvin tuon tilanteen: Kyllä tuon tulevan ex-miehen talous on hyötynyt siitä että Ap on maksanut vastikkeita ja muita elämiskuluja, sitä kautta miehellä on säästynyt rahaa muuhun sijoittamiseen (esim asunto). Ja eron jälkeen tuolle miehelle tulee satavarmasti yllätyksenä se miten paljon kotitaloudessa on sellaisia kotitöitä joita Ap hoiti aikanaan mukisematta mutta tämän poistuttua ne jäävät miehelle. Jos ihminen asuu toisen kanssa kolmekin vuotta siten että toinen hoitaa jonkin kotityön ihan kokonaan, ko kotityötä tekemätön ihminen ei enää sitä edes havaitse vaikka tekemättömyyden havaitsisi hyvinkin pian.

Vierailija
190/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Vain sinä teet päätöksen kannattaako alkaa vääntämään, täältä varmasti olet saanut hyviäkin neuvoja ja roimasti myötätuntoa sekä henkistä tukea, jes!

Tiiäkkö, että olen huolissani ehkä eniten en niinkään rahasta, vaan siitä, tuleeko teidän ero-prosessi olemaan helppo, koska miehesi vaikuttaa ripustautuneen sinuun eikä hyväksy edes keskustelemaan asiasta.

Oletko ottanut tämän huomioon ja ehkä varautunut/valmistautunut jollain tapaa, onko sinulla mitään syytä pelätä (uhkailua, väkivaltaa)?

-Mr. Mister

Äh, mulla tuli kyyneleet silmiin. Olen tuntenut olevani niin yksin tämän asian kanssa, että osoittamasi huoli ja myötätunto koskettaa ihan todella.

En tiedä, miten mies reagoi sitten kun tajuaa että olen oikeasti lähdössä. Välillä se mietityttää itseänikin, vaikka haluaisin uskoa, että pohjimmiltaan hän osaa olla järkevä. Ja on mulla kyllä paikka, mihin mahdollisessa pakkotilanteessa mennä.

-ap

Nii, sama, huolestuin ja halusin jonkin sanaisen kirjoittaa, vähän kokemustakin löytyy.

Ei tarvi olla yksin vaikka tuntee olevansa yksin, päätöksen kyllä joutuu tekemään yksin siihen ei pidä muiden antaa vaikuttaa.

Oletko keskustellut tukiverkostoon kuuluvan vaikkapa ystävän, sisaruksen, sukulaisen kanssa ja kertonut millaisia vaikeuksia sinulla on vuosikaudet ollut, minkälaiseen johtopäätökseen olet tullut ja mitä sinulla on edessä?

Ei kaikkien erojen tarvi olla riitaisia. Voitko ajatella, että eronne ei olisi riitaisa vaan sulassa sovussa jatkatte ehkä jopa ystävinä?

Ei miehistä kyllä ikinä tiedä mitä ne saa päähänsä, toivottavasti ei sekoa :(.

-Mr. Mister

Vierailija
191/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Hyvitystä mistä? Erossa on kaksi osapuolta. Pitäisikö miehesikin saada sinulta hyvitystä? Miksi juuri sinä teistä kahdesta olet oikeutettu hyvitykseen?

Koska aplla on vähemmän ja hän haluaisi enemmän. Tämä pitää hänelle hyvittää. Hän on kuullut, että monet hyötyvät parisuhteista, joten korpeaa, ettei itse ole siinä tilanteessa. Mitään osaa eikä arpaa aplla ole sen suhteen, että on a) valinnut itse uransa b) valinnut itse puolisonsa c) valinnut itse kartuttaako omaisuuttaan siihen liittyvine luopumisineen ja riskeineen. Mainittakoon vielä, ettei mikään näistä ole hiertänyt apta tämän pitkän suhteen aikana. Silloin järjestely ei ole tuntunut epäreilulta (tietenkään). Joten mitä mielipahaa/epäsuhtaa pitäisi edes kompensoida?

Vierailija
192/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tuonut suhteeseen vain pillun ja asunto on miehen nimissä, sinulla ei ole siihen eikä miehen muuhunkaan omaisuuteen mitään oikeutta eikä tulen olemaan. Miten ja millä ihmeen logiikalla sinun mielestäsi kulujen maksu yhtäkkiä maagisesti muuttuu omistusoikeudeksi avoliitosta eron yhteydessä? Osta oma kämppä ja maksa velkasi itse.

Vierailija
193/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata luovuttaa. Jos miehesi olisi eroa haluava osapuoli niin silloin hän joustaisi mahdollisesti noissa taloudenjakoasioissa enempi.

Kyllä se rakkaus löytyy vielä sieltä kireän ilmapiirin alta jonka olette sumussa hukanneet kunhan tarpeeksi tarkastelette

Vierailija
194/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata luovuttaa. Jos miehesi olisi eroa haluava osapuoli niin silloin hän joustaisi mahdollisesti noissa taloudenjakoasioissa enempi.

Kyllä se rakkaus löytyy vielä sieltä kireän ilmapiirin alta jonka olette sumussa hukanneet kunhan tarpeeksi tarkastelette

😂

Vierailija
195/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ap:n mies on oikeutettu korvauksiin, kun on vuosien ajan majoittanut ap:ta pilkkahintaan.

Samaa mieltä. Reilu tapa olisi jakaa asunnon neliömäärä kahdella, selvittää vastaavankokoisen asunnon markkinahintainen vuokrataso kuukausivuokrana, vähentää siitä maksetun kuukautta kohti maksetun vastikeosuuden määrä ja kertoa summa asumiskuukausien määrällä. Siitä saisi kokonaissumman hyvitykselle, joka ap:n pitää miehelle maksaa.

Vierailija
196/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni täällä tuntuu kuvittelevan että kun jotain sanoo riittävän voimakkaasti tai kun jostain itse on riittävän vahvasti tiettyä mieltä niin asia menisi tuolla tavalla. Vaan kun ei mene: Tuo avoliiton purkautumisongelma on huomioitu lainsäädännössäkin (Avoliittolain 8 §) ja siksi tuosta voi saada hyvitystä. Paino siis sanalla voi saada, mitään varmuutta tässä ei ole kumpaankaan suuntaan. Koska varmuutta ei ole (kumpaankaan suuntaan) ja koska juristi-, oikeudenkäynti-, yms kulut olisivat huomattavat, tulevien ex-avopuolisoiden kannattaisi sopia asiasta ihan sopuisasti. Säästätte paitsi nuo juristikulut, myös rutkasti aikaa ja hermoja sillä lopputulos voisi olla ihan mitä vain. Vuokranperimisestä ei kannata puhua sillä eipä tuossa ole ollut vuokrasuhdettakaan.

Olen itsekin mies mutta tunnistan ihan hyvin tuon tilanteen: Kyllä tuon tulevan ex-miehen talous on hyötynyt siitä että Ap on maksanut vastikkeita ja muita elämiskuluja, sitä kautta miehellä on säästynyt rahaa muuhun sijoittamiseen (esim asunto). Ja eron jälkeen tuolle miehelle tulee satavarmasti yllätyksenä se miten paljon kotitaloudessa on sellaisia kotitöitä joita Ap hoiti aikanaan mukisematta mutta tämän poistuttua ne jäävät miehelle. Jos ihminen asuu toisen kanssa kolmekin vuotta siten että toinen hoitaa jonkin kotityön ihan kokonaan, ko kotityötä tekemätön ihminen ei enää sitä edes havaitse vaikka tekemättömyyden havaitsisi hyvinkin pian.

Totta kai miehen talous on hyötynyt, kun ap maksaa osansa. Niinhän se menee, että on halvempaa elää yhdessä kuin yksin ja kivempi jakaa kotityöt. Mutta onhan ap myös päässyt halvemmalla miehen kanssa. Ja mies on joutunut tekemään asuntoonsa tilaa ap:lle.

Eli miksi juuri miehen pitäisi maksaa hyvitystä?

Vierailija
197/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoitusvastike on suoraan remonttilainan maksua. Eli ap on siis maksanut asunnon remonttia. Hän on sen rahoitusvastikkeen verran osallistunut miehen varallisuuden kartuttamiseen suoraan. Paljonko se on ollut kuussa? Meillä päin hoitovastike on helposti 250-300, joten jos ap on maksanut 400, rahoitusvastiketta on ollut esim satanen kuussa. 1200 vuodessa. Johan auton pitämiseen menee tuon verran, ilman polttoaineita, minkä ilmeisesti mies on hoitanut yksin.

Itse näkisin, että mies on maksanut muita yhteisiä kuluja ilmeisesti, ja ap:n olisi joka tapauksessa pitänyt maksaa omat kulunsa, ja esim olisi ollut kohtuullista maksaa asuntolainan koroista osaa. Ei lainasta, mutta koroista, koska ei kerran vuokraa maksa.

Ei nyt kuulosta summana kohtuuttomalta, kun ap kerran on ollut niin pienituloinen, ettei omistusasuntoon, mökkiin ja autoon olisi omilla tuloilla ollut mitään jakoa.

Ilmeisesti ap on nyt järkyttynyt siitä, että menettää ne, onko näin? Kun on tottunut sellaisiin asioihin elämässä, ja ne menettää. Mutta ei kukaan ole niitä ap:lle velkaa, valitettavasti.

Ystävälleni kävi nuorena sama, kun isänsä kuoli yllättäen sairaskohtaukseen. Leskiäiti joutui myymään talon ja mökin, lasten veneet ja autot, ja perumaan vaihto-oppilasjutut ja muut kielikurssit.

Koville ottaa sellainen elintason romahdus, mutta sitä sattuu, eikä siihen kuole.

Vierailija
198/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni täällä tuntuu kuvittelevan että kun jotain sanoo riittävän voimakkaasti tai kun jostain itse on riittävän vahvasti tiettyä mieltä niin asia menisi tuolla tavalla. Vaan kun ei mene: Tuo avoliiton purkautumisongelma on huomioitu lainsäädännössäkin (Avoliittolain 8 §) ja siksi tuosta voi saada hyvitystä. Paino siis sanalla voi saada, mitään varmuutta tässä ei ole kumpaankaan suuntaan.

Olen myös ihmetellyt tätä, miten voimakkaita ilmaisuja ja tunteita tämä aihe tuntuu herättävän, suuntaan jos toiseenkin. Olen yrittänyt kertoa tilanteestani neutraalisti ja sanonut avoimesti olevani hämmennyksissä ja epävarma mahdollisista oikeuksistani. Siksi nuo ilkkumiset ja naureskelut tuntuvat vähän ihmeellisiltä, mutta kukin tietysti tyylillään.

Minua ei kirpaise tipan tippaa luopuminen mökistä, autosta tai muista mukavuuksista, ne kuuluvat totta kai täysin miehelle. Mutta tämän kodin olen ainakin jollain tapaa mieltänyt meidän yhteiseksi.

-ap

Vierailija
199/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä ja kauan naimisissa. Lapsiakin. Omaisuutta sijoituksia ja osakkeita minulla pari miljoona. Samoin asunto.

Vierailija
200/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinä et ole oikeutettu puoleen miehen omaisuudesta vain sillä, että olet asunut siellä.

Ja jos tarkasti luet, niin huomaat, etten missään vaiheessa ole mistään puolesta omaisuudesta puhunutkaan. Ainoastaan jonkinlaisesta kohtuullisesta uuden elämän alkuun auttavasta summasta.

-ap

Millaista uutta elämää tarkoitat?

Jos sinulla ei ole tilillä riittävästi vuokravakuutta varten, voit tietysti kysyä mieheltäsi, sopiiko jos siinä jätät ostamiasi kalusteita ja hän vastaavasti antaa sinulle rahaa vuokravakuuteen. Että hän luna ostaisi niitä kalusteita sinulta. Kirpparihinnalla kylläkin, koska ovat käytettyjä, olet itsekin niitä jo käyttänyt.

Kenelläkään ei ole velvoitetta antaa sinulle käsirahaa asuntoon, kun et itse ole sitä tienannut. Minne olet käyttänyt rahat, jotka olisit voinut säästää, matkoihin ja vaatteisiinko?

Kohtuullinen vaatimus ottaen huomioon pitkän liiton, ja kuten todettu, laki antaa siihen mahdollisuuden. 

Onko tähän mitään hinnastoa olemassa, josta voisi katsoa jo suhteen alussa, paljonko seurustelusta pitäisi veloittaa, niin ei tarvitse sitten jälkikäteen asiasta taistella?